hackeman Postat 25 februari 2005 Postat 25 februari 2005 Innan nĂ„gon föreslĂ„r det; jag vill inte anvĂ€nda hĂ„rdvaru/extern monitorering, jag planerar nĂ€mligen att ersĂ€tta mixerbordet med ljudkort med mĂ„nga analoga ingĂ„ngar. SĂ„ dĂ€rför har jag köpt ett Hercules 16/12 firewire ljudkort med 10 st analoga line-in + 2 st med mik preamp. Det stöder ASIO 2.0 och dĂ€rmed Direct Monitoring via ASIO och fördelen med detta Ă€r ju att man slipper latency. Nackdelen Ă€r att man inte fĂ„r med EQ, effekter o.d. Dessutom har jag inte fĂ„tt det att funka.. harkel, host.. Ă€n om jag klickar i Direct Monitoring i ASIO instĂ€llningarna (via Cubase SX), vĂ€ljer via Preferences att det ska vara 'Manual' monitoring och klickar pĂ„ monitor-knappen pĂ„ respektive spĂ„r, sĂ„ hörs det inkentinken. Men VU-metern för IN-kanalerna dansar. Har jag missat nĂ„got?? đ DĂ€remot funkar det om jag kör Cubase egna mjukvaru-monitoring. Samma instĂ€llningar och förfarande alltsĂ„, bortsett frĂ„n att jag klickar bort "Direct Monitoring" i ASIO-instĂ€llningarna. Fördelen med detta sĂ€tt Ă€r sĂ„klart att jag fĂ„r med EQ och effekter "live" nĂ€r jag t.ex sjunger in, men dock med en mindre latency. Latency ligger enligt Cubase SX pĂ„ 10ms (med 96KHz, 24bit), men enligt Hercules ska det gĂ„ att fĂ„ ner till 0.2ms. Ăndrar jag till lĂ€gre samplingsrate/format sĂ„ ĂKAR latency, konstigt nog..? đ Vad har ni andra för erfarenheter? Eller kör ni inte mjukvaru-monitoring? Vidare skulle jag vilja kunna monitorera ingĂ„ngar UTAN att behöva skapa audio-spĂ„r för varje ingĂ„ng med monitorering aktiverad. Jag har analoga synthar som jag kör in i alla ingĂ„ngarna, och dessa styr jag via MIDI-tracks, och behöver egentligen inga audio-tracks för dem alltsĂ„, annat Ă€n för att fĂ„ med dem i monitoreringen, och slutligen i mixdown. Nog mĂ„ste det vĂ€l gĂ„ att lĂ„ta ingĂ„ngarna skickas till stereo out utan att skapa audiospĂ„r för dem? Och helst via annat Ă€n mjukvaru-monitoring dĂ„... Eh... hjĂ€lp? đ
joachime Postat 25 februari 2005 Postat 25 februari 2005 Jag brukar anvĂ€nda ljudkortets egen mjukvarumixer för monitor. I de flesta fall funkar det pĂ„ samma sĂ€tt som 'direct monitor'. Enda skillnaden Ă€r att du fĂ„r öppna upp ljudkortets mixer varje gĂ„ng du vill justera nivĂ„er eller panorering för lyssningen. NĂ€r det gĂ€ller lyssning pĂ„ anslutna ljudkĂ€llor som inte Ă€r adresserade till nĂ„got bestĂ€mt spĂ„r i Cubase (externa synthar mm) sĂ„ Ă€r det ljudkortets mixer du ska anvĂ€nda. Blev lite otydligt skrivet. Hoppas du hĂ€nger med Ă€ndĂ„. đ
Majken Postat 25 februari 2005 Postat 25 februari 2005 Ăndrar jag till lĂ€gre samplingsrate/format sĂ„ ĂKAR latency, konstigt nog..? ElementĂ€rt min kĂ€re Hackeman đ - LĂ„t sĂ€ga att latency Ă€r 441 samples. Om du jobbar i 44.1KHz sĂ„ blir det alltsĂ„ en hundradels sekund, eller 10ms. Men sĂ„ höjer vi samplerate till 88.2kHz och vips sĂ„ Ă€r det en tvĂ„hundradels sekund, eller 5ms. Jo det lĂ„ter ju kanske lite konstigt, men Ă€r alltsĂ„ rĂ€tt sĂ„ logiskt đ /Majken
hackeman Postat 25 februari 2005 TrĂ„dstartare Postat 25 februari 2005 NĂ€r det gĂ€ller lyssning pĂ„ anslutna ljudkĂ€llor som inte Ă€r adresserade till nĂ„got bestĂ€mt spĂ„r i Cubase (externa synthar mm) sĂ„ Ă€r det ljudkortets mixer du ska anvĂ€nda. Jo, precis sĂ„ trodde jag oxĂ„. Men kan jag bara monitorera 2 kanaler Ă„t gĂ„ngen via ljudkortets egna mixer! đ
