Jump to content
Annons
  • Så bygger du din egen modulärsynt

    Är du trött på mjukvarusyntar och vill få lite äkta analogkraft i dina produktioner? Med en modulärsynt kan du själv skräddarsy hur din synt ska fungera och låta. Bakom myllret av sladdar är det faktiskt inte så svårt. Så här kommer du igång.

    Carl Löfgren

    En modulär synt kan enklast beskrivas som Lego för syntdiggaren. Precis som med Lego har du antal byggklossar som du kan sätta ihop precis som du själv önskar. En modulärsynt kan vara hur enkel eller så komplex man önskar. Vill du ha en enkel synt med filter och ett par oscillatorer? Inga problem. Vill du skapa en massiv vägg av oscillatorer, stegsequencers och sladdar är det enda som hindrar dig en välfylld plånbok. Kort och gott: med en modulär synt har du total frihet att skapa synten du alltid drömt om.

    Innan vi går vidare är det på sin plats att krossa ett par myter om modulärsyntar. Nej, du behöver inte ha doktorsexamen i kärnfysik för att kunna använda en modulärsynt. Det är sant att det krävs mer tankekraft än en färdigbyggd analogsynt, men modulärsyntar är inte svårt. Det svåraste är att förstå vad total frihet innebär.

    Men var förvarnad. Modulära syntar klassas av de flesta syntfantaster som den tyngsta sortens knark. När du sätter igång är chansen stor att du ständigt kommer att existera i en värld där åtminstone en modul saknas i ditt rack.

    Det första steget du bör ta är att ta dig en allvarlig funderare på vad du vill bygga. Att bara låta inspiration leda ditt shoppande funkar det också, men det är bra om du bestämmer dig från början för ett särskilt upplägg. Brygg en kopp kaffe och ta fram papper och penna. Vad vill du ha? En tre-oscillators monosynt med Moog-filter? En steg-sequencer med oscillatorer från den gamla TB-303:an?

    Innan vi drar igång med kopplandet är det värt att nämna något om format. I den här artikeln bygger vi en synt i Eurorack-formatet, vilket är ett av de mest populära när det gäller modulära syntbyggen. Det finns flera andra format och även om det teoretiskt är fullt möjligt att blanda format, är det inget vi rekommenderar om man är nybörjare.

    För- och nackdelar med modulära syntar
    Den största nackdelen är att du måste koppla ihop din egen synt själv, vilket alltid tar tid. Jämfört med en färdigbyggd analogsynt som det bara är att sätta igång och spela på, är en modulärsynt ett myller av sladdar och rattar, och det händer ofta att man tappar överblicken och inte vet vad som gör vad.

    Bortsett från det, erbjuder en modulärsynt en enorm frihet vad gäller ljudskapande och en felkoppling mellan ett par moduler resulterar ofta i märkliga och inspirerande resultat. Den största fördelen med en modulär synt är att du själv bestämmer vilka beståndsdelar du vill ha. Vill du ha en Moog-oscillator med filter från gamla Prophet 5:an? Inga problem. Vill du bygga en helanalog trumsynt med bara de trumljud du gillar? Kör på. Du är kocken. Du bestämmer ingredienserna. I vårt exempel kommer vi skapa en väldigt grundläggande monosynt, med två oscillatorer, ett filter, en envelope och en LFO.

    Steg 1 - De grundläggande delarna
    Innan vi börjar gotta ner och med oscillatorer och filter är det tre saker som måste avklaras först. Först måste du bestämma dig för en låda där du monterar dina moduler. Hur många moduler planerar du att köpa? Vill du kunna transportera runt systemet till exempelvis en konsert?

    lada.jpg.eb917f91ce8287729c3852a32afdc494.jpg
    Låda där du monterar dina moduler.

    Du måste också tänka på strömförsörjning. De flesta lådor kommer med inbyggd strömförsörjning, men det kan vara en bra idé att dubbelkolla att lådan klarar av belastningen från de moduler du planerar att köra. I vårt exempel har vi valt en riktig minstig: Happy Ending Kit från Tiptop Audio, som är en rackmonterbar rad för Eurorack-moduler som även kommer med Tiptop Audios strömförsörning uZeus.

    Slutligen måste du bestämma dig för hur du vill styra din modulära synt. Vill du kunna koppla in synten via midi eller usb? Om du redan har en analogsynt med utgångar för CV och gate funkar det också bra. En del mer avancerade masterklaviaturer kan användas för detta.

    Steg 2 - Koppla en enkel synt med en oscillator
    För att bygga den enklaste synten behövs bara tre komponenter: en oscillator, en VCA och en envelope-generator. Koppla ihop utgången för CV Note från din midi-modul/analogsynt/masterklaviatur till CV In på din oscillator. Detta ser till att oscillatorn kan spela olika toner från klaviaturen. Dra sedan en kabel mellan utgången för Gate på din midi-modul och ingången för Gate på envelope-generatorn. Detta aktiverar envelopen för varje ny not du spelar. För att låta envelopen styra volumen på oscillatorn kopplar vi ihop utgången från envelopen till CV-ingången för VCA och ansluter ljudutgången från Oscillatorn till en ljudingång på VCA:n. Klart! Koppla nu en sladd från utgången från VCA:n till en ingång på din mixer.

    moduler.jpg.2a50e93798d4b062bc2e966fcda0cb16.jpg
    Tre moduler: en oscillator, en VCA och en envelope-generator.

