Jump to content
Annons

Behöver hjälp med EMU 0404 Ljudkort


chsandstrom

Recommended Posts

Jag har ny dator, och använder dessutom ett EMU USB 0404 ljudkort.

Jag vill spela in i Wavelab.

Jag vill spela in ljud från källa X med hjälp av en digital kabel i ena änden (en sån här typ http://picture.yatego.com/images/40c71f70ce4407.0/optischeslowprice2,2mm-kqh/toslink-optisches-digitalkabel-2m.jpg) och den andra änden går in i Digital IN ingången på ljudkortet.

Jag får dock ingen respons på ljudet i hörlurarna, och vet inte vad jag ska göra.

Behöver hjälp.

Tack.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 65
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Populära dagar

Postat mest i detta ämne

Och "källa X" har digital utgång ?

Ja. Det är en Playstation 3.

Får inte ut ljudet i Wavelab, eller att något registreras på ljudkortet.

Har även Windows7, men har tankat senaste drivrutiner.

Har pillat med inställningar, har googlat och kollat runt. Finner ingen lösning.

Det blev dessutom blåskärm när jag stängde av ljudkortet nyss också, och datorn startades om. Vet inte varför det blev så, men någon som är mer insatt i detta kan ju vara vänligen att förklara det för mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Din PS3:a skickar tvåkanalig S/PDIF via TOSlink och det gör ditt ljudkort också. Det fanns annars en möjlighet att "källa X" hade haft en 8-kanals ADAT-port (samma kabel och kontakt) och trots samma kontakt går det inte att koppla till en S/PDIF-ingång.

Sedan är det väl inte allt ljud som går ut via digitalutgången. Om du t ex spelar upp en SACD på en PS3 kommer ljudet enbart ut ur analogutgångarna. (Ja, det finns vägar runt med en hackad PS3 men det hör inte hit)

Så då återstår...

fråga 1) Är PS3:an inställd på att skicka ut ljud på digitalutgången?

fråga 2) Har du valt rätt ljudkortsingång i Wavelab? Så att du inte lyssnar på analogingångarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Din PS3:a skickar tvåkanalig S/PDIF via TOSlink och det gör ditt ljudkort också. Det fanns annars en möjlighet att "källa X" hade haft en 8-kanals ADAT-port (samma kabel och kontakt) och trots samma kontakt går det inte att koppla till en S/PDIF-ingång.

Sedan är det väl inte allt ljud som går ut via digitalutgången. Om du t ex spelar upp en SACD på en PS3 kommer ljudet enbart ut ur analogutgångarna. (Ja, det finns vägar runt med en hackad PS3 men det hör inte hit)

Så då återstår...

fråga 1) Är PS3:an inställd på att skicka ut ljud på digitalutgången?

fråga 2) Har du valt rätt ljudkortsingång i Wavelab? Så att du inte lyssnar på analogingångarna.

Fråga 1: Ja.

Fråga 2: Jag har fipplat med inställningarna i Wavelab, och problemet kan ligga häri, det vet jag inte. Om du kan berätta för mig exakt vart jag ska leta så. Jag har Wavelab 7 LE.

Och om någon kan besvara varför det blev blåskärm när jag slog av ljudkortet på baksidan av själva ljudkortet när datorn var igång. Har hört att man ska göra detta i någon specifik ordning, men kan inte verifiera om detta stämmer. Hjälp på denna punkt vore tacksamt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror att kablen jag använder inte är TOSlink, googlade på det och kabeln jag har ser inte ut så.

Det kan heta Optisk kabel också, men den förmedlar digitalt ljud som jag förstått.

De exakta skillnaderna mellan dessa är inget jag känner till.

Kablen ser likadan ut i båda ändarna, och det är en röd "laserstråle" i ändarna.

Jag har kopplat rätt åtminstone, så mycket vet jag.

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Optisk SPDIF är i de flesta fall plastfiberkabel med TOSlink-kontakter - alltså precis samma kabel som man använder till ADAT-portar.

Det förekommer andra kontakttyper också, men det är ganska ovanligt...

Link to comment
Dela på andra sajter

Optisk SPDIF är i de flesta fall plastfiberkabel med TOSlink-kontakter - alltså precis samma kabel som man använder till ADAT-portar.

