Jump to content
Annons

Apogee Duet- ljudkort!


Basso

Recommended Posts

Viken fin liten grej för Mac ägare, men ytterligare blir man diskriminerad av Apogee

Om RME kan göra drivisar för sina prylar, till och med för Vista så borde ju Apogee klara det samma.

Men jag misstänker att dom är helt i klorna på maffiac 😏

Det här verkar ju vara en produkt som säkert skulle sälja i stora mängder om den fanns till PC.

http://www.apogeedigital.com/products/duet.php

Redigerat av Basso
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 80
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Viken fin liten grej för Mac ägare, men ytterligare blir man diskriminerad av Apogee

Om RME kan göra drivisar för sina prylar, till och med för Vista så borde ju Apogee klara det samma.

Men jag misstänker att dom är helt i klorna på maffiac 🙁

Det här verkar ju vara en produkt som säkert skulle sälja i stora mängder om den fanns till PC.

Ja, och så skulle PC-användarna i stora mängder slita sitt hår för att de bara har den kassa sortens firewirekontakt utan strömförsörjning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Viken fin liten grej för Mac ägare, men ytterligare blir man diskriminerad av Apogee

Om RME kan göra drivisar för sina prylar, till och med för Vista så borde ju Apogee klara det samma.

Men jag misstänker att dom är helt i klorna på maffiac 🙁

Det här verkar ju vara en produkt som säkert skulle sälja i stora mängder om den fanns till PC.

Ja, och så skulle PC-användarna i stora mängder slita sitt hår för att de bara har den kassa sortens firewirekontakt utan strömförsörjning.

Den där tror jag inte behöver inte så mycket ström!! skulle säkert gå att fixa med att sno ström från en eller två usb uttag.

Eller att ta ström via ett firewire Xpress card som har 6 pinnars uttag.

Det handlar nog bara om vilja att göra saker och ting, finns inget som inte går att lösa bara man vill.

Maccen må vara bra som musikmaskin för Logic men "ström" t ex är lika vars den än kommer ifrån eller ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Viken fin liten grej för Mac ägare, men ytterligare blir man diskriminerad av Apogee

Om RME kan göra drivisar för sina prylar, till och med för Vista så borde ju Apogee klara det samma.

Men jag misstänker att dom är helt i klorna på maffiac :rolleyes:

Det här verkar ju vara en produkt som säkert skulle sälja i stora mängder om den fanns till PC.

Ja, och så skulle PC-användarna i stora mängder slita sitt hår för att de bara har den kassa sortens firewirekontakt utan strömförsörjning.

Den där tror jag inte behöver inte så mycket ström!! skulle säkert gå att fixa med att sno ström från en eller två usb uttag.

Eller att ta ström via ett firewire Xpress card som har 6 pinnars uttag.

Det handlar nog bara om vilja att göra saker och ting, finns inget som inte går att lösa bara man vill.

Maccen må vara bra som musikmaskin för Logic men "ström" t ex är lika vars den än kommer ifrån eller ?

Det är bra, ge inte upp! Jag föredrar förvisso lösningen "koppla in, använd", men "löd ihop en egen sladd, koppla in, hoppas att du gjort rätt och att spänningen är rätt så inte femhundradollarskortet brinner upp, använd (om det hade funnits drivrutiner)" har sin charm den med.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
Onemansopinion (oregistrerad)

Apogee är överskattat i den prisklassen, jag väljer MOTU först vilken dag som helst. Tramsigt att inte göra det för alla.

Link to comment
Dela på andra sajter

Apogee är överskattat i den prisklassen, jag väljer MOTU först vilken dag som helst. Tramsigt att inte göra det för alla.

motu ultralite har förvisso klart bättre features för lite mer pengar, men duet'en ser rätt mycket mindre ut (hittar inga mått), vilket väl är poängen med den...finns det några andra firewire-interface med preamps och fantom som är lika små?

Link to comment
Dela på andra sajter

Onemansopinion (oregistrerad)
Apogee är överskattat i den prisklassen, jag väljer MOTU först vilken dag som helst. Tramsigt att inte göra det för alla.

motu ultralite har förvisso klart bättre features för lite mer pengar, men duet'en ser rätt mycket mindre ut (hittar inga mått), vilket väl är poängen med den...finns det några andra firewire-interface med preamps och fantom som är lika små?

Ja, där har du iofs en poäng.

