Jump to content
Annons

Merkostnader vid import?


Osse

Recommended Posts

Hej!

Jag har sett att det går att importera väldigt billigt från USA, men jag har även blivit avrådd från detta för att folk påstår att det läggs på skatt osv när varan kommer hit till sverige

Vilka merkostnader är det, utöver frakt & pris som tillkommer, och vad brukar dessa ligga på?

Tack!

Ossian

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det tillkommer alltid svensk moms, som är 25% - och tull, som varierar beroende på vad det är för prylar. Frakt och försäkring läggs det också moms på. Priser i USA uppges alltid utan moms (VAT).

När dollarn låg på ca 7:50, så har jag för mig att man kunde räkna med att det totala priset blev ca 10* priset i USD. Med den lägre dollarkursen som gäller nu, så blir det något billigare.

Det finns dock fler problem - och det är att många i USA inte säljer till utlandet och så har man dessutom garantifrågan. Väldigt ofta har man inte mer än 3 eller 6 månaders garanti i USA - och om något går sönder, så måste man skicka det till USA för att reparera på garanti - och då får man stå för alla fraktkostnader själv. Vissa produkter kan nämligen handlarna också köpa från distributören UTAN garanti, så blir det billigare - och i sådana lägen finns det inget extra skyddsnät, utan man är beroende av att den enskilde handlaren hanterar garantiärenden på ett bra sätt...

Summa summarium så är det nästan alltid billigare att köpa inom EU (kanske inte billigare initialt, men om man räknar in alla faktorer) - och ofta kan man få ett nästan lika bra pris hos svenska handlare, men det beror förstås lite på vad det är för prylar...

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

25% moms och eventuell tullavgift. Tullverket har en kalkylator:

http://www.tullverket.se/se/Privat/handla_...kalkylatorn.htm

En kalkylator som inte fungerar så bra då många kategorier helt saknas.

Vilken kategori ska man välja om man ska köpa musikinstrument eller datorprodukter?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...