Jump to content
Annons

Steinberg Cubasis för iPad released


spaceman

Recommended Posts

Annons

Så det var hit namnet på deras låglågbudgetprogram gick. Undrar om det är så smart att använda det namnet..?

Hur som helst såg det ut att vara en trevlig liten app! Ett plus att det finns möjlighet att konvertera projekten till Cubaseprojekt.

Undrar om det blir en Android- och Windows mobile-version såsmåningom?

Link to comment
Dela på andra sajter

Njae. Cubasis släpps, inte Cubase. De är inte kompatibla sinsemellan, men det går att konvertera. Skriver samma sak här som i nyhetstipstråden:

Så det var hit namnet på deras låglågbudgetprogram gick. Undrar om det är så smart att använda det namnet..?

Hur som helst såg det ut att vara en trevlig liten app! Ett plus att det finns möjlighet att konvertera projekten till Cubaseprojekt.

Undrar om det blir en Android- och Windows mobile-version såsmåningom?

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Gör Steinberg det någorlunda rätt så kan det vara ett bra komplement till dom som har stora versionen av Cubase på sin PC.

Jag gillar att skissa med ipaden.

Den här låten är skriven och inspelad på en solig sommardag på en altan med en ipad och en ackgura.

Inget storverk men nog funkar det att skriva låtar på en ipad bara mjukvaran är ipadifierad och inte försöker vara en desktopmjukvara på ipad för då blir det stökigt att skriva låtar på en ipad, om man säger så.

https://soundcloud.c...torfamlijen-vid

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Så det var hit namnet på deras låglågbudgetprogram gick. Undrar om det är så smart att använda det namnet..?

Hur som helst såg det ut att vara en trevlig liten app! Ett plus att det finns möjlighet att konvertera projekten till Cubaseprojekt.

Undrar om det blir en Android- och Windows mobile-version såsmåningom?

Om det blir en Windows mobile version låter jag vara osagt, men Android kan vi glömma i dagsläget då man inte har tillräckligt låg latency i Android för att det ens ska vara realistiskt. Det är väl något som Google förhoppningsvis tar tag i framtida versioner av Android.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ser lovande ut med inbyggda instrument. Än så länge saknar tex Auria och även Multitrack DAW detta, men klarar Cubasis 24 bitars inspelning som dessa? Auria kan skapa nermixning till mp3 direkt.

(Music Studio saknar, precis som Garage Band, möjlighet att fixa ljudet med tex EQ per kanal. Det blir samma inställning på alla spår man aktiverar FX-på i Music Studio. Därmed måste spåren efterbehandlas i tex Auria. Använder då Audiocopy.)

Redigerat av Erik dP
Link to comment
Dela på andra sajter

Om det blir en Windows mobile version låter jag vara osagt, men Android kan vi glömma i dagsläget då man inte har tillräckligt låg latency i Android för att det ens ska vara realistiskt. Det är väl något som Google förhoppningsvis tar tag i framtida versioner av Android.

Har du provat version 4.1?

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du provat version 4.1?

Ja, har en S3 liggandes som har 4.1.1 men det är fortfarande en bra bit kvar 🙂 men läste nånstans att man skulle ta tag i den biten, möjligtvis att det kommer med Key Lime Pie (Android 5.0) ? kör du något musikprogram via 4.1 ? upplever du stor skillnad mot tidigare?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, har en S3 liggandes som har 4.1.1 men det är fortfarande en bra bit kvar 🙂 men läste nånstans att man skulle ta tag i den biten, möjligtvis att det kommer med Key Lime Pie (Android 5.0) ? kör du något musikprogram via 4.1 ? upplever du stor skillnad mot tidigare?

Nej. Min S2:a kör fortfarande 4.0.4. .. Det var därför jag undrade. Väntar på att 4.1 ska komma. Ska bli spännande att se om det blir någon skillnad 🙂

Trist att det fortfarande är latency, och jag håller med om att det är ett problem om man ska köra ljudapplikationer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej. Min S2:a kör fortfarande 4.0.4. .. Det var därför jag undrade. Väntar på att 4.1 ska komma. Ska bli spännande att se om det blir någon skillnad 🙂

Trist att det fortfarande är latency, och jag håller med om att det är ett problem om man ska köra ljudapplikationer.

Ok, har också en S2 liggandes så jag inväntar 4.1 nångång i Januari från Samsung. Men det har iaf. blivit bättre, men tror att det som är fördelen med Android är också en stor nackdel ibland dvs. multitasking och utan att vara nån programmeringsexpert så tror jag att musikapparna inte får tillräckligt hög prio av systemet och troligtvis också lite beroende på hur Android är uppbyggt som ställer till det med latency. Men håller tummarna att de löser de problem som finns i framtiden 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Utan att göra det här till en Androidtråd så vill jag bara flika in med ett aha!; är det i januari 4.1 kommer till S2. Tack för infon! 🙂 Ser fram emot det!

Redigerat av D Vibe
Link to comment
Dela på andra sajter

Det diskuteras en del om Cubasis i denna tråd:

http://d4.drumagog.com/phpbb2/viewtopic.php?f=18&t=9929

...Det verkar som det saknas 24bit-inspelning och automatisering. Men om appen funkar smärtfritt med Cubase så kanske det är OK ändå. Auria (forumets DAW) verkar vara mer anpassat till ProTools om jag fattat rätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...

Visst har Android en del latency att tampas, en ska ju komma ihåg att allting körs i något slags Java-lager ovanpå Linux-kärnan (Dalvik kallas Java-lagret).

Men behöver det vara ett problem för en musikapp? Jag menar, det är väl egentligen bara om en försöker spela in någonting och vill ha tillgång till pluggar i realtid som det är ett problem med hög latency?

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst har Android en del latency att tampas, en ska ju komma ihåg att allting körs i något slags Java-lager ovanpå Linux-kärnan (Dalvik kallas Java-lagret).

Men behöver det vara ett problem för en musikapp? Jag menar, det är väl egentligen bara om en försöker spela in någonting och vill ha tillgång till pluggar i realtid som det är ett problem med hög latency?

Att tweaka pluggar/synthar/maskiner/effekter går fint med latencyn i 4.1, men det äe lite knivigare om man vill spela in något syncat till en metronom eller ett beat. Jag sitter med Caustic 3 och gör musik som aldrig förr, och det är ju inte så mycket latency som förr.

4.2 ska ha ännu mindre latency tydligen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...