Jump to content
Annons

Fem § för att undvika fiasko i ESC 2009


Valle

Recommended Posts

Jag stod vid barskåpet och hällde upp kvällens första och sista 4:a JD medan jag med halvt intresse lyssnade på melodifestivalens poänggivning i bakgrunden. Väl nersjunken i soffan igen förde jag glaset till munnen för att avnjuta den halvsöta starkdrycken. Plötsligt for en elektrisk spik genom min hjärna och för en bråkdels sekund befann jag mig i ett tyst, tidsdött vakuum. Strax började jag flacka okontrollerat med blicken, men var i övrigt oförmögen att röra mig. Jag satt där som förlamad. Sekunder passerade och paralyseringen började släppa, bit för bit, och till slut kunde jag långsamt föra bort glaset från munnen och vrida huvudet mot min fru bredvid mig — hon verkade helt lugn och oberörd där hon satt med småtrött blick mot TV:n.

"Vad fan var det där?", frågade jag lite förstrött.

"Hmm?" Hon rycktes ur sitt lugn. "Jaha! Nä, vi fick en 12:a av Malta, bara."

"Shit!", sa jag och såg ner i glaset och granskade Whiskeyn med stor skepsis.

"Tell me about it... ", mumlade hon.

Var det fler än jag som inte rörde en min, eller ens reagerade, varje gång Sveriges "Hero" tilldelades poäng 1-7? Jag skulle nog tro det. För det var vad bidraget på sin höjd var väntat att tilldelas. Därför blev det en fullständig överraskning när Malta small till med en 12:a till Sverige. För "Hero" var aldrig menat att vara Sveriges bidrag i ESC. Det är bara att inse. Det är ingen dålig låt, men å andra sidan saknade den helt och hållet originalitet, eller åtminstone något som stack ut. Därmed var låten chanslös. Det är lätt att spela Allan så här i efterhand, men jag bara VISSTE att "Hero" skulle bli en upprepning av "The Worrying Kind" och "Las Vegas".

Det ska i och för sig inte skyllas på någon, det är ju trots allt "bara" en tävling. Men här nedan följer mitt hemliga recept på anti-fiasko-bidrag för kommande ESC:s.

Ge Christer Björkman en bukett blommor och en fin tårta och tacka för tiden som har varit. Christer är en mycket intelligent person med kunskaper som imponerar i allra högsta grad. Men han är s.k. schlagerexpert från den gamla skolan, då genre var något de flesta deltagarna hade gemensamt. ESC handlar inte om genre längre — idag handlar det uteslutande om framförande. Och då behöver vi en melodifestivalansvarig som är uppdaterad.

Sluta tramsa med garderingsnamn [= sedan tidigare kända upphovsmän] som någon sorts inbillning att upphovsmän vars namn som t.ex. Kempe skulle medföra högre vinnarfaktor än upphovsmän med namn som t.ex. Pecovnik.

Den töntiga regeln om "10 förtursplatserna för svenska bidrag" måste bort. Vad du "säger" (läs sjunger), eller på vilket språk du "säger" något, kan knappast ha något värde längre i ESC-sammanhang. Budskap, om bidraget nu skulle ha något sådant, förmedlas genom känsla, passion och kroppsspråk. (Jag gissar att några kommer att hänga upp sig på den här § och hävda behållandet av svenskheten etc. Men jag anser att hur duktiga och fantastiska konstnärer vi än är här i Sverige — för det är vi — så har nationalitet inget med musik att göra.)

Förlagsgrupperna/SVT ska så långt det är möjligt — om det förekommer — undvika att använda ESC som en plattform för marknadsföring av egna rättigheter och intressen. I första hand ska bidrag prioriteras för och väljas ut i syfte att vinna tävlingen, och i princip inte alls för att gynna egenintressen. Jag är lite rädd för att "Hero" fick en släng av "egenintresset" det här året.

Avskaffa besserwisser-juryn och låt TV-tittarna vara de som dömer hela vägen.

Så ska ni nog se att det löser sig.

