Reason_user Postat 20 september 2005 Postat 20 september 2005 Problemet Ă€r nĂ€r jag spelar in sĂ„ stanner de upp varje 30: sek o dĂ„ hackar den upp liksom o ljudet hamnar fel nĂ€r man spelar in jag undrar vad man kan göra för o hĂ„lla latencyn lĂ„ngt sĂ„ nere utan att behöva fĂ„ hacket, beror de pĂ„ minnet i datorn eller processorn? eller kanske hĂ„rddisken eller nĂ„t annat? SĂ„ hĂ€r ser mina instĂ€llningar ut just nu... HĂ„rdvara Processor: 1,83 Ghz AMD Sempron 2600+ HĂ„rddisk: Maxtor 250 GB 7200RPM Sata Minne: SRAM 512 Mb Ljudkort: Maya44 MKII drivrutin v1.53 I Datorn Cubase: Version 2.2.0 Build 33 Latency: At 48 Samples 1.088 ms I Device Setup ----------------- ASIO Driver: ASIO 2.0 Maya44 MKII Input Latency: 1.088 ms Output Latency: 1.088 ms Cloak Source: Maya44 MKII Release ASIO Driver in Background: Okryssad Direct Monitoring: Ikryssad Expert panelen ------------------ Audio Priority: Very High Preload Amount: 6 Secounds Lower Latency: Ikryssad Multiprocessing: GĂ„r ej Adjust for Record Latency: ikryssad Record placement offset: 0 I Project Setup ----------------- Frame Rate: 30fps Sample rate: 44.100Khz Record Format: 32 Bit Float Record File type: Broadcast Wave File Stereo Pan Law: -3dB SĂ„ jag undrar vad kan jag göra för o fĂ„ den optimalaste fungerande instĂ€llningen som gör att de flyter pĂ„ utan att jag ska höja min latency tid! Jag har ocksĂ„ mĂ€rkt att om jag höjer Sample raten till dubbelt upp 88.200 Khz sĂ„ kan min latency gĂ„ ner Ă€nda till 0.533 ms men dĂ„ sker hackningarna oftare...men den andra frĂ„gan Ă€r dĂ„ oxĂ„ om musiken jag importerar Ă€r 44.100 Khz i 24bit och jag spelar in i 88.200 Khz 32 Bit o sedan exporterar allt i 44.100 Khz nĂ€r det Ă€r fĂ€rdigt sker de inget i ljudet dĂ„? att man först gĂ„r upp o sen ner? O sist men inte minst vad Ă€r skillnaden i Record File Type? De finns 4 olika man kan vĂ€lja pĂ„ * Broadcast Wave File * Wave File * AIFF File * Wave 64 File Vilken Ă€r bĂ€st o köra pĂ„? de jag sysslar med Ă€r röstinspelning me mik över ett musikstycke! đ„° Skulle verkligen uppskatta om nĂ„n kunde dra lite ljus över de hela! đ„°
Linus Postat 20 september 2005 Postat 20 september 2005 O sist men inte minst vad Àr skillnaden i Record File Type? I din förra trÄd frÄgade du samma sak, fick svar, och sedan brydde du dig inte om att lÀsa svaren. Den hÀr gÄngen kan du vÀl lÀsa svaren pÄ dina frÄgor?
Piccazzo Postat 20 september 2005 Postat 20 september 2005 (redigerat) Demenssjukdomar har tydligen börjat dyka upp i allt lĂ€gre Ă„ldersgrupper. đ Redigerat 20 september 2005 av Piccazzo
Reason_user Postat 21 september 2005 TrĂ„dstartare Postat 21 september 2005 (redigerat) Demenssjukdomar har tydligen börjat dyka upp i allt lĂ€gre Ă„ldersgrupper. JĂ€tte moget! jag frĂ„gar bara för att jag vill veta vad andra tycker o inte kanske vad du svarade för 4 mĂ„nader sen! đ Jag uppskattar verkligen om nĂ„n kunde hjĂ€lpa till! Redigerat 21 september 2005 av Reason_user
hangaren Postat 21 september 2005 Postat 21 september 2005 Maxtor hÄrddiskar Àr INTE bra. I allafall inte till Musikinspelning. jag har haft en maxtordisk en gÄng, det funkade riktigt dÄligt.
