Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Innan nÄgon föreslÄr det; jag vill inte anvÀnda hÄrdvaru/extern monitorering, jag planerar nÀmligen att ersÀtta mixerbordet med ljudkort med mÄnga analoga ingÄngar.

SĂ„ dĂ€rför har jag köpt ett Hercules 16/12 firewire ljudkort med 10 st analoga line-in + 2 st med mik preamp. Det stöder ASIO 2.0 och dĂ€rmed Direct Monitoring via ASIO och fördelen med detta Ă€r ju att man slipper latency. Nackdelen Ă€r att man inte fĂ„r med EQ, effekter o.d. Dessutom har jag inte fĂ„tt det att funka.. harkel, host.. Ă€n om jag klickar i Direct Monitoring i ASIO instĂ€llningarna (via Cubase SX), vĂ€ljer via Preferences att det ska vara 'Manual' monitoring och klickar pĂ„ monitor-knappen pĂ„ respektive spĂ„r, sĂ„ hörs det inkentinken. Men VU-metern för IN-kanalerna dansar. Har jag missat nĂ„got?? 😛

DĂ€remot funkar det om jag kör Cubase egna mjukvaru-monitoring. Samma instĂ€llningar och förfarande alltsĂ„, bortsett frĂ„n att jag klickar bort "Direct Monitoring" i ASIO-instĂ€llningarna. Fördelen med detta sĂ€tt Ă€r sĂ„klart att jag fĂ„r med EQ och effekter "live" nĂ€r jag t.ex sjunger in, men dock med en mindre latency. Latency ligger enligt Cubase SX pĂ„ 10ms (med 96KHz, 24bit), men enligt Hercules ska det gĂ„ att fĂ„ ner till 0.2ms. Ändrar jag till lĂ€gre samplingsrate/format sĂ„ ÖKAR latency, konstigt nog..? 😆 Vad har ni andra för erfarenheter? Eller kör ni inte mjukvaru-monitoring?

Vidare skulle jag vilja kunna monitorera ingÄngar UTAN att behöva skapa audio-spÄr för varje ingÄng med monitorering aktiverad. Jag har analoga synthar som jag kör in i alla ingÄngarna, och dessa styr jag via MIDI-tracks, och behöver egentligen inga audio-tracks för dem alltsÄ, annat Àn för att fÄ med dem i monitoreringen, och slutligen i mixdown. Nog mÄste det vÀl gÄ att lÄta ingÄngarna skickas till stereo out utan att skapa audiospÄr för dem? Och helst via annat Àn mjukvaru-monitoring dÄ...

Eh... hjĂ€lp? 😄

Annons
Postat

Jag brukar anvÀnda ljudkortets egen mjukvarumixer för monitor. I de flesta fall funkar det pÄ samma sÀtt som 'direct monitor'. Enda skillnaden Àr att du fÄr öppna upp ljudkortets mixer varje gÄng du vill justera nivÄer eller panorering för lyssningen.

NÀr det gÀller lyssning pÄ anslutna ljudkÀllor som inte Àr adresserade till nÄgot bestÀmt spÄr i Cubase (externa synthar mm) sÄ Àr det ljudkortets mixer du ska anvÀnda.

Blev lite otydligt skrivet. Hoppas du hĂ€nger med Ă€ndĂ„. 😛

Postat
Ändrar jag till lĂ€gre samplingsrate/format sĂ„ ÖKAR latency, konstigt nog..?

ElementĂ€rt min kĂ€re Hackeman 😛 - LĂ„t sĂ€ga att latency Ă€r 441 samples. Om du jobbar i 44.1KHz sĂ„ blir det alltsĂ„ en hundradels sekund, eller 10ms. Men sĂ„ höjer vi samplerate till 88.2kHz och vips sĂ„ Ă€r det en tvĂ„hundradels sekund, eller 5ms.

Jo det lĂ„ter ju kanske lite konstigt, men Ă€r alltsĂ„ rĂ€tt sĂ„ logiskt 😆

/Majken

Postat
NÀr det gÀller lyssning pÄ anslutna ljudkÀllor som inte Àr adresserade till nÄgot bestÀmt spÄr i Cubase (externa synthar mm) sÄ Àr det ljudkortets mixer du ska anvÀnda.

