Jump to content
Annons

Kan du höra om jag står i samma rum som jag spelar?


Anders F

Recommended Posts

Hejsan

Då frågan väcktes i den här tråden https://www.studio.se/index.php?showtopic=71169 så gjorde jag ett litet A/B test angående om man hör ifall gitarristen står i samma rum som man spelar. Gör detta ljudskillnader på ljudet? Inte spelkänsla nu alltså, utan enbart ljudet. Se om du kan pricka in i vilka filer jag står i samma rum. Det är en lång fil som innehåller 9 riff. Varje riff spelas två gånger och du ska svara på vilken av gångerna som jag är i rummet. Det kan vara ingen gång, båda gångerna eller första gången eller andra gången osv.. A är när jag ÄR i rummet B är när jag inte är i rummet, Så varje riff ska alltså ha AB, AA, BA eller BB. AA så står jag i rummet båda gångerna, AB är första tagingen i rummet och andra i ett annat rum osv.

EX: om du tycker att båda filerna i första riffet låter som jag står i ett annat rum så skriver du 1. BB

Slänger upp facit senare. Spännande detta tycker jag!

FILEN i 24bit 44,1Khz: https://www.yousendit.com/download/MVNlZEUySys1aWFGa1E9PQ

MVH

Anders

EDIT: förtydligande.

EDIT: Kan ju tillägga att när jag stod i samma rum så överdrev jag det rejält och stod max 50cm från förstärkaren.

EDIT 2: Har du problem att spela upp filen så kolla inlägg #40 i den här tråden, kanske hjälper.

EDIT: 3 De tre bästa kommer få erbjudande om en invite till voddler. Måndag kl 17.00 går tiden ut!

OBS!!!Viktigt är att alla som läser denna tråd förstår att detta inte är vetenskapligt korrekt utfört, och att detta är mest för att ge en hint om de skillnader som kan uppstå

FACIT PÅ SIDAN 6 #159

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 195
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Om inte GN hör skillnaden så blir det pinsamt för honom.

Kanske gör viss skillnad om man står med en jazzburk två decimeter från stärkaren (med mer än mindre gain...) men annars vete katten.

(har inte lyssnat än)

EDIT: La till parentesen.

Redigerat av Gilbert
Link to comment
Dela på andra sajter

Om inte GN hör skillnaden så blir det pinsamt för honom.

Kanske gör viss skillnad om man står med en jazzburk två decimeter från stärkaren men annars vete katten.

(har inte lyssnat än)

Fan, jag har lurarna nerpackade ute i bilen och ligger på soffan i kalsonger å badrock.... Vad är det för gitarr?

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Hör ingen skillnad och hade inte förväntat mig att höra skillnad. (Vad jag däremot kan tänka mig gör skillnad är om man får stå eller inte i samma rum som stärkaren när man spelar, jag har dock svårt att tro det skulle höras annat än i det att man eventuellt kan prestera bättre när man får stå där det känns bäst...)

Link to comment
Dela på andra sajter

Fan, jag har lurarna nerpackade ute i bilen och ligger på soffan i kalsonger å badrock.... Vad är det för gitarr?

😊 Det är antingen en Ibanez RG250 eller RG350. Har aldrig fått klarhet i det där då det verkar vara någon slags specialmodell av något slag. Så det är en billig gitarr.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Hör ingen skillnad och hade inte förväntat mig att höra skillnad. (Vad jag däremot kan tänka mig gör skillnad är om man får stå eller inte i samma rum som stärkaren när man spelar, jag har dock svårt att tro det skulle höras annat än i det att man eventuellt kan prestera bättre när man får stå där det känns bäst...)

Jag tyckte inte heller mig höra skillnad på rummet eller inte. Dock så är det ju småskillnader i spelet som påverkar lite, men man är ju människa och ingen midirobot 😊

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

Första riffet e i samma rum, riff nr2 är i det andra rummet sen orkade jag inte lyssna mer =) Jag är trött idag.