Edit: stavfel

Redigerat av Valle
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 62
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Kan inte annat än hålla med. På senare år har det kommit fram massor av riktigt bra musik i Sverige, inget av detta har tyvärr synts i schlagersammanhang mycket beroende på att det år in och år ut är samma personer som ligger bakom all svensk schlager, och så har det varit sedan slutet av 80-talet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror ärligt att det är kört för väst som skapar "komersiell" musik, det som "vi" tycker är bra musik. Det på tok för mycket liknande kvartstons-disco-skit-hitte-på. För mig är den musiken helt åt helvete. Sämre skit finns inte. Och är det då mycket östpiss med så klart som fan att det röstas på den musiken/dyngan.

Men så är oxå melodifestivalen en egen värld. En sekt helt enkelt. Det är ju knappast så att vi får se Oasis ställa upp.

Egentligen så bryr jag mig inte hur det går för svergie i esc. Vi har inget där ute att göra heller. Det räcker väl med att vi redan är 3e största musikexportland världen? Vi behöver inte bevisa nåt. Vi vet vad vi går för och vad vi kan. Och jag är iaf jävligt stolt över vad lilla svergie kan.

Redigerat av KillwithSkill
Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)

Hela ESC är bara ett stort spektakel. Dess enda syfte är sig själv och inget annat. Det har inget som helst med musik att göra. Det hade det en gång i tiden men det är länge sen. Det är knappast något bra att ställa upp i för att slå genom i. De som har talang behöver inget skit som melodi eller schlagerdravlet. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror ärligt att det är kört för väst som skapar "komersiell" musik, det som "vi" tycker är bra musik. Det på tok för mycket liknande kvartstons-disco-skit-hitte-på. För mig är den musiken helt åt helvete. Sämre skit finns inte. Och är det då mycket östpiss med så klart som fan att det röstas på den musiken/dyngan. Men så är oxå melodifestivalen en egen värld. En sekt helt enkelt. Det är ju knappast så att vi får se Oasis ställa upp.

Oj, du verkar inte särskilt mångfasetterad — måste kännas ensamt ibland. Men jag utgår ifrån att du håller dig till någon genre som inte levererar musik som är "helt åt helvete", "skit" och "piss"?

Link to comment
Dela på andra sajter

Här anar man en viss skillnad mellan de som bryr sig om hur det hela utförs och de som inte vill att det utförs överhuvudtaget. 🙂 Jag tillhör nog de senare själv men om nu spektakel skall pågå (och så långe någon tjänar pengar på det lär det inte läggas ner!) så tycker jag att Valles förslag ser sunda ut. Men att tävla i musik är fånigt ändå så de ändå är.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror ärligt att det är kört för väst som skapar "komersiell" musik, det som "vi" tycker är bra musik. Det på tok för mycket liknande kvartstons-disco-skit-hitte-på. För mig är den musiken helt åt helvete. Sämre skit finns inte. Och är det då mycket östpiss med så klart som fan att det röstas på den musiken/dyngan. Men så är oxå melodifestivalen en egen värld. En sekt helt enkelt. Det är ju knappast så att vi får se Oasis ställa upp.

Oj, du verkar inte särskilt mångfasetterad — måste kännas ensamt ibland. Men jag utgår ifrån att du håller dig till någon genre som inte levererar musik som är "helt åt helvete", "skit" och "piss"?

Jag har färg-tv!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker ESC bara måste få vara kvar..

Vart längesen jag garvade så jäkligt, som när Tyska bidraget framfördes..

Maken till sura toner ur struparna får man leta länge efter..

Rent generellt upplevede flera av mina musikerpolare att sura toner dök opp,

kan det varit taskig medhörning tros, för inte kan väl så många sjunga så himla surt :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Här anar man en viss skillnad mellan de som bryr sig om hur det hela utförs och de som inte vill att det utförs överhuvudtaget. :rolleyes: Jag tillhör nog de senare själv men om nu spektakel skall pågå (och så långe någon tjänar pengar på det lär det inte läggas ner!) så tycker jag att Valles förslag ser sunda ut. Men att tävla i musik är fånigt ändå så de ändå är.

