Jump to content
Annons

Nilsson, Persson & Hammarlund. CD-tråd. Ny låt, "When the rain is falling"


Guitar Nilsson

Recommended Posts

Tjo!

Nu är jag och mina två medmusiker Tomas Persson och Ted Hammarlund på g att göra en cd, arbetsnamnet blir "Efter Stormen"...

Åsikter o sågningar av ljudet vore guld, arrangemang och musikaliska insatser blir nog mer eller mindre som de redan är.

Grundidé med soundet är att det ska vara mycket av trummor och bas, och väldigt lätt kompression på allt. Ett lite omodernt, men ändå digitalt ljud.

Tack för alla peppningar och lärdomar jag fått här genom åren! 🥰

Eder Håkan Guitar Nilsson, i Flying Saucers Studio

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Första låt: Viola....

http://soundcloud.co...sson-hammarlund

Troligen svåraste låten att både spela o mixa, den innehåller ganska många instrument, jag spelar även orgel på en gammal Yamaha, har sålt den nu. Svårt är oxå att mixa då den variera en hel del i styrka i de olika delarna. 😲

Prestationsångest - 55 😎

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Lyssnar i mono med en pyttig iPad.. Låter bra! Hmm.. Har hört denna förut men det var extra drag i denna version.. Gillade tonhöjningen mot slutet! Klart det ska vara en CD.. Kommer att sälja som smör på OK macken i Ljusne! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Persson hette jag också innan jag gifte mig och bytte till min frus efternamn.

Men Nilsson, den här borde väl vara i låtkritik, eller åtminstone musik- eller sajttips?

Flytta gärna tråden. Jag tänkte köra fler låtar än en i samma tråd i stället för att härja med flera trådar, jag skriver tillräckligt ändå här. ☺️ Det verkarju dessutom så att inte många orkar hålla på att ladda hem låtar från forumets server bara för att kommentera, en länk till Soundcloud är så mkt smidigare. Låtar utan Soundcloudlänk får ofta dåligt med kommentarer, kanske inte det är det beror på...

Notera på Soundcloud-korven hur volymen verkligen åker upp och ner i de olika delarna. Det brukar vara platt hela vägen har jag sett...

http://soundcloud.com/user7908154/nilsson-persson-hammarlund

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag mixat en till låt; Kura Skymning. Det är jag plus mina vapendragare Tomas Persson och Ted Hammarlund.

Låten var tänkt som helakustisk från början, men har av sig självt på nåt vis blivit nånting åt Johnny Cash-hållet.

Kura Skymning är i alla fall ett uttryck mamma lärde mig, så gjorde de på 20 och 30-talet.

Som referens kör jag alltid Bob Marleys "Is this love" 😎

http://soundcloud.co...ra-skymning-wav

Edit:

Varför CD? Med tanke på din "signatur" borde ni väl släppa på vinyl? =)

Jag har faktiskt aldrig gillat vinyl, inte ens innan cd-skivan fanns. De gånger vi var i studio och fick göra skivor lät det alltid så fett på rullbanden, men vinylskivorna sabbade trycket nåt enormt. Rullbandarna återgav helt det som lät i studion, vinylljudet blev aldrig bra. Och inte gick det att spela högt hemma heller utan att det blev basrundgång...

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag mixat en till låt; Kura Skymning. Det är jag plus mina vapendragare Tomas Persson och Ted Hammarlund.

Låten var tänkt som helakustisk från början, men har av sig självt på nåt vis blivit nånting åt Johnny Cash-hållet.

Kura Skymning är i alla fall ett uttryck mamma lärde mig, så gjorde de på 20 och 30-talet.

Som referens kör jag alltid Bob Marleys "Is this love" 😎

http://soundcloud.co...ra-skymning-wav

Edit:

Jag har faktiskt aldrig gillat vinyl, inte ens innan cd-skivan fanns. De gånger vi var i studio och fick göra skivor lät det alltid så fett på rullbanden, men vinylskivorna sabbade trycket nåt enormt. Rullbandarna återgav helt det som lät i studion, vinylljudet blev aldrig bra. Och inte gick det att spela högt hemma heller utan att det blev basrundgång...

