Jump to content
Annons

Hur får man det där nära, men ändå avlägsna ljudet


schopin

Recommended Posts

Visst är det så att man i de flesta fall aldrig kan komma i närheten av hur ett riktigt instrument låter i jämförelse med ett virtuellt, men tankar kring bearbetning av råmaterialet bör vara liknande tycker jag..(?)

Jag vet inte riktigt hur jag ska formulera min fråga, men grejen är att jag har testat en himla massa virtuella instrument som sägs vara bland de bästa som finns på marknaden.

Problemet som jag har stött på så gott som med alla instrument är att det inte låter som jag tänker att det ska låta 😉 Om vi tar en sax som ett exempel. Jag spelar in en fras som jag är nöjd med hur den låter, men det proffessionella soundet finns inte där...

Jag vill att den ska vara mer avlägsen men ändå nära! (hur det nu går ihop...)

Åtgärden har då blivit att man sänker ner volymen på saxen så att den inte framträder lika mycket, men då tappar man lite närhet. Nästa steg är att pilla på EQ för att få tillbaka närhet utan att det blir skränigt. Efter det lägger man på reverb för att få den varma klangen och lite avstånd.

Jag är som synes helt okunnig och har här beskrivit den spontane ljudteknikerns abc 😛

Ni förstår säkert vad jag menar och har kanske varit där själva en gång i tiden. Hur ska jag tänka?

Är det så att om virtuella instrumentet inte låter naturtroget i sin ursprungliga form så kommer den inte att låta bra sedan heller? Om så är fallet så får jag börja leta reda på instrument som låter bra helt utan att man behöver pilla på effekter och dylikt. Har faktiskt hittat en del pads som låter bra orörda. Alltid en start 🙂

Tackar för alla tips i ämnet!

Redigerat av schopin
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Lite samma fråga eller tanke som

" Min gitarr är får låg fast ändå för hög "

Jag tror att det helt enkelt är en vanesak samt bra Lyssning för att

få till ljudet .

Mycket mixande och Eqande fram å tebax tills man lär sig.

Brukar få samma problem med trummor , Svårt att få samplade trummor att

" Sitta i samma rum " Som Live inspelade Gitarrer och Bas.

Men det brukar oftast lösa sig efter mycker mixande och trixande.

Bra hjälpmedel brukar vara en Multibandskompressor, Eq.

Sen är det alltis svårt att få Virtuella intrument att låta bra ,

Framför allt blåsinstrument och Stråk som skall ha en framträdande position i musiken.

inte låter naturtroget i sin ursprungliga form så kommer den inte att låta bra sedan heller

Detta gäller alla ljud.

Om Grundljudet inte är bra kommer allt eqande i världen inte få det att låta bra.

M.a.o man kan INTE få en Hammond att låta Leslie ..

Redigerat av Piccazzo
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag fick samma känsla när jag för nån vecka sedan satt o testade en hög med effekt-boxar till el-bas. Den här känslan man får när man kör "live" är vips borta. Trots alla vackra förstärkar/låd-simuleringar så är "närheten" noll, trots att man sitter där med lurar o har tretusen spakar att dra i. Borta är vibrationerna i golvet, ljudtrycket som träffar ansiktet, ljud som studsar mot miljarder detaljer i rummet och säkert tusen andra parametrar som inte går att "emulera" i en liten plåtlåda för 6000 spänn...

men men...

Läste för inte länge sedan att ett knep är att köra ut ljudet i en förstärkare i ett bra rum o sen mic'a ljudet. Bara för att få den där "kontakten" med ljudet och alla fördelar som luft o rum har. Inte bara gitarr o sång, utan även syntar o effektljud, ambient osv...

Det känns som om det här med ljud-inspelning är väldigt likt det som jag själv håller på med mest - 3d/2d-animation o bildbehandling. Det finns massor av coola plugins i 3d/2d-världen som påstår sig göra "the real thing", men som vanligt så blir rätt syntetiskt o trist om man inte har ett gäng med riktiga artister som verkligen kan jordens alla knep för att göra det hela organiskt och med känsla. Ofta så gör vi precis som ovan. T ex, vi filmar in riktig eld om vi vill ha just känslan av eld. Det finns bra plugins som gör eld men f-n vilket slit det är för att det ska bli bra.

Det finns säkert hårdvara/mjukvara som emulerar "närhet/kontakt" och "organisk känsla". Men hittills så har jag aldrig fått nån wow-känsla av dom. Med lite talang o slit så går det säkert att få till snyggt i studion, men för oss andra som inte har det här som huvudsyssla så är det ljusår till ett snyggt resultat. Men som sagt, att göra det "på riktigt" med förstärkare o mic kanske kan vara en lösning...

/Jimmy

Redigerat av Jimmy
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...