Jag utgår från att alla som skriver inlägg om festivalen också i hemlighet bryr sig om hur den utförs. Jag tror också att man i Sverige borde börja med att göra någonting väldigt enkelt: tänk på hur det ser ut. Personen som kom på att det lönar sig om sångerskan sminkas så att hon ser ut som en humanoid, borde till exempel få gå (vet inte om det var just Björkman). I Finland borde vi kanske så småningom förstå att det inte var metallen som gav Lordi segern, utan ett i sammanhanget helt lysande koncept.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Jag tror ärligt att det är kört för väst som skapar "komersiell" musik, det som "vi" tycker är bra musik. Det på tok för mycket liknande kvartstons-disco-skit-hitte-på. För mig är den musiken helt åt helvete. Sämre skit finns inte. Och är det då mycket östpiss med så klart som fan att det röstas på den musiken/dyngan. Men så är oxå melodifestivalen en egen värld. En sekt helt enkelt. Det är ju knappast så att vi får se Oasis ställa upp.

Oj, du verkar inte särskilt mångfasetterad — måste kännas ensamt ibland. Men jag utgår ifrån att du håller dig till någon genre som inte levererar musik som är "helt åt helvete", "skit" och "piss"?

Jag har färg-tv!

:rolleyes:☺️😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror du är inne på rätt spår.

Dags att sätta in en yngre förmåga än Björkman som hållt på för länge. Musik behöver lite "fräschör".

Bort med förlagshanteringen helt och hålllet. Gallringen skall ju inte skötas av egenintressen på det viset. Så oberoende grupper som möjligt bör användas. En grupp intresserade musikmänniskor från varje stad kanske.

Såklart bort med "expertjuryn" som i år skickade fel låt. Telefonröstning helt och hållet.

Tanken med en expertjury är ju rätt konstig i sig. En grupp människor som vet vad för musiksmak Svenska folket har. Expertjuryn fanns ju förr för att representera Svenska folket. Nu röstar vi ju själva utan ombud. Då behövs ju inte "experter" på vad vi tycker, vi vet det själva TACK!

Tycker det har blivit mer varierade låtar på senare år än 80-, 90-talen men det lever fortfarande fel namn i folkmun Schlagerfestivalen...det heter melodifestivalen...vilket kanske också är missvisande för man får ju lätt associationer till visa. Fast rakt av SongContest - LåtTävling . . . låter lika töntigt som det brukar vara :-| Nytt bättre namn tack!

Men viktigast tror jag som sagt är, bort med förlagsgallring och "expertjury" för att få in nyare grepp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hammurajen (oregistrerad)
Hela ESC är bara ett stort spektakel. Dess enda syfte är sig själv och inget annat. Det har inget som helst med musik att göra. Det hade det en gång i tiden men det är länge sen. Det är knappast något bra att ställa upp i för att slå genom i. De som har talang behöver inget skit som melodi eller schlagerdravlet. 🙁

Mnja, för att slå igenom behöver man i första bra kontakter. Känner man ingen i branchen hjälper det inte med talang. Det tror jag tyvärr är den bistra sanningen. Hur ska man annars göra? Ladda upp en låt här på Studio forum eller AllEars? Har hört massor med talangfulla låtar, men inte slår de igenom för det. Men ska vi strunta i melidifestivalen vill "vi talangfulla" utan kontakter gärna ha andra tips om hur man ska slå igenom.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Hela ESC är bara ett stort spektakel. Dess enda syfte är sig själv och inget annat. Det har inget som helst med musik att göra. Det hade det en gång i tiden men det är länge sen. Det är knappast något bra att ställa upp i för att slå genom i. De som har talang behöver inget skit som melodi eller schlagerdravlet. 🙁

Mnja, för att slå igenom behöver man i första bra kontakter. Känner man ingen i branchen hjälper det inte med talang. Det tror jag tyvärr är den bistra sanningen. Hur ska man annars göra? Ladda upp en låt här på Studio forum eller AllEars? Har hört massor med talangfulla låtar, men inte slår de igenom för det. Men ska vi strunta i melidifestivalen vill "vi talangfulla" utan kontakter gärna ha andra tips om hur man ska slå igenom.

