Jump to content
Annons

Vad kan man ta för betalt för re amping?


Anders F

Recommended Posts

Hejsan

Som många av er redan vet så kommer jag uppgradera min gitarrdel genom ett inköp av en mesa boogie dual rectifier. Detta gör jag för min egen musik och när jag mixar andras musik som kanske behöver detta ljud. Men sedan tänkte jag att om jag ändå har detta så kan jag ju erbjuda att enbart reampa åt folk också. Men min fråga är, hur mycket ska man ta betalt för det?

Utrustningen som skulle användas är ju då mesa boogie dual rectifier med mesa kabinett med 2st Celestion Vintage 30 element, AMS Neve 1073 pre amp, Shure sm57 (har även bandmick och lite olika kondensatormickar)

Som sagt, vad ska jag säga för pris för detta tycker ni?

Räknar inte med att så många kommer vilja ha detta då de flesta nog ändå är nöjda med sina pluggar, men det kanske finns någon och då vill jag veta vad jag ska säga för pris till denna person.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det låter i mina öron inte som en lukrativ verksamhet i sin ensamhet.

Däremot ses det nog som ett plus om man vill leja bort mixning till dig, att du även har utrustning att re-ampa med.

För att få igång en sådan verksamhet att enbart re-ampa mot betalning, tror jag att man bör ha mer än en Mesa Boogie att erbjuda.

(Mer olika typer av stärkare alltså, inget ont om mesa i sig, ska själv ev köpa en som komplement snart)

Kom på nu när jag svarade att jag kanske missuppfattade din avsikt lite, du kanske helt enkelt redan har någon som är intresserad av tjänsten och bara undrar vad som är skälig ersättning. Då skulle jag svara att du bör ta samma timpenning som du gör när du mixar.

Mitt svar inriktade sig mer på tjänsten överlag. Men jag kan naturligtvis vara ute och cykla där, det kanske finns ett stort behov av re-amping!

Mvh Erik

Link to comment
Dela på andra sajter

Det låter i mina öron inte som en lukrativ verksamhet i sin ensamhet.

Däremot ses det nog som ett plus om man vill leja bort mixning till dig, att du även har utrustning att re-ampa med.

För att få igång en sådan verksamhet att enbart re-ampa mot betalning, tror jag att man bör ha mer än en Mesa Boogie att erbjuda.

(Mer olika typer av stärkare alltså, inget ont om mesa i sig, ska själv ev köpa en som komplement snart)

Kom på nu när jag svarade att jag kanske missuppfattade din avsikt lite, du kanske helt enkelt redan har någon som är intresserad av tjänsten och bara undrar vad som är skälig ersättning. Då skulle jag svara att du bör ta samma timpenning som du gör när du mixar.

Mitt svar inriktade sig mer på tjänsten överlag. Men jag kan naturligtvis vara ute och cykla där, det kanske finns ett stort behov av re-amping!

Mvh Erik

Nej du missförstod inte, eller lite kanske. Jag har inte tänkt att ha re amping som någon inriktning utan jag införskaffade denna i första hand för min egen musik och åt de jag mixar åt. Där ligger grundtanken. Men om någon skulle vilja ha en re amping så vill jag redan nu ha ett pris för det fastställt, innan det kommer på tal 😄 även om det inte kommer vara en inritning jag kommer fokusera på, som du säger att då bör man ha ett antal stärkare om man ska ha fult fokus på reamping, så vill jag ändå erbjuda mig att reampa just rectifier:n för de som skulle vilja ha det ljudet och är trötta på sina pluggar 🥰

men 300/låt + moms, låter det rimligt?

