Jump to content
Annons

Behringer MX8000


lavrell

Recommended Posts

Tjena alla trevliga studiomembers!

Jag har kanske fått ett bra erbjudande på studiolokal där det kommer finnas möjlighet till inspelning av trummor och andra flermicsuppsättningar.

Har kollat runt lite efter mixerbord och eftersom min ekonomi inte är det allra bästa har jag kollat på Behringers MX8000.

Jag har nåt emot Behringer som märke och har aldrig ägt något sådant. Men nu har jag Alto som brusar som ett as och är litet och puttigt så ska ju inte säga nåt om Behringer 😛

har någon erfarenhet av detta bord? Brusnivå, kvalitet på ingångar och preamps?

Jättetacksam för alla svar! 😛

Micke

Redigerat av lavrell
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
pappabalkan (oregistrerad)

Har ingen större erfarenhet av det, men vi hade ett sådant i studion på vår skola, och då lät det helt okej.

"This product is discontinued because it is an exact copy of the Mackie 24/8-bus."

läste jag nånstans, vilket kanske är intressant. Vad vet jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

"This product is discontinued because it is an exact copy of the Mackie 24/8-bus."

läste jag nånstans, vilket kanske är intressant. Vad vet jag.

Jo jag har använt Mackies 24-8 i ungefär ett halvår och deras Preamps är så jävla bra!

Frågan är ifall Behringers låter ens i närheten? i sånt fall köper jag ett direkt 😛

Redigerat av lavrell
Link to comment
Dela på andra sajter

"This product is discontinued because it is an exact copy of the Mackie 24/8-bus."

läste jag nånstans, vilket kanske är intressant. Vad vet jag.

Frågan är ifall Behringers låter ens i närheten? i sånt fall köper jag ett direkt 😄

Glöm inte att det är behringer... 🙂 Nä, men om man ska köpa billiga grejor ska man köpa från de som är bra på budget, och inte toppmärkenas budgetmodeller. Tror jag ivf.

Link to comment
Dela på andra sajter

Glöm inte att det är behringer... 🙂 Nä, men om man ska köpa billiga grejor ska man köpa från de som är bra på budget, och inte toppmärkenas budgetmodeller. Tror jag ivf.

Jo det beror ju på, det finns ju knappast någon direkt "budgetvariant" från nåt större märke som har lika många ingångar/utgångar osv 🙂 men förstår hur du menar ...

jo som sagt, Behringer är alltid Behringer. Men ekonomin är ju också ekonomin 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Behringer har ju definitvt svingat sig upp på senare tid. Deras BCF2000 bland annat är ju en hejdundrans bra produkt. Testat lite idag och måste säga att jag är mäkta imponerad. Det Studio skrev om motorer som väsnas mycket tycker jag inte riktigt håller helt ut. Grattis vem som nu än vinner den i Festivalen!

EDIT: Fel

Redigerat av Neko
Link to comment
Dela på andra sajter

Mycket mixerbord för pengarna. Många funktioner, fungerar precis som Mackiebordet. Ingen farlig brusnivå. Preamparna är hyfsade men ger väl ingen direkt värme eller karaktär till ljudet.

Du kan lyssna här på en låt jag har spelat in där allt har gått igenom en MX8000 och dess preampar. Akustisk gitarr, sång, bas, trummor.

Sen får du döma själv... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Mycket mixerbord för pengarna. Många funktioner, fungerar precis som Mackiebordet. Ingen farlig brusnivå. Preamparna är hyfsade men ger väl ingen direkt värme eller karaktär till ljudet.

Du kan lyssna här på en låt jag har spelat in där allt har gått igenom en MX8000 och dess preampar. Akustisk gitarr, sång, bas, trummor.