Som KillWithSkill skrev är lilla Sverige tredje största musikexportland i världen och det ger väl en fingervisning vad man kan göra för att slå igenom istället för att tro melodifestidravlet ska bidra till succé. Det är som idol, så fort det är över så är det slut. Bättre satsa långsiktigt och som sagt var bra kontakter. Ärligt talat, vill man skaffa bra kontakter så vet man vad man ska göra för att få det. Visst, det kan ta sin tid och det får man vara beredd på. Men det gäller ju allt här i livet där man vill skaffa kontakter för att ta sig fram.

Link to comment
Dela på andra sajter

§6: Skulle ESC gå i radion och folk får rösta på låtarna typ som svensktoppen,

ja, då är det röster och melodier som folk röstar på, inte allt spektakel på scenen eller runtomkring..

Vore förbaskat skönt att slippa se många larviga artister som spökar ut sej,

för att inte nämna dessa fjantdansare som jobbar stenhårt för att lyfta en svag låt..

God Natt 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror du är inne på rätt spår.

Dags att sätta in en yngre förmåga än Björkman som hållt på för länge. Musik behöver lite "fräschör".

Bort med förlagshanteringen helt och hålllet. Gallringen skall ju inte skötas av egenintressen på det viset. Så oberoende grupper som möjligt bör användas. En grupp intresserade musikmänniskor från varje stad kanske.

Såklart bort med "expertjuryn" som i år skickade fel låt. Telefonröstning helt och hållet.

Tanken med en expertjury är ju rätt konstig i sig. En grupp människor som vet vad för musiksmak Svenska folket har. Expertjuryn fanns ju förr för att representera Svenska folket. Nu röstar vi ju själva utan ombud. Då behövs ju inte "experter" på vad vi tycker, vi vet det själva TACK!

Tycker det har blivit mer varierade låtar på senare år än 80-, 90-talen men det lever fortfarande fel namn i folkmun Schlagerfestivalen...det heter melodifestivalen...vilket kanske också är missvisande för man får ju lätt associationer till visa. Fast rakt av SongContest - LåtTävling . . . låter lika töntigt som det brukar vara :-| Nytt bättre namn tack!

Men viktigast tror jag som sagt är, bort med förlagsgallring och "expertjury" för att få in nyare grepp.

Jag skulle för sakens skulle vilja opponera mig. En äldre förmåga borde ersätta Björken för att kunna ta tillbaka ESF till vad det en gång var och på så sätt införa stil och ordning och reda i klassen igen. Och så tror jag att en initierad och välbetald jury helt och hållet skulle bestämma rubbet. Jag ärtveksam till om det svenska folket ens skall få höra bidragen innan finalen seglar upp som ett svulstigt flaggskepp i SVT på bästa sändningstid. Det blir en storslagen överraskning! För ävrigt är det väl bara i Sverige som ordet "schlager" bitit sig fast som en ilsk pitbull i strupen på en obstinat pensionär.

Jag utgår från att alla som skriver inlägg om festivalen också i hemlighet bryr sig om hur den utförs.

Sluta aldrig tro! Men utgå inte från att du vet hur andra tänker, själv har inte sett en endaste snutt av eländet de sista 3-4 åren, innan den kanske... 5-10 min. Jag bryr inte alls och skulle gärna se att det lades ner. Men som sagt när så många gillar spektaklet ... men prata går ju. (Apropå mina egna inlägg här)

Link to comment
Dela på andra sajter

Hela ESC är bara ett stort spektakel. Dess enda syfte är sig själv och inget annat. Det har inget som helst med musik att göra. Det hade det en gång i tiden men det är länge sen. Det är knappast något bra att ställa upp i för att slå genom i. De som har talang behöver inget skit som melodi eller schlagerdravlet. 🙁
Mnja, för att slå igenom behöver man i första bra kontakter. Känner man ingen i branchen hjälper det inte med talang. Det tror jag tyvärr är den bistra sanningen. Hur ska man annars göra? Ladda upp en låt här på Studio forum eller AllEars? Har hört massor med talangfulla låtar, men inte slår de igenom för det. Men ska vi strunta i melidifestivalen vill "vi talangfulla" utan kontakter gärna ha andra tips om hur man ska slå igenom.