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)

Kom och tänka på det du som skaffat mesan. 😄 Men hur som helst, om jag får för mig att jag skulle vilja ha riktiga saker på något någon gång ska jag pm:a dig. Tror säkert det finns vissa som någon gång vill ha det på någon låt som man är extra nöjd med. Kanske någon som i stort sett aldrig lirat på riktiga stärkare eller enbart mindre typ 15 wattare och vill få någon låt att jämföra med plugg vs riktig stärkare. Men priset? Tja lite osäker på men 300:- är ju inte helt orimligt. Men en hundring som Sadamjr föreslår är bara ett dåligt skämt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kom och tänka på det du som skaffat mesan. 😉 Men hur som helst, om jag får för mig att jag skulle vilja ha riktiga saker på något någon gång ska jag pm:a dig. Tror säkert det finns vissa som någon gång vill ha det på någon låt som man är extra nöjd med. Kanske någon som i stort sett aldrig lirat på riktiga stärkare eller enbart mindre typ 15 wattare och vill få någon låt att jämföra med plugg vs riktig stärkare. Men priset? Tja lite osäker på men 300:- är ju inte helt orimligt. Men en hundring som Sadamjr föreslår är bara ett dåligt skämt.

ja, man förstår ju att man inte kan ta några direkta summor då många som sagt är nöjda med sina pluggar eller anlitar just de som är specialiserade på reamping. Men om man skulle säga mellan 200-250 ink moms så kanske man ligger någorlunda rätt iaf 🙂

Ja, de som bara jobbat med pluggar vet inte vad de går miste om 🙂 Dock låter pluggarna idag grymt bra för att vara simuleringar.

Sedan är det ju aldrig något som är ristat i sten. Det kan ju vara tjänster/gentjänster, kompisar osv. Så är det ju alltid. Men ett riktmärke är alltid bra att ha det har jag lärt mig genom åren 🙂

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Ja, de som bara jobbat med pluggar vet inte vad de går miste om 😉 Dock låter pluggarna idag grymt bra för att vara simuleringar.

MVH

Anders

Jodå men dock låter de ändå digitala. Men visst, de bra ändå och kan inte klaga. Ja förutom på de dåliga cabs då men recabinet säljer ju sina impulser för en dryg hundring och det var den bäst investerade hundringen. Men oavsett, du får lägga upp lite olika filer med både reampat och pluggar som jämförelser när det gäller mesa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jodå men dock låter de ändå digitala. Men visst, de bra ändå och kan inte klaga. Ja förutom på de dåliga cabs då men recabinet säljer ju sina impulser för en dryg hundring och det var den bäst investerade hundringen. Men oavsett, du får lägga upp lite olika filer med både reampat och pluggar som jämförelser när det gäller mesa.

Det skulle vara ett kul test. Att ställa in pluggen exakt som jag ställer in äkta varan och jämföra dessa två efter varandra . Det får man involvera lite forum-medlemmar med sen som har lite olika pluggar hemma 😉

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)

Precis vad jag glömde skriva. Och om jag ska välja en plugg som jag tycker simulerar bäst en Mesa så är det Overlouds version. Men bara säg till så kan du få från Amplitube Metals version av mig.

Redigerat av DieHard
Link to comment
Dela på andra sajter

Precis vad jag glömde skriva. Och om jag ska välja en plugg som jag tycker simulerar bäst en Mesa så är det Overlouds version. Men bara säg till så kan du få från Amplitube Metals version av mig.

Då kontaktar jag dig ang detta när det är dags så får vi hoppas att fler hakar på sedan så vi även får in fler pluggar i jämförelsen. Jag kan bidra med pluggen eleven.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Att reampa gitarr skulle jag aldrig göra, och särskilt inte om jag var ute efter ett så aggresivt ljud som det man kan få ur en rectifier. Om inte ljudet från stärkaren och lådan kan nå strängarna och mickarna så som det blir när man står och lirar framför riggen så liknar det ju ingenting, kanske mogendansband då,

Jag har träffat en och annan ljudtekniker som inbillar sig att förstärkaren/högtalaren låter lika om man ställer den i ett annat rum än gitarristen. Lika dumt det med. Helt befängt, lika omöjligt som att få en äkta ljudtekniker att fatta det.

