Jump to content
Annons

Ljudabsorbent-skivor


Florian le Sage

Recommended Posts

Hej alla studiobyggare,jag har en glädjande nyhet angående

dämp/absorbent-material (som affärerna etc säljer till er svindyrt).

Nu kan ni köpa detta utan att ruinera er,jag har själv en välrenommerad studio

i vilken jag använt dessa med goda resultat och på detta vis hjälper likasinnade

som kan och vill bygga rätt men som-likt mig själv-alltid blivit så förbannat lack

på överpriserna på denna produkt!!!

A-absorba/abzorba bla bla bla-namnen är många men materialet är detsamma

i alla tider och länder-caviterat=äggkartongmönstrat---30mm höjd---

Pris per m2 hos mig: 100:- frakt tillkommer-

Väl mött-

Kristian

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag tror det när jag ser det. 30mm är i tunnaste laget, skulle jag tro, eftersom ingen av de etablerade akustikskum-tillverkarna (t ex Illsonic, Auralex och Primacoustic, som är de jag känner till mest) kör med så tunt material - och jag misstänker att det inte alls har samma densitet som exempelvis FoamZorb-produkterna (som har högre densitet än de andra märkena jag nämnde), utan är mer likt vanligt packningsmaterial - precis som JAM's billiga variant... Hur är det med brandsäkerheten - något man nog också måste tänka på när sådana saker säljs till konsumenter...?

Du får väldigt gärna skicka 2m2 till mig, så kan vi se om jag blir övertygad... Om det skulle visa sig vara bra, så är det ju bara kul att folk kan komma undan billigare. 😏 Jag har FoamZorb-produkter på lager, så det är lätt för mig att jämföra. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej igen-jag återkommer på Lördag då jag hämtat min första provleverans!

Foamzorb är en annan sak för helt andra pengar och utformade på ett annat sätt med pyramider/vassa kanter/bafflar liknande Auralex för de med stor plånbok.

Detta är flamskyddat(eldsäkert)utprovat och uppmätt till mycket goda ljudabsorberingsegenskaper jämfört med andra akustikprodukter på marknaden-

sedan kan jag inte säga om det är som Jam´s "billiga" skumplast eller ej för den har jag inte känt på-densiteten skall jag svara på inom kort!

Färg-mörkgrå.

Mvh-Kristian 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är skeptisk till att du säger att de tunna plattorna "har mycket goda ljudabsorberingsegenskaper jämfört med andra akustikprodukter på marknaden". När man pratar om "andra akustikprodukter på marknaden", så tänker jag omedelbart på Illsonic, Auralex, Primacoustic och numera även FoamZorb.

Samtidigt säger du att FoamZorb är en annan sak för helt andra pengar etc...

Vilka produkter jämför du med - om inte de som är etablerade...? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Hörrudu Claes,jag förstår om du blir orolig för konkurrens med din profil...

Det enda jag vill är att erbjuda en jävligt bra absorbent för RÄTT pengar här,så om du fortsättningsvis bryr dig om ditt eget istället för att tjafsa med mig så blir nog alla lite gladare...

Hårklyverier i all oändlighet har jag ingen lust med,alla vet väl att de dyrare produkterna fr. Auralex och nu på senare tid-Golden Age´s abzorba etc är snäppet bättre än de billigare skumplastplattorna,allt beror ju på vilka pengar man vill lägga och vilken nivå man lägger ribban på i ett sånt här forum som riktar sig mot vanliga musikintresserade människor i första hand!!! 😕

Till er andra trevliga så vill jag bara säga att ni är varmt välkomna att beställa till det pris som jag angav i mitt första inlägg,dvs 100:-/kvm+frakt,inte så mycket att orda om då det är samma typ som Jam,förmodar jag:

densiteten är på 29kg/m3-mörkgrå snygg färg!

Beställ genom att maila---camelotstudios@hotmail.com

Mvh-

Kristian

Link to comment
Dela på andra sajter

😄 Jag är inte ute efter att bråka och tjafsa - och jag är inte orolig för konkurrens, men det känns inte så kul när du är på gränsen att börja bli otrevlig när jag kommer med relevant kritik... 😄 De som köper akustikmaterial från mig är folk som inte vill chansa, utan vill veta att det blir rätt från början. 😛

Tråkigt att du tar min befogade skepticism på det sättet, när jag bara är ute efter att du lämnar relevanta upplysningar om det som du påstår är lika bra som etablerade produkter...

Jag vänder mig mot ditt sätt att beskriva produkterna. Du påstår att de har mycket goda egenskaper jämfört med andra akustikprodukter - utan att nämna vilka produkter du har jämfört med. I ditt första inlägg nämner du dessutom flyktigt namnen A-absorb (JAM) och Abzorba (GoldenAge) - men nu säger du att du förmodar att det är samma typ som JAM har. Det verkar alltså som om den där jämförelsen med andra akustikprodukter som du nämnde tidigare, var tagen ganska mycket ur luften... 😉

Tänk på att det ger ett väldigt oseriöst intryck att påstå en sak för att sedan delvis ta tillbaks det när man får kritik för det man har påstått... 😛

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

tycker oxå det vore intressant att veta, då jag är i full gång med att utrusta min nybyggda studio... Claes litar jag på då jag fått bra kritik angående monitorplacering o dyl.. 🙂 Skulle vara väldigt intressant att vet mer om dina plattor å vad de är jämförda med... för då lär jag nog beställa en hög... 🙂

/MrMjuzic

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hallå Hallå!

