Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Problemet Àr nÀr jag spelar in sÄ stanner de upp varje 30: sek o dÄ hackar den upp liksom o ljudet hamnar fel nÀr man spelar in jag undrar vad man kan göra för o hÄlla latencyn lÄngt sÄ nere utan att behöva fÄ hacket, beror de pÄ minnet i datorn eller processorn? eller kanske hÄrddisken eller nÄt annat?

SÄ hÀr ser mina instÀllningar ut just nu...

HÄrdvara

Processor: 1,83 Ghz AMD Sempron 2600+

HÄrddisk: Maxtor 250 GB 7200RPM Sata

Minne: SRAM 512 Mb

Ljudkort: Maya44 MKII drivrutin v1.53

I Datorn

Cubase: Version 2.2.0 Build 33

Latency: At 48 Samples 1.088 ms

I Device Setup

-----------------

ASIO Driver: ASIO 2.0 Maya44 MKII

Input Latency: 1.088 ms

Output Latency: 1.088 ms

Cloak Source: Maya44 MKII

Release ASIO Driver in Background: Okryssad

Direct Monitoring: Ikryssad

Expert panelen

------------------

Audio Priority: Very High

Preload Amount: 6 Secounds

Lower Latency: Ikryssad

Multiprocessing: GÄr ej

Adjust for Record Latency: ikryssad

Record placement offset: 0

I Project Setup

-----------------

Frame Rate: 30fps

Sample rate: 44.100Khz

Record Format: 32 Bit Float

Record File type: Broadcast Wave File

Stereo Pan Law: -3dB

SÄ jag undrar vad kan jag göra för o fÄ den optimalaste fungerande instÀllningen som gör att de flyter pÄ utan att jag ska höja min latency tid!

Jag har ocksÄ mÀrkt att om jag höjer Sample raten till dubbelt upp 88.200 Khz sÄ kan min latency gÄ ner Ànda till 0.533 ms men dÄ sker hackningarna oftare...men den andra frÄgan Àr dÄ oxÄ om musiken jag importerar Àr 44.100 Khz i 24bit och jag spelar in i 88.200 Khz 32 Bit o sedan exporterar allt i 44.100 Khz nÀr det Àr fÀrdigt sker de inget i ljudet dÄ? att man först gÄr upp o sen ner?

O sist men inte minst vad Àr skillnaden i Record File Type?

De finns 4 olika man kan vÀlja pÄ

* Broadcast Wave File

* Wave File

* AIFF File

* Wave 64 File

Vilken Ă€r bĂ€st o köra pĂ„? de jag sysslar med Ă€r röstinspelning me mik över ett musikstycke! đŸ„°

Skulle verkligen uppskatta om nĂ„n kunde dra lite ljus över de hela! đŸ„°

Annons
Postat
O sist men inte minst vad Àr skillnaden i Record File Type?

I din förra trÄd frÄgade du samma sak, fick svar, och sedan brydde du dig inte om att lÀsa svaren.

Den hÀr gÄngen kan du vÀl lÀsa svaren pÄ dina frÄgor?

Postat (redigerat)
Demenssjukdomar har tydligen börjat dyka upp i allt lÀgre

Äldersgrupper.

JĂ€tte moget! jag frĂ„gar bara för att jag vill veta vad andra tycker o inte kanske vad du svarade för 4 mĂ„nader sen! 🙁

Jag uppskattar verkligen om nÄn kunde hjÀlpa till!

Redigerat av Reason_user
Postat

Maxtor hÄrddiskar Àr INTE bra.

I allafall inte till Musikinspelning.

jag har haft en maxtordisk en gÄng, det funkade riktigt dÄligt.

Postat

Äldersgrupper.

JĂ€tte moget! jag frĂ„gar bara för att jag vill veta vad andra tycker o inte kanske vad du svarade för 4 mĂ„nader sen! 🙁

Inget har Àndrat sig nÀr det gÀller filformaten pÄ de 4 mÄnaderna - och du hade ju faktiskt flera relevanta svar i den trÄden... :rolleyes:

Vad Àr det som du inte fick klÀm pÄ i den andra trÄden?