Att betala för att reampa gitarr? Det måste vara ännu sämre än att köra pluggarna, då kan man ju åtminstone stå och spela framför monitorerna och få lite feedback på det viset. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Att reampa gitarr skulle jag aldrig göra, och särskilt inte om jag var ute efter ett så aggresivt ljud som det man kan få ur en rectifier. Om inte ljudet från stärkaren och lådan kan nå strängarna och mickarna så som det blir när man står och lirar framför riggen så liknar det ju ingenting, kanske mogendansband då,

Jag har träffat en och annan ljudtekniker som inbillar sig att förstärkaren/högtalaren låter lika om man ställer den i ett annat rum än gitarristen. Lika dumt det med. Helt befängt, lika omöjligt som att få en äkta ljudtekniker att fatta det.

Att betala för att reampa gitarr? Det måste vara ännu sämre än att köra pluggarna, då kan man ju åtminstone stå och spela framför monitorerna och få lite feedback på det viset. 😉

hm...Nu hängde jag faktiskt inte med riktigt. Varför inte reampa ett aggresivt ljud?

Hur blir det live med ljudet? Måste man ha ryggen mot publiken då? Om du menar spelkänsla så gör man ju å att man spelar med sin plugg som vanligt och när allt är klart skickar man iväg det. Att reampa gitarr är vanligt förekommande. Men jag förstår dig kanske inte riktigt. Vad är det du menar händer med att reampa en gitarr? Utveckla gärna för jag förstår faktiskt inte 🙂

MVH

Anders

EDIT: Att använda en plugg är ju reamping även det, men du gör det med mjukvara istället för hårdvara.

EDIT 2: Fast vi kan göra ett test på det också när jag får hem stärkaren. Jag kan göra en inspelning där jag står i samma rum och en där jag ställer mig i ett annat rum och så kan vi jämföra dessa två 🙂 Jag gillar att testa saker.

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag förstår GuitarNilssons argumentation, då jag lyssnat på när han lirat. Och lirar man exempelvis blues som du gärna gör (och gör jävligt bra) Nilsson, så sitter ALLT i det som sker just då.

Man blir i symbios med ljudet som sker just då, och låter det man hör påverka det man gör i större utsträckning än när man exempelvis lägger en 8dels distmatta i en rocklåt.

Så att det skulle kännas konstigt att skicka iväg nåt på reamping för Nilssons del köper jag.

För musik som inte är lika levande, eller beroende av personligt uttryck så ser jag dock en stor poäng i att förbättra/förändra sitt ljud genom re-amping.

Det är väl att jämställa med triggning av trummor, vanligt förekommande, men skulle kännas absurdt i en Jazztrio.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag förstår GuitarNilssons argumentation, då jag lyssnat på när han lirat. Och lirar man exempelvis blues som du gärna gör (och gör jävligt bra) Nilsson, så sitter ALLT i det som sker just då.

Man blir i symbios med ljudet som sker just då, och låter det man hör påverka det man gör i större utsträckning än när man exempelvis lägger en 8dels distmatta i en rocklåt.

Så att det skulle kännas konstigt att skicka iväg nåt på reamping för Nilssons del köper jag.

För musik som inte är lika levande, eller beroende av personligt uttryck så ser jag dock en stor poäng i att förbättra/förändra sitt ljud genom re-amping.

Det är väl att jämställa med triggning av trummor, vanligt förekommande, men skulle kännas absurdt i en Jazztrio.

Ja, den biten köper jag också. Men då snackar vi spelkänslan, musikern med sin amp just där och nu. Men dock förstår jag inte den ljudmässiga skillnaden av att stå i samma rum, eller rummet bredvid och spela in. Men som sagt, det ska vi ju testa 😄

Sedan tror jag aldrig att en jazzmusiker eller bluesmusiker skulle vilja ha en re amping av en rectifier 😄 Dessa musikstilar ska kännas och låta levande och man väljer nog andra stärkare i första hand.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Sedan tror jag aldrig att en jazzmusiker eller bluesmusiker skulle vilja ha en re amping av en rectifier 🙂 Dessa musikstilar ska kännas och låta levande och man väljer nog andra stärkare i första hand.

MVH

Anders

Hehe, det skulle vara något! 😄

Nej, jag menade mer generellt om reamping.