Och vad ANVÄNDER man såna där plattor och ljudabsorbenter till??? Kort sagt, vad är de bra för? Är de till för att minska oönskade ljudreflexer under inspelning eller är de till för att dämpa ljud in till inspelningsstudion eller för att dämpa ljud UT från inspelningsstudion till grannar och dylikt??

Jag är möjligen intresserad av prylar som dämpar ljuden UT FRÅN inspelningsstudion till grannarna. Vad ska jag då använda?

😱

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Hallå Hallå!

Och vad ANVÄNDER man såna där plattor och ljudabsorbenter till??? Kort sagt, vad är de bra för? Är de till för att minska oönskade ljudreflexer under inspelning eller är de till för att dämpa ljud in till inspelningsstudion eller för att dämpa ljud UT från inspelningsstudion till grannar och dylikt??

Jag är möjligen intresserad av prylar som dämpar ljuden UT FRÅN inspelningsstudion till grannarna. Vad ska jag då använda?

🙂

:musik

Skumprodukter är till för att absorbera ljudet i studion eller i kontrollrummet, så att man slipper ifrån reflektioner som annars kan ställa till problem. De gör i princip ingenting alls för ljuddämpningen ut eller in från rummet.

Om du ska ljuddämpa mot grannarna, så är det uppreglad vägg med dubbla gipsskivor, rockwool e dyl - och luftspalt som gäller. Inget man gör i en handvändning direkt... 🙂 Det finns nog ganska många trådar om det redan... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Hallå ni som är intresserade av absorbentskivorna,jag förstår att ni vill se hur dessa ser ut mm men jag kan inte lägga upp länkar eller bilder här varför jag ber er kontakta mig via mail som jag sagt i tidigare inlägg så returnerar jag dessa med bilder etc!!!

OK-allt är sagt i ämnet redan,ha det fint-

Kristian

Link to comment
Dela på andra sajter

tRasH cAn maN (oregistrerad)

Det går aldeles utmärkt att lägga en länk till en bild här. Jag har gjort det själv!

Saknar du nånstans att ha bilden på kan du lägga upp den här!

/tRasH

Link to comment
Dela på andra sajter

Hallå ni som är intresserade av absorbentskivorna,jag förstår att ni vill se hur dessa ser ut mm men jag kan inte lägga upp länkar eller bilder här varför jag ber er kontakta mig via mail som jag sagt i tidigare inlägg så returnerar jag dessa med bilder etc!!!

OK-allt är sagt i ämnet redan,ha det fint-

Kristian

Du har ju en hemsida för din studio lägg upp dem där då,

så vi får se hur dem ser ut

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Ok. Och jag ÄLSKAR reflektioner. Jag reflekterar rätt mycket själv faktiskt!

Blir till att använda Rockande Ull då, som Claes pratar om, i mitt fall.

Tack!

🙂

Trevlig helg!//:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok,här har ni en länk till en bild efter mycket om och men,har inte tid med sånt här egentligen men tjatiga som ni är...

th_Polyeter30mm.jpg

That´s it,nu har ni fått allt ni behöver veta om detta material!

För att förtydliga mig ännu en gång så har jag inte sagt att detta är det ultimata ljudabsorbentmaterialet alla kategorier etc,finns bättre för vissa låga frekvenser, basfällor etc (för andra pengar återigen)finns även melanin som är ett dyrt material osv osv,men är man ute efter en "normal" ljudabsorbent för hemstudion där det är tänkt som ett hinder/begränsning av reflektioner i mellan och övre registren så är detta alldeles utmärkt och dessutom väldigt billigt och snyggt,

var det inte det jag började den här tråden med?

***Take it or leave it***

Kristian 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker det ser ut att vara väldigt likt det dämpmaterial för högtalarlådor som Biltema säljer för 89:90 för fem st skivor som är 40 x 60 x 2 cm.

Ni kanske har samma leverantör..?

och det är 1,2 m2 så Biltema har 75:- i kvadratmeterpris vilket isf skulle vara billigare (och säkrare)

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej och för sista gången;

Detta verkar vara ett forum för skeptiker,trist när man försöker va schysst men jag lägger härmed ner denna tråd å mina vägnar-köp små fjuttplattor på biltema om det känns bättre för er...

(som dessutom är av en tunnare kvalitet och inte alls samma material/leverantör som det jag kan skaffa fram)--vadå säkrare???

fjanteri och kvalificerad tidsspillan är vad jag kallar dessa inlägg!

Klart slut från mitt håll-lycka till i tillvaron!!!

Kristian 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej och för sista gången;

Detta verkar vara ett forum för skeptiker,trist när man försöker va schysst men jag lägger härmed ner denna tråd å mina vägnar-köp små fjuttplattor på biltema om det känns bättre för er...

(som dessutom är av en tunnare kvalitet och inte alls samma material/leverantör som det jag kan skaffa fram)--vadå säkrare???

fjanteri och kvalificerad tidsspillan är vad jag kallar dessa inlägg!

Klart slut från mitt håll-lycka till i tillvaron!!!

Kristian 😛

Aj!! Du träffade mig precis med en av dina "jag är jätteseriös"-strålar som du utstrålar 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

tRasH cAn maN (oregistrerad)

Oj!

Service-minded är ett ord...

Aj!! Du träffade mig precis med en av dina "jag är jätteseriös"-strålar som du utstrålar

😄😛😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...