Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej pÄ mitt terratec sÄ fÄr jag ha rca kablar

men vad Àr det som hÀnder nÀr man har billiga rca kablar?? blir det bara mer brus ??

Annons
Postat

Eftersom RCA-kablar (och dÀrmed ocksÄ ljudkortets ingÄngar) Àr obalanserade, sÄ Àr det betydligt större risk att det kommer in störningar i signalen. Med obalanserade kablar Àr det viktigare Àn nÄgonsin att de har en riktigt tÀt skÀrm, att man har sÄ korta kablar som möjligt och att man drar kablarna rÀtt och undviker alla transformatorer, nÀtkablar, monitorer och allt annat som kan störa...

Postat

Ok tack Claes.

ja just nu sÄ ligger allt i en Ànda röra med 1.5meters kablar

ca 40 centimeter frĂ„n monitorn 🙂 . Borde vĂ€ll inskaffa mig bĂ€ttre och kortare kablar 😎

Saken Ă€r den att jag hĂ„ller pĂ„ att spela in ett band för första gĂ„ngen sĂ„ lite oerfaren Ă€r jag 🙂

Tyckte att det var lite dÄligt ljud, sÄ jag bytade ut RCA kablen till bastrumman till en bÀttre och tyckte att det blev lite bÀttre ljud men var osÀker om det stÀmde eller om jag bara inbillade mig.

Postat

Ljudet lÀr inte lÄta bÀttre bara för att du har en "bÀttre" kabel. Det Àr skÀrmningen som gör skillnad, och det hör du om du vrider upp volymen pÄ max (utan att spela nÄgot), och lyssna in i högtalarna. Om du hör jordbrum och störningar och skit sÄ Àr det kabeln som Àr dÄligt skÀrmad. Det vill sÀga, om du inte har nÄgot annat inkopplat.

Postat
Ok tack Claes.

ja just nu sÄ ligger allt i en Ànda röra med 1.5meters kablar

ca 40 centimeter frĂ„n monitorn 😏 . Borde vĂ€ll inskaffa mig bĂ€ttre och kortare kablar 🙂

Saken Ă€r den att jag hĂ„ller pĂ„ att spela in ett band för första gĂ„ngen sĂ„ lite oerfaren Ă€r jag 😄

Tyckte att det var lite dÄligt ljud, sÄ jag bytade ut RCA kablen till bastrumman till en bÀttre och tyckte att det blev lite bÀttre ljud men var osÀker om det stÀmde eller om jag bara inbillade mig.

Jag tror inte att du inbillade dig det. (om du nu gjorde det sÄ spelar det ingen roll eftersom du ÀndÄ tyckte att det blev bÀttre!)

Givetvis kan ljudet skifta mellan olika kablar. En balanserad XLR av god kvalitet lÄter bÀttre Àn en obalanserad RCA. Det kÀnns som att ljudet sitter ihop lite bÀttre helt enkelt och inte spretar sÄ mycket. Fetare kan man vÀl sÀga med andra ord.

Postat

Ja det var just det jag tyckte att det blev lite fetare

men om det bara Ă€r inbillning sĂ„ fĂ„r jag köra vidare pĂ„ det 😏

Och ChrioN jag ska testa och kolla som du föreslog

(fÄr vÀll sticka och köpa bÀttre kablar till alla kanaler)

Postat
Ljudet lÀr inte lÄta bÀttre bara för att du har en "bÀttre" kabel. Det Àr skÀrmningen som gör skillnad, och det hör du om du vrider upp volymen pÄ max (utan att spela nÄgot), och lyssna in i högtalarna. Om du hör jordbrum och störningar och skit sÄ Àr det kabeln som Àr dÄligt skÀrmad. Det vill sÀga, om du inte har nÄgot annat inkopplat.

Visst kan olika kablar lÄta annorlunda/bÀttre. Jag kan inte ge dig specifikatione som gör att de lÄter bÀttre, men det Àr ingen tvekan om saken.

