Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Försöker läsa vad det står om FL limiter och så men förstår nada. Antar att engelska inte är min starkaste sida direkt.

Vill veta lite om dess funktioner och vad spakarna andvänds till tex om någon skulle kunna förklara lite snabbt bara. Typ så här om man drar ner tresh bla bla bla så ökar detta och minskar detta tex (ett exempel bara)

Tex om man dra ner denna och ökar denna så ökar denna funktion tex så.

Vore jätte tacksam.

Skulle även vilja veta lite vad knapparna står för (dvs vad var knapp gör)

Tack johan.

Och jag vet hur man får sidechain effekt så det behövs inte förklara.

En sak till skulle även vilja veta lite mer om compressorn och vad den gör och andvänds till (dess funktioner och spakar)

Redigerat av Johan Brynte
Annons
Postat

Kompressorn använder man främst för kan kontrollera dynamiken, dvs skillnaden på den lägsta och högsta volymen i ljudet.

Tresholden sätter du på den volym du vill att den ska börja komprimera på och ratio anger hur mycket den ska komprimera ljudet.

Attack anger hur snabbt den ska börja komprimera och realese anger hur fort den ska sluta komprimera.

Make-up gain boostar upp hela ljudet om du har komprimerat bort något. Om du har komprimerat tex 8dB av den högsta peaken i ljudet kan du sätta make-up gainen på 8dB och då kommer du ha samma volym som innan du komprimerade fast med mindre dynamik.

Med det i åtanke, blir det nog lättare för dig att att förstå tutorials på youtube samt även vad dem andra konstrollerna gör för något. 🙂

Postat

tack för hjälpen 🙂

Men är det bätttre köra sidechain med peak controller?

Ja alltså jag tycker att det är enklare att få sin sidechain exakt som vill om man använder peak controller. Leta runt lite på youtube efter peak controll sidechain och Limiter sidechain 🙂
Postat

tack för hjälpen 🙂

Men är det bätttre köra sidechain med peak controller?

Nu har jag inte använt fl studio, men vanligast är att man använder en kompressor för att sidechaina

Här kan kanske vara nått:

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.