Förtydligande bara så jag vet exakt vad du menade 😛 Första riffet då menar du båda ggr är i samma rum och andra rif fet båda ggr är i andra rummet? Allrså om man hade spår så hade spår 1 och 2 varit samma rum och 3 och 4 i andra rummet? Bara så jag vet exakt vad du menade 😛

Såhär kan ni väll skriva om det är så som jag fattade dig, då blir det inga missförstånd:

1. AA

2. BB

2.xx

4.xx

OSV.....

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du nån volym på stärkarn, gizmozis?

...jag tycker mig höra en liten "bummelskillnad" (i brist på bättre ord) mellan vissa tagningar (utan att orka sortera, det fixar jag inte). Kan vara inbillning oxå.

Nån kvalitetsskillnad märker jag egentligen inte. Men för att det ska "betyda nåt" så måste man ju liksom lira med stärkarens feedback?

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du nån volym på stärkarn, gizmozis?

...jag tycker mig höra en liten "bummelskillnad" (i brist på bättre ord) mellan vissa tagningar (utan att orka sortera, det fixar jag inte). Kan vara inbillning oxå.

Nån kvalitetsskillnad märker jag egentligen inte. Men för att det ska "betyda nåt" så måste man ju liksom lira med stärkarens feedback?

Ja, det va volym på, inte kanske optimalt inställd, men det va tillräckligt för att ha i princip minimum gain på pre-ampen och det är sm57:a som det är uppmickat med 😛

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Förtydligande bara så jag vet exakt vad du menade :rolleyes: Första riffet då menar du båda ggr är i samma rum och andra rif fet båda ggr är i andra rummet? Allrså om man hade spår så hade spår 1 och 2 varit samma rum och 3 och 4 i andra rummet? Bara så jag vet exakt vad du menade 😉

Såhär kan ni väll skriva om det är så som jag fattade dig, då blir det inga missförstånd:

1. AA

2. BB

2.xx

4.xx

OSV.....

MVH

Anders

Jag menade att 0-25 s va i samma rum som stärkaren 25-45 va i andra rummet. Du skulle sagt a. b.c .d osv innan varje riff för dom som orkar lyssna igenom hela grejjen. Kul ide men alldeles för många tagningar, jag blir matt av bara tanken att lyssna igenom det hela =)=)

Redigerat av yaleed
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag menade att 0-25 s va i samma rum som stärkaren 25-45 va i andra rummet. Du skulle sagt a. b.c .d osv innan varje riff för dom som orkar lyssna igenom hela grejjen. Kul ide men alldeles för många tagningar, jag blir matt av bara tanken att lyssna igenom det hela =)=)

Okej, så det va först riffet du menade helt och hållet. Alltså 1. AB :rolleyes:

Anledningen till att jag gjorde så många är för att ta bort lite av chansningen. Att om man verkligen hör skillnaden bör man iaf nå rätt på ca 90% av alla filerna kan jag tycka.

Tips till er som vill göra hela. Ta ett riff i taget. Lyssna och bedöm sedan om det är AA AB BA eller BB 😉 Gå sedan vidare till nästa.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Det tog lång tid innan jag fattade vad du menade med AA, AB osv. Lite rörigt men men... Nu ska jag ta en lyssning.

Om ni har en bättre idé som känns mindre rörig så får ni jättegärna komma med förslag :rolleyes:

OBS! Ni som valt att svara på vissa, fyll gärna på senare med de andra om ni orkar för att testet ska bli så komplett som möjligt.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Svårt... Här kommer en gissning på de första fem:

1: B A

2: A B

3: A B

4: A A ( EDIT: Eller B B... :rolleyes: )

5: A B

Får se om man orkar resten...

EDIT:

Detta är nu min officiella gissning:

1: B A

2: A B

3: A B

4: A A ( EDIT: Eller B B... ) Nej; B A... helt klart... B A får det bli!

5: A B

6: Hm... B B kanske...

7: B A

8: A B

9: ... ja, eftersom det saknas en A A i listan så får väl denna bli det...

Redigerat av Gilbert
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...