Förstår bara inte varför man vill göra saker enbart till Mac?!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag föredrar förvisso lösningen "koppla in, använd", men "löd ihop en egen sladd, koppla in, hoppas att du gjort rätt och att spänningen är rätt så inte femhundradollarskortet brinner upp, använd (om det hade funnits drivrutiner)" har sin charm den med.

HAHA 😄

Den va faktiskt riktigt kul (vi macanvändare förstår)

Link to comment
Dela på andra sajter

Föressten fifan vilket smidigt ljudkort.. skulle ju passa mig perfekt.

Apogee har ju ett gott rykte om att ha dom bästa omvandlarna.. skulle vara kul att höra en recension om hur bra det låter jämtemot fireface 400/800

499 euro låter nästan för bra för att vara sant ?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
Apogee är överskattat i den prisklassen, jag väljer MOTU först vilken dag som helst. Tramsigt att inte göra det för alla.

utveckla gärna lite hur apogee skulle vara överskattat i den prisklassen, vilka andra produkter har de släppt i denna prisklass menar du?

Det är samma specs på omvandlaren och pre-s som i deras ensemble... är det denna du produkt du jämför med?

//S

Redigerat av sounden
Link to comment
Dela på andra sajter

Inte alls min smak. Tycker att det är helt meningslöst att göra ljudkortets låda

så liten att man inte får plats med riktiga chassimonterade kontaker. Denna

lösningen med sladdpiska och glappade sladdar hör hemma på Audiowerk8's tid.

/dallen

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte alls min smak. Tycker att det är helt meningslöst att göra ljudkortets låda

så liten att man inte får plats med riktiga chassimonterade kontaker. Denna

lösningen med sladdpiska och glappade sladdar hör hemma på Audiowerk8's tid.

/dallen

Men man spar en massa plats och vikt, kan vara väldigt trevligt om man får ner allt man behöver i datorväskan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Apogee är överskattat i den prisklassen, jag väljer MOTU först vilken dag som helst. Tramsigt att inte göra det för alla.

Hallå

Då du skrev detta inlägg ungefär tre veckor innan vi ens fick in den första enheten till Sverige så skall det väl tas med en nypa salt då du i princip omöjligt kan har testat produkten i fråga. Jag väljer dock att svara på det ändå.

Skulle vara kul att veta vad du grundar ditt uttalande på? Då Duet bygger på exakt samma uppsättning komponenter som sin storebror Ensemble som väl får rankas som klassledande bland interfacen över 10000:- (kanske med undantag för Prism Orpheus som jag inte testat). Med detta i åtanke har jag lite svårt att se hur MOTU skall kunna klå Apogee. MOTU kan iof erbjuda lite mer I/O men om man tycket att kvalité väger tyngre än kvantitet så är jag övertygad om att Apogee ger mer för pengarna.

MOTU erbjuder ypperliga produkter om man vill ha en prisvärd lösning som ger mycket in och ut. Men man har fått kompromissa ganska hårt när det gäller val av komponenter, framförallt i den analoga delen av konstruktionen samt i klockningen, för att kunna komma ner i pris. Som exempel kan nämnas att MOTU:s val av OP-ampar är inte speciellt lysande och med en sämre analogdel spelar det ingen roll vad man hänger på för omvandlare.

Då Apogee inte under några som helst omständligheter vill kompromissa för att komma ner i pris har man istället valt att erbjuda ett ljudkort med lite mindre I/O men där allt håller samma höga kvalité som alla tidigare produkter från Apogee. Det val t.o.m. osäkert ganska länge om Apogee med sina höga krav skulle unna tillverka denna produkt och klara prissätta den där den nu hamnat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det verkligen så illa att den bara fungerar med GarageBand , Logic Pro och

Soundtrack Pro ???

Använder Logic Studio men också Ableton Live, och jag hoppas att det går att använda denna till Live också?

Är det kanske så att bara man har Mac så fungerar det tilla alla DAW:s ??

Verkar annars mycket trevlig och smidig, ljudkvaliteten tvivlar jag inte på.

😊

Redigerat av leaf
Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag säger såhär. Kolla för säkerhetsskull att ditt DAW tar CoreAudio 🙂 Vill inte göra att du köper nått som inte funkar sedan.

Så länge man inte kör Pro Tools så kör alla program på Mac med CoreAudio.

