Jump to content
Annons

Billig inspelning


Johannes

Recommended Posts

Hej

Jag skrev tidigare en tråd i inspelning men insåg sedan att det nog var fel tråd så jag ber om ursäkt för eventuell dubbelpostning.

Jag har precis börjat spela gitarr och har skrivit några enklare låtar som jag vill spela in. Jag är ägare av en snabb dator och en gammal version av cubasis som verkar fungera ganska bra. Vad jag vill veta är vad jag behöver för att kunna spela in överhuvudtaget. Preamp? Mixer(ska bara ha ett instrument i taget)? Mikrofon? Ljudkort(har bara ett soundblaster live just nu med kx-drivare - tror jag)?

Saken är den att jag är såpass ny på detta att jag inte vill bränna hur mycket pengar som helst och jag har flera kompisar som har acceptabel kvalitet på sina inspelningar med riktiga lågbudgetgrejjer (att det låter lite lofi är inget direkt problem).

Vilka grejjer är det då man borde köpa? Vad kostar de? Jag har som sagt mycket ont om pengar. Kan man köpa en mixer på vendolin för 500:- eller en preamp för 200:- och få det att låta okej?

Tack på förhand.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

En tusing får du nog lägga på ljudkort om ekonomin tillåter

Sen bör du nog inte koppla gitarr direkt in i ljudkort, det funkar inge bra på mitt iaf jag har ett juli@ kort

Nånting mellan gitarr och ljudkort skulle vara bra liten mixer, vamp,DIbox el liknande

😄

Ps. Om du köper allt på samma ställe så kan du kanske få med ett billigt inspelningsprogram på köpet

I musik affärer känns det lite som att dom anpassar priset efter kunden tycker jag

Redigerat av Haunted-Mansion
Link to comment
Dela på andra sajter

Om du tycker att kx-drivrutinerna funkar bra med ditt SB så kan du absolut köra med det i början, sen kan du byta upp dig allt eftersom dina behov ökar. Behringer och Phonic är båda tillverkare av billiga mixers och preamps, tyvärr har jag ingen personlig erfarenhet av dessa. Prova att göra en sökning här på forumet så hittar du garanterat lite nyttig info.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Ok, jag har inte testat själv men jag tror jag gör så att jag börjar med det. Såvida det inte är helt dödsdömt. Ingen som har koll på riktigt billiga nybörjargrejjer? De flesta sökningar ger svar över min prisklass. Typ preamps för 2000-3000:- , vilket iofs verkar vara budget för många här men inte för en fattig student med en ny (snart iaf) hobby...

Redigerat av Johannes
Link to comment
Dela på andra sajter

Tjaba,

soundblaster är ju ett ljudkort, så det kan du använda. Inte världens bästa, men kommer du bara ihåg att alltid köra 48kHz så blir det ju ljud.

Sen behöver du ett program. Cubasis går att använda.

Sen behöver du en mic. Satsa lite mer på den. Mitt favorittips är en Shure SM58 eller Shure SM57. Ingen kopia, utan riktiga grejen. Kostar kring tusenlappen ny, men du borde kunna hitta begagnad kring 500 spänn. Håller vår livstid och mer ändå. Fast det går väl i stort sett med vilken mik som helst.

Billigaste mixerbordet funkar utmärkt. Kolla att det har minst en mikrofoningång. Kör du elgura så bör det ha en särskild mikingång också. Kring tusenlappen eller något under nytt, begagnat kan du nog hitta billigare. En finess är att du kan mixa medhörning in i lurarna när du spelar in. Inte självklart enkelt annars.

Några sladdar, kan kosta någon hundralapp. Just sladdarna från mixerbordet till datorn kan vara det svåraste att få till. Kanske ett par hyfsade hörlurar också.

Svårt att komma riktigt billigt undan om man inte har mycket kunskaper.

