Jump to content
Annons

USA-import?


Lundgren

Recommended Posts

Tjena,

är på gång att köpa en ny Korg D3200 från USA.

Hur fungerer det här med adapter egentligen?Är det krångligt och svårt,fungerar det överhuvudtaget att köpa därifrån?

Och,åker jag på en massa skatt på detta när den tas in i Europa?

Bästa hälsningar Christian Lundgren blink.gif

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Du åker på att betala tullavgift på ett par procent och moms på 25% på hela klabbet. Dessutom måste du skaffa en trafo från våra 220V till USA:s 110V - om det inte går att ställa om nätdelen i apparaten till 220V...

Link to comment
Dela på andra sajter

Satan då,

det gäller väl Österrike också antager jag...?Men å andra sidan är det nästan halva priset(!!)det handlar om så jag har låter mig nog förföras här ändå.

Tack för snabbt svar!Vilket forum! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är klart smidigare att handla inom EU. Det är smidigare med tanke på eventuella garantifrågor också. I USA lämnas som regel inte mer än 3 eller 6 månaders garanti på nya prylar.

Om du köper från en firma som har sålt för mindre än 320000 SEK till Sverige, så betalar du säljande landets moms i stället för den svenska momsen. De flesta har som bekant lägre moms än vi...

Har de däremot sålt till Sverige för mer än 320000 SEK, så måste de debitera svensk moms.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nämnas bör även att import är lite av gambling, ibland slipper man tull/moms och ibland åker man på det. Oftast, för större prylar, får man dock betala det, medans mindre prylar kan gå igenom utan problem.

Jag har köpt nytt från USA två gånger, och begagnat en gång. Inte betalat tull någon gång. Dock var detta mindre prylar.

Jag rekommenderar dock EU, av så många anledningar. Ofta nästan lika billigt, och du riskerar inga tullavgifter, och som Claes säger, lättare då prylarna får för sig att braka ihop. Dessutom slipper du köpa ny trafo till enheten för vårt elnät.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Pacanin (oregistrerad)
Det är klart smidigare att handla inom EU. Det är smidigare med tanke på eventuella garantifrågor också. I USA lämnas som regel inte mer än 3 eller 6 månaders garanti på nya prylar.

Om du köper från en firma som har sålt för mindre än 320000 SEK till Sverige, så betalar du säljande landets moms i stället för den svenska momsen. De flesta har som bekant lägre moms än vi...

Har de däremot sålt till Sverige för mer än 320000 SEK, så måste de debitera svensk moms.

..och tillägg till detta är att om firman är registrerad i Sverige, exempelvis Thomann så får man betala svensk moms. Råkar man köra förbi Treppendorf på semestern, ligger mellan Wurzburg och Nurnberg och köper i deras butik betalar man givetvis tysk (lägre) moms, men detta har ju ingen direkt koppling till din fråga, men ville spinna vidare på momsgrejen. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag köper mycket nytt och begagnat från Ebay i USA och från andra affärer där.

När paketet anländer till Sverige tillkommer avgifter på den totala kostnaden för frakt + värde av varan oavsett hur mycket värdet är.

Man slipper endast avgifter om man får paketet skickat till sig som "Gift" gåva samt att det totala värdet på gåvan + frakt inte överstiger 500 kr.

Känner du folk där kan du be dom beställa varan och seda skicka till dig som gift. Privatpersoner, men även företag, går ofta med på det.

Ett lägre värde kan såklart skrivas på paketet, men det sker på egen risk samt att det blir dålig försäkring om nåt händer.

Om du hittar samma produkt inom EU till likvärdigt pris så köp den istället.

Särskilt sånt som kräver svensk volt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...