Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Det Àr ju vÀldigt lÀttsamt att ta ljudet frÄn I-phonen o spela upp i monitorer o lurar som referens, frÄn tex Spotify, eller som jag börjat göra, frÄn ACCU Radio, dÀr finns typ all musik, och nyare country har vÀl nÀstan alltid grymt bra ljud, Àven om man kanske inte gillar lÄtarna.

Men fÀrgar hörlursuttaget i en simple I-Phone 4 (utan s) med hÀngmatta eller annat? Fattas diskanten? Allt för komprimerat ljud?

Lyssnar jag med nya lurarna HD600 först direkt i I-Phonen och sen i YamahaförstÀrkarens luruttag tyckte det lÀt bÀttre i den senare. Eller ocksÄ ger den en lÀtt förskönande fÀrgning?

Åsikter?

Annons
Postat (redigerat)

Iphone-ljudet har empahiz pĂ„ 4-12k. För att tal och musik ska höras tydligt. Alla instrument ligger i förgrunden upplever jag det. Ljudet skarvar "runt" sig sjĂ€lvt, och fĂ€rgar frĂ€mst diskanten. Basen Ă€r inget att hĂ€nga i julgranen. Mellanregistret Ă€r ganska tamt och Ă„terhĂ„llet, inget sĂ€rskilt pĂ„gĂ„r. Överlag en rak kurva i hela enheten, förutom i diskanten.

PÄminner starkt om Apogee Soundet.

Designat för att höras bra kortfattat.

Edit: Empahizen ligger tidigare... frÄn 1 khz börjar den...

Redigerat av Martin
Postat (redigerat)

Kör jag I-phoneljudet genom monitorerna lÄter det vÀldigt bra tycker jag. Tunnare med referenslurarna direkt i I-phoneurtaget....

Kom pÄ nu att jag har nÄgra köpe-cd med riktigt bra ljud, ska testa att jÀmföra hur samma album lÄter pÄ cd vs I-Phone-Spotify

Edit: Vad Àr "Apogee Soundet."?

Redigerat av Guitar Nilsson
Postat (redigerat)

apogee soundet Àr vad ska man sÀga: Tajt. Lite komprimerat i diskanten. Och med lite low-punch. SÄ omskrevs det för nÄgra Är sen.

Idag har vÀl ljudidealen gÄtt Ät det mer neutrala hÄllet Äterigen, sÄ deras nya AD/DA Àr vÀl mindre fÀrgade.

Redigerat av Martin
Postat

deras nya AD/DA...?

Är det ljudkort eller vad Ă€r det? Var hör man detta sound? đŸ˜Č

iPhone 4 DAC stöder upp till 24bit 48khz vad jag lĂ€st förr 🙂

Postat

Du hör det i omvandlingen, samt i de analoga kretsarna som styr den digitala omvandlingen.

MINI-DAC frÄn Apogeee

DSC05600.jpg

Postat

Fattar noll. Ni Àr hygglo, men det Àr nog ingen idé att ni försöker beskriva vad det Àr ni menar alls.

drloop (oregistrerad)
Postat

iPhonens frekvensrespons Àr i princip spikrak.

Du behöver inte oroa dig Nilsson.

Troligen ger nog Accuradio kompressionen mer bieffekter Àn DAn i iPhonen.

Postat (redigerat)

Det var ju det jag sa! Tydlighet! fast jag la det lite för högt upp teoretiskt nĂ€r jag tĂ€nkte.... vet inte varför jag jĂ€mt tĂ€nker sĂ„... nĂ€r jag tĂ€nker 1000 hz, blir det ofta 3000 hz i stĂ€llet... det kommer med Ă„ren! 🙂

Redigerat av Martin
drloop (oregistrerad)
Postat

Ja oj, det var riktigt illa.

Alla andra mÀtningar jag sett Àr dock nÀra specarna som Apple ger.

Dessutom om man kollar in iPhone 4 istÀllet för iPhone 4 S pÄ den sidan sÄ Àr den mycket rakare.

Men det intressanta jag skulle vilja veta vad mÀter den liraren egentligen förnÄt.

Andra mÀtvÀrden ser ju ut som fan.

Kolla hÀr?

http://www.markuskraus.com/RMAA/CreativeZENTouch2/data.htm

Innan vi vet vad killen mÀtt pÄ riktigt sÄ hÄller jag mig till dom mÀtningar jag sett dÀr jag vet vad som Àr testat.

Postat
nĂ€r jag tĂ€nker 1000 hz, blir det ofta 3000 hz i stĂ€llet... det kommer med Ă„ren! 🙂

vilket innebÀr att apogee lÄter... hur?
drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

"Nja, inte direkt spikrak om man fÄr tro detta test pÄ en iPhone 4s...

http://www.markuskra...hone4s/data.htm "

Han mÀter ju med hörlurar för guds skull.

Inte DA...

Jösses... dÀr har vi förklaringen.

Redigerat av drloop
Postat (redigerat)

Apogee Àr ju ett stort företag. Men deras ljudkort och AD och DA omvandlare har haft ett speciellt sound som diskuterats.

Jag beskrev det förut, som att det komprimerar ljudet en aning, gör det tydligt, och lite fett. Med tjock botten.

UngefÀr som Amerikanska ljudideal alltsÄ, Apogee Àr vÀl amerikanskt. Förklarar.

Idag gÄr ju ljudet mer Ät helt neutrala AD/DA, sÄ fÄr man fÀrga i för/efterhand.

Nu vet jag inte om Apogee har nÄgot med ljudkretsarna i Iphone att göra.

Men de kan sÀkert lÄna kunskap av varandra, det skulle inte vara omöjligt.

