Jump to content
Annons

Hjälp med sampler


Ziden

Recommended Posts

jag har undrat under ett litet tag ungefär hur man kan lära sig hantera en sampler när jag t.ex inte äns kan principerna.

jag tänkte ifall det fanns någon snäll själ där ute som skulle vilja förklara lite hur en funkar .. för jag känner att jag orka inte spendera pengar för att lära mig hur en funkar .. tack på förhand.

/Ziden

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag har själv funderat på att skaffa en hårdvaru sampler

men kan ej hitta någon tidigare topic här om ämnet överhuvudtaget. 😮

Skulle vilja lägga till en fåga...

Vad kör ni mest med? Hård eller mjukvaru sampler?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har själv funderat på att skaffa en hårdvaru sampler

men kan ej hitta någon tidigare topic här om ämnet överhuvudtaget. 😮

Skulle vilja lägga till en fåga...

Vad kör ni mest med? Hård eller mjukvaru sampler?

Mjukvarusamplers har gjort hårdvarudito totalt poänglös imo.

Kan inte komma på ett enda skäl till varför man skulle vilja använda en hård sampler idag.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag tänkte ifall det fanns någon snäll själ där ute som skulle vilja förklara lite hur en funkar ..

Visst. En sampler spelar helt enkelt upp ett ljud du eller någon annan spelat in (eller som du skapat helt i datorn).

Detta ljudet kan du sedan ofta manipulera i samplern, t.ex. ändra tonhöjd och längd. Du kan också ofta loopa ljudet, eller delar av ljudet, och välja start och slutpunkt.

Sedan kopplar du ljudet till en MIDI-signal, t.ex. ett C2. Så när du sedan spelar ett C2 till samplern (med midi-klaviatur) kommer samplern spela upp ljudet.

Du kan också spela in ett ljud, säg t.ex. ett C från ett piano. Sedan kan du spela ett E på samplern så ändrar samplern tonhöjden på den samplade pianoljudet © till ett E.

Vad kör ni mest med? Hård eller mjukvaru sampler?

Mjukvara. Men vi har en gammal Akai S1000 också 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har själv funderat på att skaffa en hårdvaru sampler

men kan ej hitta någon tidigare topic här om ämnet överhuvudtaget.  :rolleyes:

Skulle vilja lägga till en fåga...

Vad kör ni mest med? Hård eller mjukvaru sampler?

Mjukvarusamplers har gjort hårdvarudito totalt poänglös imo.

Kan inte komma på ett enda skäl till varför man skulle vilja använda en hård sampler idag.

men det är nog själva känslan när man arbetat för jag föredrar hårdvaru istället för på datorn för det blir roligare att producera enligt mig iallafall! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

jag tänkte ifall det fanns någon snäll själ där ute som skulle vilja förklara lite hur en funkar ..

Visst. En sampler spelar helt enkelt upp ett ljud du eller någon annan spelat in (eller som du skapat helt i datorn).

Detta ljudet kan du sedan ofta manipulera i samplern, t.ex. ändra tonhöjd och längd. Du kan också ofta loopa ljudet, eller delar av ljudet, och välja start och slutpunkt.

Sedan kopplar du ljudet till en MIDI-signal, t.ex. ett C2. Så när du sedan spelar ett C2 till samplern (med midi-klaviatur) kommer samplern spela upp ljudet.

Du kan också spela in ett ljud, säg t.ex. ett C från ett piano. Sedan kan du spela ett E på samplern så ändrar samplern tonhöjden på den samplade pianoljudet © till ett E.

Vad kör ni mest med? Hård eller mjukvaru sampler?

Mjukvara. Men vi har en gammal Akai S1000 också :rolleyes:

tack så mycket för informationen .. jag funderar faktiskt att införskaffa mig en s1000, är det något att rekomendera?

tills jag får ihop pengar till min framtida skönhet MPC 2000XL .. fast det känns att det blir bättre att köpa en s1000 eller något sånt först så man inte lägger ut jätte mycket pengar när man inte kan så mycket om det.. men tack så mycket!

Link to comment
Dela på andra sajter

jag funderar faktiskt att införskaffa mig en s1000, är det något att rekomendera?

Jag rekommenderar den starkt om du är sugen på att jobba en halvtimme för att fixa varje sampling du vill använda så den blir bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag funderar faktiskt att införskaffa mig en s1000, är det något att rekomendera?

Jag rekommenderar den starkt om du är sugen på att jobba en halvtimme för att fixa varje sampling du vill använda så den blir bra.

hehe :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

jag funderar faktiskt att införskaffa mig en s1000, är det något att rekomendera?

Jag rekommenderar den starkt om du är sugen på att jobba en halvtimme för att fixa varje sampling du vill använda så den blir bra.

...och gillar man riktigt skrikiga digitala filter som jobbar i 127 fasta steg (=svep omöjligt) så är den ett klipp! :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

jag funderar faktiskt att införskaffa mig en s1000, är det något att rekomendera?

Jag rekommenderar den starkt om du är sugen på att jobba en halvtimme för att fixa varje sampling du vill använda så den blir bra.

...och gillar man riktigt skrikiga digitala filter som jobbar i 127 fasta steg (=svep omöjligt) så är den ett klipp! 😄

High five! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...