Jump to content
Annons

Problem med "boom"-ig resonans vid 140 Hz Fostex pm0.5n


Dawil

Recommended Posts

Tjaba!

Jag har ett par fostex pm0.5n och har mer eller mindre alltid haft problem med hur de resonerar i basregistret.

Monitorerna låter skitbra överlag men just runt 140 Hz (provat att spela sinustoner för att få fram var i omfånget problemet ligger) låter dom väldigt "boomigt" så att det nästan slår lock för öronen. Jag har provat i form av att dämpa, flytta dom t.o.m. suttit med ett täcke över mig och monitorerna. Inget hjälper.

Kan det bero på att elementen är för små för att klara av att leverera så låga toner bra eller vad kan det finnas för lösning?

Cheers!

David

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Har du något mått i rummen där du har provat, som är ca 1.2, 2.4 eller 3.6 meter, så har du förklaringen där, eftersom det då kommer att bildas en stående våg.

En filt dämpar ingenting alls i basen, så det är inte konstigt att den inte har haft effekt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du något mått i rummen där du har provat, som är ca 1.2, 2.4 eller 3.6 meter, så har du förklaringen där, eftersom det då kommer att bildas en stående våg.

En filt dämpar ingenting alls i basen, så det är inte konstigt att den inte har haft effekt.

Taket är 2,5 meter ca. Tack för tipset, får gå in på studiobygge-delen för att kolla på olika fixar.

Vad hade man inte gett för att se det där...

Sedan så håller jag nog med KillwithSkill.

Finns en bild som flickvännen tog, inte ett av mina stoltaste ögonblick nu när man ser tillbaka.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo har alltid utgått från det, men problemet försvinner inte hur jag än flyttar monitorerna (även i andra rum) och även om jag dödar rumsklangen genom att läggen en filt/täcke över arbetsytan...

Har du flyttat dem i höjdled också och inte bara i horisontalplanet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...