Redigerat av Martin
Postat (redigerat)

Det kan vara svÄrt i 2000-talet att veta vart ljudet slutar och börjar LOL:

megaconsole.jpg

Redigerat av Martin
drloop (oregistrerad)
Postat

Japp, thats better. 🙂

Postat

Japp, thats better. 🙂

🙂

...tyckte vĂ€l att kurvorna sĂ„g lite skumma ut med tanke pĂ„ att jag sjĂ€lv har alla varianter av iPhone i min Ă€go, samt nĂ„gra mac datorer 🙂 och riktigt sĂ„dĂ€r illa (enligt den första sid-lĂ€nken) har jag aldrig hört det lĂ„ta...(highs) haha...

Postat (redigerat)

Även om frekvenskurvan mĂ€ts rak... sĂ„ kan den te sig annorlunda nĂ€r musik spelas upp 🙂

Vissa frekvenser förstÀrks, och andra försvagas.

Redigerat av Martin
drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Även om frekvenskurvan mĂ€ts rak... sĂ„ kan den te sig annorlunda nĂ€r musik spelas upp 🙂

Nej, den enda du lurar Àr dig sjÀlv i det fallet.

Edit: Demonen Ă€r spot on och roligare... 🙂

Redigerat av drloop
Postat

Vissa frekvenser förstÀrks, och andra försvagas.

ja förhoppningsvis Äterges en kurva som motsvarar musiken som spelas....
  • Gilla 2
Postat

ja förhoppningsvis Äterges en kurva som motsvarar musiken som spelas....

...sĂ„ lĂ€nge du inte tittar pĂ„ kurvan i en spegel 🙂

Postat

Jag beskrev det förut, som att det komprimerar ljudet en aning, gör det tydligt, och lite fett. Med tjock botten.

Skickat Idag, 18:53

Iphone-ljudet har empahiz pĂ„ 4-12k. För att tal och musik ska höras tydligt. Alla instrument ligger i förgrunden upplever jag det. Ljudet skarvar "runt" sig sjĂ€lvt, och fĂ€rgar frĂ€mst diskanten. Basen Ă€r inget att hĂ€nga i julgranen. Mellanregistret Ă€r ganska tamt och Ă„terhĂ„llet, inget sĂ€rskilt pĂ„gĂ„r. Överlag en rak kurva i hela enheten, förutom i diskanten.

PÄminner starkt om Apogee Soundet.

Postat (redigerat)

Ja pÄstÄr inte att jag uttrycker mig bra pÄ nÄgot sÀtt....

sitter pĂ„ jobbet... 😉 stĂ„r fast vid att jag tycker Iphone pĂ„minner om Apogee soundet... de delar nĂ„n likhet.

Kanske subjektiv inbillning, jag vet inte. Men det kÀnns som det beefar upp i botten.

Har ocksÄ lÀst en recension pÄ MINI-Dacen som jag tÀnkte köpa dÀr den jÀmfördes med Lavry, och Benchmark. Den lÀt tjockt i botten ocksÄ.

Redigerat av Martin
Postat

Nu till trÄdens topic.

Plugg in din Iphone och lyssna bara, men om du ska lyssna pĂ„ riktigt, gör det igenom en bra DAC 🙂

Postat
stÄr fast vid att jag tycker Iphone pÄminner om Apogee soundet... de delar nÄn likhet.

Kanske subjektiv inbillning, jag vet inte. Men det kÀnns som det beefar upp i botten.

hur fÄr du ihop det med uttryck som "empahiz pÄ 4-12k" och "fÀrgar frÀmst diskanten. Basen Àr inget att hÀnga i julgranen"?
Postat (redigerat)

Jag uttrycker mig oprecist och ofokuserat. Menade att det kÀnns som Iphonen gör ljudet tydligare, som att den lÀgger instrumenten framÄt. För att höras bÀttre. Som ett "loudness" filter fast i mellanregister/diskant. Lite som X-art Tweeters pÄ Adam.

Sen menade jag att basen, den som spelas av Iphonen, den Àr bas bara. Det Àr inget mer med den. Den Àr inte djup, punchig och stor som i en separat DAC som kostar 9000 kr.

Tydligare? 🙂

Redigerat av Martin
Postat

Ja oj, det var riktigt illa.

Alla andra mÀtningar jag sett Àr dock nÀra specarna som Apple ger.

Dessutom om man kollar in iPhone 4 istÀllet för iPhone 4 S pÄ den sidan sÄ Àr den mycket rakare.

Men det intressanta jag skulle vilja veta vad mÀter den liraren egentligen förnÄt.

Andra mÀtvÀrden ser ju ut som fan.

Kolla hÀr?

http://www.markuskra...Touch2/data.htm

Innan vi vet vad killen mÀtt pÄ riktigt sÄ hÄller jag mig till dom mÀtningar jag sett dÀr jag vet vad som Àr testat.

DEt dÀr var ju en Creative MP3 spelare med stort dyk i diskanten?

Kan jag ha sÄn tur att I-Phone 4 lÄter bÀttre Àn I-phone 4S?

Postat

Kollade Àven DMMs lÀnk, dÀr var det ju spikrakt...

Nu till trÄdens topic.

Plugg in din Iphone och lyssna bara, men om du ska lyssna pĂ„ riktigt, gör det igenom en bra DAC 🙂

Det dĂ€r fattar jag inte heller. Jag kör pĂ„ analog sladd in i stereoförstĂ€rkaren. Det lĂ„ter grymt bra i monitorerna plus subben. Skulle jag sĂ€tta en DAC dĂ€r emellan dĂ„? Är en DAC nĂ„t man har med sig nĂ€r man lyssnar i I-Phoen pĂ„ bussen o vill ha lite hifi hĂ€ngmatta?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.