Jump to content
Annons

Progressiv metal à la Meshuggah


Betyg  

26 röster

  1. 1. Betyg

    • 1
      1
    • 2
      0
    • 3
      6
    • 4
      9
    • 5
      5


Recommended Posts

LÅTNAMN: She rebounds the hate

ARTIST/GRUPP: Johan Schuster (har inget namn på projektet ännu)

GENRE: Progressiv jävla metal!

LÅTLÄNGD: 04:00

KOMPOSITÖR: Johan Schuster

PRODUCENT: Johan Schuster

EV. MEDVERKANDE: ---

INSPELNINGSÅR: 2005

FORMAT: Mp3

STORLEK: 7,34 MB

STATUS: Nästan färdig

LÅTLÄNK: http://www.kratern.se/~erik/ploghbill/Joha...undsTheHate.mp3

Har knåpat ihop en progressiv metal låt nu i min hobbystudio.

Trummorna är programmerade (har samplat mitt trumset), men cymbalerna är inspelade live. Jag ska ändra lite smågrejjor på låten snart dock, slänger upp den nya versionen som kommer på samma länk sen! Och NEJ, sången ska inte upp i mixen, det blir bara jobbigt för lyssnaren då! 😆

Bifogar även låttexten, om ni känner för att tralla med!

SHE REBOUNDS THE HATE

She spits on us

We spit on her

Will she stand all 13 rounds?

She spits on us

We spit on her

Will we stand all 13 rounds?

Mother

She rebounds the hate

Like flippin off a mirror

She shed nitric acid tears

As we rape her

Someone is getting knocked the fuck down!

We shed many tears

As she kills us

Someone is getting knocked the fuck down!

Mother

She rebounds the hate

Like flippin off a mirror

Goddamnit, he was so right!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Intressant låt men så mkt Meshuggah-stil vet jag inte om jag tycker att det är. 😆

Det är mer dödsmetal än Meshuggahmetal. 😠

Det är ganska klen ljudbild tycker jag men det beror som jag ser det helt och hållet på att mixen är kass. Lägg mer energi på den. Gitarr-riffen är coola med jag tycker ljudet gör dem orättvisa, det låter ganska grötigt emellanåt. Saknar även en fet stereobredd på hela ljudbilden. Bolla lite med panoreringarna så ska du märka hur mkt det gör.

Bra jobbat men jag tycker låten behöver finslipas rent ljudmässigt.

Mvh / djonas

Link to comment
Dela på andra sajter

Fan Ploghbill! Svinbra! Gör nu så, att du grejjar skivkontrakt med den där halvjönsiga poplåten som var uppe för ett par veckor sen; se till att få in en rejäl "konstnärlig-frihet-klausul" i skivkontraktet, och så pressar du en CD med sånt här!

Du får en 4 av mig, därför att jag tror att du kan bättra ljudbilden en del.

***

Vidare: jag måste nog uppdatera mig i vad "progressiv" egentligen betyder i rock/metal-sammanhang? I min värld är gammal Marillion/Rush etc etc "progg", likaså modernare band/artister som t ex djonas här på forumet (mer metall än nämnda Rush), men det här Ploghbill, är det progressivt? Notera att detta inte är kritik, snarare en fråga.

Kör hårt

/Bengan

Link to comment
Dela på andra sajter

Excubator (oregistrerad)

Håller med! Kanonmusik! Är jäkligt kul att se lite mer seriös musik här jämfört med det mesta blip-blopandet som inte ens nått alpha-stadie i produktion..

Dock så tror/vet jag att du kan trolla fram en bättre ljudbild, så en 4a av mig. 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Och NEJ, sången ska inte upp i mixen, det blir bara jobbigt för lyssnaren då!
Vilken sång?? Det finns ju ingen! 😛 (Skojar bara, men inte är det sång)

Nu skall Ni få läsa vad en gammal räv som jag anser om det här.

Genren i sig är beundransvärd. Man är extrem i alla avseenden, spelar

som en gud, så tajt att en hårdkvantiserad dator skulle bli avundsjuk. 😄

Alltså krävs en stor portion musikalitet och begåvning för att kunna genomföra

detta. Men om man nu är så förbannat musikalisk - varför sjunger man inte toner då för? Är detta en slags metallens egen rap? Obs, jag kritiserar absolut inte nu, utan vill bara få detta förklarat för mig. Varför skriker man?

I denna låten kunde jag faktiskt höra ettan för det mesta och inse att Ni spelar i 6/8. Men ibland kan jag stöta på denna sortens musik där man spelar så fort att jag bara inte hör ettan!! Det är enastående, och tajt så IN I NORDEN!

Men svårt att förstå.

Jag är full av beundran, samtidigt är jag lika förstummad inför de musikaliska värderingarna. En värsta sortens paradox liksom. Är jag gammal nu?? 🙁

Snälla förklara för mig, jag vill verkligen veta!