Lycka till, ha kul och ta ingen skit

Trombonisten

Link to comment
Dela på andra sajter

Trombonisten har bra tips..!!

Angående en enkel mixer,

Saxat från jams hemsida, kostar runt 695:- hos dom

altoS6ny2sm.jpg

Alto S6. En 10-kanals budgetmixer med det nödvändigaste till riktigt kanonpris - uppgraderad med 3-bands EQ - ännu bättre:

* 2 monokanaler med XLR, mikpreamp med phantom, även line

* 2 stereokanaler,

* 2 stereo efx return,

* stereo tape in

* 3-bands EQ!!!

* 1 effect send pre/post,

* Control room/headphone out, Main mix out med separata volymkontroller.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla svar. Tråden som länkades var också mycket intressant (förstår inte hur jag inte kunde hitta den på söken men men...)

Mitt sb-kort verkar strula nu (skulle koppla in det i nya datorn) så då är jag utelämnad åt mitt inbyggda ljudkort på moderkortet (k8N, nForce3-kort) och jag har hört ryktas att det inte är det bästa direkt... Någon som tror att det kommer att funka?

Om det inte funkar? Vilket är det billigaste möjliga ljudkort som går att spela in på?

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man kollar i Luthmans katalog, kan man hitta TSMs MT87S mick och ARTs Tube MP preamp i paket för 1195:- kanske kan va nått. Funderar själv i de banorna.

Ang. ljudkort så har jag E-MUs 0404 (1295:-) och tycker att det är bra, såg att de tydligen slängt med mer/bättre mjukvara 😳 om det som står i katalogen stämmer.

Håkan

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Tack för tipset, ska komma ihåg det när jag eventuellt uppgraderar senare, men det spräcker tyvärr min budget lite grann. Min plan är att lägga max tusen kronor totalt i detta första steg. Gärna mindre.

Planen är att se om jag tycker att det är kul eller inte utan att för den skull få brusnivåer som är så höga att det jag spelar inte hörs.

Någon som har någon åsikt om ljudkortet? Mixer är jag ganska på det klara med nu tror jag.

Edit: Jag har fått för mig att ljudkort alltid funkar att spela in på bara det att latencyn kan bli plågsamt hög och att det kan lägga på brus eftersom det har dåliga anslutningar. Är det så? Kan man inte då köra på mitt nuvarande nForce3-sunk-ljudkort och plågas av lite brus och sen köpa ett bättre ljudkort som primäruppgradering om det blir en större hobby? Eller är det så att det helt enkelt INTE fugnerar?

Edit 2: Jag lägger alla tips på minnet även i de högre prisklasserna. Lika bra att skaffa sig lite koll så att man inte blir lurad i ett senare skede.

Edit 3: Lutar år antingen en:

* Alto S6 + billig mic under 300:- slutsumma runt 800:- kanske.

* Behringer 802 alt. 1002, då ingår billig skitmic på jam, slutsumma runt 700:-.

Redigerat av Johannes
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

hej!!

Har själv börjat så smått bygga en liten hemstudio nu..

Så här långt har jag kommit nu:

Begagnat ljudkort på vendolin (m-audio audiofile 2496) för 550 kr

Begagnad mixer på vendolin (behringer eurorack mx 602A) för 400kr

Nu är det bara programvaran och mick kvar.. sen är det klart.. Än så länge otroligt smärtfritt tycker jag.

Nu blir det väl dyrare med reason som kostar äckelmycket.. 😕

Lycka till!

Mvh Jonathan

Link to comment
Dela på andra sajter

Här kommer iaf mina budgettips.

Har du ingen stereo hemma med mic-ingång? (Typ kasettdäck eller nåt). Isf koppla in micen här och en sladd från line-out till line-in på SB-kortet. Då har du redan skaffat dig en preamp.

Mixern tycker jag att du kan strunta i och hellre lägga dom pengarna på en bättre mikrofon.

/H

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...