Jag köper så gott som uteslutande vinyl, har även börjat köpa in de skivar jag haft på CD. Jag skulle inte våga påstå att jag tycker det låter fantastiskt mycket bättre, men det låter minst lika bra. Inget problem med tryck eller rundgång i alla fall. Vinyllyssnandet för mig tillför en slags rituell känsla som försvunnit lite med den digitala tillgången på musik. Jag tycker mp3, Spotify och iTunes m.m är sjukt bra, men hemma blir det bara vax. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan ju erkänna att jag nog aldrig haft nån riktigt bra vinylspelare, kan nog vara en orsak. bara kag får hem nya Yamaha stereoförstärkaren ska jag koppla in den vinylspelare jag har där och lyssna genom mina JBL. Det kanske blir en sensation för öronen!? Och värt att skaffa en bra pickup sen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag labbat med EBS Microbass ll, spelar med bägge kanalerna parallellinkopplade samt pluggat in den i kompressorns lineingång i stället för mickingången som jag klumpigt nog gjorde när rätta basisten var här och spelade. Nu är det ett basljud som åtminstone jag gillar. Vad säger ni som förstår sånt här?

Tycker nog jag fått till hela mixen bättre nu. Akustiska o elektriska gitarrerna byter av varann lite lagom i nivå på olika verser.

Det är den översta låten som är nyaste versionen på Kura Skymning, nr 2 är den med dist på basljudet.

Jag har ny lyssningsförstärkare också, den ger stor skillnad i lyssning, Nu går mina JBL L50 lite djupare och renare i basen så jag behöver knappt ha nåt ljud alls på golvsubben. Viss ovana vid lysningen, hoppas ju det låter bättre. 😎

Paradiset finns inom oss - 55

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmmm....jag gillar basen bäst på version #3.

Den senaste är för rund/bu,lig på något sätt. Kanske är så du vill ha den i och för sig och då är det ju bra. Skulle själv försökt få den mer distinkt på något sätt.

Jag har petat i det där några timmar nu, och tycker jag fått fram rejält distinktare basljud, det låter lite som gamla 50 watt Fender Bassmantoppar, såna som är fastskruvade på högtalarlådan, de låter bäst av allt om man inte spelar högt på dem, enligt mig. Har grejat med mindre, nästan ingen alls, kompression också. Så nu kommer det en fjärde version snart för den som pallar... 🙂

Hur som haver med helheten, bättre elbasljud än ur EBS Microbassen kan jag knappast få. Guldgrej... 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag petat i alla ljuden igen, nya reverb, nytt bassljud, eq på bas o kagge så de ska jobba ihop bättre, nya lättare inställningar i Finalizern, mindre kompression på allt. Lite andra panoreringar. Sitter o lyssnar på de fyra versionerna nu genom datorn o ATH M50 lurarna, sista (översta) versionen låter bäst ju... ☺️

http://soundcloud.com/user7908154

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

When the rain is falling...

Nu har jag trixat ihop en gammal ballad eller vad det kallas. Bara gitarr o sång på den här. Sjöng om sången idag genom TLM102 plus Joemeek VC1Q (som vanligt) Den akustiska gitarren och el-telecastern hade jag spelat in förut..

http://soundcloud.com/user7908154

Edit: Märker att den senaste är alldeles för stark i volymen jmf med de låtar som har bas o trummor, Halvsvårt att veta hur mycket man ska sänka det för att det ska harmonisera... 😲

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Riktigt bra ljud på trummor och bas! Övriga instrument låter givetvis bra oxå. Det känns som om du kan det här! Däremot kan man ju ha synpunkter på nivåer...

Bra basljud, det var positivt! Då kan jag kanske skita i att skaffa nån liten bascombo, annars finns det en Roland 30 watts baskub som får skitbra recensioner...

Nivåer, nåt som är för starkt, resp svagt? Ljudbilden är bas, trummor, sång, en tremologitarr tv, munspel aningen tv, en "Johnny Cash-elgitarr" aningen th och en stereo akustgitarr som går från aningen tv till höger. Drar jag upp tremologitarren och akusten mer tycker jag det tappar stunsen. Hur starkt/svagt sången ska ligga är svårast... 😲

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...