    Innan det låter bra behöver du troligtvis trimma rattarna. Sätt oscillatorn på en behaglig tonhöjd och ratta in en vettig envelope-kurva. Får inte envelopen rätta snärten behöver du troligtvis fixa med känsligheten för VCA:n. Det tar lite rattande innan man hittar rätt.

    Steg 3 – Vi kopplar in ett filter
    För att koppla in ett filter krävs att vi flyttar på ett par av våra sladdar. Flytta sladden som går från din mixer till VCA:ns utgång till ljudutgången på filtret istället. Dra sedan en sladd mellan utgången på VCA:n till ingången på filtret. Nu är filtret inkopplat, men låter inte så värst mycket.

    filter.jpg.b393d84f239892485971df35d34c3070.jpg
    Filter-modulen.

    Eftersom vi i vårt exempel bara har en envelope-generator kommer vi att använda denna både för att styra volymen och filtret. För detta behöver vi en särskild Multipel-modul, vars enda uppgift är att kopiera en signal. Flytta utgången från envelopen till ingången till Multipel-modulen. Dra sedan en ny sladd från Multipeln till VCA CV in och en annan sladd från Multipeln till CV ingången på filtret. Nu styr envelopen både filter och volym.

    Steg 4 – Vi lägger till en extra oscillator
    Vill vi kunna använda mer än en oscillator måste vi återigen använda en Multipel-modul som skapar fler kopior av CV Note signalen.

    cv.jpg.45fc0e8e1ef10495c60ed5e533cbe746.jpg
    En extra oscillator.

    Koppla således om CV Note ut från fin midi-modul till ingången på Multipel-modulen och dra sladdar till CV in till båda oscillatorerna du vill använda. Koppla sedan utgången från den nya oscillatorn till en ledig ingång på VCA-modulen. Justera känsligheten på VCA:n så att det låter bra.

    Steg 5 - Modulera med en LFO
    Som ett sista steg i vår rätt enkla synt lägger vi till en LFO som modulerar en av våra oscillatorers fyrkantsvåg - det vill säga pulsvågsmodulering. Koppla utgången från LFO:n till PWM-ingången hos oscillatorn. Justera hastigheten på LFO:n och ställ in känsligheten på oscillatorn.

    lfo.jpg.a30acce3ff03c520953d4007d4e45c65.jpg
    Vi lägger till en LFO.

    Det här behöver du
    Det enda du egentligen måste ha är en låda med strömförsörjning och de moduler som du lockas av. Samt sladdar. Rejält med sladdar. Eurorack-formatet använder vanliga 3,5-millimeters monosladdar för att koppla ihop modulerna och vår bästa råd är att köp ungefär dubbelt så många som du först planerar. Köp allt från riktigt korta sladdar till riktigt långa.

    I vårt exempel använde vi följande moduler:

    Så stämmer du enklast synten

    Att stämma sin modulärsynt kan göras på flera sätt. Många använder en extern gitarrstämmare för att rätta in rätt ton. Det finns oscillatorer med inbyggda funktioner för stämning. Ett bra och snabbt sätt är att spela samma toner på en annan synt - exempelvis en mjuvarusynt - sedan är det bara att vrida till oscillatorn på modulärsynten till det låter bra.
     
    Populära moduler i Eurorack-formatet

    MIDI CV

    OSCILLATOR (SYNT)

    • Din Sync OSC303 v2 (TB303): 1500 kronor.
    • Intellijel Rubicon: 3550 kronor.
    • Make Noise Phonogene (sampler): 4000 kronor.
    • Pittsburgh Generator (avancerad FM syntes): 1900 kronor.
    • Pittsburgh Oscillator: 1650 kronor.
    • Tiptop Audio Z3000: 2000 kronor.

    OSCILLATOR (TRUMMOR)

    • Tiptop Audio BD808 (basstrumman från TR808:an): 800 kronor.
    • Tiptop Audio SD808 (virveln från TR808:an): 1000 kronor.

    FILTER

    • Bubblesound SEM20 VSF (Oberheim filter): 1500 kronor.
    • Din Sync VCF303 (TB303): 2000 kronor.
    • Intellijel Korgasmatron II (Korg): 3300 kronor.
    • Koma Elektronik SVF201: 2100 kronor.
    • Tiptop Audio Z2040 (Prophet 5): 1600 kronor.

    ENVELOPE

    • Pittsburgh ADSR: 800 kronor.
    • Tiptop Audio Z4000: 1100 kronor.

    LFO

    • Doepfer A-145: 554 kronor.

    SEQUENCER/KEYBOARD

    • Make Noise Pressure Points: 1700 kronor.
    • Pittsburgh Sequencer: 1100 kronor.
    • Tiptop Audio Z8000: 3100 kronor

    Användarrespons

    Recommended Comments

    Det finns inga kommentarer att visa



    Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

    Du behöver vara medlem för att delta i communityn

    Bli medlem (kostnadsfritt)

    Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

    Bli medlem nu (kostnadsfritt)

    Logga in

    Har du redan en inloggning?
    Logga in här.

    Logga in nu

  • Studio nb_2_2.jpg

×
×
  • Skapa ny...