Jump to content
Annons

Recommended Posts

Staley (oregistrerad)
Postat

Hej!

LÀste recensionen om Tapco S5-monitorerna i senaste numret av Studio och blev vÀldigt sugen pÄ att slÄ till pÄ ett par. Det enda som gjorde mig lite tveksam var det faktum att en subbas rekommenderades vid musik av den tyngre skolan.

Jag spelar in allt frÄn akustiskt till tyngre musik i min hemstudio(lÀgenhet).

Är det ngn som anvĂ€nder sig av dessa monitorer som oxĂ„ spelar in tyngre dĂ€ngor?

Tacksam för er Äsikt!

Ett av de tyngre projekten jag Àr inblandad i lÄter sÄ hÀr. Inspelat i cubase sx med DFH Superior.

http://music.soundwound.com/index.php?sida=musicdownloads

Klicka pÄ "click here" i toppen pÄ sidan.

Annons
Postat

Jag har inte hört dom, men kör med ett par Esi nEar05 och basen blir klen med sÄ pass smÄ element. Jag har labbat med tanken pÄ en subwoofer, men avstÄtt eftersom jag misstÀnker att det istÀllet kan slÄ över Ät andra hÄllet. Dvs basen blir för framtrÀdande och för att kompensera drar man ned bas i mixen. Dessutom ska dom placeras och stÀllas in korrekt. Det kÀnns som det blir lite för mycket meck. Och sÄ brukar subwoofers kosta en del, sÄ frÄgan Àr vÀl om man inte i sÄ fall ska satsa pÄ ett par större monitorer istÀllet som Äterger basen bÀttre. Just Tapco har vÀl en S8-modell ocksÄ.

Med tiden lÀr man sig ju hur ens monitorer reagerar och Äterger saker, och om man har tillgÄng till en vanlig stereo för referenslyssning samt spektrumanalys sÄ klarar man sig ganska lÄngt.

Staley (oregistrerad)
Postat

Tack sÄ mkt!

Jo, jag har sett att det finns S8:orna ocksÄ. TyvÀrr tillÄter inte hushÄllskassan att jag köper de dyrare. Har i o f sig inte sÄ j-höga krav men det kan vara bra att fÄ lite kött pÄ benen innan man slÄr till pÄ ett par monitorer.

Men fÄr S5:orna sÄ pass bra som 9/10 i tidningen sÄ kan de ju inte vara sÄ pjÄkiga...

Postat
Jo, jag har sett att det finns S8:orna ocksÄ. TyvÀrr tillÄter inte hushÄllskassan att jag köper de dyrare.

Om du kan pressa upp budgeten med en tusenlapp fÄr du ett par Phonic P8A (5000/paret). Dom fick vÀldigt bra betyg i senaste Musikermagasinet och har - som namnet antyder - 8 tums-bas.

Postat
QUOTE (Staley @ 23 June 2004, 18:49)

Jo, jag har sett att det finns S8:orna ocksÄ. TyvÀrr tillÄter inte hushÄllskassan att jag köper de dyrare.

Om du kan pressa upp budgeten med en tusenlapp fÄr du ett par Phonic P8A (5000/paret). Dom fick vÀldigt bra betyg i senaste Musikermagasinet och har - som namnet antyder - 8 tums-bas.

Har inte lÀst recensionen i MM, men jag lyssnade och jÀmförde just Phonic P8A med bl.a Tapco S5:orna och kontentan var att Phonic P8A lÀt riktigt illa! Ingen nÀrhet, dÄlig basÄtergivning etc.

Tapco S5 upplevde jag som raka motsatsen. Bra nĂ€rhet, bra basĂ„tergivning men tyvĂ€rr tyckte jag att det saknades definition i basen. Den var stark men grymt luddig. Hade gĂ€rna lyssant Ă€ven pĂ„ S8:orna, men de hade inga inne 🙂

Nu Àr ju som sagt smaken som allas vÄra... Ta en rejÀl lyssning och strunta i vad jag och alla andra sÀger.

Lycka till.

/Fredrico

Postat (redigerat)

QUOTE (Staley @ 23 June 2004, 18:49)

Har inte lÀst recensionen i MM, men jag lyssnade och jÀmförde just Phonic P8A med bl.a Tapco S5:orna och kontentan var att Phonic P8A lÀt riktigt illa! Ingen nÀrhet, dÄlig basÄtergivning etc.