Claes Holmerup Postat 21 september 2005 Postat 21 september 2005 Demenssjukdomar har tydligen börjat dyka upp i allt lĂ€gre Ă„ldersgrupper. JĂ€tte moget! jag frĂ„gar bara för att jag vill veta vad andra tycker o inte kanske vad du svarade för 4 mĂ„nader sen! đ Jag uppskattar verkligen om nĂ„n kunde hjĂ€lpa till! Inget har Ă€ndrat sig nĂ€r det gĂ€ller filformaten pĂ„ de 4 mĂ„naderna - och du hade ju faktiskt flera relevanta svar i den trĂ„den... Vad Ă€r det som du inte fick klĂ€m pĂ„ i den andra trĂ„den?
Piccazzo Postat 21 september 2005 Postat 21 september 2005 (redigerat) De finns 4 olika man kan vÀlja pÄ * Broadcast Wave File = Ingen aning.Men antagligen en Wave fil med tidskod för Radio och liknande * Wave File = Standard Audiofil för PC * AIFF File = Standard Audiofil för Mac * Wave 64 File = Ingen aning men antagligen 64 bit version av Wave fil. Verkar helt överflödig. Och sedan lÀr du inte fÄ mÀrkbart bÀttre ljudkvalitet vid Inspelning Àven fast du stÀller upp den till 96 khz. Det krÀvs att kringutrustningen Àven klarar det. Och du kan ju pröva att importera en 44 khz fil in i ett projekt stÀllt pÄ 96 khz och beskÄda resultatet. SÄ lÀnge din musik Inte hammnar pÄ billbord listan eller en Hollywood DVD sÄ kan du lungt anvÀnda dig av 16-24 bit / 44 khz som resten av vÀrlden klarar sig pÄ. Sedan klarar ju en CD endast 16 bit / 44 khz. Koncetrera dig pÄ att göra bra lÄtar istÀllet för att hÀnga upp dig pÄ vad som ger bÀsta ljudkvalitet. I slutÀndan sÄ gör produktionen och musiken 99 % av lÄten. Inspelningskvaliteten den resterande procenten. Och om du tÀnker spela in i 96 khz sÄ mÄste ALLT vara inspelat i det. Trummor/sÄng/gitarr m.m Och dom flesta samplingskivor Àr inte det. Redigerat 21 september 2005 av Piccazzo
Reason_user Postat 21 september 2005 TrÄdstartare Postat 21 september 2005 Inget har Àndrat sig nÀr det gÀller filformaten pÄ de 4 mÄnaderna - och du hade ju faktiskt flera relevanta svar i den trÄden... De jag söker Àr ett sÀtt o fÄ ner latencyn utan att daton hackar! sÄ lÄgt som möjligt nu med de jag har idag! o inte för 4 mÄnader sen! de dÀrför jag gör om trÄden sÄ att den kan fÄ chans o fÄ svar, visst de som e skrivet dÀr e relevant men jag stÀller frÄgorna igen för att nÄn annan dÀr ute kanske har nÄn annan Äsikt om just de! de behöver inte betyda att de ni svarade pÄ i förra trÄden stÀmmer helt riktigt? right?
Piccazzo Postat 21 september 2005 Postat 21 september 2005 (redigerat) Mer RAM minne och bÀttre dator Konfigurera enligt http://www.musicxp.net/ Diskuteras Àven i denna trÄd https://www.studio.se/index.php?showtopic=16121&hl= Redigerat 21 september 2005 av Piccazzo
Linus Postat 21 september 2005 Postat 21 september 2005 Demenssjukdomar har tydligen börjat dyka upp i allt lĂ€gre Ă„ldersgrupper. JĂ€tte moget! jag frĂ„gar bara för att jag vill veta vad andra tycker o inte kanske vad du svarade för 4 mĂ„nader sen! đ Jag uppskattar verkligen om nĂ„n kunde hjĂ€lpa till! Inget har Ă€ndrat sig nĂ€r det gĂ€ller filformaten pĂ„ de 4 mĂ„naderna - och du hade ju faktiskt flera relevanta svar i den trĂ„den... đ Vad Ă€r det som du inte fick klĂ€m pĂ„ i den andra trĂ„den? Word!