MvH Rickard Gerthsson

Postat

Jag ska ta mig i kragen och göra lite inspelningstester genom diverse kablar som jag har samlat ihop under en tid - frĂ„n billigaste Clas Ohlson till bĂ„de Supra-modeller och Silverkabel frĂ„n HOSA - sĂ„ kan folk lyssna sig fram i stĂ€llet för att gissa... 😏

Tiden ska rĂ€cka till sĂ„ mycket, bara... 😄

Postat
Jag ska ta mig i kragen och göra lite inspelningstester genom diverse kablar som jag har samlat ihop under en tid - frĂ„n billigaste Clas Ohlson till bĂ„de Supra-modeller och Silverkabel frĂ„n HOSA - sĂ„ kan folk lyssna sig fram i stĂ€llet för att gissa... 😏

Tiden ska rĂ€cka till sĂ„ mycket, bara... 😄

Det hade varit vÀldigt bra och uppskattat.

Mvh Rickard Gerthsson

Postat (redigerat)

Det finns vissa fall dĂ„ en kabel kan lĂ„ta bĂ€ttre. T.ex. om du har passiva högtalare och kopplar in en kabel med samma diameter som en vanlig linje-kabel. Men att en kabel ska kunna lĂ„ta fetare Ă€n en annan, det lĂ„ter jag vara osagt. De borde ni ocksĂ„ göra. 😏

Ett test hade varit helt sjukt skoj! Antingen fÄr man stÀlla sig i skamvrÄn eller sÄ kan man reta alla som trodde det verkligen var en skillnad.

Redigerat av ChrioN
Postat
Men att en kabel ska kunna lÄta fetare Àn en annan, det lÄter jag vara osagt. De borde ni ocksÄ göra. :rolleyes:

Ett test hade varit helt sjukt skoj! Antingen fÄr man stÀlla sig i skamvrÄn eller sÄ kan man reta alla som trodde det verkligen var en skillnad.

Jag kan inte svara för andra men jag har mÀrkt skillnad pÄ kablar. Sen om inte du gör det sÄ fÄr det stÄ för dig.

Visst i mÄnga fall sÄ Àr det vÀl subjektivt ocksÄ men om man tittar pÄ mÀtningar sÄ kan man ju se skillnad pÄ vÀrdena. Det Àr vÀl dÀrför vissa kablar kostar mer Àn andra ocksÄ!

Postat
Har du Àven Mogami, Canari, Cordial i ditt lager? Hade varit intressant att höra nÄgot frÄn de företagen.

Jag har under en tid köpt in frÄn olika hÄll för att testa. Blandat fÀrdiga kablar och sÄdana som jag kommer att löda ihop sjÀlv. Jag har normalt bara lite kabel pÄ lager - och dÄ standardkabel frÄn HOSA, eftersom jag Àr ganska övertygad om att de rÀcker till. Om nÄgon i Malmötrakten kan vara av med en kabel av dyrare kvalisort, sÄ hojta till. NÀr jag har bestÀmt mig för exakt hur jag ska utföra testinspelningarna, sÄ behöver jag inte lÄng tid med varje kabel för sjÀlva inspelningen...

Tester kommer jag förstÄs att göra förutsÀttningslöst och sÄ noggrannt som möjligt, eftersom jag tror att det Àr hÄrfina skillnader det rör sig om - om det Àr nÄgra skillnader alls nÀr det gÀller ljudet...

Nu har jag Àntligen ocksÄ kunnat lÄna en analog signalgenerator, sÄ att det blir Àkta frekvenser pÄ testtoner och frekvenssvep etc - i stÀllet för modulerade, som man fÄr om man skapar toner i högre frekvenser i exempelvis Wavelab...

Postat (redigerat)
Men att en kabel ska kunna lÄta fetare Àn en annan, det lÄter jag vara osagt. De borde ni ocksÄ göra.  :rolleyes:

Jag kan inte svara för andra men jag har mÀrkt skillnad pÄ kablar. Sen om inte du gör det sÄ fÄr det stÄ för dig.