Som KillWithSkill skrev är lilla Sverige tredje största musikexportland i världen och det ger väl en fingervisning vad man kan göra för att slå igenom istället för att tro melodifestidravlet ska bidra till succé. Det är som idol, så fort det är över så är det slut. Bättre satsa långsiktigt och som sagt var bra kontakter. Ärligt talat, vill man skaffa bra kontakter så vet man vad man ska göra för att få det. Visst, det kan ta sin tid och det får man vara beredd på. Men det gäller ju allt här i livet där man vill skaffa kontakter för att ta sig fram.

Som KillWithSkill skrev... bah! Jag tror ärligt talat att du har noll koll på läget den här gången, DieHard.

Både ABBA och Europe är exempel på artister/band som särskilt har bidragit till den svenska exportens uppsving, och BÅDA är vinnare av två stora tävlingar: ABBA, europeiska schlagerfestivalen 1974 respektive Europe, Rock-SM 1982.

En annan intressant detalj: Den svenska musikexporten fick sitt genombrott 1974 när ABBA vann med "Waterloo". När ABBA splittrades 1982 kunde man även konstatera en kraftig nedgång i musikexporten, men som 1985-1986 fick ett nytt uppsving med bl.a. Europe (The Final Countdown). Tror du det finns något samband där?

Så innan du framledes delar med dig av dina kloka råd, om hur man [inte] fixar kontakter och om musiktävlingar i allmänhet — försök åtminstone vara lite mer seriös!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad gör det om svenska schlagerartister misslyckas i europeiska sammanhang, det finns ju alltid Rhapsody In Rock-turnéer och lekprogram på TV där de kan hålla till?

Folk tycks inte fatta att melodifestivalmusik är en alldeles egen sorts (ur)svensk genre och att vi till skillnad från före detta öststaterna inte skickar våra bästa eller mest populära artister, Abba undantagna.

Inte ens The Ark som ju i och för sig förde festivalen till en ny nivå förra året är speciellt heta utomlands och måste väl sägas vara mest en inhemsk angelägenhet.

Jag menar, det är ju inte Basshunter, Eric Prydz, Robyn eller Peter, Bjorn & John som tävlar för Sverige?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hela ESC är bara ett stort spektakel. Dess enda syfte är sig själv och inget annat. Det har inget som helst med musik att göra. Det hade det en gång i tiden men det är länge sen. Det är knappast något bra att ställa upp i för att slå genom i. De som har talang behöver inget skit som melodi eller schlagerdravlet. 🙁
Mnja, för att slå igenom behöver man i första bra kontakter. Känner man ingen i branchen hjälper det inte med talang. Det tror jag tyvärr är den bistra sanningen. Hur ska man annars göra? Ladda upp en låt här på Studio forum eller AllEars? Har hört massor med talangfulla låtar, men inte slår de igenom för det. Men ska vi strunta i melidifestivalen vill "vi talangfulla" utan kontakter gärna ha andra tips om hur man ska slå igenom.

Som KillWithSkill skrev är lilla Sverige tredje största musikexportland i världen och det ger väl en fingervisning vad man kan göra för att slå igenom istället för att tro melodifestidravlet ska bidra till succé. Det är som idol, så fort det är över så är det slut. Bättre satsa långsiktigt och som sagt var bra kontakter. Ärligt talat, vill man skaffa bra kontakter så vet man vad man ska göra för att få det. Visst, det kan ta sin tid och det får man vara beredd på. Men det gäller ju allt här i livet där man vill skaffa kontakter för att ta sig fram.

Som KillWithSkill skrev... bah! Jag tror ärligt talat att du har noll koll på läget den här gången, DieHard.

Både ABBA och Europe är exempel på artister/band som särskilt har bidragit till den svenska exportens uppsving, och BÅDA är vinnare av två stora tävlingar: ABBA, europeiska schlagerfestivalen 1974 respektive Europe, Rock-SM 1982.