Eller räknas Gary Moore som bluesmusiker 😄

Edit: Ursäkt ges härmed för OT. Tråden handlar om vad du kan ta betalt för tjänsten. Inte vad jag tycker om re-amping.

Redigerat av Anjou
Link to comment
Dela på andra sajter

att stå i samma rum som stärkaren gör att man kan få & styra rundgångar

jag tror att det är det nilsson menar

:rolleyes:

Men kan du göra rundgång med en plugg? I så fall bör ju denna även fastna på linespåret och även komma med vid reampingen i så fall 🙂

Tänker på det GN sa om pluggar "Att betala för att reampa gitarr? Det måste vara ännu sämre än att köra pluggarna, då kan man ju åtminstone stå och spela framför monitorerna och få lite feedback på det viset. "

Så vad är det pluggen kan som inte en reamp kan göra? Jag förstår inte 🙂

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)

GN är bara en gammal stofil. Han förstår inte det här med reamping, dubbar är bara skit, datorer är bara skit, cubase och liknande är bara skit jämfört med hårdvara, all bra musik dog ut i och med Hendrix dog. Tja behöver man säga något mer? :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är inget konstigt alls. En stor del i ett snyggt elgitarrljud består i att högtalarljudet träffar gitarrkroppen, strängarna och gitarrens pickuper. Och det gäller både rena ljud och distade. Jag har för inte så länge sen sett en intervju med BB. King där han förklarade hur viktigt förhållandet mellan gitarr och förstärkare var, tom viktigare än vilken sorts gitarr man har. Man formar ju på det här viset en stor del av akustiken. Om man mickar upp tex en combo som står i ett rum och man spelar gitarr i ett annat och har lyssningen genom högdämpande lurar, och sen flyttar i combon in i samma rum hör man tydlig skillnad. Om man spelar blues eller disco eller pop spelar ingen roll, prova får ni höra. Det lite märkliga är att det ger en positiv effekt på ljudet även om man spelar väldigt lågt.

Man kan få samma effekt, fast sämre om man kör med POD och lyssnar genom monitorerna. Men har inte gitarrkroppen, strängarna och mickarna kontakt med det ljud som uppstår när man spelar på gitarren blir ljudet rejält dött. Spelar man med tryck på en stratocaster är en del av det läckra ljudet resonansen som uppstår under i de små urfräsningarna under plektrumskyddet, fjädrarna till svajet svänger också med och låter även de ut genom högtalaren. Spelar man i ett tyst rum går man miste om alla de fina ljuden.

De flesta verkar ju förstå hur viktigt träts kvalitet i solida elgitarrer är för ljudet, det är ju självklart att ljudet får gitarren att svänga mer. tar man bort ljudet dör mycket av svängningarna.

Die Hard, du påstår att du spelat gitarr länge, man kan ju fundera om du överhuvudtaget har spelat elgitarr nån gång? Pinsamt.

Edit: Att lajna bas och sen reampa den kan bli verkligt bra, där är det ju renare ljud och inte samma mängd övertoner.

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är inget konstigt alls. En stor del i ett snyggt elgitarrljud består i att högtalarljudet träffar gitarrkroppen, strängarna och gitarrens pickuper. Och det gäller både rena ljud och distade. Jag har för inte så länge sen sett en intervju med BB. King där han förklarade hur viktigt förhållandet mellan gitarr och förstärkare var, tom viktigare än vilken sorts gitarr man har. Man formar ju på det här viset en stor del av akustiken. Om man mickar upp tex en combo som står i ett rum och man spelar gitarr i ett annat och har lyssningen genom högdämpande lurar, och sen flyttar i combon in i samma rum hör man tydlig skillnad. Om man spelar blues eller disco eller pop spelar ingen roll, prova får ni höra. Det lite märkliga är att det ger en positiv effekt på ljudet även om man spelar väldigt lågt.

