Jump to content
Annons

Steiny D - Ett nytt piano från SampleTekk


Worra

Recommended Posts

SampleTekk presenterar stolt ett nytt piano för DirectDownload. Med det menas att du kan ladda ner instrumentet så fort du köpt det. Slår posten och Fedex men kräver en vass Internetuppkoppling!

Steiny D använder samplingar från SampleTekk's välkända Black Grand. Samplingarna har gjorts lite kortare samt att velocitylagren är färre (8 pedal upp, 8 pedal ner och 8 releasesamples, slår fortfarande det allra mesta på marknaden!), för att kunna fungera som nedladdningsbart.

Flygeln som använts är inget mindre än en Steinway D Hamburg. Av dom flesta ansedd som kungen av alla flyglar!

Steiny D kommer att finnas för Gigastudio 3, Kontakt, HALion och EXS24 II.

Priset blir $80 och pianot kommer att finnas tillgängligt från www.sampletekk.com inom kort.

Så en liten demo. (Reverb pålagd)

Steiny D Demo 1

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det blir nog ganska stort för en soundfont. 1 16 bitars varianten ligger den på 1,5Gb. Dessutom finns det releasesamples, något som Soundfonts inte klarar.

I så fall får vi fixa en minivariant!

Vad tycker ni är max för en soundfont, i storlek?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är naturligtvis en smaksak, men för mig och jag har testat Black Grand,White Grand,Old lady alla utifrån samplingar från Steinway D, Yamaha CFlll och kommer bara fram till att Bösendorfer Imperial (Giga Studio) slår dom allihopa...lyssna på duodecimorna ifrån D1 och uppåt och man får ståpäls inte alls samma feeling hos dom andra 😆😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad tycker ni är max för en soundfont, i storlek?

Jag använder soundfont i ganska stor utsträckning (kör sfz). Storleken på samplingar är inget större problem (sfz klarar att streama från hd).

Dessutom finns det releasesamples, något som Soundfonts inte klarar.

Det förklarar en del problem jag haft. Har en del äldre EMU-samplingar, bl a en bösendorfer på 4 MB som låter riktigt bra i mina öron. När jag försökt konvertera till SF2 har jag aldrig varit nöjd med releasen.

Jag skulle önska att det fanns någon sampleplayer, liknande sfz, som stödde något av de större formaten. Några tips?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur är det med Reasons NN-XT? Har den stöd för releasesamplingar?

Tycker aldrig att det släpps någonting till den trots att programmet har så stor spridning.

Mja, det går att fixa, men med en sabla massa extrajobb, när jag funderar på det så funkar samma lösning till Soundfonts oxå, men som sagt, mycket jobb......

Vad man skulle kunna göra är en minivariant som passar bättre till RAM-samplers. Då i SF2 format som väl läses av i stort sett alla samplers på marknaden, och köra utan releaser.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är naturligtvis en smaksak, men för mig och jag har testat Black Grand,White Grand,Old lady alla utifrån samplingar från Steinway D, Yamaha CFlll och kommer bara fram till att Bösendorfer Imperial (Giga Studio) slår dom allihopa...lyssna på duodecimorna ifrån D1 och uppåt och man får ståpäls inte alls samma feeling hos dom andra 😛😉

Oxå det ett bra piano! När det gäller smak och preferenser för sound, så skall man inte diskutera.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är naturligtvis en smaksak, men för mig och jag har testat Black Grand,White Grand,Old lady alla utifrån samplingar från Steinway D, Yamaha CFlll och kommer bara fram till att Bösendorfer Imperial (Giga Studio) slår dom allihopa...lyssna på duodecimorna ifrån D1 och uppåt och man får ståpäls inte alls samma feeling hos dom andra  😉  😉

Oxå det ett bra piano! När det gäller smak och preferenser för sound, så skall man inte diskutera.

Håller med 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...