En annan intressant detalj: Den svenska musikexporten fick sitt genombrott 1974 när ABBA vann med "Waterloo". När ABBA splittrades 1982 kunde man även konstatera en kraftig nedgång i musikexporten, men som 1985-1986 fick ett nytt uppsving med bl.a. Europe (The Final Countdown). Tror du det finns något samband där?

Så innan du framledes delar med dig av dina kloka råd, om hur man [inte] fixar kontakter och om musiktävlingar i allmänhet — försök åtminstone vara lite mer seriös!

Åh andra sidan vill ju inte ABBA ha någonting att göra med skräpet längre 😉 Dom vart ju utvalda till bästa låten igenom ESC's historia men valde att inte ens komma och hämta priset.

Ärligt talat så fattar jag inte att någon kan vilja ha kvar eländet. Det är klart att det är roligt med lite musikfestival på TV och så, men kvalitén på allt är ju vansinnigt usel. Skulle kunna rabbla oändligt med exempel, men för att ta ett från i år:

Ett land (kommer inte ihåg vilket det var) tyckte att Tysklands bidrag var det absolut bästa av 25 bidrag och gav därför ut 12 poäng till dom flickorna. Det säger exakt allt om hur poänglöst det är att vara med i tävlingen och Sverige borde inse att hela spektaklet ändå är ett skämt, och dra sig ur.

Jag håller mig inte till dom som tyckte att Sverige borde vunnit etc etc bla bla bla. Jag tycker att Melodifestivalen är ett hån mot seriösa musiker, hobbymusiker och hela musikersverige.

LÄGG NER!

Redigerat av pirateKING
Link to comment
Dela på andra sajter

Men utgå inte från att du vet hur andra tänker, själv har inte sett en endaste snutt av eländet de sista 3-4 åren, innan den kanske... 5-10 min. Jag bryr inte alls och skulle gärna se att det lades ner. Men som sagt när så många gillar spektaklet ... men prata går ju. (Apropå mina egna inlägg här)

Nej, du har väl nog rätt, det ska man inte göra. Men jag har aldrig riktigt förstått varför det är viktigt att säga att man inte tycker om ESC? Hur jag än lyssnar igenom årets låtar, kan jag inte komma ifrån att det finns flera som är riktigt bra, medan andra förstås är riktigt dåliga. Albaniens sång är en riktig pärla, särskilt om man sett texten (men Finlands television är kanske den enda som bryr sig om att texta). Kroatiens var också förtjusande, och ingen kan väl ha någonting ont att säga om Moldaviens lullaby?

För många, många år sedan kom jag på en teori om vari problemet med ESC egentligen ligger, som jag nu lägger fram till allmän granskning: de flesta hör låtarna bara en gång, och tycker därför att "allt är skräp".

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är lätt att spela Allan så här i efterhand, men jag bara VISSTE att "Hero" skulle bli en upprepning av "The Worrying Kind" och "Las Vegas".

hej allan

nu ska jag leta inlägg daterade innan finalen där du står för samma ståndpunkt

Link to comment
Dela på andra sajter

Avskaffa besserwisser-juryn och låt TV-tittarna vara de som dömer hela vägen.

hur får du ihop det när svenska pöbeln röstade norge som etta - inte vinnaren?

enda sättet att undvika fiasko är att inte delta

skit i deltagande å lägg krutet på nåt annat

hela arangemanget har förvandlats till forna öststaters egna lekdamm

Link to comment
Dela på andra sajter

[1.] Åh andra sidan vill ju inte ABBA ha någonting att göra med skräpet längre 😑 Dom vart ju utvalda till bästa låten igenom ESC's historia men valde att inte ens komma och hämta priset.

[2.] Ärligt talat så fattar jag inte att någon kan vilja ha kvar eländet. Det är klart att det är roligt med lite musikfestival på TV och så, men kvalitén på allt är ju vansinnigt usel.

[3.] Jag håller mig inte till dom som tyckte att Sverige borde vunnit etc etc bla bla bla. Jag tycker att Melodifestivalen är ett hån mot seriösa musiker, hobbymusiker och hela musikersverige.

