Jump to content
Annons

Micka akustisk gitarr för livesammanhang... typ av mick/modell?

Recommended Posts

Chris_Kadaver (oregistrerad)
Postat

Fick en Yamaha FG700ms av flickvännen då hon vill att jag ska komma till skott och börja lira akustiskt mer. Faktum är att den låter skadat bra med kondismickarna i min zoom h4n vid inspelning. Nu tänkte jag starta eget och börja lira ute vid sidan av deltidsjobbet. Aldrig gillat inbyggda mickar i billigare akustiska gitarrer så jag tänkte köpa någon form av mygga eller liknande som inte är allt för mycket i vägen. Dock började jag kolla runt lite och insåg att priserna på dessa som verkar hyfsade kostar mer än det dubbla av vad gitarren kostar. Finns det något kostnadseffektivt sätt att micka en akustisk gitarr så jag får ungefär samma ljud som med kondmickarna i min zoom h4n?

Annons
Postat

Det beror lite på hur, var, när du skall använda guran?

Det finns ett par bra alternativ.

Ljudhålsmik

Ljudhålsmik med tillhörande mygga

Piezo

DPA

Kontaktmik

Kontaktmik med piezo.

Ljudhålsmik som tar upp vibrationer

osv osv osv.....

Jag återkommer med lite faktiskt hjälp när jag vet hur du skall använda den.

MVH

Chris_Kadaver (oregistrerad)
Postat

Det beror lite på hur, var, när du skall använda guran?

Det finns ett par bra alternativ.

Ljudhålsmik

Ljudhålsmik med tillhörande mygga

Piezo

DPA

Kontaktmik

Kontaktmik med piezo.

Ljudhålsmik som tar upp vibrationer

osv osv osv.....

Jag återkommer med lite faktiskt hjälp när jag vet hur du skall använda den.

MVH

Planen var krogspelningar/trubadura... gissningsvis genom mellanstort aktivt PA.

Gissar att det är svårt att få samma ljud som kondismickarna? Kommer väl lira allt från funkig rock till fingerstyle/ballader.

Tack för hjälpen btw 🙂

Postat

I dessa fall kan vi nog tyvärr utesluta både kontaktmik och DPA. Fördelen med dessa är att det låter otroligt naturtroget. Jag använder DPA och K&K's kontaktmikar och dessa låter i bästa fall som en akgura uppmickad med stormembran. Dock så är de väldigt känsliga för miljöer och starkt ljud i från exempelvis monitorer, (rundgång). Det kan även uppstå fasfel! Men ljudkvaliteten är oklanderlig. Den absolut bästa!! Piezo är ju otroligt okänsligt för olika miljöer och ljud från monitor men låter väldigt artificiellt. Tråkig efterhärmning av akustisk gitarr. Jag hade nog, i detta fall, lagt mina slantar på att kolla upp LR baggs ljudhålsmik. Titta även på den versionen som både plockar upp strängvibrationer och kroppsvibrationer. Dessa är väldigt prisvärda tycker jag. från 1700 till 3500:-

Kolla in lite youtube klipp och lycka till

MVH Freddan

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.