Jump to content
Annons

Software monitoring eller ASIO Direct monitoring


hackeman

Recommended Posts

Innan någon föreslår det; jag vill inte använda hårdvaru/extern monitorering, jag planerar nämligen att ersätta mixerbordet med ljudkort med många analoga ingångar.

Så därför har jag köpt ett Hercules 16/12 firewire ljudkort med 10 st analoga line-in + 2 st med mik preamp. Det stöder ASIO 2.0 och därmed Direct Monitoring via ASIO och fördelen med detta är ju att man slipper latency. Nackdelen är att man inte får med EQ, effekter o.d. Dessutom har jag inte fått det att funka.. harkel, host.. än om jag klickar i Direct Monitoring i ASIO inställningarna (via Cubase SX), väljer via Preferences att det ska vara 'Manual' monitoring och klickar på monitor-knappen på respektive spår, så hörs det inkentinken. Men VU-metern för IN-kanalerna dansar. Har jag missat något?? 😛

Däremot funkar det om jag kör Cubase egna mjukvaru-monitoring. Samma inställningar och förfarande alltså, bortsett från att jag klickar bort "Direct Monitoring" i ASIO-inställningarna. Fördelen med detta sätt är såklart att jag får med EQ och effekter "live" när jag t.ex sjunger in, men dock med en mindre latency. Latency ligger enligt Cubase SX på 10ms (med 96KHz, 24bit), men enligt Hercules ska det gå att få ner till 0.2ms. Ändrar jag till lägre samplingsrate/format så ÖKAR latency, konstigt nog..? 😆 Vad har ni andra för erfarenheter? Eller kör ni inte mjukvaru-monitoring?

Vidare skulle jag vilja kunna monitorera ingångar UTAN att behöva skapa audio-spår för varje ingång med monitorering aktiverad. Jag har analoga synthar som jag kör in i alla ingångarna, och dessa styr jag via MIDI-tracks, och behöver egentligen inga audio-tracks för dem alltså, annat än för att få med dem i monitoreringen, och slutligen i mixdown. Nog måste det väl gå att låta ingångarna skickas till stereo out utan att skapa audiospår för dem? Och helst via annat än mjukvaru-monitoring då...

Eh... hjälp? 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag brukar använda ljudkortets egen mjukvarumixer för monitor. I de flesta fall funkar det på samma sätt som 'direct monitor'. Enda skillnaden är att du får öppna upp ljudkortets mixer varje gång du vill justera nivåer eller panorering för lyssningen.

När det gäller lyssning på anslutna ljudkällor som inte är adresserade till något bestämt spår i Cubase (externa synthar mm) så är det ljudkortets mixer du ska använda.

Blev lite otydligt skrivet. Hoppas du hänger med ändå. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Ändrar jag till lägre samplingsrate/format så ÖKAR latency, konstigt nog..?

Elementärt min käre Hackeman 😛 - Låt säga att latency är 441 samples. Om du jobbar i 44.1KHz så blir det alltså en hundradels sekund, eller 10ms. Men så höjer vi samplerate till 88.2kHz och vips så är det en tvåhundradels sekund, eller 5ms.

Jo det låter ju kanske lite konstigt, men är alltså rätt så logiskt 😆

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

När det gäller lyssning på anslutna ljudkällor som inte är adresserade till något bestämt spår i Cubase (externa synthar mm) så är det ljudkortets mixer du ska använda.

Jo, precis så trodde jag oxå. Men kan jag bara monitorera 2 kanaler åt gången via ljudkortets egna mixer! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, tacktacktack till maxmaxmax. Med hans hjälp är jag nu nere på 1ms och kan använda Cubase mjukvarumonitor rakt av. 🙂

Kanon det här, kan lägga EQ och effekter på alla analoga synthar och jag behöver ionte ens bounca över dem till audio... stora steg för en sån som mig. 🙂

Och att kunna höra sin egen röst "live" med effekter har jag inte kunnat sen jag hade hårdvaru-reverb/delay för 15 år sedan. 😆

Redigerat av hackeman
Link to comment
Dela på andra sajter

Vad var lösningen?

Sample buffer size var default satt till 1024. 🙂 Ändrar jag till 64 hamnar latency på 0.6, men det blir bara sprak... på 128 funkar det med 1.3ms som latency.. tills att jag belastar CPUn med för mycket VST(i)... då får jag höja buffer size lite till med högre latency som följd...

Och 44.1khz ger konstant dubbel latency jmft med 96khz! Vilket Majken förklarade anledningen till ovan, men jag fortfarande inte förstår. Är inte nykter nog för att ens försöka. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

maxmaxmax (oregistrerad)
Vad var lösningen?

Sample buffer size var default satt till 1024. 😳 Ändrar jag till 64 hamnar latency på 0.6, men det blir bara sprak... på 128 funkar det med 1.3ms som latency.. tills att jag belastar CPUn med för mycket VST(i)... då får jag höja buffer size lite till med högre latency som följd...

Och 44.1khz ger konstant dubbel latency jmft med 96khz! Vilket Majken förklarade anledningen till ovan, men jag fortfarande inte förstår. Är inte nykter nog för att ens försöka. 🙂

tur att jag läst lågstadiepedagogik. en full hackeman var inte lättnavigerad

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad var lösningen?