Det förekommer andra kontakttyper också, men det är ganska ovanligt...

Okej, jag känner inte till skillnaderna, så om det inte kan förklaras utförligt för en som inte är så bekant med dessa skillnader så kanske google är min vän.

Men just nu ser jag inte detta som något av ytterst relevans för mitt ämne, och har obesvarade frågor kvar.

Hur får jag svar på dessa, måntro?

Det här problemet med blåskärm när jag ljudkortet slogs av känns läskigt också.

Vad gör jag för fel? Kan någon guida mig?

Link to comment
Dela på andra sajter

http://wiki.kontrollrummet.com/SPDIF

Blåskärmen kanske du får för att du stänger av det externa ljudkortet medan datorn är igång. För att stänga av det så bör du nog använda det som kallas "säker borttagning av maskinvara" (brukar finnas som snabbval i listen bredvid klockan på skärmen) - eller så struntar du i att stänga av ljudkortet och stänger datorn istället - för då behövs inget sådant.

Link to comment
Dela på andra sajter

http://forums.logitech.com/t5/Speakers/Connecting-Z-5500-to-E-mu-0404-USB-via-optical-no-sound/td-p/343788

Här är en som har samma problem, och utan någon hjälp.

Om det blir för problematiskt att hitta en lösning på detta så kan jag göra det enkelt;

1. Kan jag koppla analoga kablar in i E-MU 0404 och spela in ljud från en källa? Alltså RCA kablar (röd/vit)?

2. Om frågan ovan får svaret JA, blir det någon relevant skillnad mellan analogt och digitalt ljud inspelat?

http://wiki.kontrollrummet.com/SPDIF

Blåskärmen kanske du får för att du stänger av det externa ljudkortet medan datorn är igång. För att stänga av det så bör du nog använda det som kallas "säker borttagning av maskinvara" (brukar finnas som snabbval i listen bredvid klockan på skärmen) - eller så struntar du i att stänga av ljudkortet och stänger datorn istället - för då behövs inget sådant.

Tack för ditt svar. Det lät jävligt självklart när du förklarade det på sådant vis, det är ju för fan USB inkopplat liksom. Tack tack! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har inte Wavelab LE, utan den stora versionen, men de bör nog se likadana ut ungefär...

Du väljer i så fall rätt ingång i menyn Options/Preferences - och där väljer du fliken Audio Device och ställer in rätt Recording Device.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om det blir för problematiskt att hitta en lösning på detta så kan jag göra det enkelt;

1. Kan jag koppla analoga kablar in i E-MU 0404 och spela in ljud från en källa? Alltså RCA kablar (röd/vit)?

Visst går det att koppla analoga kablar till lineingångarna istället.

2. Om frågan ovan får svaret JA, blir det någon relevant skillnad mellan analogt och digitalt ljud inspelat?

Analogt med RCA-kablar är obalanserat, så risken att det kommer in störningar är större - och så går du igenom två omvandlingar i onödan - en från digital till analog från ljudkällan och sedan från analog till digital i ljudkortet.

Det kanske kan finnas någon inställning i ljudkortets kontrollpanel, där du måste aktivera SPDIF, så kolla där också.

Link to comment
Dela på andra sajter

2n9lsgm.png

2hs3wr7.png

Så här ser det ut. Utifrån dessa två bilder, vad jag gör jag?

Visst går det att koppla analoga kablar till lineingångarna istället.

Analogt med RCA-kablar är obalanserat, så risken att det kommer in störningar är större - och så går du igenom två omvandlingar i onödan - en från digital till analog från ljudkällan och sedan från analog till digital i ljudkortet.

Det kanske kan finnas någon inställning i ljudkortets kontrollpanel, där du måste aktivera SPDIF, så kolla där också.

På det sista du skrev, om inställningar i ljudkortets kontrollpanel, att aktivera SPDIF... vart hittar jag det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Har det funkat för dej på tidigare datorer ? Kortet är ju rätt gammalt och verkar inte ha

annat än beta-drivisar för W7.

Kortet verkar ha switch för SPDIF eller AES, står den på SPDIF ?

Kan man välja vilket digitalt format du vill ha ut från din playstation ?

