Jump to content
Annons

Plug som ersätter "Vocal Editing and Pitch Correction"


julledrulle

Recommended Posts

Hej är görnöjd med mitt Cuase Artist 6....nästan :-( missade att

"Vocal Editing och Pitch Correction", som jag använde dagligen i 5:an, inte ingick i Artist

Aj aj aj...hur göra

Finns det nån plug som påminner om den, så jag kan köpa och bara börja jobba?

Redigerat av julledrulle
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Celemony Melodyne är bäst på sådant enligt väldigt många - men det blir förstås billigare att uppgradera till Cubase 6/6.5, så att du får funktionerna där...
Link to comment
Dela på andra sajter

aha ok får vänta tills nästa månads lönekuvert då :-)

Men tror du att vinsterna med att köpa Celemony Melodyne är så stora så jag skall överväga att betala lite mer för plugen istället? (ska kolla in din länk nu ^^ tack Claes) förresten visst fanss det en VST som sjöng det du skriver in "text" ?!? Eller var det bara ett rykte ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Melodyne är suveränt bra - och klart bättre än pitchverktygen som finns i Cubase, så jag tycker att det är värt pengarna - men om man bara ska göra småjusteringar och inget mer avancerat, så duger Cubase-verktygen fint. Jag använder Melodyne själv och är otroligt nöjd med det. 🙂

Sångpluggar där man skriver in text finns, men de låter allt annat än naturligt. EastWest har Symphonic Choirs, som faktiskt låter bra som en maffig bakgrundskör, men det är lite trixigt att få till så att texten låter bra. Sedan finns Vocaloid från Zero-G - och de låter väldigt syntetiskt. Är man ute efter sådant som en effekt, typ så kan de kanske vara kul, men inte för leadsång...

Link to comment
Dela på andra sajter

DNA har jag bara testat som hastigast, eftersom jag inte har något behov av det - men när jag testade så funkade det över förväntan, även om man hade behövt en hel del extra detaljpillande för att få det hyfsat. Då testade jag med en färdig mix, så det är egentligen mer än vad det är avsett för, så om man tar ett spår med ett enskilt instrument så är det nog större chans att det blir riktigt bra...

Använder det bara till att korrigera pitch, timing och andra småfel på sångspår.

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter intressant.

Funderar även jag på att införskaffa melodyne. Finns essential för ingångsnivå men jag tror jag vill ha några av de mer avancerade verktygen. Assistant verkar ha de flesta förutom DNA och några till som endast finns i editor. Jag tror inte jag behöver DNA heller egentligen.

Link to comment
Dela på andra sajter

DNA har jag använt ibland....när man snubblat över nån loop(typ ackordslinga eller nåt) som man kanske vill använda, men byta ljud på....väldigt sällan dock, och med mkt varierande resultat....oftast slutar det med en jävla massa pillande bland midi-klossarna efteråt ändå.

Det jag använder mest är pitchcorrection, men även timing/stretch-grejor används väldigt flitigt. Enligt mig helt klart det bästa sättet att snabbt få till exempel vokaler snortighta till tracket. man kan flytta ord och stretcha dom väldigt snabbt och smidigt med väldigt bra resultat. När man ändå är inne och fixar i vokalerna kan man enkelt passa på att sänka tex alla andningar väldigt enkelt....om så önskas.

Link to comment
Dela på andra sajter

Cubase pitch-redigering är Yamahas gamla Pitch Fix algo, och den slipper jag gärna. Orsakar en hel del missfärgningar och låter syntetiskt, tycker jag.

EWQL Choir Wordbuilder, och i synnerhet Yamaha Vocaloid, är nästan som ett helt sequencing-program att använda sig av. Egna parametrar och egen muspekare och egna editorer osv. Jag tycker inte det är värt ansträngningen om det är pop-körer man är ute efter. Vocaloid använder dessutom så fjompiga röst-samplingar. Även kill-rösterna låter som småflickor, och vokalerna är på japanska. Skriver man A så sjunger dom Ä. Skriver man O sjunger dom Å. Oerhört mycket jobb om man inte vill det ska ha japansk brytning eller låta för syntetiskt. För klassiska kör-alternativ finns det få alternativ till EWQL dock.

Pitch-korrigering, håller med om att Melodyne är bland de bästa klangmässigt, om inte The bästa. Men den hade tendenser att fucka upp för mig, instabil, och verkar ha svårt för spår som är uppklippta i sekvenser. Tänker på plug-in versionen nu. Den känns enkel att använda, direkta enkla resultat med bra ljud, men har känts lite svårare att göra avancerade detaljerade redigeringar med. Inte alla som tycker sig behöva det, men för mig har Antares autotuner funkat bättre för mig för sånt.

En annan som låter riktigt bra, lika bra eller bättre än Antares, är Izotope Nectar. Den drar mest CPU av alla jag provat dock.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Melodyne instabilt? Inget som jag har upplevt. Enda gången det har krånglat för mig, är när det kom en ny uppdatering som bråkade om man installerade VST3-versionen, men om man nöjde sig med att installera VST2-versionen, så funkade det perfekt. Fixades inom någon vecka vid en ny uppdatering.

