ketri Postat 16 mars 2005 Postat 16 mars 2005 Jag undrar om man kan synka en 16-kanalsbandare med Pro tools och en 002:a? Har förmodligen fÄtt tag i en bandare och det vore riktigt kul/bra om man kunde köra den tillsammans med Pro tools. NÄgon som kan ge mig ett utförligt svar?
VacUm Postat 17 mars 2005 Postat 17 mars 2005 Du kan ju alltid synka med smptekod. NÀstan alla sequencers stöjder det. Förr i tiden behövde man en stor dyr synk-box men jag antar att man kan köra via nÄn ingÄng pÄ ljudkortet nuförtiden.
ketri Postat 17 mars 2005 TrÄdstartare Postat 17 mars 2005 ok tack..! nÄgon som kan berÀtta mer ingÄende hur man ska göra?
Fredster Postat 17 mars 2005 Postat 17 mars 2005 ok tack..! nÄgon som kan berÀtta mer ingÄende hur man ska göra? Var lÀnge sen jag gjorde det....men ska försöka beskriva det. Du fÄr aktivera SMPTE i Pro Tools. Dvs se till att programmet skickar ut SMPTE-kod. DÀrefter spelar du in koden pÄ en ledig kanal pÄ bandaren. Förslagsvis pÄ nÄgot spÄr som inte har nÄgot kÀnsligt inspelat i nÀrheten. DÀrefter sÀtter du Pro Tools som "slav", dvs PT skall synkas med koden frÄn bandaren.
ketri Postat 17 mars 2005 TrÄdstartare Postat 17 mars 2005 Var lÀnge sen jag gjorde det....men ska försöka beskriva det. Du fÄr aktivera SMPTE i Pro Tools. Dvs se till att programmet skickar ut SMPTE-kod. DÀrefter spelar du in koden pÄ en ledig kanal pÄ bandaren. Förslagsvis pÄ nÄgot spÄr som inte har nÄgot kÀnsligt inspelat i nÀrheten. DÀrefter sÀtter du Pro Tools som "slav", dvs PT skall synkas med koden frÄn bandaren. DÄ fÄr jag testa det nÀr jag fÄr bandaren. Tack! NÄgon som har erfarenhet av hur bra det fungerar? Ev. problem eller liknande...?
lavrell Postat 17 mars 2005 Postat 17 mars 2005 DÄ fÄr jag testa det nÀr jag fÄr bandaren. Tack! NÄgon som har erfarenhet av hur bra det fungerar? Ev. problem eller liknande...? Jag har bara testat med Logic och dÄ med hjÀlp av ett stort analogbord och det gick skitbra. Vet dock inget om det med Pro Tools
aolsson Postat 17 mars 2005 Postat 17 mars 2005 (redigerat) ok tack..! nĂ„gon som kan berĂ€tta mer ingĂ„ende hur man ska göra? Mer risk för att idiotförklara mig sjĂ€lv.. de va lĂ€nge sedan jag synkade en bandare .. đ Först lite enkel teori dĂ„rĂ„.. Vi har tvĂ„ maskiner som ska synkas, en bandare och en DAW. Riktig synk bygger kort och gott pĂ„ tvĂ„ saker, tid och klocka. Hmm e de inte de samma sak kan man tycka.. AlltsĂ„, vi utgĂ„r frĂ„n att det finns ett dedikerat tidskodsspĂ„r pĂ„ bandaren, helt enkelt SMPTE kod (Ă€ven kallat för LTC). Den sĂ€ger kort och gott var pĂ„ bandet du Ă€r. Tryck play pĂ„ bandaren och Pro Tools hoppar fram till den tidpunkten och startar med sk trigger start. LĂ„t oss sĂ€ga bandaren svajar eller driver av nĂ„gon anledning.. DĂ„ finns det ingen möjlighet för Pro Tools kan kĂ€nna av det. Pro Tools fĂ„r som sagt bara en startkod sedan rullar den efter egen klocka. I vissa system kallas det för att âresolvaâ. InnebĂ€r kort och gott att man styr/manipulerar samplingsfrekvensen i realtid. Har man en bra och stabil bandare och man jobbar med kortare material sĂ„ lĂ€r man inte uppleva nĂ„got större problem. Ok, om man nu vill ha ett system (med bandare) som Ă€r ârock solidâ, hur löser man de dĂ„. Kort och gott sĂ„ mĂ„ste man kunna styra klockan i DAW systemet. Det kan man gör via portar som word clock, video reference, AES, Spdif. Denna klocka kan komma frĂ„n olika typer av burkar. Word och video anvĂ€nds om man lĂ„ser alla maskiner i studion till en och samma klocka (ibland kallat för husklocka), det innbĂ€r alltsĂ„ att alla maskiners samplingfrekvens Ă€r lĂ„sta tillsammans. AES, S/PDIF och till viss mĂ„n Adat optisk kan ocksĂ„ anvĂ€ndas för lĂ„sning mellan tvĂ„ maskiner. Spelar man in digitalt frĂ„n en maskin till en annan (utan word involverat dĂ„) sĂ„ agerara en maskin master (den som spelar upp) och en Ă€r slav (den som spelar in). Kort och gott dom Ă€r digiltallĂ„sta. Om dom inte Ă€r det lĂ€r du fĂ„ knĂ€ppar i materialet. Tillbaka till din frĂ„ga Ett 002 system kan bara synkas till MTC, inte LTC (som sitter pĂ„ din tape). Det innebĂ€r att du mĂ„ste ha en LTC till MTC konverter (audio till midi allstĂ„). DĂ„ har du alltsĂ„ trigger start för Pro Tools. Om sedan denna synkburk/konverter ocksĂ„ kan skapa en (digital) klocka sĂ„ Ă€r du i mĂ„l. Att tĂ€nka pĂ„ dĂ„ Ă€r att S/PDIF portarna Ă€r upptagna med att klocka upp 002ân med digital klocka och kan inte anvĂ€ndas för att spela in pĂ„.. Tittar vi pĂ„ TDM system sĂ„ finns dĂ€r dedikerade synkburkar som gör allt detta.. inte sĂ„ mycke att tĂ€nka pĂ„ dĂ€r.. Som sagt, det var ett tag sedan jag synkade till bandare och jag vet att vissa maskiner kan generera MTC direkt vilket kan underlĂ€tta. Exempel pĂ„ synk som jag tror gör jobbet... Men kolla med din Ă F, det finns nog flera vettiga burkar att vĂ€lja pĂ„.. EDIT: Rosendahl gör nog inte hela jobbet, har tittat runt lite och hittar inte sĂ„ mĂ„nga synkburkar .. Motu gjorde en hel del vettiga burkar.. Tror att MTP AV var en burk som mĂ„nga körde pĂ„ dĂ„ det begav sig... Redigerat 18 mars 2005 av aolsson
chrisB Postat 4 april 2005 Postat 4 april 2005 Motu gjorde en hel del vettiga burkar.. Tror att MTP AV var en burk som mÄnga körde pÄ dÄ det begav sig... Den burken Àr toppen! Synk med bandspelare blir "enkelt" och fungerar mkt bra.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.