Jump to content
Annons

Ny sida om reason !


rhythmical

Recommended Posts

Hej !

Jag fick ide´ tidigare idag och tänkte höra i fall någon är på !

Ide´n var att skapa en hemsida om Reason på svenska

eftersom jag tyvärr inte hittar någon själv och i min

tror att många skulle uppskatta det så undrar jag

helt enkelt om någon/några skulle vilja hjälpa till.

Liknade sidor finns till Protools, Cubase och Logic.

sidan är helt tänkt för reason entusias´ter och inte

alls tänkt som något som ska gå i vinst utan bara

den glädje, att sprida kundskap !

Det jag behöver hjälp med är:

någon/några som kan php

någon/några som är gud på Reason

och eventuellt någon som kan mysql

Det jag har att till gå idags läget är

- 10mbit.

- Dator om allt gå sin väg så en dual p3/celeron

scsi disk på 9gb 256 sdram.

Det jag kan göra !

- Designa sidan.

- underhålla hårdvaran. (d.v.s säga om det behövs)

Eventuellt skulle sida kanske kunna fungera som ett alternativ

till propellerheads egen f.a.q och som kompliment till studios

forum för att undvika att visa frågor återkommer vilket dom har

en tenden´s att göra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Låter spännande. Själv har jag inga kunskaper vare sig i det ena eller andra...

...men ser gärna att det ploppar upp en svensk Reason sida. Musik kan jag lägga upp sedan när jag börjar komma på hur man arbetar med "skiten".

😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Det jag behöver hjälp med är:

någon/några som kan php

någon/några som är gud på Reason

och eventuellt någon som kan mysql

Jag kan nog tänka mig att bli medlem 😄, men jag klassar mig nog inte i nån av dom kategorierna...

Föresten, vad är mysql?? 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Mysql är ett databas program om jag inte tar fel.

Man måste i alla fall ha det om man ska använda php.

fel..

mysql är ett slags språk för att kommunicera med databaser...

php är ett web-språk som bygger på C

all errors reserved 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan både php, MySQL, Reason, webbdesign och skriver dessutom bättre svenska än Horace Engdahl (jomenvisst).

Är dock lite upptagen framöver, dålig på att arbeta i regelrätta projekt och dessutom har jag en annan liknande (men lite bredare) sida på gång, så den måste avslutas eller självdö innan jag hoppar på nästa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är kanske inte gud på Reason men har hållt på rätt länge och har undervisat/ undervisar lite i det. Skulle kunna tänka mig att vara med och bidra med lite saker till sidan.

Link to comment
Dela på andra sajter

hälit ! Om du vill så är det bara att skriva lite och skicka det till mig. Tänkte att jag skulle fixa en html sida tills vi hittar någon som vill skriva php. Det är i alla fall en början.

En fråga !

- vad skulle ett bra namn vara ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle kunna tänka mig att vara med.. Men jag kan dock ingenting om hur man gör en hemsida,, men jag kan Reason där emot, kunde vara med och skriva lite grejer eller något sådan?

Ett bra namn? Syftar du då på vad sidan ska heta?

vette fan faktiskt.. www.swereason.com 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är få av er som vill hjälpa som har hört av er. Det vore jätte roligt om ni oxå ville hjälpa till och skriva lite till sidan. Själv är jag på G att koda sidan. Dock kanske det dröjer innan sidan är verklighet för oss alla. Eftersom jag vill ha en sida med något att komma med och inte bara en sida för att jag fick en ide´.

Detta projekt är seriöst och det vore jätte roligt som sagt om fler ville hjälpa till 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Mysql är ett databas program om jag inte tar fel.

Man måste i alla fall ha det om man ska använda php.

fel..

mysql är ett slags språk för att kommunicera med databaser...

php är ett web-språk som bygger på C

all errors reserved 😏

Carl_B

Rätt ska vara rätt. Så jag tackar för din rättelse. 

Förresten... du hade rätt... MySQL är programm för att göra en databas... SQL är språket för att kommunicera med databaser... (inte bara MySQL, även Access t.ex)

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är få av er som vill hjälpa som har hört av er. Det vore jätte roligt om ni oxå ville hjälpa till och skriva lite till sidan. Själv är jag på G att koda sidan. Dock kanske det dröjer innan sidan är verklighet för oss alla. Eftersom jag vill ha en sida med något att komma med och inte bara en sida för att jag fick en ide´.

Detta projekt är seriöst och det vore jätte roligt som sagt om fler ville hjälpa till 😏

Jag hade kanske vart på om det hade varit lite bredare ämne, inte bara reason, utan mer om själva musik-skapandet istället för programmet. Finns alldeles för många sådana sidor imo...

Link to comment
Dela på andra sajter

Carlos (oregistrerad)

Skulle gärna vara med kan lite om reason men är ju inte precis något proffs på varken det el hemsidor!

mvh Carlos

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hade kanske vart på om det hade varit lite bredare ämne, inte bara reason, utan mer om själva musik-skapandet istället för programmet. Finns alldeles för många sådana sidor imo...

Grejen är väl att det ska vara en reasonsida på SVENSKA, några sådana finns mig veterligen inte.

Nåja, vi behöver hjälp med det mesta, framförallt kanske folk som vill skriva material till sidan (kan vara artiklar, tutorials, intervjuer etc), ett forum samt lite trevliga refills att dela med sig av.

Som sagt detta är seriöst och vi kommer säkert få upp sidan även utan hjälp, dock kommer det ta ganska mycket tid och vi tror att det finns många som har något att komma med. Är det så att ni bara har en idé som ni tror på men inte vill eller kan genomföra själva så dela gärna med er av den iaf.

