Jump to content
Annons

Ackordföljder


Håkan Ekberg

Recommended Posts

Om man spelar C, F och G så funkar det ju att använda Am utan några större konstigheter, det finns ju hur mycket låtar som helst med de ackorden (eller motsvarande) i ett otal varianter. Om man i stället spelar Cm, Fm och Gm, skall man då leta i bland de till Eb-dur tillhörande ackorden för att hitta ett passande ackord att använda sig av?

Håkan

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ja precis, så uppfattar jag det. Am, Dm, Em passar till C-durskalan och eftersom Eb ligger 1½ tonsteg över C blir det just de ackord du nämner, transponering. Ofta är det ju själva "grejen" att hitta ett ackord som inte passar in. Ta t ex Beatles I Saw Her Standing There där "halva låten" är det "chockerande" ackordbytet från A till C, om man spelar i grundtonart E-dur: "...How could I dance with another, ooooh..." - på ooooh kommer C:t. Vilket lyft för en annars rätt slätstruken låt! 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Var hippt redan 1456, jag har flera stycken för Virginal som har sådana modulationer.

(som för övrigt ingår i mediantmodulations kapitlet) 😉

Annars så Cm Ab Fm G är rätt så ok . . . det beror lite på vad meloditonen är . . och vart den är på väg.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mollparalleller kallas det. Spelar du piano Håkan? Det är väldigt enkelt att se hur det hela är uppbyggt på ett piano nämligen.

Exemplet du gav var Am, Dm och Em. De här tre ackorden består av tre toner var nämligen:

Am: A, C, E

Dm: D, F, A

Em: E, G, B

Om du kan din C dur skala så ser du att alla tonerna som ligger med i de här ackorden finns även i C durskalan som går.

C-D-E-F-G-A-B

De durackord som ligger i samma tonart är C, F och G. Dessa ackord består av:

C: C, E, G

F: F, A, C

G: G, B, D

Även här så ligger alla toner i Cdur skalan.

Hela det här systemet följer en enkel regel. Ifall du tittar på ackorden så ser du att Am slutar på samma toner som C börjar på (C, E). Samma gäller för Dm-F och Em-G.

Am, Dm, Em kallas för mollparalleller till sina respektive ackord C, F, G.

Så en enkel regel. Ifall du har ett durackord och du vill ta dess mollparallell så tar du helt enkelt mollackordet som ligger en liten ters under. En liten ters är detsamma som fyra halvtoner avstånde A-C är en liten ters (A, A#, B, C). Detta förhållande gäller för alla de olika ackorden. Dm är mollparallell till F (D, D#, E, F) och så vidare. Det enda du behöver kunna är egentligen de tolv tonerna.

C, C#, D, D#, E, F, F#, G, G#, A, A#, B, C

Ifall du vill ha en mollparallell till ett visst ackord så gå bara fyra steg bakåt. A-C, B-G# etc. Omvänt fungerar förstås också.

Generellt sätt så kan du alltid byta ut ett ackord mot sin mollparallell. Ifall det låter bättre eller sämre beror på situationen och melodin men det är iaf en möjlighet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Var hippt redan 1456, jag har flera stycken för Virginal som har sådana modulationer.

(som för övrigt ingår i mediantmodulations kapitlet) 🙂

Ho, fattar inte ett smack!!

Mediantik förenklat sagt tersstapling. Det Chris syftade på var antagligen ackordbytet A till C. Eftersom A innehåller tonerna A, C#, E så är den väntade treklangen ett C#m alltså C#, E, G# och inte ett C som innehåller tonerna C, E, G. Halvtonshoppet från C# till C kan skära sig lite ifall man inte har en tydlig melodiriktning. Tonen E finns ju med i båda t.ex. ifall man ligger på den så fungerar bytet riktigt snyggt.

En virginal är en sånhär:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Virginal

Link to comment
Dela på andra sajter

Aha...Tack! :rolleyes:

A till C? Javisst, utan det skulle Beatleslåten vara helt bortglömd idag... Häftigt att det användes redan i renässansmusiken, hade jag inte en aaaaning om. 😏

Vänd på det---mao. vi fortsätter att använda det

att lyssna på den musiken och se vad som redan finns kan i bland vara en god hjälp att förstå att vi inte är så smarta än dom från förr

Att finna ett ackord som känns rätt är väl lite av grejen när man skriver

hmmm beror ju naturligt vis på vad slags musik som skapas jut då :rolleyes:

Ved

Link to comment
Dela på andra sajter

Vänd på det---mao. vi fortsätter att använda det

att lyssna på den musiken och se vad som redan finns kan i bland vara en god hjälp att förstå att vi inte är så smarta än dom från förr

Helt rätt! Varför uppfinna hjulet på nytt? Det skrevs ju faktiskt några häftiga låtar redan innan datorerna kom!

(det sista var ett skämt)

Redigerat av (e)qualitymusic
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Tack, för alla svar!

Alltid kul när man lär sig nya saker som medianter och virginal.

En av anledningarna till att jag ställde frågan var att jag kände mig lite osäker på hur det fungerade när man gjorde en låt i moll. Jag menar det kändes mer självklart att använda Am (Dm, Em) till en låt i C än det gör att använda Eb (Ab, Bb) till en låt i Cm. Jag är lite lat också 😎 och eftersom harmoniläran inte sitter som en smäck och automagiskt talar om för mig vilka ackord som kan användas till en viss ackordsföljd. Normalt gör jag bara variationer på C, Am, F och G 🙂 i mina låtar, men ibland får man ju variera sig lite 🙂

Nu, när jag har skrivit detta har jag testat lite på gitarren även om jag inte känner mig så hemma med Eb på gitarr 🙂 och Ab, Bb, Eb och G i nu nämnd ordning verkar fungera till det jag hade gjort innan. Dock vet jag inte just nu hur jag på ett snyggt sätt kommer tillbaka. Ifall nån undra så låter det jag gjort hittils i sk slaskversion så här:

Can't get it right

Förhoppningsvis blir det klart när det blir bra!

Skall testa vidare sen.

Håkan

Redigerat av Håkan Ekberg
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...
Tack, för alla svar!

Alltid kul när man lär sig nya saker som medianter och virginal.

En av anledningarna till att jag ställde frågan var att jag kände mig lite osäker på hur det fungerade när man gjorde en låt i moll. Jag menar det kändes mer självklart att använda Am (Dm, Em) till en låt i C än det gör att använda Eb (Ab, Bb) till en låt i Cm. Jag är lite lat också 😉 och eftersom harmoniläran inte sitter som en smäck och automagiskt talar om för mig vilka ackord som kan användas till en viss ackordsföljd. Normalt gör jag bara variationer på C, Am, F och G 🙂 i mina låtar, men ibland får man ju variera sig lite 😎

Nu, när jag har skrivit detta har jag testat lite på gitarren även om jag inte känner mig så hemma med Eb på gitarr 😄 och Ab, Bb, Eb och G i nu nämnd ordning verkar fungera till det jag hade gjort innan. Dock vet jag inte just nu hur jag på ett snyggt sätt kommer tillbaka. Ifall nån undra så låter det jag gjort hittils i sk slaskversion så här:

Can't get it right

Förhoppningsvis blir det klart när det blir bra!

Skall testa vidare sen.

Håkan

denna var ju go... har du gjort något av den?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...