Postat (redigerat)

De finns 4 olika man kan vÀlja pÄ

* Broadcast Wave File = Ingen aning.Men antagligen en Wave fil

med tidskod för Radio och liknande

* Wave File = Standard Audiofil för PC

* AIFF File = Standard Audiofil för Mac

* Wave 64 File = Ingen aning men antagligen

64 bit version av Wave fil.

Verkar helt överflödig.

Och sedan lÀr du inte fÄ mÀrkbart bÀttre ljudkvalitet vid

Inspelning Àven fast du stÀller upp den till 96 khz.

Det krÀvs att kringutrustningen Àven klarar det.

Och du kan ju pröva att importera en 44 khz fil

in i ett projekt stÀllt pÄ 96 khz och beskÄda resultatet.

SÄ lÀnge din musik Inte hammnar pÄ billbord listan eller

en Hollywood DVD sÄ kan du lungt anvÀnda dig av 16-24 bit / 44 khz

som resten av vÀrlden klarar sig pÄ.

Sedan klarar ju en CD endast 16 bit / 44 khz.

Koncetrera dig pÄ att göra bra lÄtar istÀllet för

att hÀnga upp dig pÄ vad som ger bÀsta ljudkvalitet.

I slutÀndan sÄ gör produktionen och musiken 99 % av lÄten.

Inspelningskvaliteten den resterande procenten.

Och om du tÀnker spela in i 96 khz sÄ mÄste ALLT vara inspelat i det.

Trummor/sÄng/gitarr m.m

Och dom flesta samplingskivor Àr inte det.

Redigerat av Piccazzo
Postat
Inget har Àndrat sig nÀr det gÀller filformaten pÄ de 4 mÄnaderna - och du hade ju faktiskt flera relevanta svar i den trÄden...

De jag söker Àr ett sÀtt o fÄ ner latencyn utan att daton hackar! sÄ lÄgt som möjligt nu med de jag har idag! o inte för 4 mÄnader sen! de dÀrför jag gör om trÄden sÄ att den kan fÄ chans o fÄ svar, visst de som e skrivet dÀr e relevant men jag stÀller frÄgorna igen för att nÄn annan dÀr ute kanske har nÄn annan Äsikt om just de! de behöver inte betyda att de ni svarade pÄ i förra trÄden stÀmmer helt riktigt? right?

Postat

Äldersgrupper.

JĂ€tte moget! jag frĂ„gar bara för att jag vill veta vad andra tycker o inte kanske vad du svarade för 4 mĂ„nader sen! 😛

Inget har Ă€ndrat sig nĂ€r det gĂ€ller filformaten pĂ„ de 4 mĂ„naderna - och du hade ju faktiskt flera relevanta svar i den trĂ„den... 😄

Vad Àr det som du inte fick klÀm pÄ i den andra trÄden?

Word!

Postat (redigerat)
Inget har Àndrat sig nÀr det gÀller filformaten pÄ de 4 mÄnaderna - och du hade ju faktiskt flera relevanta svar i den trÄden...

De jag söker Àr ett sÀtt o fÄ ner latencyn utan att daton hackar! sÄ lÄgt som möjligt nu med de jag har idag! o inte för 4 mÄnader sen! de dÀrför jag gör om trÄden sÄ att den kan fÄ chans o fÄ svar, visst de som e skrivet dÀr e relevant men jag stÀller frÄgorna igen för att nÄn annan dÀr ute kanske har nÄn annan Äsikt om just de! de behöver inte betyda att de ni svarade pÄ i förra trÄden stÀmmer helt riktigt? right?

