Jump to content
Annons

Recommended Posts

Annons
Postat

Nej, det mÄste kopplas till ett ljudkort. LÀmpligen ett ljudkort med ADAT-port in.

Ljudkortet behöver ocksÄ ha analoga ut att koppla till monitorer och hörlurar, eftersom burken du har enbart Àr preamps med AD-omvandlare och inte innehÄller nÄgon DA-omvandlare.

Postat

En parentes: Det Àr inte MK11, det Àr OctoPre mkII (uttalas mark 2). Den andra versionen av OctoPre helt enkelt.

Postat

Nej, det mÄste kopplas till ett ljudkort. LÀmpligen ett ljudkort med ADAT-port in.

Ljudkortet behöver ocksÄ ha analoga ut att koppla till monitorer och hörlurar, eftersom burken du har enbart Àr preamps med AD-omvandlare och inte innehÄller nÄgon DA-omvandlare.

Tack sÄ mycket för ditt svar. Om jag köper detta ljudkortet, kan jag dÄ koppla OctuPre till denne och sedan frÄn ljudkortet till datorn genom firewire och dÀrmed spela in 10 kanaler totalt?

Postat

Tack sÄ mycket för ditt svar. Om jag köper detta ljudkortet, kan jag dÄ koppla OctuPre till denne och sedan frÄn ljudkortet till datorn genom firewire och dÀrmed spela in 10 kanaler totalt?

Absolut! Octopre Àr gjord för att vara en expansion till ljudkort med ADAT-ingÄng.

Vad Àr det för dator du har - stationÀr eller bÀrbar? Finns det PCI/PCIe-platser lediga (om det Àr en stationÀr), eller finns det USB eller Firewire?

Postat
Om jag köper detta ljudkortet
Vilket ljudkort?

Men visst Àr det som Claes sÀger, har du ett ljudkort med ADAT-ingÄng funkar OctoPre som expansion.

Har du ett kort med Ätta ingÄngar och ADAT-portar sÄ fÄr du sexton ingÄngar.

Postat (redigerat)

Absolut! Octopre Àr gjord för att vara en expansion till ljudkort med ADAT-ingÄng.

Vad Àr det för dator du har - stationÀr eller bÀrbar? Finns det PCI/PCIe-platser lediga (om det Àr en stationÀr), eller finns det USB eller Firewire?

Vilket ljudkort?

Men visst Àr det som Claes sÀger, har du ett ljudkort med ADAT-ingÄng funkar OctoPre som expansion.

Har du ett kort med Ätta ingÄngar och ADAT-portar sÄ fÄr du sexton ingÄngar.

Oj jag glömde visst nÀmna att det var ett Saffire Pro 24 (http://global.focusr.../saffire-pro-24) och jag kör med stationÀr dator dÀr det finns en ledig PCI plats, tydligen har jag dock inget firewire intag i datorn. Vad behöver jag isÄfall nu för att spela in de 8 kanalerna (+ extra frÄn det tÀnkta ljudkortet)?

Redigerat av SamuelKarlsson
Postat

Du har en optisk ingĂ„ng bak pĂ„ det ljudkortet, sĂ„ det Ă€r bara att plugga in Octopre:n med en optisk kabel med TOSlink-kontakter och se glad ut för de 8 extra ingĂ„ngarna. 🙂 MEN du mĂ„ste köpa ett PCI-kort med Firewire för att kunna koppla in ljudkortet i datorn om det inte finns Firewire frĂ„n början. Se för sĂ€kerhets skull till att du skaffar ett Firewire-kort med Texas Instruments chip pĂ„ eftersom det Ă€r TI som brukar vara mest tillförlitliga.

Postat

PCI eller PCI Express?

Saffire Pro 24 har ADAT in men inte ADAT ut, sÄ dÄ stÀller du in OctoPre som master (förslagsvis 44,1kHz) och i ljudkortsinstÀllningarna vÀljer du ADAT som synkkÀlla. DÄ synkar Saffire mot OctoPres klocka.

Postat

Du har en optisk ingĂ„ng bak pĂ„ det ljudkortet, sĂ„ det Ă€r bara att plugga in Octopre:n med en optisk kabel med TOSlink-kontakter och se glad ut för de 8 extra ingĂ„ngarna. 🙂 MEN du mĂ„ste köpa ett PCI-kort med Firewire för att kunna koppla in ljudkortet i datorn om det inte finns Firewire frĂ„n början. Se för sĂ€kerhets skull till att du skaffar ett Firewire-kort med Texas Instruments chip pĂ„ eftersom det Ă€r TI som brukar vara mest tillförlitliga.

PCI eller PCI Express?

Saffire Pro 24 har ADAT in men inte ADAT ut, sÄ dÄ stÀller du in OctoPre som master (förslagsvis 44,1kHz) och i ljudkortsinstÀllningarna vÀljer du ADAT som synkkÀlla. DÄ synkar Saffire mot OctoPres klocka.

SĂ„ om jag köper detta ljudkortet till datorn: http://support.creative.com/kb/ShowArticle.aspx?sid=2602 och Saffire Pro 24, sĂ„ kan jag koppla in OctuPre till Saffire Pro 24 med ADAT och sedan Saffire Pro 24 till datorljudkortet med firewire och dĂ€rmed kunna spela in? Är detta dĂ„ligt pĂ„ nĂ„got sĂ€tt att göra, vad kan jag ha för andra lösningar som ni anser mer effektiva?

Postat

Nu har du nog missuppfattat saken. Saphire ÄR ljudkortet. Strunta i det dĂ€r Creative (leksak) kortet. AlltsĂ„ som övriga sĂ€ger i den hĂ€r trĂ„den, du behöver ett Firewire instickskort dĂ€r du i sin tur hakar pĂ„ Saphire Interface som i sin tur Ă€r kopplat till Octopren.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.