Tack, blev helt plötsligt osäker 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Apogee är överskattat i den prisklassen, jag väljer MOTU först vilken dag som helst. Tramsigt att inte göra det för alla.

Hallå

Då du skrev detta inlägg ungefär tre veckor innan vi ens fick in den första enheten till Sverige så skall det väl tas med en nypa salt då du i princip omöjligt kan har testat produkten i fråga. Jag väljer dock att svara på det ändå.

Skulle vara kul att veta vad du grundar ditt uttalande på? Då Duet bygger på exakt samma uppsättning komponenter som sin storebror Ensemble som väl får rankas som klassledande bland interfacen över 10000:- (kanske med undantag för Prism Orpheus som jag inte testat). Med detta i åtanke har jag lite svårt att se hur MOTU skall kunna klå Apogee. MOTU kan iof erbjuda lite mer I/O men om man tycket att kvalité väger tyngre än kvantitet så är jag övertygad om att Apogee ger mer för pengarna.

MOTU erbjuder ypperliga produkter om man vill ha en prisvärd lösning som ger mycket in och ut. Men man har fått kompromissa ganska hårt när det gäller val av komponenter, framförallt i den analoga delen av konstruktionen samt i klockningen, för att kunna komma ner i pris. Som exempel kan nämnas att MOTU:s val av OP-ampar är inte speciellt lysande och med en sämre analogdel spelar det ingen roll vad man hänger på för omvandlare.

Då Apogee inte under några som helst omständligheter vill kompromissa för att komma ner i pris har man istället valt att erbjuda ett ljudkort med lite mindre I/O men där allt håller samma höga kvalité som alla tidigare produkter från Apogee. Det val t.o.m. osäkert ganska länge om Apogee med sina höga krav skulle unna tillverka denna produkt och klara prissätta den där den nu hamnat.

Du pratar om mätbara skillnader men hörbara???

Det är tekniska specifikationer som säljer Apogees produkter och de gör ju också bland de bästa AD omvandlare som finns.

Men jag har Motu HD192 och tycker det låter väldigt bra. Tror du att du skulle höra skillnad mellan den och Duet i ett blindtest?

Tror inte det eller rättare sagt jag vet !

Eller just det: bättre AD = bättre låtar :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Men jag har Motu HD192 och tycker det låter väldigt bra. Tror du att du skulle höra skillnad mellan den och Duet i ett blindtest?

Tror inte det eller rättare sagt jag vet !

Eller just det: bättre AD = bättre låtar 😉

Bättre AD = bättre låtande låtar. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Blänkare: vi testar Apogee Duet i nummer 10, om ni är nyfikna på ljudkortet!

/Mats

Bra där :rolleyes:

Jämför gärna med fireface 800's AD/DA omvandlare, för det skulle jag vilja veta..

Tror du verkligen att de kommer att jämföra kortet med ett annat?

+ väldigt bra ljud

- försvinnade litet! 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Du pratar om mätbara skillnader men hörbara???

Nej, jag pratar om hörbara skillnader. Precis som när Apogee bygger sina produkter så litar jag på det jag hör, inte det jag ser. :rolleyes:

Det är tekniska specifikationer som säljer Apogees produkter och de gör ju också bland de bästa AD omvandlare som finns.

Apogee har inte ens publicerat några specar på varken Duet eller Ensemble. Detta då man inte vill att kunder skall "dömma boken efter omslaget". Bra specar gör inte en bra produkt, ett exempel är att Apogee's PSX100 har bättre specar än Rosetta 200 men R200 låter klart bättre. Specar har ju dessutom spelat ut in roll idag då många tillverkare inte är helt ärliga med de siffror de publicerar.

Men jag har Motu HD192 och tycker det låter väldigt bra. Tror du att du skulle höra skillnad mellan den och Duet i ett blindtest?

Yepp, jag är övertygad till 100%!

Tror inte det eller rättare sagt jag vet !

Jag vet att du skulle höra skillnad. Jag skulle nog t.o.m. våga sätta pengar på det. 😛

Eller just det: bättre AD = bättre låtar

Nej! Dyrare AD = Bättre låtar 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Mats!

Det vore trevligt om ni kunde redovisa latencyn när ni testar ljudkort då det är en väldigt viktig faktor idag.

Oftast så är det ju bara funktioner och ljudkvalitet som ni testar.

Latency test med mjukvarusynthar i både OS X och Windows i varje test av ljudkort vore en god gärning!

Tack!

😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...