[1.] Helt riktigt, Benny tycker att "nu är det inte kul" längre. Men det hade ingenting med mitt svarsinlägg till Diehard att göra.

[2.] I år tyckte över 100 000 000 (10 x Sveriges invånarantal) människor att det var "roligt med lite musikfestival på TV och så".

[3.] Jag ska avslöja en hemlis: Jag är faktiskt inte heller (och har aldrig riktigt varit) så begeistrad över ESC som "tävling" som man kanske skulle kunna tro utifrån den här tråden. Och det jag hänger upp mig på mest är allt jippo runtomkring som stjäl viktig fokus från artisterna själva, vilket jag tycker är fullständigt vansinnigt. Det blir ett stort kalas med vadslagningar och värdar som ska överträffa varandra. Men "hån mot seriösa musiker, hobbymusiker och hela musikersverige"? Det där får du nog utveckla!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är lätt att spela Allan så här i efterhand, men jag bara VISSTE att "Hero" skulle bli en upprepning av "The Worrying Kind" och "Las Vegas".
hej allan

nu ska jag leta inlägg daterade innan finalen där du står för samma ståndpunkt

Lägg krutet på nåt annat 😑

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är lätt att spela Allan så här i efterhand, men jag bara VISSTE att "Hero" skulle bli en upprepning av "The Worrying Kind" och "Las Vegas".
hej allan

nu ska jag leta inlägg daterade innan finalen där du står för samma ståndpunkt

Lägg krutet på nåt annat 😑

jaså?

är det lönlöst menar du? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Avskaffa besserwisser-juryn och låt TV-tittarna vara de som dömer hela vägen.
hur får du ihop det när svenska pöbeln röstade norge som etta - inte vinnaren?

enda sättet att undvika fiasko är att inte delta

skit i deltagande å lägg krutet på nåt annat

hela arangemanget har förvandlats till forna öststaters egna lekdamm

Det viktigaste är kanske att vi bestämmer oss för en "pöbel", antingen besserwisser-jury eller tittare. Men jag kan hålla med om att det blir knepigt hur vi än gör. När en besserwisser-jury tycker sitt, så stör "vi" oss på att de tycker sig veta bättre än "oss" — "fel" låt vinner alltid. Och när det är tittare som röstar, så tycker "vi" att rösterna kommer från en massa "jävla småglin" som borde veta bättre.

Catch 22, my dear Demon!

Men alla vet vi innerst inne att "jag" vet bäst...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är lätt att spela Allan så här i efterhand, men jag bara VISSTE att "Hero" skulle bli en upprepning av "The Worrying Kind" och "Las Vegas".
hej allan

nu ska jag leta inlägg daterade innan finalen där du står för samma ståndpunkt

Lägg krutet på nåt annat 😑

jaså?är det lönlöst menar du? 🙂

Ja! Som sagt, Det är lätt att spela Allan så här i efterhand 😉 (Det utesluter dock inte att jag faktiskt tyckte att "Hero" var svag hela vägen, utan bara det faktum att jag kanske inte har delat med mig av uppgiften till någon just här på forumet.)

Link to comment
Dela på andra sajter

Catch 22, my dear Demon!

absolut

frågan är bara om det är särskilt eftertraktansvärt att skicka ett bidrag med en skatare, en galen violinist å en halvsångare som knappt kan engelska med en tafflig skitlåt?

är det verkligen viktigt att försöka vinna denna skittillställning?

nej

jag vidhåller:

OM man till varje pris vill undvika fiasko - ställ inte upp

det är enda sättet

att försöka spekulera i vilket bidrag som skulle ha störst chans att vinna är både meningslöst å ouppnåeligt

perelli sopade banan med ryssen enl. min mening

men vilket bidrag skulle vi skickat istället?

sjögren?

hans sjuka flirt hade kanske funkat bättre

opp å hoppa?

ja precis lika löjlig som kroatien eller bosnien eller vilka det nu var som hade björn kjellmans lookalike som löjlig figur

nordman?

ja kan finland skicka löjlmetal så kan nog nordman funka

nej som sagt - lägg resurserna på annat

Redigerat av Demonproducenten
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...