Claes Holmerup Postat 21 september 2005 Postat 21 september 2005 (redigerat) Inget har Ă€ndrat sig nĂ€r det gĂ€ller filformaten pĂ„ de 4 mĂ„naderna - och du hade ju faktiskt flera relevanta svar i den trĂ„den... De jag söker Ă€r ett sĂ€tt o fĂ„ ner latencyn utan att daton hackar! sĂ„ lĂ„gt som möjligt nu med de jag har idag! o inte för 4 mĂ„nader sen! de dĂ€rför jag gör om trĂ„den sĂ„ att den kan fĂ„ chans o fĂ„ svar, visst de som e skrivet dĂ€r e relevant men jag stĂ€ller frĂ„gorna igen för att nĂ„n annan dĂ€r ute kanske har nĂ„n annan Ă„sikt om just de! de behöver inte betyda att de ni svarade pĂ„ i förra trĂ„den stĂ€mmer helt riktigt? right? Om Ă„tgĂ€rderna som föreslĂ„s i en trĂ„d inte stĂ€mmer, sĂ„ kan man rĂ€kna kallt med att det som skrivs sĂ„gas hĂ„rt av andra som vet bĂ€ttre. Forumet bestĂ„r av mĂ„nga som Ă€r vĂ€ldigt kunniga och som inte accepterar att felaktiga uppgifter sprids. đ Ibland uppstĂ„r det dĂ€rför riktigt nördiga diskussioner - men nĂ€r det gĂ€ller sĂ„dana saker som latencyfrĂ„gor, sĂ„ finns det inte sĂ„ mĂ„nga olika typer av svar att ge. Det Ă€r precis samma Ă„tgĂ€rder som behövs för att fĂ„ ner latency - bĂ„de nu och för 5 Ă„r sedan. SĂ„dant Ă€ndrar sig inte - men det Ă€r förstĂ„s inte sĂ„ lĂ€tt att kĂ€nna till om man inte har hĂ„llit pĂ„ lĂ€nge med inspelning pĂ„ dator... đ LĂ„g latency krĂ€ver ett bra ljudkort med vĂ€lskrivna drivrutiner och en kvick dator, helt enkelt - och mindre Ă€n 1GB RAM skulle jag inte stoppa i en musikburk i dag... Jag kör sjĂ€lv normalt med 6ms, som jag tycker Ă€r helt ok. Vid mix kör jag högre för att inte riskera att det blir nĂ„gra problem - men dĂ„ spelar ju latencyn ingen roll i praktiken, eftersom det blir lika mycket latency pĂ„ allt. Om du har en för seg dator, sĂ„ kan du testa olika optimeringstips pĂ„ http://www.musicxp.net/ , som Picazzo föreslog - och vill du gĂ„ mer pĂ„ djupet, kan du titta in pĂ„ http://www.blackviper.com (som dock verkar vara nere för stunden...). Att köra 1ms latency problemfritt Ă€r nog en önskedröm som inte kommer att gĂ„ i uppfyllelse pĂ„ lĂ€nge. Om du skaffar en snabbare dator sĂ„ har du större chans, men du kommer inte att kunna köra sĂ€rskilt mĂ„nga spĂ„r med sĂ„ lĂ„g latency. TĂ€nk ocksĂ„ pĂ„ vad latency egentligen innebĂ€r; 1ms innebĂ€r ett avstĂ„nd pĂ„ 0.34m - alltsĂ„ att du stĂ„r pĂ„ 34cm avstĂ„nd till allt. Om du spelar med ett band, sĂ„ stĂ„r du ofta ett par meter frĂ„n de andra musikernas förstĂ€rkare. Om man sĂ€ger 3.4m för enkelhetens skull (ljudet rör sig ju med 340m/s i rumstemperatur), sĂ„ rör det sig om ca 10ms - men det lĂ„ter tight Ă€ndĂ„. Det finns alltsĂ„ ingen anledning att strĂ€va efter sĂ„ extremt lĂ„g latency. Om man spelar trummor (som blir det mest extrema eftersom det Ă€r perkusiva ljud), sĂ„ Ă€r man kanske van vid ca 2-3ms "latency", eftersom avstĂ„ndet frĂ„n öronen till vissa trummor Ă€r omkring 1 