SPDIF stöder bara 2 kanaler (stereo), du kanske försöker skicka surroundljud ?

Har du valt rätt input i Wavelab ?

EDIT Hoppsan, många svar som ramlade in medan jag skrev,

switchen för SPDIF/AES verkar finnas i kortets kontrollpanel.

Redigerat av JakobP
Link to comment
Dela på andra sajter

Har det funkat för dej på tidigare datorer ? Kortet är ju rätt gammalt och verkar inte ha

annat än beta-drivisar för W7.

Kortet verkar ha switch för SPDIF eller AES, står den på SPDIF ?

Kan man välja vilket digitalt format du vill ha ut från din playstation ?

SPDIF stöder bara 2 kanaler (stereo), du kanske försöker skicka surroundljud ?

Har du valt rätt input i Wavelab ?

En kompis ska ha installerat korrekt drivrutiner, då jag vet att kortet är rätt gammalt. Borde väl ändå funka tycker jag.

Kortet står på SPDIF.

På inställningar i Playstation kan man välja ljudsignal, där det står mellan SCART, Digital IN/OUT och HDMI. Inne i Digitala delen så kan man välja DTS och olika kvalitéer på ljudet. Jag har samma inställningar där som när jag spelar upp ljud i Surroundsystemet mitt när jag spelar eller kollar på film på PS3.

Jag vet ingenting om att det skall skickas surroundljud via ljudkabeln jag använder.

Angående input i Wavelab så är jag osäker. Jag är inte helt bakom flötet när det kommer till sådant, men jag kan ha missat något på just den här på punkten.

Link to comment
Dela på andra sajter

En kompis ska ha installerat korrekt drivrutiner, då jag vet att kortet är rätt gammalt. Borde väl ändå funka tycker jag.

Om det inte finns Windows7-drivrutiner, så är det inte så säkert - speciellt om du kör med 64-bits Windows...

Kortet står på SPDIF.

På inställningar i Playstation kan man välja ljudsignal, där det står mellan SCART, Digital IN/OUT och HDMI. Inne i Digitala delen så kan man välja DTS och olika kvalitéer på ljudet. Jag har samma inställningar där som när jag spelar upp ljud i Surroundsystemet mitt när jag spelar eller kollar på film på PS3.

Jag vet ingenting om att det skall skickas surroundljud via ljudkabeln jag använder.

Skickas det som DTS, så är det surround - och det måste ljudkortet kunna hantera för att det ska fungera - för annars förväntas en stereosignal på SPDIF-ingången. Kan du ställa in att Playstation skickar SPDIF och inte DTS?

Link to comment
Dela på andra sajter

Om det inte finns Windows7-drivrutiner, så är det inte så säkert - speciellt om du kör med 64-bits Windows...

Skickas det som DTS, så är det surround - och det måste ljudkortet kunna hantera för att det ska fungera - för annars förväntas en stereosignal på SPDIF-ingången. Kan du ställa in att Playstation skickar SPDIF och inte DTS?

Synd att man inte kan citera delar av vad en forumit skriver, men hur som helst...

Jag kan ta bort DTS inställningen på Playstation och kolla.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är du säker på att det inte har någon surroundsignal, utan att det är en helt vanlig okomprimerad stereosignal som skickas ut på den digitala utgången? Det brukar nog heta "Stereo PCM" eller liknande...

Du får nog också kolla i manualen till ljudkortet hur du ska göra för att använda SPDIF. Om du har SPDIF in, så måste du låta SPDIF vara huvudklocka, eftersom det inte finns någon annan synkmöjlighet. Om du har ljudkortet som synk (alltså intern synk), så tar det antagligen inte hänsyn till någon klocka som kommer utifrån - och digitala signaler måste alltid ha någon form av synk för att funka.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är du säker på att det inte har någon surroundsignal, utan att det är en helt vanlig okomprimerad stereosignal som skickas ut på den digitala utgången? Det brukar nog heta "Stereo PCM" eller liknande...

Du får nog också kolla i manualen till ljudkortet hur du ska göra för att använda SPDIF. Om du har SPDIF in, så måste du låta SPDIF vara huvudklocka, eftersom det inte finns någon annan synkmöjlighet. Om du har ljudkortet som synk (alltså intern synk), så tar det antagligen inte hänsyn till någon klocka som kommer utifrån - och digitala signaler måste alltid ha någon form av synk för att funka.