Link to comment
Dela på andra sajter

Melodyne instabilt? Inget som jag har upplevt. Enda gången det har krånglat för mig, är när det kom en ny uppdatering som bråkade om man installerade VST3-versionen, men om man nöjde sig med att installera VST2-versionen, så funkade det perfekt. Fixades inom någon vecka vid en ny uppdatering.

Åfan. Ja det här var pluginen, i cubase ... errrrrr .. 5 tror jag.

Största grejen som jag minns hände var att om materialet på ett spår var uppdelat, alltså med tomrum här och var, så vart tajmingen off eller så stod pluggen och tuggade i "Transfer"-läge även när man stannat cubase, i evighet. Inte ofta, men några gånger ibland.

Det är Inget jag verifierat med andra direkt. Kan ju ha varit lokalt fel hos mig med. Och anledningen jag använder andra grejor är inte för nåt instabilitets-skäl eller så, utan av andra skäl. Melodyne låter jäkligt bra faktiskt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har en jämförelse här: http://www.celemony.com/cms/index.php?id=383

Om du bara ska fixa pitchkorrigering, räcker Essential - men efter att ha pillat lite med det, så misstänker jag att du kommer att vilja fixa lite med andra småfel och kanske omvandla till midi eller annat kul, så jag skulle ändå rekommendera Assistant...

Link to comment
Dela på andra sajter

Ville bara flika in hur sjukt värt DNA kan vara att ha. Testade till att börja med på akustisk gitarr när det kom och avfärdade det genast som allt för otransparant.

Sen för inte så länge sedan så spelade jag in en låt med akustiskt gitarrplock och sång bara. Svår gitarrtagning och riktigt svår att få känsla i spelet. När jag satt den och stod med sången så kom jag på en skitsnygg sånggrej, som dock skar sig med gitarrplocket på en ton på ett ställe. Skitstörande, började att överväga att lägga om hela gitarren, att rigga upp micken liknande som vid föregående tagning och försöka klippa in något hade aldrig låtit trovärdigt. I min desperation tänkte jag att jag iaf kunde försöka med DNA en gång innan jag gör om allt. Och satan i gatan vad det smidigt det var. In, flytta en ton på ett ställe. KLART. Självklart, om du tar bort sången som ligger över och sitter och luslyssnar precis där jag gjorde ändringen så hörs det att något inte låter helt naturligt. Men i sammanhanget och för den som inte vet att det är något fuffens, helt transparant.

Denna positiva upplevelse fick mig att ge mig på något annat jag verkligen inte trodde skulle funka. Hade med mitt band på en spelning fått alla kanaler inspelade separat. På en låt spelar alla sopjädra bra men på ett ställe spelar gitarristen ett moll där alla andra spelar dur, AJ, och dessutom med rejält distad gitarr. Trodde fan aldrig att DNA skulle fixa det. Men inga problem. Låter hur bra som helst.

Link to comment
Dela på andra sajter

På tal om Melodyne... Jag tänkter bara använda pitch correction, vilken av alla Melodyne-varianter ska jag ha då?

Jag skulle gå på Assistant eftersom Essential saknar de mer avancerade pitchverktygen (som gör att jag föredrar Melodyne framför andra pitchverktyg) plus möjlighet att separera noter jag inte vill påverak på samma sätt. Timingverktyget är också riktigt praktiskt.

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag läser ovanstående, så känner man för att förtydliga vad jag skrev innan. Inte för att försvara min egna upplevelse, men för att göra det jag skrev tydligare för nån som inte provat dessa produkter än.

När jag skriver att jag tyckte Antares känns lite lättare för mer "avancerade" redigeringar, så menade jag främst att det kändes lättare att ändra små och gradvisa detaljer i enskilda toner, alltså att redigera tonens exakta rörelse väldigt findetaljerat. Det är något jag ofta känner behov av att utföra. Å andra sidan måste jag tillstå att jag inte utmanade Melodyne på samma sätt som Antares när jag provade Melodyne.

Melodyne plugn - som jag testade - var definitivt enklare/snabbare att använda för enkel direkt redigering, som att snabbt och enkelt stabilisera upp ett svajigt sångspår, medan för Autotune så tycker jag det är lika "svårt" att göra både enklare och mer avancerade redigeringar. Men Melodyne erbjuder definitivt verktyg för "avancerade" redigeringar med.

Autotune är dessutom den grundläggande arbetssättet som flera konkurrerande produkter härmat efter - t.ex. Waves Tune, Izotope Nectar osv - medan Melodyne plugin har ett mer eget- kanske mer intuitivt sätt att göra åtminstone enklare och snabba redigeringar med. Därför kan man kanske se Autotunes sätt som representativt för dessa produkter, medan Melodyne inte riktigt följer den mallen - på gott eller ont.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Melodyne instabilt? Inget som jag har upplevt.

Det här fick mig att tänka lite, att Celemony pluggen som jag hade var lite äldre. Köpte hem Editor nu för ett par veckor sen, tänkte ge det en sista chans. Pratat runt med folk och inte fullt så många tyckte det var lika instabilt som jag upplevde det.

Så efter 2-3 veckors användning är jag nu överbevisad: funkar nästan klockrent nu. Ville bara säga 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...