Jump to content
Annons

Trigga samplingar o syntar med el-bas?


Jimmy

Recommended Posts

Hej! Sitter här o spelar in lite bas-gitarr-grejer, men hur jag än vrider o vänder på ljudet så skulle jag vilja att det var "mer". Jag skulle vilja ha ett parallellt synt-ljud som styrdes av hur hårt jag spelar på strängarna (volym eller intensitet), eller så skulle jag vilja trigga andra samplingar med hjälp av anslaget, typ bastrumma eller nån verkligen low-fi-dist ljud. Går sånt? Kan man göra det i real-tid?

Jag testade en Boss-pedal som gjorde lite sånt här, men jag skulle vilja ha friheten att välja vilka samplingar eller syndljud som helst. Dessutom så var pedalen rätt dyr. Finns det andra lösningar?

Regards / Jimmy

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

När jag mixar (cubase sx2.2) så brukar jag göra en fx kanal där jag lägger en effekt som jag vill trigga med en viss kanal, eventuellt lägga en gate innan effekten så effekten bara påverkas av vissa anslagsstyrkor. Sen skickar jag en send från den kanal jag vill trigga till denna fx kanal och får då ett annat ljud på vissa anslag.

Om du vill trigga en sampling så kan du lägga någon samplingsplugg där som du triggar.

Borde gå att göra så i realtid om du "lyssnar genom inspelningsprogrammet" d.v.s låter signalen in gå via programmet och ut igen när du spelar.

Lycka till och hoppas det hjälpte! om inte så fattade jag frågan helt fel..

Link to comment
Dela på andra sajter

ok, vet du om det går att göra samma sak i Cubase VST 5.1? Jag har inte SX och just nu är det för mycket pengar för att bara testa. VST 5.1 kommer jag att få bundlat med E-mu 1820 kortet som jag får imorgon (förhoppningsvis). Vore ju skitkul att testa det du skriver. Om inte VST 5.1 funkar, har du förslag på andra program som skulle kunna automatisera den där triggningen?

Jag har för mig att det finns en del program som emulerar förstärkare o låda för gitarr, och dom ska visst göra det i realtid. Bara att line'a in gitarren och så får man nån slags V-amp fast i programvara. Det kanske finns nån sån slags funktion att koppla samplingar till emuleringen eller att rewire'a det till andra program?

Regards / Jimmy

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 år senare...

jag undrar åxo hur det skulle funka att trigga en bas..

fast jag skulle vilja hitta ett program som översatte den inspelade basen/audio spåret till mid

som man sedan tlx kunde låta trilogy spela & mixa ihop det så att det blir enhetligt medc urspungs basen...

är detta möjligt?

isåfall vad behöver man för program för att översätta till midi??

Link to comment
Dela på andra sajter

jag undrar åxo hur det skulle funka att trigga en bas..

fast jag skulle vilja hitta ett program som översatte den inspelade basen/audio spåret till mid

som man sedan tlx kunde låta trilogy spela & mixa ihop det så att det blir enhetligt medc urspungs basen...

är detta möjligt?

isåfall vad behöver man för program för att översätta till midi??

Melodyne ska visst klara det..??! Har för mig att jag sett det svaret i någon annan tråd tidigare.

Link to comment
Dela på andra sajter

ok gain..melodyne är ett bra tips..tck för det! 😉

olsberg, om man lyssnar på testerna ni gjort,så låter det som att ax-100 följer med rätt bra..

men jag fattar inte riktigt hur den funkar,dvs om man vill ha ett spår med audio & ett med midi-vsti

blir inte det rätt mäckigt med den?

Link to comment
Dela på andra sajter

ok gain..melodyne är ett bra tips..tck för det! 😉

olsberg, om man lyssnar på testerna ni gjort,så låter det som att ax-100 följer med rätt bra..

men jag fattar inte riktigt hur den funkar,dvs om man vill ha ett spår med audio & ett med midi-vsti

blir inte det rätt mäckigt med den?

Jag kan inte se att det skulle vara några konstigheter att spela in audio och midi parallellt, m a o på två spår - Det går säkert.

Å andra sidan och om inte, så fungerar det ju utmärkt att spela in midi. Då har du ju all flexibilitet kvar när det gäller val av interna ljud, andra vsti liksom midiredigering.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...