hackeman Postat 25 februari 2005 TrĂ„dstartare Postat 25 februari 2005 (redigerat) Ok, tacktacktack till maxmaxmax. Med hans hjĂ€lp Ă€r jag nu nere pĂ„ 1ms och kan anvĂ€nda Cubase mjukvarumonitor rakt av. đ Kanon det hĂ€r, kan lĂ€gga EQ och effekter pĂ„ alla analoga synthar och jag behöver ionte ens bounca över dem till audio... stora steg för en sĂ„n som mig. đ Och att kunna höra sin egen röst "live" med effekter har jag inte kunnat sen jag hade hĂ„rdvaru-reverb/delay för 15 Ă„r sedan. đ Redigerat 25 februari 2005 av hackeman
hackeman Postat 25 februari 2005 TrĂ„dstartare Postat 25 februari 2005 Vad var lösningen? Sample buffer size var default satt till 1024. đ Ăndrar jag till 64 hamnar latency pĂ„ 0.6, men det blir bara sprak... pĂ„ 128 funkar det med 1.3ms som latency.. tills att jag belastar CPUn med för mycket VST(i)... dĂ„ fĂ„r jag höja buffer size lite till med högre latency som följd... Och 44.1khz ger konstant dubbel latency jmft med 96khz! Vilket Majken förklarade anledningen till ovan, men jag fortfarande inte förstĂ„r. Ăr inte nykter nog för att ens försöka. đ
maxmaxmax (oregistrerad) Postat 25 februari 2005 Postat 25 februari 2005 Vad var lösningen? Sample buffer size var default satt till 1024. đł Ăndrar jag till 64 hamnar latency pĂ„ 0.6, men det blir bara sprak... pĂ„ 128 funkar det med 1.3ms som latency.. tills att jag belastar CPUn med för mycket VST(i)... dĂ„ fĂ„r jag höja buffer size lite till med högre latency som följd... Och 44.1khz ger konstant dubbel latency jmft med 96khz! Vilket Majken förklarade anledningen till ovan, men jag fortfarande inte förstĂ„r. Ăr inte nykter nog för att ens försöka. đ tur att jag lĂ€st lĂ„gstadiepedagogik. en full hackeman var inte lĂ€ttnavigerad
hackeman Postat 25 februari 2005 TrĂ„dstartare Postat 25 februari 2005 Vad var lösningen? Sample buffer size var default satt till 1024. đł Ăndrar jag till 64 hamnar latency pĂ„ 0.6, men det blir bara sprak... pĂ„ 128 funkar det med 1.3ms som latency.. tills att jag belastar CPUn med för mycket VST(i)... dĂ„ fĂ„r jag höja buffer size lite till med högre latency som följd... Och 44.1khz ger konstant dubbel latency jmft med 96khz! Vilket Majken förklarade anledningen till ovan, men jag fortfarande inte förstĂ„r. Ăr inte nykter nog för att ens försöka. đ tur att jag lĂ€st lĂ„gstadiepedagogik. en full hackeman var inte lĂ€ttnavigerad Pfffrrrtthhhhh!!!!!!
Jonte Postat 25 februari 2005 Postat 25 februari 2005 Ăndrar jag till lĂ€gre samplingsrate/format sĂ„ ĂKAR latency, konstigt nog..? ElementĂ€rt min kĂ€re Hackeman đł - LĂ„t sĂ€ga att latency Ă€r 441 samples. Om du jobbar i 44.1KHz sĂ„ blir det alltsĂ„ en hundradels sekund, eller 10ms. Men sĂ„ höjer vi samplerate till 88.2kHz och vips sĂ„ Ă€r det en tvĂ„hundradels sekund, eller 5ms. Jo det lĂ„ter ju kanske lite konstigt, men Ă€r alltsĂ„ rĂ€tt sĂ„ logiskt đ /Majken TĂ€nkte spinna vidare pĂ„ detta och se om kanske till och med Hackeman förstĂ„r sen? đ Först: kilo stĂ„r ju som bekant för 1000. Och Hz stĂ„r för "per sekund". Exempel 44,1 kHz: 44,1 kHz stĂ„r alltsĂ„ för 44100 per skund. Det Ă€r sĂ„ mĂ„nga ggr som ljudkortet lyssnar av signalen du spelar in, alltsĂ„ antalet samples per sekund. Latencyn antar vi att den Ă€r satt till 441 samples (Detta beror pĂ„ buffer sizen man kör med). Det innebĂ€r att ljudet kommer 441 samples senare Ă€n nĂ€r du spelar. AlltsĂ„: 441/44100 = 0,01 sekund = 10 ms. Exempel 88,2 kHz: 88,2 kHz Ă€r dĂ„ 88200 per sekund. Ljudkortet har fortfarande samma buffer storlek, och den rymmer alltsĂ„ fortfarande 441 sample. Ljudet kommer alltsĂ„ fortfarande 441 samples senare Ă€n nĂ€r du spelar, men nu samplar ju ljudkortet dubbelt sĂ„ ofta, eller dubbelt sĂ„ snabbt om man vill... AlltsĂ„: 441/88200 = 0,005 sekund = 5 ms. Det hĂ€r hade jag dock inte insett förrĂ€n Majken pĂ„pekade det, tack för det Majken đ