Om Ă„tgĂ€rderna som föreslĂ„s i en trĂ„d inte stĂ€mmer, sĂ„ kan man rĂ€kna kallt med att det som skrivs sĂ„gas hĂ„rt av andra som vet bĂ€ttre. Forumet bestĂ„r av mĂ„nga som Ă€r vĂ€ldigt kunniga och som inte accepterar att felaktiga uppgifter sprids. 🙂

Ibland uppstÄr det dÀrför riktigt nördiga diskussioner - men nÀr det gÀller sÄdana saker som latencyfrÄgor, sÄ finns det inte sÄ mÄnga olika typer av svar att ge.

Det Ă€r precis samma Ă„tgĂ€rder som behövs för att fĂ„ ner latency - bĂ„de nu och för 5 Ă„r sedan. SĂ„dant Ă€ndrar sig inte - men det Ă€r förstĂ„s inte sĂ„ lĂ€tt att kĂ€nna till om man inte har hĂ„llit pĂ„ lĂ€nge med inspelning pĂ„ dator... 😛

LÄg latency krÀver ett bra ljudkort med vÀlskrivna drivrutiner och en kvick dator, helt enkelt - och mindre Àn 1GB RAM skulle jag inte stoppa i en musikburk i dag...

Jag kör sjÀlv normalt med 6ms, som jag tycker Àr helt ok. Vid mix kör jag högre för att inte riskera att det blir nÄgra problem - men dÄ spelar ju latencyn ingen roll i praktiken, eftersom det blir lika mycket latency pÄ allt.

Om du har en för seg dator, sÄ kan du testa olika optimeringstips pÄ http://www.musicxp.net/ , som Picazzo föreslog - och vill du gÄ mer pÄ djupet, kan du titta in pÄ http://www.blackviper.com (som dock verkar vara nere för stunden...).

Att köra 1ms latency problemfritt Àr nog en önskedröm som inte kommer att gÄ i uppfyllelse pÄ lÀnge. Om du skaffar en snabbare dator sÄ har du större chans, men du kommer inte att kunna köra sÀrskilt mÄnga spÄr med sÄ lÄg latency.

TÀnk ocksÄ pÄ vad latency egentligen innebÀr; 1ms innebÀr ett avstÄnd pÄ 0.34m - alltsÄ att du stÄr pÄ 34cm avstÄnd till allt. Om du spelar med ett band, sÄ stÄr du ofta ett par meter frÄn de andra musikernas förstÀrkare. Om man sÀger 3.4m för enkelhetens skull (ljudet rör sig ju med 340m/s i rumstemperatur), sÄ rör det sig om ca 10ms - men det lÄter tight ÀndÄ.

Det finns alltsÄ ingen anledning att strÀva efter sÄ extremt lÄg latency. Om man spelar trummor (som blir det mest extrema eftersom det Àr perkusiva ljud), sÄ Àr man kanske van vid ca 2-3ms "latency", eftersom avstÄndet frÄn öronen till vissa trummor Àr omkring 1 m, men sÀllan sÄ kort som 30cm...

Om du tvunget vill köra med extremt kort latency, sĂ„ ska du kanske skippa att köra lyssning med effekter o dyl genom Cubase, utan anvĂ€nda Direct Monitoring - alternativt köra med en mixer för lyssning, dĂ€r du samtidigt tappar ut frĂ„n direct Out till ljudkortet. DĂ„ behöver du inte tĂ€nka pĂ„ latencyn... Enklare Ă€n att försöka fĂ„ en trött dator att göra underverk... 😄

Redigerat av Claes
Postat
visst de som e skrivet dÀr e relevant men jag stÀller frÄgorna igen

Vi ser hellre att du fortsÀtter diskutera i redan befintlig trÄd istÀllet för att starta en ny i samma Àmne.

Vitsen med detta Àr att det blir enklare att söka i forumet.

Postat

AngÄende problemet med hackande audio: Jag hade ett liknande problem nÀr jag lyckades fÄ swapfilen pÄ samma disk jag hade audioprojekten pÄ..