Sen får du döma själv... 😄

Tack så jättemycket för hjälpen! 🙂

det låter ju absolut inget fel med det där och den där "varma" soundet kan man fixa till med en bra kompressor eller EQ 🙂

jag va mest fudnersam på om det brusade hörbart eller inte, älskar verkligen upplägget på Mackiebordet så lär inte bli besviken av Behringerbordet heller ... 🙂

tack återigen 🙂

EDIT: skön låt btw 😄

Redigerat av lavrell
Link to comment
Dela på andra sajter

Visst är det mycket mixer för pengarna men nån värst kvalitet är det inte. Har ägt en MX-8000 och den tillhör avdelningen mindre bra inköp. Hade tröttnat på att ratta på en digitalmixer (pro-mix) och slog till när Musikbörsen hade en deal på en mixer + en massa extra FX för 20 papp. Preampen är inte i närheten av Mackies däremot är ju bordet annars som sagt en kopia av deras 8-buss. Mikförstärkaren leverera ett mycket platt sound och då hjälper det inte hur mycket "varma" EQ:s och kompressor du lägger till.

En regel gick sönder på mitt bord och jag mitt nöt trodde det var en baggis att byta ut den.... det tog ett antal dar då jag fick plocka sönder allt i hela bordet plus klippa upp ett antal buntband och skära bort smältlim. Det är helt enklet inte byggt för att servas utan när något går sönder så slänger man bordet!! Var glad när jag blev av med det och sitter numer med ett gammalt Soundtracs CP-6800, 56 kanaler modulupbyggda och 200 kg tungt!. Råka ha en mellanvågssändre på 600 kW som granne och Behringer bordet var en beytydligt bättre radio än mixer men numer är det tyst som i graven...

Vet ju inte var din smärtnivå ligger men fundera på hur många kanaler du behöver. Om du tvunget vill ha en en MX-8000 så rekomenderar jag skarpt externa mikförstärkare. När jag gjorde en A-B-test med min Aphex preamp trodde jag först det fel på mikrofonen, sån skillnad är det

Lycka till

Mattias

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst är det mycket mixer för pengarna men nån värst kvalitet är det inte. Har ägt en MX-8000 och den tillhör avdelningen mindre bra inköp. Hade tröttnat på att ratta på en digitalmixer (pro-mix) och slog till när Musikbörsen hade en deal på en mixer + en massa extra FX för 20 papp. Preampen är inte i närheten av Mackies däremot är ju bordet annars som sagt en kopia av deras 8-buss. Mikförstärkaren leverera ett mycket platt sound och då hjälper det inte hur mycket "varma" EQ:s och kompressor du lägger till.

En regel gick sönder på mitt bord och jag mitt nöt trodde det var en baggis att byta ut den.... det tog ett antal dar då jag fick plocka sönder allt i hela bordet plus klippa upp ett antal buntband och skära bort smältlim. Det är helt enklet inte byggt för att servas utan när något går sönder så slänger man bordet!! Var glad när jag blev av med det och sitter numer med ett gammalt Soundtracs CP-6800, 56 kanaler modulupbyggda och 200 kg tungt!. Råka ha en mellanvågssändre på 600 kW som granne och Behringer bordet var en beytydligt bättre radio än mixer men numer är det tyst som i graven...

Vet ju inte var din smärtnivå ligger men fundera på hur många kanaler du behöver. Om du tvunget vill ha en en MX-8000 så rekomenderar jag skarpt externa mikförstärkare. När jag gjorde en A-B-test med min Aphex preamp trodde jag först det fel på mikrofonen, sån skillnad är det

Lycka till

Mattias

Tack för ett väldigt bra svar!

har du nåt tips på Mixer på runt 8-10 kanaler som har kvalitativa preamps så att jag "slipper" externa preamps? Det är nämligen mycket av en kostnadsfråga tyvärr student som man är 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag inte provat det (och hade jag gjort det hade det nog inte hjälpt, eftersom jag inte har så mycket att jämföra med), men Yamaha MG16/6FX är en mixer för 3995:- (även det på Musikbörsen) som jag läst flera goda omdömen om. Upp till 10 monokanaler med mickpreamps. Fast jag vet inte om det är direkt ut på alla kanaler?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...