Jo, precis sĂ„ trodde jag oxĂ„. Men kan jag bara monitorera 2 kanaler Ă„t gĂ„ngen via ljudkortets egna mixer! 🙂

Postat (redigerat)

Ok, tacktacktack till maxmaxmax. Med hans hjĂ€lp Ă€r jag nu nere pĂ„ 1ms och kan anvĂ€nda Cubase mjukvarumonitor rakt av. 🙂

Kanon det hĂ€r, kan lĂ€gga EQ och effekter pĂ„ alla analoga synthar och jag behöver ionte ens bounca över dem till audio... stora steg för en sĂ„n som mig. 🙂

Och att kunna höra sin egen röst "live" med effekter har jag inte kunnat sen jag hade hĂ„rdvaru-reverb/delay för 15 Ă„r sedan. 😆

Redigerat av hackeman
Postat
Vad var lösningen?

Sample buffer size var default satt till 1024. 🙂 Ändrar jag till 64 hamnar latency pĂ„ 0.6, men det blir bara sprak... pĂ„ 128 funkar det med 1.3ms som latency.. tills att jag belastar CPUn med för mycket VST(i)... dĂ„ fĂ„r jag höja buffer size lite till med högre latency som följd...

Och 44.1khz ger konstant dubbel latency jmft med 96khz! Vilket Majken förklarade anledningen till ovan, men jag fortfarande inte förstĂ„r. Är inte nykter nog för att ens försöka. 😆

maxmaxmax (oregistrerad)
Postat
Vad var lösningen?

Sample buffer size var default satt till 1024. 😳 Ändrar jag till 64 hamnar latency pĂ„ 0.6, men det blir bara sprak... pĂ„ 128 funkar det med 1.3ms som latency.. tills att jag belastar CPUn med för mycket VST(i)... dĂ„ fĂ„r jag höja buffer size lite till med högre latency som följd...

Och 44.1khz ger konstant dubbel latency jmft med 96khz! Vilket Majken förklarade anledningen till ovan, men jag fortfarande inte förstĂ„r. Är inte nykter nog för att ens försöka. 🙂

tur att jag lÀst lÄgstadiepedagogik. en full hackeman var inte lÀttnavigerad

Postat
Vad var lösningen?

Sample buffer size var default satt till 1024. 😳 Ändrar jag till 64 hamnar latency pĂ„ 0.6, men det blir bara sprak... pĂ„ 128 funkar det med 1.3ms som latency.. tills att jag belastar CPUn med för mycket VST(i)... dĂ„ fĂ„r jag höja buffer size lite till med högre latency som följd...

Och 44.1khz ger konstant dubbel latency jmft med 96khz! Vilket Majken förklarade anledningen till ovan, men jag fortfarande inte förstĂ„r. Är inte nykter nog för att ens försöka. 🙂

tur att jag lÀst lÄgstadiepedagogik. en full hackeman var inte lÀttnavigerad

Pfffrrrtthhhhh!!!!!!

Postat
Ändrar jag till lĂ€gre samplingsrate/format sĂ„ ÖKAR latency, konstigt nog..?

ElementĂ€rt min kĂ€re Hackeman 😳 - LĂ„t sĂ€ga att latency Ă€r 441 samples. Om du jobbar i 44.1KHz sĂ„ blir det alltsĂ„ en hundradels sekund, eller 10ms. Men sĂ„ höjer vi samplerate till 88.2kHz och vips sĂ„ Ă€r det en tvĂ„hundradels sekund, eller 5ms.

Jo det lĂ„ter ju kanske lite konstigt, men Ă€r alltsĂ„ rĂ€tt sĂ„ logiskt 🙂

/Majken

TĂ€nkte spinna vidare pĂ„ detta och se om kanske till och med Hackeman förstĂ„r sen? 🙂

Först:

kilo stÄr ju som bekant för 1000.

Och Hz stÄr för "per sekund".

Exempel 44,1 kHz:

44,1 kHz stÄr alltsÄ för 44100 per skund.

Det Àr sÄ mÄnga ggr som ljudkortet lyssnar av signalen du spelar in, alltsÄ antalet samples per sekund.

Latencyn antar vi att den Àr satt till 441 samples (Detta beror pÄ buffer sizen man kör med).

Det innebÀr att ljudet kommer 441 samples senare Àn nÀr du spelar.

AlltsÄ: 441/44100 = 0,01 sekund = 10 ms.