Problemet uppstod i att jag har en disk i utdragbar hÄrddiskvagga och pÄ nÄgot sÀtt hade partitionsbeteckningarna blandats ihop och windows bestÀmt sig för att projektdisken skulle ha en swapfil..... ocksÄ!!.. efter att jag upptÀckt detta av en slump och fenomenet korrigerats, försvann problemet.

Postat
AngÄende problemet med hackande audio: Jag hade ett liknande problem nÀr jag lyckades fÄ swapfilen pÄ samma disk jag hade audioprojekten pÄ..
ÂŽ

Lundin, hur lyckades du fÄr swapfilen pÄ samma disk som audioprojektet? var det nÄgot som fixades av sig sjÀlvt eller behövde du Àndra pÄ nÄgot i windows eller cubase?

för att jag misstÀnker de hÀr oxÄ dÄ jag har 250 GB hÄrddisken uppdelad i 3 delar

Postat

Att partitionera upp disken hjÀlper inte sÄ mycket, mer Àn att du fÄr bÀttre struktur pÄ grejerna möjligtvis.

Har du tre partitioner pÄ en 250 GB disk och har audio pÄ en enhet och swapfilen pÄ en annan, sÄ ligger swapfilen fortfarande rent fysiskt pÄ samma disk och kan eventuellt fortfarande stÀlla till problem.

Personligen hade jag nog sÀnkt kraven, och lagt latencyn pÄ mellan 5-10 ms. Och om inte det hjÀlper, skaffa en till hÄrddisk för audio.

Postat
Personligen hade jag nog sÀnkt kraven, och lagt latencyn pÄ mellan 5-10 ms. Och om inte det hjÀlper, skaffa en till hÄrddisk för audio.

Vore de inte samma sak?

just nu ser det ut sÄ hÀr

C: Windows 20 GB

M: Media 100GB= SkrÀp osv...

K: Project Drive 100GB

Cubase Àr installerat pÄ M: Medans alla project för cubase och reason Àr i K: Project Drive

Finns det nÄt jag kan göra för o optimera de hela?

NÄgon instÀllning i cubase sÄ att man kan lÀgga swap filen i K:

Vet allafal att den möjligheten finns i göra i cool edit pro och sound forge!

en temp folder sÄ att sÀga...

Postat

Vore de inte samma sak?

just nu ser det ut sÄ hÀr

C: Windows 20 GB

M: Media 100GB= SkrÀp osv...

K: Project Drive 100GB

Cubase Àr installerat pÄ M: Medans alla project för cubase och reason Àr i K: Project Drive

Finns det nÄt jag kan göra för o optimera de hela?

NÄgon instÀllning i cubase sÄ att man kan lÀgga swap filen i K:

Vet allafal att den möjligheten finns i göra i cool edit pro och sound forge!

en temp folder sÄ att sÀga...

Har du en separat fysisk disk till audio, sÄ kan du köra snabbare till och frÄn den - sÄ det rekommenderas att alltid köra med (minst) 2 diskar i en musikburk. Att partitionera Àr inte alls samma sak.

Har du sÄ lite RAM att swapfilen behöver anvÀndas, sÄ gÄr det Ät skogen med audioströmmen oavsett vad du gör i övrigt. Du vill alltsÄ inte att swapfilen ska anvÀndas nÄgonsin medan du kör med Cubase - och dÀrför spelar det ingen roll alls var den ligger. Jag har dock lÀst nÄgonstans att man kan riskera stabilitetsproblem om swapfilen ligger nÄgon annanstans Àn pÄ Windows-disken...

Mitt eget upplÀgg tycker jag fungerar lysande:

En disk för systemet och alla program, pluggar etc.

En disk enbart för audio.

TvÄ diskar i Raid0 för alla ljudbibliotek.