hackeman Postat 2 mars 2005 TrĂ„dstartare Postat 2 mars 2005 Ok, jag har ett problem kvar: Direct Monitoring via ASIO i Cubase funkar inte. Under Device Setup / VST Multirack kan jag klicka i "Direct Monitoring" vilket innebĂ€r att ljudkortet (Hercules 16/12 FW) och dess ASIO drivers faktiskt stöder Direct Monitoring (annars Ă€r alternativet skuggat). Jag har lagt upp kortets ingĂ„ngar via VST Connections och ser pĂ„ mixern att ljudet iaf kommer in. Men sen vill jag kunna routa detta ljudet till main output UTAN att behöva skapa audio-spĂ„r e.d. för varje ingĂ„ng. Det mĂ„ste vĂ€l Ă€ndĂ„ gĂ„, mer hur?? Jag har testat olika "Auto Monitoring" alternativ via Preferences/VST, och jag har gjort precis som det stĂ„r i hjĂ€lpen, men no luck... Jag kan köra software monitoring mha audio-spĂ„r för varje in-kanal dĂ€r monitorn Ă€r aktiv, vilket (som ovan nĂ€mnt) ger fördelen att jag kan köra VST-effekter pĂ„ hĂ„rdvarusyntharna, MEN speciellt med gamla projekt orkar jag bara inte denna omvĂ€gen utan vill bara att det som kommer in ska gĂ„ raka vĂ€gen ut. Hur, hur, hur??? đł
Lundin Postat 2 mars 2005 Postat 2 mars 2005 (redigerat) Det lĂ„ter som en konfigurering, kompis.... NĂ€r du klickar i Direct monitor ska ju signalen skickas ut direkt i hĂ„rdvaran och Ă€r inte hĂ„rdvaran instĂ€lld pĂ„ ett speciellt sĂ€tt kan jag tĂ€nka mig att signalen kör huvet i vĂ€ggen pĂ„ vĂ€gen ut... đ Finns manualen som PDF nĂ„nstans... borde inte vara ett olösligt mysterium nĂ€r du fĂ„tt det andra att fungera... brukar ju annars vara tvĂ€rtom đł Jag kör enbart med softwaremonitor.. men har inte brytt mig om att lösa det dĂ€r ' gammal lĂ„t -> ny setup' problemet... kanske ska kika pĂ„ det.. Vore ju najs att kunna importera gammalt material utan att behöva bygga om i hela lĂ„ten... đ ciao for now Redigerat 2 mars 2005 av demoniqus
hackeman Postat 2 mars 2005 TrĂ„dstartare Postat 2 mars 2005 (redigerat) Det lĂ„ter som en konfigurering, kompis....NĂ€r du klickar i Direct monitor ska ju signalen skickas ut direkt i hĂ„rdvaran och Ă€r inte hĂ„rdvaran instĂ€lld pĂ„ ett speciellt sĂ€tt kan jag tĂ€nka mig att signalen kör huvet i vĂ€ggen pĂ„ vĂ€gen ut... đ NĂ„gra andra Jo jag tror oxĂ„ bara det Ă€r en konfig-grej. HĂ„rdvarans egen mixer kan jag bara stĂ€lla monitorering för 2 kanaler i taget (1+2, 3+4, osv) men den pĂ„verkar eller pĂ„verkas inte ett jutta av ASIO monitoring. NĂ„gra andra idĂ©er?? Cubase-Guru Majken - are you out there??? Redigerat 2 mars 2005 av hackeman
Ragge Postat 3 mars 2005 Postat 3 mars 2005 Vad menas med software moitoring, direct monitoring, hardware monitoring.. osv monitoring överhuvudtaget? (nybörjare) //Micke
MusicNixon Postat 3 mars 2005 Postat 3 mars 2005 Monitoring: Att höra det man spelar in. Hardware monitoring: Direktmonitor frÄn mixer eller ljudkort. Software monitoring: Ljudet som gÄtt genom dator och datorprogram (Cubase/Logic etc). DÄ kan man höra exempelvis sin sÄng i realtid med mjukvarureverb, eller gitarr med dist frÄn lÀmplig plugin. KrÀver lÄg latency.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.