Visst i mÄnga fall sÄ Àr det vÀl subjektivt ocksÄ men om man tittar pÄ mÀtningar sÄ kan man ju se skillnad pÄ vÀrdena. Det Àr vÀl dÀrför vissa kablar kostar mer Àn andra ocksÄ!

Jag mÀrker ingen som helst skillnad i ljud pÄ mina egenhÀndigt (och vÀldigt dÄligt) lödda kablar och pÄ hosa-kablar. Sen om du ser skillnad med en spectrumanalyser, det Àr ju en helt annan femma.

Redigerat av ChrioN
Postat
Jag mÀrker ingen som helst skillnad i ljud pÄ mina egenhÀndigt (och vÀldigt dÄligt) lödda kablar och pÄ hosa-kablar. Sen om du ser skillnad med en spectrumanalyser, det Àr ju en helt annan femma.

Som jag skrev. Om du inte mÀrker nÄgon skillnad sÄ spelar det ingen roll. Men hur blir det dÄ med slutresultatet pÄ hela mixen nÀr fler Àn du ska lyssna pÄ det.

Jag tvivlar inte pÄ att du fÄr en mix att lÄta bra, men om du har bra kablar sÄ kanske det skulle lÄta Ànnu bÀttre? (bara en tanke).

Det Àr ju sÄ att pÄ inspelning av ett instrument med en dÄlig kabel sÄ kanske man inte mÀrker nÄgon jÀtteskillnad, men en hel mix har ju mÄnga kanaler med mÄnga inspelade saker med de dÄliga kablarna......sÄ det blir det Ànnu mer mÀrkbart.

Det jag Àr ute efter Àr att alla lÀnkar ska vara lika starka, för det Àr ju som bekant som talesÀttet sÀger!

Postat (redigerat)

Givetvis ska alla lÀnkar vara starka! Jag Àr en liten bög vad gÀller studioprylar.Det ska inte vara nÄgot skrÀp nÄgonstans. Och om jag eller nÄgon annan hörde nÄgon skillnad, och pÄpekade det sÄ hade jag inte tvekat 2 sekunder. Jag hade köpt en 1000kronors mogamimikrofonkabel istÀllet för en clots för 250kr. Eller rÀttare sagt, jag hade kört enbart med mogamikablar.

Redigerat av ChrioN
Postat

Tack för hjÀlpen alla

Ähh hur det Ă€n ligger till sĂ„ stack jag och köpte nya kablar 109kr styck för 0.5 meter pĂ„

kjell och company det Ă€r vad min budget klarar för tillfĂ€llet 😉

Postat
Givetvis ska alla lÀnkar vara starka! Jag Àr en liten bög vad gÀller studioprylar.Det ska inte vara nÄgot skrÀp nÄgonstans. Och om jag eller nÄgon annan hörde nÄgon skillnad, och pÄpekade det sÄ hade jag inte tvekat 2 sekunder. Jag hade köpt en 1000kronors mogamimikrofonkabel istÀllet för en clots för 250kr. Eller rÀttare sagt, jag hade kört enbart med mogamikablar.

VA?!?!? 😎 Finns det verkligen prylgalningar i forumet? Det var som 17 - det hade jag aldrig trott! 😉

Jag ska försöka fÄ ihop lite fler olika innan jag drar igÄng, men sÄ smÄningom kommer du att kunna höra den eventuella skillnaden sjÀlv. Ett problem Àr att det inte verkar vara vanligt att butikerna har lösmeterskabel hemma - och distributörerna sÀljer bara 100m-rullar. Hade det varit annorlunda, sÄ hade jag haft fler sorter redan...

Jag har i alla fall över 10 olika kablar i mycket varierande prisklasser; frĂ„n en tunn sak frĂ„n Clas Ohlson för nĂ€stan inga pengar - till nĂ„gon dyr Supramodell och vĂ€rsta modellen av HOSA:s silverkabel för betydligt mer... đŸ˜Č

Postat

Jag stÀller mig oerhört skeptisk till att man skulle kunna höra nÄgon skillnad pÄ kablar. SÄ ett test vore vÀldigt vÀlkommet. Att basen skulle bli fetare för att det sitter andra ledare i kabeln med en lite bÀttre skÀrm kÀnns som hokus pokus för mig. Pratar vi om kabellÀngder pÄ omkring 100m sÄ Àr jag med pÄ noterna, men inte om det handlar om 1.5m.