m, men sĂ€llan sĂ„ kort som 30cm... Om du tvunget vill köra med extremt kort latency, sĂ„ ska du kanske skippa att köra lyssning med effekter o dyl genom Cubase, utan anvĂ€nda Direct Monitoring - alternativt köra med en mixer för lyssning, dĂ€r du samtidigt tappar ut frĂ„n direct Out till ljudkortet. DĂ„ behöver du inte tĂ€nka pĂ„ latencyn... Enklare Ă€n att försöka fĂ„ en trött dator att göra underverk... đ Redigerat 21 september 2005 av Claes
Lindeberg Postat 21 september 2005 Postat 21 september 2005 visst de som e skrivet dÀr e relevant men jag stÀller frÄgorna igen Vi ser hellre att du fortsÀtter diskutera i redan befintlig trÄd istÀllet för att starta en ny i samma Àmne. Vitsen med detta Àr att det blir enklare att söka i forumet.
Lundin Postat 21 september 2005 Postat 21 september 2005 AngÄende problemet med hackande audio: Jag hade ett liknande problem nÀr jag lyckades fÄ swapfilen pÄ samma disk jag hade audioprojekten pÄ.. Problemet uppstod i att jag har en disk i utdragbar hÄrddiskvagga och pÄ nÄgot sÀtt hade partitionsbeteckningarna blandats ihop och windows bestÀmt sig för att projektdisken skulle ha en swapfil..... ocksÄ!!.. efter att jag upptÀckt detta av en slump och fenomenet korrigerats, försvann problemet.
Reason_user Postat 21 september 2005 TrÄdstartare Postat 21 september 2005 AngÄende problemet med hackande audio: Jag hade ett liknande problem nÀr jag lyckades fÄ swapfilen pÄ samma disk jag hade audioprojekten pÄ..Ž Lundin, hur lyckades du fÄr swapfilen pÄ samma disk som audioprojektet? var det nÄgot som fixades av sig sjÀlvt eller behövde du Àndra pÄ nÄgot i windows eller cubase? för att jag misstÀnker de hÀr oxÄ dÄ jag har 250 GB hÄrddisken uppdelad i 3 delar
Jonte Postat 21 september 2005 Postat 21 september 2005 Att partitionera upp disken hjÀlper inte sÄ mycket, mer Àn att du fÄr bÀttre struktur pÄ grejerna möjligtvis. Har du tre partitioner pÄ en 250 GB disk och har audio pÄ en enhet och swapfilen pÄ en annan, sÄ ligger swapfilen fortfarande rent fysiskt pÄ samma disk och kan eventuellt fortfarande stÀlla till problem. Personligen hade jag nog sÀnkt kraven, och lagt latencyn pÄ mellan 5-10 ms. Och om inte det hjÀlper, skaffa en till hÄrddisk för audio.
Reason_user Postat 21 september 2005 TrÄdstartare Postat 21 september 2005 Personligen hade jag nog sÀnkt kraven, och lagt latencyn pÄ mellan 5-10 ms. Och om inte det hjÀlper, skaffa en till hÄrddisk för audio. Vore de inte samma sak? just nu ser det ut sÄ hÀr C: Windows 20 GB M: Media 100GB= SkrÀp osv... K: Project Drive 100GB Cubase Àr installerat pÄ M: Medans alla project för cubase och reason Àr i K: Project Drive Finns det nÄt jag kan göra för o optimera de hela? NÄgon instÀllning i cubase sÄ att man kan lÀgga swap filen i K: Vet allafal att den möjligheten finns i göra i cool edit pro och sound forge! en temp folder sÄ att sÀga...