Man kan få samma effekt, fast sämre om man kör med POD och lyssnar genom monitorerna. Men har inte gitarrkroppen, strängarna och mickarna kontakt med det ljud som uppstår när man spelar på gitarren blir ljudet rejält dött. Spelar man med tryck på en stratocaster är en del av det läckra ljudet resonansen som uppstår under i de små urfräsningarna under plektrumskyddet, fjädrarna till svajet svänger också med och låter även de ut genom högtalaren. Spelar man i ett tyst rum går man miste om alla de fina ljuden.

De flesta verkar ju förstå hur viktigt träts kvalitet i solida elgitarrer är för ljudet, det är ju självklart att ljudet får gitarren att svänga mer. tar man bort ljudet dör mycket av svängningarna.

Die Hard, du påstår att du spelat gitarr länge, man kan ju fundera om du överhuvudtaget har spelat elgitarr nån gång? Pinsamt.

Men överförs inte detta ljud även i linesignalen i så fall? Och då är det med vid reampingen också 🙂 Jag förstår vad du menar (tror jag), men förstår inte varför detta skulle försvinna vid reamping.

Men jag tycker vi gör ett test sedan. Jag ska slänga upp lite ljudklipp med nya stärkaren när jag fått den och då kan jag göra lite A/B jämförelser med detta att stå i samma rum och inte. Spännande!

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Men överförs inte detta ljud även i linesignalen i så fall? Och då är det med vid reampingen också 😠 Jag förstår vad du menar (tror jag), men förstår inte varför detta skulle försvinna vid reamping.

Men jag tycker vi gör ett test sedan. Jag ska slänga upp lite ljudklipp med nya stärkaren när jag fått den och då kan jag göra lite A/B jämförelser med detta att stå i samma rum och inte. Spännande!

MVH

Anders

Har man redan en plugginspelad gitarr så blir det nog inte sämre av att köra den igenom en fin rörstärkare, det får jag nog medge. Men att bara spela rätt in i bordet från början med lurar på skallen, då har man redan där missat en del i klangen. Speciellt med Fendergitarrer och Fenderstärkare kan man ju får en fruktansvärd sustain så det bara tjuter fast man spelar med nästan rent ljud.

Kom på en annan liten liknelse: Om man tar en väldigt bra akustisk gitarr och mickar upp den med kanonmickar och spelar in två minuter och lyssnar på det fina ljudet, och sen sätter man fast fullt med skumgummibitar med silvertejp på hela gitarrkroppen då låter det nog stendött även om man har en 30.000-kronorsmick nära ljudhålet. Samma sak med elgitarrer.

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Har man redan en plugginspelad gitarr så blir det nog inte sämre av att köra den igenom en fin rörstärkare, det får jag nog medge. Men att bara spela rätt in i bordet från början med lurar på skallen, då har man redan där missat en del i klangen. Speciellt med Fendergitarrer och Fenderstärkare kan man ju får en fruktansvärd sustain så det bara tjuter fast man spelar med nästan rent ljud.

Kom på en annan liten liknelse: Om man tar en väldigt bra akustisk gitarr och mickar upp den med kanonmickar och spelar in två minuter och lyssnar på det fina ljudet, och sen sätter man fast fullt med skumgummibitar med silvertejp på hela gitarrkroppen då låter det nog stendött även om man har en 30.000-kronorsmick nära ljudhålet. Samma sak med elgitarrer.

JAg tycker detta är intressant, och om det är den skillnad så är ju det något att ta med i beräkningen vid bygget av studion i framtiden. Jag kan itne helda mig 😠 JAg gör ett test med kombostärkaren jag har hemma. Några olika inspelningar med både rent ljud och distljud samt olika micklägen på gitarrem så får vi se om det blir en mythbuster eller om det är sant 🙂 Dock har jag ju ingen fenderförstärkare, men om det bara gäller dessa förstärkare så känns det ju inte något man behöver ta i beräkningen. jaja, vi gör ett test så får vi se hur resultatet blir. Kan ju vara en kul grej annars iaf 🙂

