Jump to content
Annons

vilken MIXER?


Honguito

Recommended Posts

Jag har beställt ett par fräscha genelec 1031a studiomonitorer för att starta igång med elektronisk musikproduktion på datorn. Många har avrått mig från att koppla in monitorerna direkt till ljudkortet (E-Mu 1212m) med motiveringen att montitorerna kan ta skada om datormjukvara kraschar. Tyvärr har jag lite begärnsat men $$$ just nu och är inte så sugen på att ruinera mig till sista öret på en mixer.

Har ni någiot förslag på någon mixer som uppfyller följande

1) Den behöver INTE många in/utgångar osv

2) Den ska kopplas enligt: monitorerna<--->MIXERN<--->ljudkortet(datorn)

3) Den ska inte försämra ljudkvalitén FÖR mycket

4) Den ska PASSA MIN BUDGET (dvs max 2000kr)

please PLEASE P-L-E-A-S-E hjälp en man i nöd 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

En sådan här borde vara ganska idealisk i ditt fall: http://www.holmerup.biz/produktsidor/smproaudio/m-patch.html

Eftersom den är passiv, så påverkas inte ljudet - och du har möjlighet att reglera volymen, mute:a signalen och även koppla om till mono för att kolla eventuella fasfel. En mycket smart liten burk för 1095:-... 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

En sådan här borde vara ganska idealisk i ditt fall: http://www.holmerup.biz/produktsidor/smproaudio/m-patch.html

Eftersom den är passiv, så påverkas inte ljudet - och du har möjlighet att reglera volymen, mute:a signalen och även koppla om till mono för att kolla eventuella fasfel. En mycket smart liten burk för 1095:-... 😳

Hoppsan. När jag såg priset så började jag också bli lite intresserad. Det står att det är

2x stereo out. Innebär det att man har 4 monokanaler att bolla med?

Link to comment
Dela på andra sajter

En sån liten burk är guld värd i många studiouppsättningar, undrar om det går att få dom att göra en likadan burk men för 5.1 lyssning. d.v.s. en 6 kanalig ren volymkontroll som inte kostar "skjortan". Den enda i rimligt pris jag har hittat, är en SPL för strax över 6000:-

Link to comment
Dela på andra sajter

En sådan här borde vara ganska idealisk i ditt fall: http://www.holmerup.biz/produktsidor/smproaudio/m-patch.html

Eftersom den är passiv, så påverkas inte ljudet - och du har möjlighet att reglera volymen, mute:a signalen och även koppla om till mono för att kolla eventuella fasfel. En mycket smart liten burk för 1095:-... 🙂

hmm, denna verkar högintressant! Så detta är ett bättre alternativ än en mixer om man har mitt utgångsläge och "krav"? Det kommer inte vara något strul med kablarna som man kopplar emellan heller?

Link to comment
Dela på andra sajter

En sådan här borde vara ganska idealisk i ditt fall: http://www.holmerup.biz/produktsidor/smproaudio/m-patch.html

Eftersom den är passiv, så påverkas inte ljudet - och du har möjlighet att reglera volymen, mute:a signalen och även koppla om till mono för att kolla eventuella fasfel. En mycket smart liten burk för 1095:-... 🙁

hmm, denna verkar högintressant! Så detta är ett bättre alternativ än en mixer om man har mitt utgångsläge och "krav"? Det kommer inte vara något strul med kablarna som man kopplar emellan heller?

Det är absolut ett bättre alternativ än en mixer, eftersom du egentligen bara behövde en volymkontroll. En mixer färgar ljudet och tillför brus. En passiv dämpsats gör inget av detta. 🙂

In till burken har du Tele eller XLR - balanserat eller obalanserat. Ut har du XLR (eller Tele med hjälp av en liten adapterkabel som medföljer) - även detta balanserat eller obalanserat.

Link to comment
Dela på andra sajter

En sådan här borde vara ganska idealisk i ditt fall: http://www.holmerup.biz/produktsidor/smproaudio/m-patch.html

Eftersom den är passiv, så påverkas inte ljudet - och du har möjlighet att reglera volymen, mute:a signalen och även koppla om till mono för att kolla eventuella fasfel. En mycket smart liten burk för 1095:-... 🙂

hmm, denna verkar högintressant! Så detta är ett bättre alternativ än en mixer om man har mitt utgångsläge och "krav"? Det kommer inte vara något strul med kablarna som man kopplar emellan heller?