Claes Holmerup Postat 21 september 2005 Postat 21 september 2005 Personligen hade jag nog sÀnkt kraven, och lagt latencyn pÄ mellan 5-10 ms. Och om inte det hjÀlper, skaffa en till hÄrddisk för audio. Vore de inte samma sak? just nu ser det ut sÄ hÀr C: Windows 20 GB M: Media 100GB= SkrÀp osv... K: Project Drive 100GB Cubase Àr installerat pÄ M: Medans alla project för cubase och reason Àr i K: Project Drive Finns det nÄt jag kan göra för o optimera de hela? NÄgon instÀllning i cubase sÄ att man kan lÀgga swap filen i K: Vet allafal att den möjligheten finns i göra i cool edit pro och sound forge! en temp folder sÄ att sÀga... Har du en separat fysisk disk till audio, sÄ kan du köra snabbare till och frÄn den - sÄ det rekommenderas att alltid köra med (minst) 2 diskar i en musikburk. Att partitionera Àr inte alls samma sak. Har du sÄ lite RAM att swapfilen behöver anvÀndas, sÄ gÄr det Ät skogen med audioströmmen oavsett vad du gör i övrigt. Du vill alltsÄ inte att swapfilen ska anvÀndas nÄgonsin medan du kör med Cubase - och dÀrför spelar det ingen roll alls var den ligger. Jag har dock lÀst nÄgonstans att man kan riskera stabilitetsproblem om swapfilen ligger nÄgon annanstans Àn pÄ Windows-disken... Mitt eget upplÀgg tycker jag fungerar lysande: En disk för systemet och alla program, pluggar etc. En disk enbart för audio. TvÄ diskar i Raid0 för alla ljudbibliotek.
Lundin Postat 21 september 2005 Postat 21 september 2005 (redigerat) Lundin, hur lyckades du fÄr swapfilen pÄ samma disk som audioprojektet? var det nÄgot som fixades av sig sjÀlvt eller behövde du Àndra pÄ nÄgot i windows eller cubase? för att jag misstÀnker de hÀr oxÄ dÄ jag har 250 GB hÄrddisken uppdelad i 3 delar Hmm..inte för att vara nÀsig..men svaret stod 2 rader under.. men Ok jag citerar mig sjÀlv... Problemet uppstod i att jag har en disk i utdragbar hÄrddiskvagga och pÄ nÄgot sÀtt hade partitionsbeteckningarna blandats ihop och windows bestÀmt sig för att projektdisken skulle ha en swapfil..... ocksÄ!!.. efter att jag upptÀckt detta av en slump och fenomenet korrigerats, försvann problemet. Redigerat 21 september 2005 av Lundin
Reason_user Postat 21 september 2005 TrÄdstartare Postat 21 september 2005 SÄ att sammanfatta de hÀr hela sÄ Àr det egentligen ramminnet som tar mest stryck nÀr man sysslar med inspelning i cubase!? Den hÀrra Adjust for Record Latency i VST Engine Expert Settings ska den vara ikryssad? Och Lower Latency som finns dÀr pÄ samma sida? Sen finns det frÄn 2 secounds - 6 secounds Preload Ammount vart ska man ligga? O sist men inte minst Audio Priority? Ska de va Very High eller standard som e High vad menas med de? Jag vill alltsÄ gÀrna optimera dom instÀllningarna om de gÄr?
Piccazzo Postat 22 september 2005 Postat 22 september 2005 KĂp 512 mb Ramminne istĂ€llet. Kommer i slutĂ€ndan göra mer för din dator Ă€n alla Trix med instĂ€llningar.
