Jump to content
Annons

Bygga dämpskärmar till sång, vad säger Claes och ni andra som vet


rockstone

Recommended Posts

Jag tänkte bygga lite dämpskärma som jag ska använda till att ställa runt mej i rummet när jag sjunger, placera ut det som ett sångbås ungefär. så ja inte får massa rumsklang.

Tänkte bygga ramar i trä och sätta gullfiber/glasull i ramarna och sedan klä det med tyg. skärmarnan blir väll kanske 2 meter höga och 1 meter breda,

frågan är ska man nöja sig med ett lager isolering altså 5 cm eller ska man lägga dubbelt så att dämpskärmaran är 10cm tjocka.

har ju läst att det ska funka med sånna här skärmar, vad säger ni

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Eftersom du ska ha dem för att dämpa sången, så behövs det inte så väldigt tjocka, men samtidigt är det ju ingen nackdel att ha tjockare eftersom de blir lite stabilare - och absorbetar lite mer. Det brukar räcka fint att ha dem bakom ryggen som ett V som når fram till micken i sidled, så att man dämpar de reflektioner som annars kommer in i micken från rätt håll (alltså det håll där micken tar upp ljudet bäst). Jag skulle inte rekommendera att du bygger det som ett stängt bås, eftersom det lätt blir lite för instängt ljud då och dessutom inte så kul att stå och sjunga i...

http://wiki.kontrollrummet.com/Akustikbehandling#Liverummet

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller med Claes. 50 eller 70 mm räcker gott för sång. Du kan sedan komplettera med en absorbent ovanför för att dämpa reflexen från taket. Tänk på att 1x2 meter blir ganska tungt om dom byggs fristående och självbärande. Bygger du ihop modulerna med gångjärn låser dom varandra, som en vikvägg.

Redigerat av wellness music
Link to comment
Dela på andra sajter

Kommer en meter räcka fram till micken i sidled? Finns det ull som är så stor som 1x2m eller måste man sätta ihop flera delar?

Kan vara lite tveksamt om det räcker. Jag skulle nog räkna med att använda 2st på varsitt håll så att det blir 4st skärmväggar totalt.

Mineralullen brukar vara ca 120*60cm om man köper skivor/balar, men det finns på rulle också och då kapar man den längd man behöver, helt enkelt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan skärmar som hängs på själva mickstativet göra sånginspelningen bättre?

En sån här:

http://www.musikbors...px?artno=268650

Inte nämnvärt.

Som jag har skrivit i min Wiki-artikel, som jag länkade till tidigare, så är en sådan skärm det absolut sista steget, om man fortfarande upplever att man behöver dämpa något lite mer, men om man har den som enda dämpning, så sitter den på fel sida om micken för att göra någon ordentlig nytta. Viktigast är att dämpa bakom sin rygg - och vid behov också taket, som Wellness var inne på.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, menar du claes att jag ska ha ett v som...........(vi säger att ja gör två skärmar), skall dom då vara 2 meter vardera på bredden. och jag ställer dom som ett V, skall då ändarna komma på samma avstånd som micken i linje. svårt att förklara vad jag menar men ja hoppas att nån förstår

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där att att det endast är viktigt bakom ryggen är det så här att, Ljudet studsar i väggen framför mej och sedan tillbaks i väggen bakom mej och sedan in i micken igen? Är det därför väggen framför mej inte spelar någon roll?

Men om man då har en mick som tar upp ljud från alla håll (det kanske är ovanligt) då borde ju väggen framför mej oxå spela roll?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, menar du claes att jag ska ha ett v som...........(vi säger att ja gör två skärmar), skall dom då vara 2 meter vardera på bredden. och jag ställer dom som ett V, skall då ändarna komma på samma avstånd som micken i linje. svårt att förklara vad jag menar men ja hoppas att nån förstår

Precis så menar jag. 🙂

Det där att att det endast är viktigt bakom ryggen är det så här att, Ljudet studsar i väggen framför mej och sedan tillbaks i väggen bakom mej och sedan in i micken igen? Är det därför väggen framför mej inte spelar någon roll?

Precis! Då har ljudet redan hunnit åka en bra bit och dämpats på sin resa innan det kommer tillbaks till micken. Efter reflektionen mot väggen framför dig, så kommer det dessutom tillbaks mot baksidan på micken, som tar upp ljudet mycket sämre än framsidan som du sjunger mot. Här har man också risken med att använda mikrofonskärmar bakom micken - för då kan delar av ljudet ju studsa tillbaks mycket tidigare och med större kraft eftersom resan genom luften inte har blivit särskilt lång och då kan det i vissa fall uppstå en kamfiltereffekt, något som en kille i forumet lärde sig den hårda vägen... 🙁

Men om man då har en mick som tar upp ljud från alla håll (det kanske är ovanligt) då borde ju väggen framför mej oxå spela roll?

Jäpp! Min beskrivning gäller förstås mickar med kardioidupptagning. Det är det som utan tvekan är vanligast i hemstudio.

Har man 8- eller omni-upptagning så spelar akustiken in väldigt mycket mer och då får man se över en mer övergripande behandling av rummet.

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...