Jag har avmarkerat Dolby 5.1 och DTS, samt ACC i inställningarna på PS3. Det blir ingen signal ändå.

Tittar du på en av bilderna jag länkade ovan från kontrollpanelen på ljudkortet så kan jag inte ändra Sync Source från Internal till External. Den är låst, och jag vet inte hur man låser upp den. Om nu detta är avgörande.

När det kommer till klockor och allt vad du skriver så vet jag inte vad det är, om du inte kan förklara det närmare.

Men jag tror att den låsta Syncen på ljudkortets kontrollpanel kan vara avgörande, om det du skriver är av relevans för att få detta att fungera. Jag kan inte verifiera någon information, utan har börjat grävt ner huvudet i sanden och funderar på att ett köp av nytt ljudkort kan vara den enklaste lösningen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ur manualen:

Using External Synchronization to S/PDIF

To synchronize to an “External” S/PDIF sync source, you must use the 0404 USB

Control Panel to set the sample rate to match the external device, then switch to

external sync. In addition, the S/PDIF source must be chosen by pressing the

S/PDIF button to specify Coaxial or Optical input.

Samt:

Lock Indicator indicates that the 0404 USB 2.0 is locked to an external clock source.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite mer här:

The 0404 automatically sets

its sample rate and locks to

the source if a S/PDIF

source is present at power-

up.

If you are having a difficult

time setting up S/PDIF sync,

connect the source, then

power cycle the 0404 USB.

It should automatically sync.

Och här:

The Sync Status indicators on the 0404 USB 2.0 function as follows:

INT solid................................Internally sync’d, no external digital input detected.

INT solid + EXT blinking ....Internally sync’d, external digital input of different

sample rate detected; MUTE S/PDIF input

INT solid + EXT solid ...........Internally sync’d, external digital input of same

sample rate detected.

EXT solid ...............................Externally sync’d; valid S/PDIF input present

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite mer här:

The 0404 automatically sets

its sample rate and locks to

the source if a S/PDIF

source is present at power-

up.

If you are having a difficult

time setting up S/PDIF sync,

connect the source, then

power cycle the 0404 USB.

It should automatically sync.

Och här:

The Sync Status indicators on the 0404 USB 2.0 function as follows:

INT solid................................Internally sync’d, no external digital input detected.

INT solid + EXT blinking ....Internally sync’d, external digital input of different

sample rate detected; MUTE S/PDIF input

INT solid + EXT solid ...........Internally sync’d, external digital input of same

sample rate detected.

EXT solid ...............................Externally sync’d; valid S/PDIF input present

Tyvärr får jag ingen respons på ljudet från källan i vilket fall.

Så jag vet inte vad som är fel, eller vad jag gör för fel.

Har gått igenom vad jag tror är samtliga punkter, så antingen har jag missat något eller så funkar inte detta bara.

Link to comment
Dela på andra sajter

PS3 Audio Output Settings

Det verkar som att PS3:an kan skicka både stereo och 5.1 surround. Då är det nog inget S/PDIF-format som du får ut ur kontakten.

Har du Kjell & co, eller liknande, i närheten skulle jag köpa en optisk-till-koaxial-omvandlare och koppla till den koaxiala digitalingången på ditt ljudkort istället. Med öppet köp kan du prova och se om det hjälper dig.

Link to comment
Dela på andra sajter

PS3 Audio Output Settings

Det verkar som att PS3:an kan skicka både stereo och 5.1 surround. Då är det nog inget S/PDIF-format som du får ut ur kontakten.

Har du Kjell & co, eller liknande, i närheten skulle jag köpa en optisk-till-koaxial-omvandlare och koppla till den koaxiala digitalingången på ditt ljudkort istället. Med öppet köp kan du prova och se om det hjälper dig.

Jag har en sådan omvandlare, som jag använder för att få ut ljudet från PS3an.

Men vart kopplar jag den gula koaxialkabeln någonstans (som just nu sitter ikopplad i mitt surroundsystem)?

E-MU 0404 har, vad jag ser, ingen ingång för EN sådan kabel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...