Postat (redigerat)
Lundin, hur lyckades du fÄr swapfilen pÄ samma disk som audioprojektet? var det nÄgot som fixades av sig sjÀlvt eller behövde du Àndra pÄ nÄgot i windows eller cubase?

för att jag misstÀnker de hÀr oxÄ dÄ jag har 250 GB hÄrddisken uppdelad i 3 delar

Hmm..inte för att vara nÀsig..men svaret stod 2 rader under.. men Ok jag citerar mig sjÀlv... :rolleyes:

Problemet uppstod i att jag har en disk i utdragbar hÄrddiskvagga och pÄ nÄgot sÀtt hade partitionsbeteckningarna blandats ihop och windows bestÀmt sig för att projektdisken skulle ha en swapfil..... ocksÄ!!.. efter att jag upptÀckt detta av en slump och fenomenet korrigerats, försvann problemet.
Redigerat av Lundin
Postat

SÄ att sammanfatta de hÀr hela sÄ Àr det egentligen ramminnet som tar mest stryck nÀr man sysslar med inspelning i cubase!?

Den hÀrra Adjust for Record Latency i VST Engine Expert Settings ska den vara ikryssad?

Och Lower Latency som finns dÀr pÄ samma sida?

Sen finns det frÄn 2 secounds - 6 secounds Preload Ammount vart ska man ligga?

O sist men inte minst Audio Priority? Ska de va Very High eller standard som e High vad menas med de?

Jag vill alltsÄ gÀrna optimera dom instÀllningarna om de gÄr?

Postat
Jag har ocksÄ mÀrkt att om jag höjer Sample raten till dubbelt upp 88.200 Khz sÄ kan min latency gÄ ner Ànda till 0.533 ms

Latency baseras pÄ samples, du spelar in 44100 samples varje sekund med 48 samples fördröjning. Om du höjer samplingsfrekvensen sÄ minskar latencyn eftersom den Àr relativ mot samplingsfrekvensen.

/Majken

Postat
Jag har ocksÄ mÀrkt att om jag höjer Sample raten till dubbelt upp 88.200 Khz sÄ kan min latency gÄ ner Ànda till 0.533 ms

Latency baseras pÄ samples, du spelar in 44100 samples varje sekund med 48 samples fördröjning. Om du höjer samplingsfrekvensen sÄ minskar latencyn eftersom den Àr relativ mot samplingsfrekvensen.

/Majken

...men samtidigt krÀvs det mer av datorn eftersom dubbelt sÄ mycket data ska hanteras - sÄ det Àr inte sÀkert att det gÄr att köra sÄ pÄ alla maskiner, speciellt inte pÄ lite Àldre och trögare burkar.

Postat

/Majken

Vilket Àven kan betyda en massa clicks och pops!

Postat

Vad Àr det som gör att du behöver sÄ lÄg latency som 1 ms? Om du spelar in audio, anvÀnd ljudkortets egna mixer för att fixa latencyfri lyssning. Om du spelar in VSTi brukar det funka med mellan 4-7 ms latency.

Sedan verkar det som att du har missat mÄnga fina tips som folk hÀr pÄ forumet redan gett dig. LÀs igenom de trÄdar du startat. Kontrollera uppgifterna mot det som stÄr skrivet i Cubase manual. Flera av de frÄgor du stÀller stÄr utförligt förklarat i manualen och det gÄr knappt att förklara bÀttre Àn sÄ.

Postat (redigerat)

Vad Àr det som gör att du behöver sÄ lÄg latency som 1 ms? Om du spelar in audio, anvÀnd ljudkortets egna mixer för att fixa latencyfri lyssning. Om du spelar in VSTi brukar det funka med mellan 4-7 ms latency.

NÀr jag spelar in min rap sÄ mÄste det flytta pÄ perfekt och nÀr jag sen ska dubba min rap liksom lÀgga samma rap men kanske med mörkare ton sÄ sitter de inte lika tajt, jag har till och med prövat med 5 ms och 3 ms och 1 ms... 1 ms som spraka dÄ lÀtt bÀst nÀr det gÀllde "flow" sÄ att fÄ ner latencyn sÄ lÄngt ner som möjligt Àr viktigt för mig! de de inte samma sak som en sÄng lÄt kanske...för rappen ligger sÄ tajt över beatet!

