Jump to content
Annons

Behöver lite tips om preamps


Hangar

Recommended Posts

Hej. Har i dagsläget en Rode NT4 som kopplas till två ingångar på mitt ljudkort. Skulle vilja spela in med tre kanaler, dvs med guitar-input centrerat och NT4:n på sidorna. Vill även ha bättre ljud och är inte så jättenöjd just nu med mitt Saffire Pro 24. Gissar på att det är en extern preamp som jag behöver? Vill även i framtiden kunna spela in sång samtidigt som jag lirar gitarr. Så det är ytterliggare två ingångar jag behöver då. Någon som vill hjälpa med vad jag borde införskaffa?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

jag skulle inte spela in en gitarr med 3 kanaler men det är säkert möjligt

varför är du inte nöjd med saffire? de inbyggda preamparna borde vara tillräckligt bra såvida det inte är sönder eller något fel på micken eller akustiken...

alltså enligt mig behöver du endast köpa en preamp med en kanal för din sångmick...

själv har jag en gammal focusrite trackmaster men det finns mycket att välja mellan

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter din signalkedja bra när du lyssnar på skivor som du tycker om?

Ja, det låter bra när jag lyssnar på musik. Min HA INFO U2 Plus hörlursförstärkare låter lite, lite bättre dock. Och den är mer än hälften så billig.

RME Fireface 800, kanske skulle passa?

Stadiga drivare och låter genomskinligt.

Förstår inte varför jag skulle behöva en preamp med fyra ingångar? Räcker det inte med två? Och så kopplar jag ihop det med mitt ljudkort som redan har 2 st. Men nu kom jag på att jag bara behöver en med en ingång för om jag ska spela in sång samtidigt så kommer jag ändå aldrig använda 3 gitarr-kanaler. Så tips på en stadig preamp med EN ingång skulle uppskattas 🙂

jag skulle inte spela in en gitarr med 3 kanaler men det är säkert möjligt

varför är du inte nöjd med saffire? de inbyggda preamparna borde vara tillräckligt bra såvida det inte är sönder eller något fel på micken eller akustiken...

alltså enligt mig behöver du endast köpa en preamp med en kanal för din sångmick...

själv har jag en gammal focusrite trackmaster men det finns mycket att välja mellan

Jag vet inte riktigt men jag blir bara inte nöjd när jag har renderat spåren i Reaper och sedan lyssnar på filen. Låter bättre i programmet. Kanske är det fel på renderings-inställningarna då?

Sen en generell, dum fråga: Om jag kopplar ihop t.ex. en extern preamp som har bättre och stadigare drivare med mitt ljudkort, slås dessa preamps ihop "till ett" då eller kommer det låta en aning sämre från ljudkortet än från preampen (om jag kör gitarr på ljudkortet och sång på preampen)?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det var jag som läste lite slarvigt med. Fick för mig att du menade att micka upp gitarren, med två st NT4 på sidorna. Sen lägga på sång samtidigt med. Strulade till sig lite där.

Trodde du behövde fler än 2 mikrofonförstärkare, plus att du inte kände dig helt säker på att du gillar klangen i ditt ljudkort, Saffire.

Fireface 800 har fyra mickpreamps och är ljudkort på samma gång, att ersätta Saffire med om du vill. Det var det som var tanken. Finns ett Fireface 400 med (och nyare Fireface UC), som har 2 mickpreamps och lite förre anslutningar, och lägre pris förstås. RME är rätt kända för att låta genomskinligt, lägger inte till så mycket personlighet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...