Exempel 88,2 kHz:

88,2 kHz Àr dÄ 88200 per sekund.

Ljudkortet har fortfarande samma buffer storlek, och den rymmer alltsÄ fortfarande 441 sample.

Ljudet kommer alltsÄ fortfarande 441 samples senare Àn nÀr du spelar, men nu samplar ju ljudkortet dubbelt sÄ ofta, eller dubbelt sÄ snabbt om man vill...

AlltsÄ: 441/88200 = 0,005 sekund = 5 ms.

Det hĂ€r hade jag dock inte insett förrĂ€n Majken pĂ„pekade det, tack för det Majken 🙂

Postat

Ok, jag har ett problem kvar: Direct Monitoring via ASIO i Cubase funkar inte.

Under Device Setup / VST Multirack kan jag klicka i "Direct Monitoring" vilket innebÀr att ljudkortet (Hercules 16/12 FW) och dess ASIO drivers faktiskt stöder Direct Monitoring (annars Àr alternativet skuggat).

Jag har lagt upp kortets ingÄngar via VST Connections och ser pÄ mixern att ljudet iaf kommer in. Men sen vill jag kunna routa detta ljudet till main output UTAN att behöva skapa audio-spÄr e.d. för varje ingÄng. Det mÄste vÀl ÀndÄ gÄ, mer hur?? Jag har testat olika "Auto Monitoring" alternativ via Preferences/VST, och jag har gjort precis som det stÄr i hjÀlpen, men no luck...

Jag kan köra software monitoring mha audio-spÄr för varje in-kanal dÀr monitorn Àr aktiv, vilket (som ovan nÀmnt) ger fördelen att jag kan köra VST-effekter pÄ hÄrdvarusyntharna, MEN speciellt med gamla projekt orkar jag bara inte denna omvÀgen utan vill bara att det som kommer in ska gÄ raka vÀgen ut.

Hur, hur, hur??? 😳

Postat (redigerat)

Det lÄter som en konfigurering, kompis....

NĂ€r du klickar i Direct monitor ska ju signalen skickas ut direkt i hĂ„rdvaran och Ă€r inte hĂ„rdvaran instĂ€lld pĂ„ ett speciellt sĂ€tt kan jag tĂ€nka mig att signalen kör huvet i vĂ€ggen pĂ„ vĂ€gen ut... 🙂

Finns manualen som PDF nĂ„nstans... borde inte vara ett olösligt mysterium nĂ€r du fĂ„tt det andra att fungera... brukar ju annars vara tvĂ€rtom 😳

Jag kör enbart med softwaremonitor.. men har inte brytt mig om att lösa det dÀr ' gammal lÄt -> ny setup' problemet... kanske ska kika pÄ det..

Vore ju najs att kunna importera gammalt material utan att behöva bygga om i hela lĂ„ten... 🙂

ciao for now

Redigerat av demoniqus
Postat (redigerat)
Det lÄter som en konfigurering, kompis....

NĂ€r du klickar i Direct monitor ska ju signalen skickas ut direkt i hĂ„rdvaran och Ă€r inte hĂ„rdvaran instĂ€lld pĂ„ ett speciellt sĂ€tt kan jag tĂ€nka mig att signalen kör huvet i vĂ€ggen pĂ„ vĂ€gen ut... 😉

NÄgra andra

Jo jag tror oxÄ bara det Àr en konfig-grej. HÄrdvarans egen mixer kan jag bara stÀlla monitorering för 2 kanaler i taget (1+2, 3+4, osv) men den pÄverkar eller pÄverkas inte ett jutta av ASIO monitoring.

NÄgra andra idéer?? Cubase-Guru Majken - are you out there??? :rolleyes:

Redigerat av hackeman
Postat

Vad menas med software moitoring, direct monitoring, hardware monitoring.. osv monitoring överhuvudtaget?

(nybörjare)

//Micke

Postat

Monitoring: Att höra det man spelar in.

Hardware monitoring: Direktmonitor frÄn mixer eller ljudkort.

Software monitoring: Ljudet som gÄtt genom dator och datorprogram (Cubase/Logic etc). DÄ kan man höra exempelvis sin sÄng i realtid med mjukvarureverb, eller gitarr med dist frÄn lÀmplig plugin. KrÀver lÄg latency.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.