Mer ram minne kommer jag o köpa men inte just nu, har inte rÄd men medans sÄ skulle jag gÀrna vilja optimera mina instÀllningar om de gÄr

sÄ jag hÀnvisar till det hÀrra igen ifall nÄn vet nÄt om de!

Den hÀrra Adjust for Record Latency i VST Engine Expert Settings ska den vara ikryssad?

Och Lower Latency som finns dÀr pÄ samma sida?

Sen finns det frÄn 2 secounds - 6 secounds Preload Ammount vart ska man ligga?

O sist men inte minst Audio Priority? Ska de va Very High eller standard som e High vad menas med de?

Redigerat av Reason_user
Postat

I stÀllet för att göra hopplösa försök att komma ner till 1ms latency, sÄ Àr det nog i ditt fall bÀttre att anvÀnda en extern mixer. Om du kör lyssning i en mixer, sÄ fÄr du nÀmligen ingen latency alls - och slipper trixa förgÀves i evigheter med datorn...

Postat

Om du vill ned till 1 ms i latency fÄr du

Köpa en Ny Dator som klarar av det.

FörstÄr inte hur du INTE kan fÄ tight med 3 - 5 ms.

Det Àr 5 Millisekunder vi pratar om.

Förskjut spÄret dom sÄ kanske det blir tightare men jag

skulle tippa pÄ att du behöver mer Rutin nÀr det gÀller inspelning Àn

trixande med datorn för att kompensera.

Om det nu Àr sÄ viktigt att komma ned till NOLL Latency spela in

pÄ rullband eller liknande eller som sagt anvÀnd ett externt mixerbord.

Postat

FörstÄr du vad order perfekt Àr eller? de kanske blir thight men inte 100% thight eftersom den dÀrra jÀvla delayen finns dÀr! jag har till och med prövat med 46 Ms o dÄ blire o som in i helvete otajmat! 5 ms och 1 ms Àr skillnad om du har bra musiköron o hör allt i detalj! sÄ kom inte o pÄstÄ att jag inte kan hÄlla en thight rap!

Postat

FörstÄr du vad order perfekt Àr eller? de kanske blir thight men inte 100% thight eftersom den dÀrra jÀvla delayen finns dÀr! jag har till och med prövat med 46 Ms o dÄ blire o som in i helvete otajmat! 5 ms och 1 ms Àr skillnad om du har bra musiköron o hör allt i detalj! sÄ kom inte o pÄstÄ att jag inte kan hÄlla en thight rap!

Jag förstÄr dig, helt klart. Jag tycker att det kÀnns fel med 6ms latency nÀr jag spelar trummor pÄ klaviaturen, sÄ dÄ gÄr jag gÀrna ner pÄ kortare latency - medan jag brukar köra med 6ms vid sÄnginspelning - och mÄnga andra ljud kan vara ok att spela med 12ms.

För att fĂ„ helt perfekta förutsĂ€ttningar om du Ă€r sĂ„ kĂ€nslig för timingen, sĂ„ finns det ingen annan lösning Ă€n en extern mixer. Om direct monitoring fungerar ordentligt med ditt ljudkort, sĂ„ att du kan ta ut ljudet direkt utan fördröjning till lyssning. DĂ„ fĂ„r du ingen fördröjning alls pĂ„ lyssningen - och slipper en massa krĂ„ngel med instabil dator etc. Du kan ju dĂ„ stĂ€lla latency till mycket lĂ€ngre tid utan att det gör nĂ„gon skillnad nĂ€r du spelar in. 😉

Postat

MIDI har ju en viss latency. Förmodligen mer Àn 6ms men det skiftar lite beroende pÄ vilket klaviatur man anvÀnder.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.