Sample buffer size var default satt till 1024. 😳 Ändrar jag till 64 hamnar latency på 0.6, men det blir bara sprak... på 128 funkar det med 1.3ms som latency.. tills att jag belastar CPUn med för mycket VST(i)... då får jag höja buffer size lite till med högre latency som följd...

Och 44.1khz ger konstant dubbel latency jmft med 96khz! Vilket Majken förklarade anledningen till ovan, men jag fortfarande inte förstår. Är inte nykter nog för att ens försöka. 🙂

tur att jag läst lågstadiepedagogik. en full hackeman var inte lättnavigerad

Pfffrrrtthhhhh!!!!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ändrar jag till lägre samplingsrate/format så ÖKAR latency, konstigt nog..?

Elementärt min käre Hackeman 😳 - Låt säga att latency är 441 samples. Om du jobbar i 44.1KHz så blir det alltså en hundradels sekund, eller 10ms. Men så höjer vi samplerate till 88.2kHz och vips så är det en tvåhundradels sekund, eller 5ms.

Jo det låter ju kanske lite konstigt, men är alltså rätt så logiskt 🙂

/Majken

Tänkte spinna vidare på detta och se om kanske till och med Hackeman förstår sen? 🙂

Först:

kilo står ju som bekant för 1000.

Och Hz står för "per sekund".

Exempel 44,1 kHz:

44,1 kHz står alltså för 44100 per skund.

Det är så många ggr som ljudkortet lyssnar av signalen du spelar in, alltså antalet samples per sekund.

Latencyn antar vi att den är satt till 441 samples (Detta beror på buffer sizen man kör med).

Det innebär att ljudet kommer 441 samples senare än när du spelar.

Alltså: 441/44100 = 0,01 sekund = 10 ms.

Exempel 88,2 kHz:

88,2 kHz är då 88200 per sekund.

Ljudkortet har fortfarande samma buffer storlek, och den rymmer alltså fortfarande 441 sample.

Ljudet kommer alltså fortfarande 441 samples senare än när du spelar, men nu samplar ju ljudkortet dubbelt så ofta, eller dubbelt så snabbt om man vill...

Alltså: 441/88200 = 0,005 sekund = 5 ms.

Det här hade jag dock inte insett förrän Majken påpekade det, tack för det Majken 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, jag har ett problem kvar: Direct Monitoring via ASIO i Cubase funkar inte.

Under Device Setup / VST Multirack kan jag klicka i "Direct Monitoring" vilket innebär att ljudkortet (Hercules 16/12 FW) och dess ASIO drivers faktiskt stöder Direct Monitoring (annars är alternativet skuggat).

Jag har lagt upp kortets ingångar via VST Connections och ser på mixern att ljudet iaf kommer in. Men sen vill jag kunna routa detta ljudet till main output UTAN att behöva skapa audio-spår e.d. för varje ingång. Det måste väl ändå gå, mer hur?? Jag har testat olika "Auto Monitoring" alternativ via Preferences/VST, och jag har gjort precis som det står i hjälpen, men no luck...

Jag kan köra software monitoring mha audio-spår för varje in-kanal där monitorn är aktiv, vilket (som ovan nämnt) ger fördelen att jag kan köra VST-effekter på hårdvarusyntharna, MEN speciellt med gamla projekt orkar jag bara inte denna omvägen utan vill bara att det som kommer in ska gå raka vägen ut.

Hur, hur, hur??? 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Det låter som en konfigurering, kompis....

När du klickar i Direct monitor ska ju signalen skickas ut direkt i hårdvaran och är inte hårdvaran inställd på ett speciellt sätt kan jag tänka mig att signalen kör huvet i väggen på vägen ut... 🙂

Finns manualen som PDF nånstans... borde inte vara ett olösligt mysterium när du fått det andra att fungera... brukar ju annars vara tvärtom 😳

Jag kör enbart med softwaremonitor.. men har inte brytt mig om att lösa det där ' gammal låt -> ny setup' problemet... kanske ska kika på det..

Vore ju najs att kunna importera gammalt material utan att behöva bygga om i hela låten... 🙂

ciao for now

Redigerat av demoniqus
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Det låter som en konfigurering, kompis....

När du klickar i Direct monitor ska ju signalen skickas ut direkt i hårdvaran och är inte hårdvaran inställd på ett speciellt sätt kan jag tänka mig att signalen kör huvet i väggen på vägen ut... 😉

Några andra

Jo jag tror oxå bara det är en konfig-grej. Hårdvarans egen mixer kan jag bara ställa monitorering för 2 kanaler i taget (1+2, 3+4, osv) men den påverkar eller påverkas inte ett jutta av ASIO monitoring.

Några andra idéer?? Cubase-Guru Majken - are you out there??? :rolleyes:

Redigerat av hackeman
Link to comment
Dela på andra sajter

Monitoring: Att höra det man spelar in.

Hardware monitoring: Direktmonitor från mixer eller ljudkort.

Software monitoring: Ljudet som gått genom dator och datorprogram (Cubase/Logic etc). Då kan man höra exempelvis sin sång i realtid med mjukvarureverb, eller gitarr med dist från lämplig plugin. Kräver låg latency.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...