Jump to content
Annons

Behöver synt till live/studiobruk. Nord wave men mer?


red_house_painter

Recommended Posts

jo! lite bakgrundsfakta. jag ska precis börja spela med ett band som jag vart med och producerat och spelat in. bandets ide är att jag ska hoppa in som joker där jag ska spela synthar, gitarrer, bongos och perc.. SJÄLVKLART INTE ALLT PÅ SYNTHEN!!! 😆 jag kommer såklart ha med en gitarr med stärkare, splitter osv..

tanken är att kunna köra med så lite backtracks som möjligt.. och kunna fylla på med det som passar in. vill ni lyssna på hur bandet låter kan ni lyssna här:

http://open.spotify.com/track/2hZDxUOFxSkkjjIKf50GSS

men synthmässigt vill jag hitta något som känns användbart för musiken och för livebruk. jag har varit inne en del på nord waves mellotron och stråkljud. älskar även "vinglas" ljuden som finns i. det jag behöver är liksom bakgrundsljuden för att feta till allt.

däremot finns det inga synthpads i waven vilket säkert skulle vara användbart. och eftersom det finns ljudbanker till alla dagens synthar 😳 så undrar jag också om man kan ladda in ett vanligt pianoljud i en wave också?? det är ingen standard i den maskinen. (har bara gamla grejer från 60-70 så jag har faktiskt ingen koll!!!) 🥰

gillar även att den inte är vrålstor eller tung. men jag kommer antagligen behöva ha en till synth för att få lite mer "synthiga" ljud. pads osv.. vad vore ett bra komplement?

en ide jag har är att ha med min arturia synth med dator men det hade varit roligare med the real deal..

1. finns det en annan synth än wave som vore bra?

2. liten synth som kan spela synthiga pads? gillar om man kan spela lite basigare leads. måste man gå in på legendarerna prophet, cs80 osv??

3. om ni kan läsa mellan raderna. hittar ni någon annan bra kombo av prylar???

(vi behöver inte överdriva rent prismässigt men om jag kan hålla mig under 30000 för två grejer vore det fantastiskt bra! )

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...