Men det Ă€r vad jag tror och tycker. Vill folk köpa jĂ€ttedyra kablar sĂ„ varsĂ„goda! 😉

/Majken

Postat
Jag stÀller mig oerhört skeptisk till att man skulle kunna höra nÄgon skillnad pÄ kablar. SÄ ett test vore vÀldigt vÀlkommet. Att basen skulle bli fetare för att det sitter andra ledare i kabeln med en lite bÀttre skÀrm kÀnns som hokus pokus för mig. Pratar vi om kabellÀngder pÄ omkring 100m sÄ Àr jag med pÄ noterna, men inte om det handlar om 1.5m.

Det Àr just dÀrför jag vill göra ett test, som i likhet med mina mictester blir möjligt att hÀmta pÄ NÀtet för de som Àr intresserade.

Jag Àr ocksÄ vÀldigt skeptisk - men jag skulle förstÄs blir glatt överraskad om jag har fel, eftersom det dÄ kan kÀnnas mer motiverat att lÀgga mer pengar pÄ kabel...

Postat

Men det Ă€r vad jag tror och tycker. Vill folk köpa jĂ€ttedyra kablar sĂ„ varsĂ„goda! 😉

/Majken

Precis det Àr upp till var och en! Men jag sa aldrig att basen blev fetare vid bÀttre ("dyrare") kablar. Det kÀnns bara som att ljudet sitter ihop bÀttre (svÄrt att förklara det med andra ord). Jag har hört skillnad i alla fall pÄ A/B tester.

Men det ska sÀgas att det ska sÀttas i relation till vad man har för prylar. Sitter man pÄ ett billigt ljudinterface med en behringer-mixer eller liknande sÄ spelar det mindre roll Àn om du jobbar i en "professionell" studio. Lika barn leka bÀst heter det visst, detsamma borde vÀl gÀlla elektronikprylar (ojj flummigt vÀrre)??

Postat

Jag kommer att pilla ihop diverse testfiler (test-toner, brus och musik) som kÀnns relevanta - och bÄde med 44.1 och 96kHz samplingsfrekvens. Eftersom det kommer att gÄ ut genom Benchmark DAC-1 och in genom RME ADI-96 Pro, bör man tveklöst kunna höra om det verkligen finns nÄgra skillnader - men det Àr sjÀlvklart ocksÄ viktigt att man har tillrÀckligt bra lyssning - för om det finns nÄgra skillnader, sÄ Àr de sÀkerligen inte stora...

Postat

Vi kan ta ett exempel.

En fet neve-preamp. InvÀndigt Àr den dragen med helt vanliga "12-volts-kablar". Jag förstÄr inte hur en dyr kabel i silver skulle kunna göra skillnad.

Postat
Vi kan ta ett exempel.

En fet neve-preamp. InvÀndigt Àr den dragen med helt vanliga "12-volts-kablar". Jag förstÄr inte hur en dyr kabel i silver skulle kunna göra skillnad.

Dels Àr vÀl höljet runt jordat sÄ det Àr fritt frÄn störningar inuti, och dessutom antar jag att dessa kablar inte Àr 3-4 meter lÄnga.

Postat (redigerat)

Korrekt, men mina kablar frÄn ljudkortet till mixerbordet Àr ungefÀr 0.5 meter. AlltsÄ lÄngt ifrÄn 3-4 meter ocksÄ...

Redigerat av ChrioN
Postat
Korrekt, men mina kablar frÄn ljudkortet till mixerbordet Àr ungefÀr 0.5 meter. AlltsÄ lÄngt ifrÄn 3-4 meter ocksÄ...

Obalanserat va?

Om du har balanserat ljudkort sĂ„ kan du testa att sĂ€tta XLR istĂ€llet. Även fast det Ă€r kort avstĂ„nd.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.