Jump to content
Annons

Uppgradera från ADK A-51


lembitpet

Recommended Posts

Hej,

Har en ADK A-51 som jag inte är helt nöjd med. Tycker sången (speciellt när en man sjuger) blir basig och dämpad, och samtidigt skrikig i diskanten.

Har läst lite trådar här om bra mickar för runt 5000:- begagnade (Neumann 103, Shure ksm32, etc) och det är en bra nivå.

Det jag funderar på är hur dyr mick man ska köpa innan det är dags att köpa en channel strip också? Jag har ett RME BabyFace ljudkort och det står att preampsen är bra, men hur bra kan dom vara egentligen?

Jag skulle vilja köpa en mick som matchar ljudkortet, om ni förstår vad jag menar. Inte en "för" bra mick. Eller är det mic+preamp som gäller om jag ska upp några divisioner i ljudet?

mvh

David

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det är nog bättre om du köper en mic som passar din röst istället för att tänka på priset, för även om du skulle köpa en svindyr neumann + preamp så är det inte en garanti att det låter bra till din röst och låt. Sen är där annat och tänka på , tex som rumsakustik ,dvs har du ingen bra akustik vad ska du då med en dyr mic till . Har du bra akustik i din studio ? 🙂

Redigerat av kardo
Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan hämta smakprov på hur ett gäng olika mickar kan låta under så lika förutsättningar som möjligt, från min testsite.

Ett par av mina favoriter när man vill komma upp ett snäpp från budgetnivån, är Blue Babybottle och Violet Design Black Knight - men det är ju alltid en smaksak.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...