Link to comment
Dela på andra sajter

Proffs är jag inte men jag bistår gärna med det jag kan!

reason.se vore väl en bra domän? 😉.

Har funderingar på att göra en lite refill med de kickar jag använder, lite basljud som jag samplar från min virus. Pads, percussions osv kanske.

Håll oss uppdaterade i tråden!

Link to comment
Dela på andra sajter

Proffs är jag inte men jag bistår gärna med det jag kan!

reason.se vore väl en bra domän? 🙂.

Har funderingar på att göra en lite refill med de kickar jag använder, lite basljud som jag samplar från min virus. Pads, percussions osv kanske.

Håll oss uppdaterade i tråden!

reason.se är upptagen.

Link to comment
Dela på andra sajter

vad händer med sidan nu då? vore najs med en svensk sida 🙂

Sidan är på gång, men den kommer inte komma upp förrän den känns hyfsat komplett. För att detta ska gå så fort som möjligt behöver vi fortfarande en del hjälp.

("Mattis", du kommer få ett mail under dagen eller i helgen.)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hade kanske vart på om det hade varit lite bredare ämne, inte bara reason, utan mer om själva musik-skapandet istället för programmet. Finns alldeles för många sådana sidor imo...

Grejen är väl att det ska vara en reasonsida på SVENSKA, några sådana finns mig veterligen inte.

Nåja, vi behöver hjälp med det mesta, framförallt kanske folk som vill skriva material till sidan (kan vara artiklar, tutorials, intervjuer etc), ett forum samt lite trevliga refills att dela med sig av.

Som sagt detta är seriöst och vi kommer säkert få upp sidan även utan hjälp, dock kommer det ta ganska mycket tid och vi tror att det finns många som har något att komma med. Är det så att ni bara har en idé som ni tror på men inte vill eller kan genomföra själva så dela gärna med er av den iaf.

Varför är det så viktigt med en svensk reason-sida då?

Ja hade hellre sett en svensk sida som INTE fokuserar på just 1 sequencer..

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hade kanske vart på om det hade varit lite bredare ämne, inte bara reason, utan mer om själva musik-skapandet istället för programmet. Finns alldeles för många sådana sidor imo...

Grejen är väl att det ska vara en reasonsida på SVENSKA, några sådana finns mig veterligen inte.

Nåja, vi behöver hjälp med det mesta, framförallt kanske folk som vill skriva material till sidan (kan vara artiklar, tutorials, intervjuer etc), ett forum samt lite trevliga refills att dela med sig av.

Som sagt detta är seriöst och vi kommer säkert få upp sidan även utan hjälp, dock kommer det ta ganska mycket tid och vi tror att det finns många som har något att komma med. Är det så att ni bara har en idé som ni tror på men inte vill eller kan genomföra själva så dela gärna med er av den iaf.

Varför är det så viktigt med en svensk reason-sida då?

Ja hade hellre sett en svensk sida som INTE fokuserar på just 1 sequencer..

vad hade du tänkt skriva om, musikteori ?

berätta gärna närmare vad du hade tänkt skriva om ?

man kan kanske ändå koppla det till reason användandet

på något sätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja allas erfarenheter är bra och för mej som arbetar mestadels i Reason vore det kul att få ta del av tips och spännande berättelser om tips o tricks under andra program, även om jag inte använder dem(än).

Patek Philippe, det är helg i 4.5 timmar till bara :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja allas erfarenheter är bra och för mej som arbetar mestadels i Reason vore det kul att få ta del av tips och spännande berättelser om tips o tricks under andra program, även om jag inte använder dem(än).

Patek Philippe, det är helg i 4.5 timmar till bara :-)

Reason kommer att vara grunden för sidan, men det hindrar inte att det kommer tips och idéer om annan programvara. Förhoppningen är också att även musikskapande i stort ska få ett stort utrymme.

Du har fått ditt mail nu, klarade mig gott och väl inom gränsen :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hade kanske vart på om det hade varit lite bredare ämne, inte bara reason, utan mer om själva musik-skapandet istället för programmet. Finns alldeles för många sådana sidor imo...

Grejen är väl att det ska vara en reasonsida på SVENSKA, några sådana finns mig veterligen inte.

Nåja, vi behöver hjälp med det mesta, framförallt kanske folk som vill skriva material till sidan (kan vara artiklar, tutorials, intervjuer etc), ett forum samt lite trevliga refills att dela med sig av.

Som sagt detta är seriöst och vi kommer säkert få upp sidan även utan hjälp, dock kommer det ta ganska mycket tid och vi tror att det finns många som har något att komma med. Är det så att ni bara har en idé som ni tror på men inte vill eller kan genomföra själva så dela gärna med er av den iaf.

Varför är det så viktigt med en svensk reason-sida då?

Ja hade hellre sett en svensk sida som INTE fokuserar på just 1 sequencer..

vad hade du tänkt skriva om, musikteori ?

berätta gärna närmare vad du hade tänkt skriva om ?

man kan kanske ändå koppla det till reason användandet

på något sätt.

jag hade och har inte tänkt skriva om nånting...

tycker musikteori e ett så tråkit ord... men ja tänkte mer allmänt... alla program är ju liksom inte helt unika... de är ju byggda på samma grund... tips om eq, compressors, reviews finns allt möjligt...

*slänger på en stereo enhancer på din trångsynthet* 😆😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...