Link to comment
Dela på andra sajter

Men om man nu är så förbannat musikalisk - varför sjunger man inte toner då för? Är detta en slags metallens egen rap? Obs, jag kritiserar absolut inte nu, utan vill bara få detta förklarat för mig. Varför skriker man?

I denna låten kunde jag faktiskt höra ettan för det mesta och inse att Ni spelar i 6/8. Men ibland kan jag stöta på denna sortens musik där man spelar så fort att jag bara inte hör ettan!! Det är enastående, och tajt så IN I NORDEN!

Men svårt att förstå.

Nåt av det värsta jag vet är att stöta på folk vars enda egentliga anledning till att de inte gillar hårdare musik är "man hör ju inte vad det sjunger", så detta är viktigt för mig att svara på. Om man nu är så intresserad av lyrik kan man väl läsa poesi eller varför inte bara en bra bok.

För mig handlar musik om känsla. Det är för mig lika naturligt att skrika i musik som att "ta toner", bara känslan i låten kommer fram. Ett ganska dåligt exempel är, du sjunger väl inte när din flickvän dragit över någon annan, eller när din bil crashar på väg till ditt favoritbands enda Sverigekonsert?

För mig kan en röst lika gärna förmedla ett buskap som att vara en effekt i låten, rösten är ju trots allt ett instrument med mååånga läten.

Jag tycker Sverige har fastnat för jävla hårt i textträsket, KÄNSLA tycker jag som sagt är det viktigaste. Jag menar, vad är egentligen ärligast; en Carola-kopia som sjunger om olycklig kärlek i C-dur eller ett screamo/emo band som sjunger om samma tema men förmeldar det med samma känsla som det verkligen känns som, att man bara vill skrika hjärtat ur sig?

Och nej, låten går inte i 6/8, den går i MÅNGA taktarter, bl a 10/8+3/16 takt 😄

Shiet, detta kunde bli en egen tråd 😛

--> Koffe 666

Jag programmerar trummorna i Logic!

p.s

Om ni vill se mitt hardcore/mangel band, som även skriker o som man heller inte hör vad vi sjunger, röjja live, kolla då http://www.kratern.se/~erik/ploghbill/skorda o ladda hem de två största filerna där!

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man nu är så intresserad av lyrik kan man väl läsa poesi eller varför inte bara en bra bok.

För mig kan en röst lika gärna förmedla ett buskap som att vara en effekt i låten, rösten är ju trots allt ett instrument med mååånga läten.

Jag tycker Sverige har fastnat för jävla hårt i textträsket, KÄNSLA tycker jag som sagt är det viktigaste. Jag menar, vad är egentligen ärligast; en Carola-kopia som sjunger om olycklig kärlek i C-dur eller ett screamo/emo band som sjunger om samma tema men förmeldar det med samma känsla som det verkligen känns som, att man bara vill skrika hjärtat ur sig?

Och nej, låten går inte i 6/8, den går i MÅNGA taktarter, bl a 10/8+3/16 takt 😄

Shiet, detta kunde bli en egen tråd 🙂

--> Koffe 666

Jag programmerar trummorna i Logic!

Asbra låt 😛🙂 men jag håller inte med dig om texterna. I ett land där Gyllene Tider regerar kan ju inte sägas hamnat i textträsket. Sämre, naivare texter får man leta efter.

Om du hade lagt mer tid på den så hade betyget blivit högre. Men du får en fyra.

Jag håller med dig när du säger att rösten är ett instrument. Detta instrument kan man då sjunga med, skrika, growla ja vad som helst.

Gött

Link to comment
Dela på andra sajter

För mig kan en röst lika gärna förmedla ett buskap som att vara en effekt i låten, rösten är ju trots allt ett instrument med mååånga läten.

Bra! Ett steg i rätt riktning, och genast börjar jag förstå lite bättre.

Jag håller med Dig. Rösten kan göra mycket. Frågan är, hur mycket varierar man den i denna stil? Det handlar i princip om att man är förbannad. Hur gör man om man vill göra en låt där man är glad? Finns det plats för sådana texter i denna genren?... Och....jag som sångare skulle vilja veta ifall rösten tar stryk av sådan här behandling. (!)

Link to comment
Dela på andra sajter

Och....jag som sångare skulle vilja veta ifall rösten tar stryk av sådan här behandling. (!)

Klart den tar stryk men det gäller ju att försöka vårda den med de metoder som används i andra sammanhang. En röst är en röst.. oavsett vad man håller på med för stil.

Link to comment
Dela på andra sajter

Asbra låt 😄😄 men jag håller inte med dig om texterna. I ett land där Gyllene Tider regerar kan ju inte sägas hamnat i textträsket. Sämre, naivare texter får man leta efter.

Det var absolut inte så jag menade att texterna behöver vara bra, utan att man ska just kunna sjunga med, att ha några ord som fastnar så man kommer ihåg låten genom lyriken!