Majken Postat 22 september 2005 Postat 22 september 2005 Jag har ocksÄ mÀrkt att om jag höjer Sample raten till dubbelt upp 88.200 Khz sÄ kan min latency gÄ ner Ànda till 0.533 ms Latency baseras pÄ samples, du spelar in 44100 samples varje sekund med 48 samples fördröjning. Om du höjer samplingsfrekvensen sÄ minskar latencyn eftersom den Àr relativ mot samplingsfrekvensen. /Majken
Claes Holmerup Postat 22 september 2005 Postat 22 september 2005 Jag har ocksÄ mÀrkt att om jag höjer Sample raten till dubbelt upp 88.200 Khz sÄ kan min latency gÄ ner Ànda till 0.533 ms Latency baseras pÄ samples, du spelar in 44100 samples varje sekund med 48 samples fördröjning. Om du höjer samplingsfrekvensen sÄ minskar latencyn eftersom den Àr relativ mot samplingsfrekvensen. /Majken ...men samtidigt krÀvs det mer av datorn eftersom dubbelt sÄ mycket data ska hanteras - sÄ det Àr inte sÀkert att det gÄr att köra sÄ pÄ alla maskiner, speciellt inte pÄ lite Àldre och trögare burkar.
Fredster Postat 22 september 2005 Postat 22 september 2005 Jag har ocksÄ mÀrkt att om jag höjer Sample raten till dubbelt upp 88.200 Khz sÄ kan min latency gÄ ner Ànda till 0.533 ms Latency baseras pÄ samples, du spelar in 44100 samples varje sekund med 48 samples fördröjning. Om du höjer samplingsfrekvensen sÄ minskar latencyn eftersom den Àr relativ mot samplingsfrekvensen. /Majken Vilket Àven kan betyda en massa clicks och pops!
joachime Postat 22 september 2005 Postat 22 september 2005 Jag vill alltsÄ gÀrna optimera dom instÀllningarna om de gÄr? Vad Àr det som gör att du behöver sÄ lÄg latency som 1 ms? Om du spelar in audio, anvÀnd ljudkortets egna mixer för att fixa latencyfri lyssning. Om du spelar in VSTi brukar det funka med mellan 4-7 ms latency. Sedan verkar det som att du har missat mÄnga fina tips som folk hÀr pÄ forumet redan gett dig. LÀs igenom de trÄdar du startat. Kontrollera uppgifterna mot det som stÄr skrivet i Cubase manual. Flera av de frÄgor du stÀller stÄr utförligt förklarat i manualen och det gÄr knappt att förklara bÀttre Àn sÄ.
Reason_user Postat 22 september 2005 TrÄdstartare Postat 22 september 2005 (redigerat) Jag vill alltsÄ gÀrna optimera dom instÀllningarna om de gÄr? Vad Àr det som gör att du behöver sÄ lÄg latency som 1 ms? Om du spelar in audio, anvÀnd ljudkortets egna mixer för att fixa latencyfri lyssning. Om du spelar in VSTi brukar det funka med mellan 4-7 ms latency. NÀr jag spelar in min rap sÄ mÄste det flytta pÄ perfekt och nÀr jag sen ska dubba min rap liksom lÀgga samma rap men kanske med mörkare ton sÄ sitter de inte lika tajt, jag har till och med prövat med 5 ms och 3 ms och 1 ms... 1 ms som spraka dÄ lÀtt bÀst nÀr det gÀllde "flow" sÄ att fÄ ner latencyn sÄ lÄngt ner som möjligt Àr viktigt för mig! de de inte samma sak som en sÄng lÄt kanske...för rappen ligger sÄ tajt över beatet! Mer ram minne kommer jag o köpa men inte just nu, har inte rÄd men medans sÄ skulle jag gÀrna vilja optimera mina instÀllningar om de gÄr sÄ jag hÀnvisar till det hÀrra igen ifall nÄn vet nÄt om de! Den hÀrra Adjust for Record Latency i VST Engine Expert Settings ska den vara ikryssad? Och Lower Latency som finns dÀr pÄ samma sida? Sen finns det frÄn 2 secounds - 6 secounds Preload Ammount vart ska man ligga? O sist men inte minst Audio Priority? Ska de va Very High eller standard som e High vad menas med de? Redigerat 22 september 2005 av Reason_user
Claes Holmerup Postat 22 september 2005 Postat 22 september 2005 I stÀllet för att göra hopplösa försök att komma ner till 1ms latency, sÄ Àr det nog i ditt fall bÀttre att anvÀnda en extern mixer. Om du kör lyssning i en mixer, sÄ fÄr du nÀmligen ingen latency alls - och slipper trixa förgÀves i evigheter med datorn...