Tapco S5 upplevde jag som raka motsatsen. Bra nĂ€rhet, bra basĂ„tergivning men tyvĂ€rr tyckte jag att det saknades definition i basen. Den var stark men grymt luddig. Hade gĂ€rna lyssant Ă€ven pĂ„ S8:orna, men de hade inga inne 😆

Nu Àr ju som sagt smaken som allas vÄra... Ta en rejÀl lyssning och strunta i vad jag och alla andra sÀger.

Lycka till.

/Fredrico

lÀt Tapco S5 bÀttre Àn Phonic P8A!!!!?!??!?!

Redigerat av alexfree
Postat
lÀt Tapco S5 bÀttre Àn Phonic P8A!!!!?!??!?!

Det finns ju flera faktorer nÀr man lyssnar pÄ vilka som lÄter bÀst!

- Vilken musik det Àr

- Vilken media

- Vilken uppspelare som anvÀnds

- Var den spelas upp

osv... 😛

• 3 veckor senare...
Postat

OK! TÀnkte förtydliga och komplettera med lite nya lyssningserfarenheter.

Jag har nu lyssnat Àven pÄ Tapco S8 och intrycket kvarstÄr, Àven om de lÄter "större" Àn S5:orna.

Innan jag beskriver hur JAG upplevde dem sÄ tÀnkte jag förklara nÄgra omstÀndigheter och mitt tyckande Àr subjektivt, utgÄr ifrÄn mina öron och vad jag gillar för typ av ljud.

Senaste mÄnaden har jag lyssnat pÄ följande högtalare (Tannoy Reveal Active har jag Àven provat i min studio):

Tannoy Reveal Active

Tapco S5 och S8

Phonic P8A

Yamaha MSP5

Genelec 1029A

Genelec 8030 och 8040

Fostex PM-2

KRK RoKIT RP5 och RP8

Mackie HR?

Jag har anvÀnt samma referensskivor varje gÄng, vilka Àr:

Spyro Gyra-Road Scholar

Richie Sambora-Undiscovered Soul

Freak Kitchen-Move

SÄ vad tyckte jag nu dÄ om S8:orna?

Jo, de lÀt helt ok. Bra nÀrhet, bra separation, basrika.

Liksom S5:orna upplevde jag ett lyft i basen som sÀkert tilltalar mÄnga, men det gör ocksÄ att de kÀnns lite luddiga i det lÄga mellanregistret. Det kÀndes dessutom som om det lÄg en filt över högtalaren, lite komprimerat och beslöjat ljud.

PĂ„ det stora hela lĂ€t de vĂ€l bra och man kan sĂ€kert trivas med dom en lĂ€ngre tid, men de föll inte mig pĂ„ lĂ€ppen. Jag föredrar ett nĂ„got öppnare ljud och lite neutralare bas. (Gillade verkligen Genelec 8030 och KRK 😄 )

Det var det om det.

/Fredrico

Postat

Jag Ă€r sĂ„ jĂ€vla nöjd med mina Mackie HR 626. Har inte hört nĂ„ bĂ€ttre. Och jag har ingen isolering, utan bara betong runt mig 🙂

• 3 veckor senare...
Postat

Jag har ocksÄ fÄtt tillbaka lite skatt och skall investera...

Vad kom ni fram till pÄ denna trÄden? köptes det nÄgra monitorer?

Jag Àr i valet och kvalet om man skall köpa S5:orna eller P8A.

Tror inte S8:orna kommer till tals..

NÄgon som har anvÀnt Tapco S5 under en tid och kan rekommendera dem?

Har dock lyssnat pÄ P8A men det var sÀkert 3-4 mÄnader sen, sÄ jag kom

inte ihÄg riktigt hur dem lÀt.

Vad rekommenderar ni?

// J

Postat
har försökt göra en liten jÀmförelse av 4 monitorer, fast ska lÀgga ner lite mer jobb pÄ det, det Àr bara fakta, sÀger kanske inte sÄ mycket men kul att se i alla fall

Mycket Enkel JÀmförelse

Bra initativ!

Vet inte hur mycket man skall lita pÄ dom specarna dock - tÀmligen tveksam att ESI nEar05 spelar ner till 33Hz...

//Jesper

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.