Du kan ju variera HUR mycket du vill, man ska inte begränsa sig i musik bara för att man "måste". Du behöver inte alltid vara förbannad, du kan ju skrika ut din glädje med, fast det är ju betydligt mer sällsynt. Mina texter är inte alltid förbannade precis, mer samhällskritiska från en ironisk, objektiv vinkel. Så som sagt är det absolut inte textens innehåll som avgör hur man sjunger det.

Jag har aldrig tagit stryk av att skrika så, det är ju "fejkskrik". Man skriker med magen o absolut inte med halsen, man blir inte ens hes efteråt (dock kan man få träningsvärk i magen hähä) vilket de flesta tror.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanon...gillar avbrotten vid 3:00....bra att ge lyssnaren en chans att återhämta hörseln något innan avslutningen...(jag var tvungen att pumpa upp sorrounden till max...

....håller med om att ljudbilden är lite klen....behövs lite till där...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ger en fyra!

Det jag kan tycka är jobbigt när man byter från en "skum" taktart till en annan är att man först tänker "Oj då, där var det inte tight"... Men efter någon/ra lyssningar så har man ju vant sig.

Sången tycker jag är svinbra!

Bara för att inte sticka ut, så påpekar jag att ljudbilden är sådär... 😎

Men fan vilken bra låt!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Asbra låt  😄  😄  men jag håller inte med dig om texterna. I ett land där Gyllene Tider regerar kan ju inte sägas hamnat i textträsket. Sämre, naivare texter får man leta efter.

Det var absolut inte så jag menade att texterna behöver vara bra, utan att man ska just kunna sjunga med, att ha några ord som fastnar så man kommer ihåg låten genom lyriken!

Jag har aldrig tagit stryk av att skrika så, det är ju "fejkskrik". Man skriker med magen o absolut inte med halsen, man blir inte ens hes efteråt (dock kan man få träningsvärk i magen hähä) vilket de flesta tror.

OK vi har samma åsikt egentligen då, jag menar det här med texterna

Får nog öva mer på sången så jag inte blir hes 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Det låter grymt bra tycker jag, saknar bara ett fusionsolo på den lugna delen för att det ska låta meshuggah 🙂 Sången är även härlig, jag gillar growl och skrik så gärna mer sånt här på forumet.

Som resten har sagt så skulle jag gärna vilja ha en lite "fetare" ljudbild. Känns lite klen på vissa ställen.

Kan du inte berätta lite mer vad det är för trummor?

Link to comment
Dela på andra sajter

honken (oregistrerad)
Och nej, låten går inte i 6/8, den går i MÅNGA taktarter, bl a 10/8+3/16 takt 😉

Ja då ä det ju inte meshuggah, dom kör ju bara i 4/4 enligt de själva, hmmm :rolleyes:

Edit: bra gjort!

Redigerat av honken
Link to comment
Dela på andra sajter

cotte00 (oregistrerad)

Jag ville bara säga att jag har svårt att tro att en mänsklig arm kan vara så tight som gitarren är..

den låter klippt.. nu kanske jag är lite ond och gitarristen kanske sitter på kunskapen att lira som en robot, men då tycker jag att gitarristen ska försöka att hålla sig borta från exakt takt lite gran i alla fall.. får en liten känslan av att låten är uppbyggd efter gitarren..

i övrigt tycker jag att det låter bra.. hårt som faen..

börjar gilla hård musik..

MVH

Hans

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ville bara säga att jag har svårt att tro att en mänsklig arm kan vara så tight som gitarren är..

den låter klippt.. nu kanske jag är lite ond och gitarristen kanske sitter på kunskapen att lira som en robot, men då tycker jag att gitarristen ska försöka att hålla sig borta från exakt takt lite gran i alla fall.. får en liten känslan av att låten är uppbyggd efter gitarren..

Tvärtom så är låten uppbyggd efter trummorna, jag hade ingen aning om hur riffen skulle gå när jag lagt trummorna!

Det är ju absolut inte inspelat helt live, gitarrerna, självklart inte. Dock har jag spelat varje riff i varje exempelvis vers, o sen när nästa vers kommer kopierat in den där.

Link to comment
Dela på andra sajter

cotte00 (oregistrerad)
Jag ville bara säga att jag har svårt att tro att en mänsklig arm kan vara så tight som gitarren är..

den låter klippt.. nu kanske jag är lite ond och gitarristen kanske sitter på kunskapen att lira som en robot, men då tycker jag att gitarristen ska försöka att hålla sig borta från exakt takt lite gran i alla fall.. får en liten känslan av att låten är uppbyggd efter gitarren..

Tvärtom så är låten uppbyggd efter trummorna, jag hade ingen aning om hur riffen skulle gå när jag lagt trummorna!

Det är ju absolut inte inspelat helt live, gitarrerna, självklart inte. Dock har jag spelat varje riff i varje exempelvis vers, o sen när nästa vers kommer kopierat in den där.

Oki..

Då har jag en sak att säga..

Du lirar riktigt tight.. 🙂

Rock on..

MVH

Hans

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...