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

JAg tycker detta är intressant, och om det är den skillnad så är ju det något att ta med i beräkningen vid bygget av studion i framtiden. Jag kan itne helda mig 😠 JAg gör ett test med kombostärkaren jag har hemma. Några olika inspelningar med både rent ljud och distljud samt olika micklägen på gitarrem så får vi se om det blir en mythbuster eller om det är sant 🙂 Dock har jag ju ingen fenderförstärkare, men om det bara gäller dessa förstärkare så känns det ju inte något man behöver ta i beräkningen. jaja, vi gör ett test så får vi se hur resultatet blir. Kan ju vara en kul grej annars iaf 🙂

MVH

Anders

Det gäller nog alla förstärkare. Men att få så där långa goa toner med rent ljud är svårare med en Marshall än en Fender är min erfarenhet. Jag har faktiskt spelat i många långa år på en Gibson SG och diverse Marshallriggar. Att det låter tunnare med stärkaren inne i en skrubb märkte jag för många år sen när jag började göra mina första egna portainspelningar och hade hur mycket tid på mig som helst att testa olika grejer. Först tänkte jag att det var lurarna som sabbade ljudet, sen testade jag att lyfta ut combon ur garderoben, och genast lät det som jag var van vid. Har testat samma sak många gånger efter det, mest för att visa för andra hur mycket det påverkar ljudet.

För dig Gizmozis som väl försöker leva på det här tror jag det kan vara en smart idé att erbjuda reamping, för att återgå till det du frågade om. Många som inte själva har råd med en Mesarigg skulle nog jävligt gärna kosta på lite och få sitt gitarrknäppande förädlat genom en Rectafier. Om det i verkligheten blir inte nåt bättre kanske man inte tänker på. En fördel är ju att det går att finratta på både gain och eq samtidigt som man lyssnar i monitorerna med resten av musiken nästan färdigmixad. Då kan det vara smart att ha en lång högtalarsladd så toppen kan stå åtkomlig i kontrollrummet och lådan står bakom glasrutan nånstans där den låter som bäst. En grej jag tycker ofta låter lite fult i gitarrljud är att man har en combo på golvet, sen rattar man in ett ljud man gillar med öronen nästan två meter ovanför högtalaren. Där uppe försvinner en hel del av diskanten, men micken rakt framför hör ju all diskant. Sånt kan man ju bättre kontroll över vid reamping.

Ett annat sätt att spela in elgitarr och få fint sjung i alltihop är om man har två högtalare, tex två Marshallådor, den ena har man nära gitarren, den andra sätter man i ensamt majestät i ett annat rum, då kan man avståndsmicka den och slippa trumslask, men ändå få det rätta tjutet i gitarren.

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Die Hard, du påstår att du spelat gitarr länge, man kan ju fundera om du överhuvudtaget har spelat elgitarr nån gång? Pinsamt.

Nä jag spelar bara med gummisträngar. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Har man redan en plugginspelad gitarr så blir det nog inte sämre av att köra den igenom en fin rörstärkare, det får jag nog medge. Men att bara spela rätt in i bordet från början med lurar på skallen, då har man redan där missat en del i klangen. Speciellt med Fendergitarrer och Fenderstärkare kan man ju får en fruktansvärd sustain så det bara tjuter fast man spelar med nästan rent ljud.

Kom på en annan liten liknelse: Om man tar en väldigt bra akustisk gitarr och mickar upp den med kanonmickar och spelar in två minuter och lyssnar på det fina ljudet, och sen sätter man fast fullt med skumgummibitar med silvertejp på hela gitarrkroppen då låter det nog stendött även om man har en 30.000-kronorsmick nära ljudhålet. Samma sak med elgitarrer.

Jag brukar även ta en ren linebox-signal in på eget spår när jag spelar in min uppmickade gitarrstärkare, speciellt vid solon. På det viset kan jag reampa (på riktigt) eller plugg-reampa för att skapa två ljud som man kan blanda efter tycke och smak i mix! Det borde inte kännas så främmande för dig, det blir ju i princip samma effekt som Stevie Ray Vaughan gjorde, i.o.m. att han spelade genom två förstärkare med olika inställningar.

/Johan

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...