Piccazzo Postat 22 september 2005 Postat 22 september 2005 Om du vill ned till 1 ms i latency fÄr du Köpa en Ny Dator som klarar av det. FörstÄr inte hur du INTE kan fÄ tight med 3 - 5 ms. Det Àr 5 Millisekunder vi pratar om. Förskjut spÄret dom sÄ kanske det blir tightare men jag skulle tippa pÄ att du behöver mer Rutin nÀr det gÀller inspelning Àn trixande med datorn för att kompensera. Om det nu Àr sÄ viktigt att komma ned till NOLL Latency spela in pÄ rullband eller liknande eller som sagt anvÀnd ett externt mixerbord.
Reason_user Postat 22 september 2005 TrÄdstartare Postat 22 september 2005 FörstÄr inte hur du INTE kan fÄ tight med 3 - 5 ms.Det Àr 5 Millisekunder vi pratar om. FörstÄr du vad order perfekt Àr eller? de kanske blir thight men inte 100% thight eftersom den dÀrra jÀvla delayen finns dÀr! jag har till och med prövat med 46 Ms o dÄ blire o som in i helvete otajmat! 5 ms och 1 ms Àr skillnad om du har bra musiköron o hör allt i detalj! sÄ kom inte o pÄstÄ att jag inte kan hÄlla en thight rap!
Claes Holmerup Postat 22 september 2005 Postat 22 september 2005 FörstĂ„r inte hur du INTE kan fĂ„ tight med 3 - 5 ms.Det Ă€r 5 Millisekunder vi pratar om. FörstĂ„r du vad order perfekt Ă€r eller? de kanske blir thight men inte 100% thight eftersom den dĂ€rra jĂ€vla delayen finns dĂ€r! jag har till och med prövat med 46 Ms o dĂ„ blire o som in i helvete otajmat! 5 ms och 1 ms Ă€r skillnad om du har bra musiköron o hör allt i detalj! sĂ„ kom inte o pĂ„stĂ„ att jag inte kan hĂ„lla en thight rap! Jag förstĂ„r dig, helt klart. Jag tycker att det kĂ€nns fel med 6ms latency nĂ€r jag spelar trummor pĂ„ klaviaturen, sĂ„ dĂ„ gĂ„r jag gĂ€rna ner pĂ„ kortare latency - medan jag brukar köra med 6ms vid sĂ„nginspelning - och mĂ„nga andra ljud kan vara ok att spela med 12ms. För att fĂ„ helt perfekta förutsĂ€ttningar om du Ă€r sĂ„ kĂ€nslig för timingen, sĂ„ finns det ingen annan lösning Ă€n en extern mixer. Om direct monitoring fungerar ordentligt med ditt ljudkort, sĂ„ att du kan ta ut ljudet direkt utan fördröjning till lyssning. DĂ„ fĂ„r du ingen fördröjning alls pĂ„ lyssningen - och slipper en massa krĂ„ngel med instabil dator etc. Du kan ju dĂ„ stĂ€lla latency till mycket lĂ€ngre tid utan att det gör nĂ„gon skillnad nĂ€r du spelar in. đ
VacUm Postat 22 september 2005 Postat 22 september 2005 MIDI har ju en viss latency. Förmodligen mer Àn 6ms men det skiftar lite beroende pÄ vilket klaviatur man anvÀnder.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.