Jump to content
Annons

Hur får man en L och R plus Center ?


Gäst

Recommended Posts

Laddade hem en låt från internet som man kunde träna att mixa på. Hip-Hop. Då såg jag att det fanns 3 filer för lead song. En R och en L och center (mono). Hur har han fixat detta på en inspelning ? Eller måste han först spela in ett stereo spår sen ett mono eller hur gör man ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

man spelar in (minst)3 gånger, man dubbar. Sedan panorerar man 2 av mono spåren Höger och Vänster. Man måste spela in flera nånger, Det är olikheterna i de olika tagningarna som skapar stereo effekten. Spelar man in 1 spår och kopierar till 3 spår och panorerar så kommer det bara låta likadant som 1 spår(kanske högre db bara) men det blir inte stereo.

Link to comment
Dela på andra sajter

man spelar in (minst)3 gånger, man dubbar. Sedan panorerar man 2 av mono spåren Höger och Vänster. Man måste spela in flera nånger, Det är olikheterna i de olika tagningarna som skapar stereo effekten. Spelar man in 1 spår och kopierar till 3 spår och panorerar så kommer det bara låta likadant som 1 spår(kanske högre db bara) men det blir inte stereo.

Gör det skilnad då med 2 spår som är panorerade ? Ska inte sång vara mono ? Eller vad tjänar man på stereospår ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Men om man gör 3 inspelningar och drar 2 utav dom ut i kanterna då delas ju ljudet så man bara hör rösten i kanterna. Då blir det ju inte i mitten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett spår är lead (oftast i center)

Två spår är dubbar, en utpanorerad fullt left, och den andra utpanorerad fullt right. Dessa skall oftast sänkas rejält i volym i förhållande till din lead (center).

Det finns massor med skön processing att göra, speciellt på de utpanorerade dubbarna beroende på hur man vill att det ska låta.

Det blir oftast fetare sound på det här viset, men det gäller att dubbarna "sitter" också.

Är man kass på att dubba så kan man skapa fuskdubbar med t.ex. Melodyne genom att ändra lite smått på det kopierade spåret. 🙂

[edit]

Sen behöver man inte panorera ut dubbarna fullt ut om man inte vill, kanske 75% vänster på vänster dubb, och 75%höger på höger dubb. Allt är en fråga om hur du vill att det ska låta.

Denna teknik går att applicera på gitarrer och andra instrument också. Mycket kul att mecka med!!

Redigerat av DMM
Link to comment
Dela på andra sajter

Det går ju att "fuska" ännu enklare genom att kopiera leadsången 2ggr, lägga kopiorna höger resp. vänster, men med tidsförskjutning. Tex. -20ms på vänster och +20ms på höger. 🙂

...fast då har du två exakta dubb-kopior med endast tidsförskjutning. Med melodyne kan du få till variationer över hela tiden sångspåret löper, vilket låter mer verklighetstroget.

Fast allt är ju en smaksak förstås 🙂

Redigerat av DMM
Link to comment
Dela på andra sajter

...fast då har du två exakta dubb-kopior med endast tidsförskjutning. Med melodyne kan du få till variationer över hela tiden sångspåret löper, vilket låter mer verklighetstroget.

Fast allt är ju en smaksak förstås 🙂

Hur använder man Melodyne ? Samt vilken version är bäst ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör den som stand-alone...typ, fast med Bridge som liksom insertar spåren till, för min del, ProTools.

Ta hem demon och lek med den, det är det absolut bästa för att lära sig. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

...fast då har du två exakta dubb-kopior med endast tidsförskjutning. Med melodyne kan du få till variationer över hela tiden sångspåret löper, vilket låter mer verklighetstroget.

Fast allt är ju en smaksak förstås 🙂

Jovisst, tänkte mest på att man kan få en ok bredd (effekt) på sången, utan extra program som kostar pengar. 😉
Link to comment
Dela på andra sajter

Laddade hem en låt från internet som man kunde träna att mixa på. Hip-Hop. Då såg jag att det fanns 3 filer för lead song. En R och en L och center (mono). Hur har han fixat detta på en inspelning ? Eller måste han först spela in ett stereo spår sen ett mono eller hur gör man ?

Man spelar in 3 tagningar, rappar/sjunger/spelar samma passage tre gånger, och spelar in varje gång på ett eget spår. Sen panorerar man dom tre enskilda tagningarna, vänster, höger och lämnar en kvar i centrum.

Tanken är ofta att få de tre tagningarna att tillsammans låta som ett(1), och därför vill man ofta att de olika tagningarna låter så lika varandra som möjligt, så man bibehåller illusionen av att det är en(1) tagning man hör. Det kräver lite koncentration av musikern som utför det.

Man gör det här för att få till en(1) stämma som låter "fetare" och med en chorus-liknande klang, än en stämma som spelats in i mono på traditionellt vis. Det blir fetare och chorusliknande klang eftersom alla tre tagningarna har små små olikheter mellan sig. Det är ju en människa som utför det, så det blir aldrig "perfekt", och dom små inkonsekvenserna är vad som alstrar den fettande, chorusliknande effekten.

Man behöver egentligen inte göra en tredje stämma i mitten utan det räcker långt med två, som läggs i höger och vänster. Dom två tillsammans formar ju det man kan kalla fantom-centrum som fyller ut även center-partiet i panoramat.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...