Det är absolut ett bättre alternativ än en mixer, eftersom du egentligen bara behövde en volymkontroll. En mixer färgar ljudet och tillför brus. En passiv dämpsats gör inget av detta. 🙂

In till burken har du Tele eller XLR - balanserat eller obalanserat. Ut har du XLR (eller Tele med hjälp av en liten adapterkabel som medföljer) - även detta balanserat eller obalanserat.

Såhär hade jag tänkt koppla ihop det:

--------------------------------------------

M-Patch -> Genelec 1031a = Balanserad XLR

Datorn -> M-Patch = ???

Mitt ljudkort (E-Mu 1212m) har följande I/O konfiguration:

------------------------------------------------------------------

2 x 1/4" Balanced Inputs

24-bit/192kHz ADAT In/Out (switchable to S/PDIF)

24-bit/96kHz S/PDIF In/Out (switchable to AES/EBU)

MIDI In/Out

Jag är osäker på om M-Patchen går att koppla in i detta ljudkortet. Vad säger ni (Claes till exempel)?

Redigerat av Honguito
Link to comment
Dela på andra sajter

Inga bekymmer. Från EMU1212M har du balanserade tele ut - så du behöver två balanserade telekablar (TRS) för att koppla från ljudkortet till M-Patch. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Eh...varför skulle monitorerna ta skada av att mjukvaran kraschar? Det enda jag kan komma på är nå'n typ av rundgångsuppkomst, och då förstår jag inte riktigt vad som skulle vara bättre med att skicka signalen genom en mixer 🙂

Om mjukvaran hänger sig och av någon orsak skickar ut musiken eller något hemskt oljud på full volym, så är det trevligt att ha en killswitch eller en lättåtkomlig ratt att skruva ner med. Monitorerna är nog inte i riskzonen - men öronen är det tveklöst... 🙁

En mixer är mindre kul, eftersom den färgar på en plats där man inte vill ha ytterligare färgning. En passiv volymkontroll är betydligt bättre (åtminstone om man är det minsta kinkig... 😛 ).

Link to comment
Dela på andra sajter

Eh...varför skulle monitorerna ta skada av att mjukvaran kraschar? Det enda jag kan komma på är nå'n typ av rundgångsuppkomst, och då förstår jag inte riktigt vad som skulle vara bättre med att skicka signalen genom en mixer 🙂

Om mjukvaran hänger sig och av någon orsak skickar ut musiken eller något hemskt oljud på full volym, så är det trevligt att ha en killswitch eller en lättåtkomlig ratt att skruva ner med. Monitorerna är nog inte i riskzonen - men öronen är det tveklöst... 🙁

En mixer är mindre kul, eftersom den färgar på en plats där man inte vill ha ytterligare färgning. En passiv volymkontroll är betydligt bättre (åtminstone om man är det minsta kinkig... 😛 ).

Ja det har du ju rätt i förståss...och kinkig är man ju för det mesta 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Eh...varför skulle monitorerna ta skada av att mjukvaran kraschar? Det enda jag kan komma på är nå'n typ av rundgångsuppkomst, och då förstår jag inte riktigt vad som skulle vara bättre med att skicka signalen genom en mixer 🙂

Om mjukvaran hänger sig och av någon orsak skickar ut musiken eller något hemskt oljud på full volym, så är det trevligt att ha en killswitch eller en lättåtkomlig ratt att skruva ner med. Monitorerna är nog inte i riskzonen - men öronen är det tveklöst... 🙁

En mixer är mindre kul, eftersom den färgar på en plats där man inte vill ha ytterligare färgning. En passiv volymkontroll är betydligt bättre (åtminstone om man är det minsta kinkig... 🙂 ).

Ja det har du ju rätt i förståss...och kinkig är man ju för det mesta 🙂

Jag körde utan volymreglage i början. ljudkort rakt in i tannoy'sen...hände säkert 10 ggr att skiten var inställd på full volym. mumma. Öronen tog nog ingen skada, men däremot hjärtat..

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...