Jump to content
Annons

studio monitorer


noise

Recommended Posts

eftersom jag är en pank student har jag inte sattsat på att köpa ett par, men nu funderar jag på att låna pengar av farsan för att få ett par hyfsade begagnade.

men finns det annars något billigare sätt att fixa det på? det verkar som om det alltid blir någon frekvens som blir för hög/låg när jag mixar mina inspelningar med en vanlig hi-fi anläggning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
men finns det annars något billigare sätt att fixa det på?

Ja hörlurar.

Annars kan man faktiskt lära sig att mixa även i en vanlig hifi-anläggning.

Tror att det handlar mycket mer om erfarenhet och "kunskap" än om vilken utrustning man har...sålänge man inte pratar om rena skräpgrejer....

Link to comment
Dela på andra sajter

skräp ja, jag köpte förstärkaren för en tjuga på skouternas loppis, högtalarna är ett par sharp (säkert billiga) från mitten av 90talet.

jag har prövar att mixa med hörlurar men det blir inte riktigt bra.

tror ni att ett par bra data högtalare funkar annars? jag skulle kunna ta dom isåfall det är bra ljud i dom.

Link to comment
Dela på andra sajter

tror ni att ett par bra data högtalare funkar annars? jag skulle kunna ta dom isåfall det är bra ljud i dom.

Nej,nej,nej...... Duger icke. Datahögtalare ljuger som satan.

Köp ett par billiga monitorer istället , och skrota stereon , undrar på att du fått problem......

Du kan få ett par passiva Alesis m1 (budgetklassiker) för inte ens 1600:- paret exkl. frakt från näthandel i tyskland.

Redigerat av Kill All Autotuner
Link to comment
Dela på andra sajter

tror ni att ett par bra data högtalare funkar annars? jag skulle kunna ta dom isåfall det är bra ljud i dom.

Nej,nej,nej...... Duger icke. Datahögtalare ljuger som satan.

Köp ett par billiga monitorer istället , och skrota stereon , undrar på att du fått problem......

Skrota inte datahögtalarna eller stereon, använd dem som referänslyssnings anläggningar istället! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Dumb Dan mixar/mastrar allting han gör i en plastig Aiwa-kompaktstereo. Så visst kan man lära sig att mixa bra i en vanlig stereo.

Håller absolut med dig , bara man har lite erfarenhet med i bagaget. För en absolut nybörjare är det bättre att lära grunden i mixningen i s.k. ärligare högtalare , att dessutom tänka på att man måste kompensera för bristerna i ett system som inte ger mixen rättvisa kan vara lite overkill - för en nybörjare ,menar jag.... , noise har ju inte fått bra resultat .

Redigerat av Kill All Autotuner
Link to comment
Dela på andra sajter

Inget snack om saken!

Tannoy Reveal spöar skiten ur Alesis M1 Mk1 vilken dag som helst. Reveal är förresten även bättre än den nyare versionen av M1 (MkII)...

Och det sägs dessutom att Reveal passive ska va bättre än Reveal active (vilket är de jag har lyssnat på).

Redigerat av android
Link to comment
Dela på andra sajter

Inget snack om saken!

Tannoy Reveal spöar skiten ur Alesis M1 Mk1 vilken dag som helst.

Njä. Det är en smaksak, om du ska göra rock/pop som innehåller mycket mellanregister så instämmer jag att Tannoy är bättre, men ska du göra elektronisk musik så tycker jag att det är Alesis vilken dag som helst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Inget snack om saken!

Tannoy Reveal spöar skiten ur Alesis M1 Mk1 vilken dag som helst.

Njä. Det är en smaksak, om du ska göra rock/pop som innehåller mycket mellanregister så instämmer jag att Tannoy är bättre, men ska du göra elektronisk musik så tycker jag att det är Alesis vilken dag som helst.

😄

Ok, du har kanske rätt... Men är inte Mk2 en klar förbättring jämfört med Mk1?

Link to comment
Dela på andra sajter

😄

Ok, du har kanske rätt... Men är inte Mk2 en klar förbättring jämfört med Mk1?

Aha vi snackade om M1 Mk1 innan, läste lite dåligt. Jag har hört de aktiva M1 Mk2, och de tyckte jag lät mkt bra.

Jag vet dock inte hur mkt en extern förstärkare förvränger ljudet i ett par passiva Reveal respektive M1, jämfört med de aktiva modellerna som jag hört, men det lär ju inte vara tillräckligt mycket för att de ska ändra karaktär totalt.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag tycker definitivt du ska lägga lite pengar på ett par monitorer, det kommer att göra ditt jobb mkt enklare. visst kan man sätta mixar i hörlurar, t ex sennheiser 580 eller 600 men de är inte billigare än ett par billigare monitorer och kräver dessutom lite mer träning innan man vet hur man ska mixa på dem.

jag kör Tannoy Reveal passiva, drivna av en Technics-förstärkare (2x45W) från ett gammalt technicssystem. jag gör dansmusik (house). Det fungerar alldeles utmärkt så länge man inte vill lyssna på väldigt hög volym eftersom förstärkaren börjar dista märkbart vid höga uttag.. men då snackar vi ljudtryck som inte är hälsosamma att sitta och mixa på.

vill du sedan byta upp dig till ett vettigt slutsteg så görs alesis och interm hyfsat billiga steg. hafler ska visst göra fantastiska slutsteg men då snackar vi 5000kr. reveal active har en aning mer diskant än de passiva men det är inte några stora skillnader i ljud annars.

reveal + : lätta att få till en mix på, billiga

reveal - : otydlig och lite svag djupbas, aningen vassa i mellanregistret

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...