Lemanic (oregistrerad) Postat 19 augusti 2012 Postat 19 augusti 2012 Yes, nu BĂR detta tas upp och det noga. En artikel frĂ„n Reuters kan förklara detta nĂ€rmare. http://www.reuters.com/article/2012/07/26/science-music-idUSL6E8IOE3320120726 Ăr detta gnĂ€ll eller en varning?
Die Hard (oregistrerad) Postat 19 augusti 2012 Postat 19 augusti 2012 Gammal nyhet och finns redan en trÄd om det hÀr.
Naymari Postat 19 augusti 2012 Postat 19 augusti 2012 Majoriteten av dagens ungdomar tycker det Àr ballt nÀr det lÄter mycket. De bryr sig inte om hur det lÄter.
Giannis Postat 19 augusti 2012 Postat 19 augusti 2012 "Forskarna" verkar ju inte heller ha brytt sig om hur det egentligen lÄter.
DaCriLL Postat 19 augusti 2012 Postat 19 augusti 2012 KÀnns inte som nÄn nyhet, för att citera bob dylan: "you dont need a weatherman to know witch way the wind blows"
Teknikfreak Postat 19 augusti 2012 Postat 19 augusti 2012 Dynamik Àr bra. punkt. Till vad, att göra en rom och cola ?!? Det gÄr aldrig att vara sÄ kategorisk, att man pÄstÄr att det ena eller det andra e bra, bÀttre eller bÀst. Dynamik i klassisk musik, ja i metal, njae (min personliga Äsikt)
Carle Postat 19 augusti 2012 Postat 19 augusti 2012 Jag tror dynamik skulle funka i metal. Jag tror det finns utrymme för dynamik i i stort sÀtt alla genres utom elektronisk dansmusik. Men det Àr min personliga Äsikt. Och jag medger att jag kanske var lite drastisk i mitt förra inlÀgg.
Carle Postat 19 augusti 2012 Postat 19 augusti 2012 Jag Àr ingen metalkille, men jag Àr sugen pÄ att komponera lite metal som kan vara tung utan att vara hysteriskt snabb och vrÄlkomprimerad. Tror det skulle bli ball.
Cloudman Postat 19 augusti 2012 Postat 19 augusti 2012 Det Ă€r vĂ€l en smaksak ibland kan dynamik lĂ„ta bra eller bara lĂ„ta fel. Det beror vĂ€l pĂ„ hur lĂ„ten Ă€r uppbyggd och hur man vill framföra den. Jag brukar gilla t.ex. i metal att allt Ă€r pĂ„ samma nivĂ„. för mig ger det kĂ€nslan av att lĂ„ten Ă€r mer massiv Ă€n den egentligen Ă€r. TyvĂ€rr blir det tröttsamt efter ett tag đ Men om man lyssnar pĂ„ klassisk musik föredrar jag att det ska vara dynamiskt. för mig ger det kĂ€nslan av att lĂ„ten andas som..........ja jag kunde inte komma pĂ„ en bĂ€ttre förklaring đ
Vallhagen Postat 19 augusti 2012 Postat 19 augusti 2012 Jag tror dynamik skulle funka i metal. Jag tror det finns utrymme för dynamik i i stort sÀtt alla genres utom elektronisk dansmusik. Men det Àr min personliga Äsikt. Och jag medger att jag kanske var lite drastisk i mitt förra inlÀgg. Du Àr helt rÀtt ute. Det finns vÀÀÀÀÀldigt mycket metal dÀrute som inte alls spelar pÄ 11 precis hela tiden. Hela genren startades ju med lÄten Black Sabbath, och den har fan mer dynamik Àn vilket klassiskt verk som helst. Ett modernare exempel Àr senaste Opeth. Eller för att uttrycka det annorlunda; metal drar Ät en massa olika hÄll. Och för att kunna vara riktigt riktigt hÄrd, mÄste man kunna vara mjuk oxÄ. Som Judge Dredd.
Carle Postat 19 augusti 2012 Postat 19 augusti 2012 Jag menar det. Om lÄten Àr hÄrd frÄn början till slut kommer "det hÄrdaste partiet" framstÄ som lamt.
Mojje Cruncher Andersson Postat 19 augusti 2012 Postat 19 augusti 2012 Jag menar det. Om lÄten Àr hÄrd frÄn början till slut kommer "det hÄrdaste partiet" framstÄ som lamt. Typexemplet heter vÀl Nickleback i det avseendet. Metal handlar om att leverera pulver i sin rÄaste och stöddigaste form. Kan vara personligt tyckande men dynamik i metal, handlar inte om att volymen sjunker med tvÄ decibel!! /Crunch'
Carle Postat 19 augusti 2012 Postat 19 augusti 2012 Dynamik har fler dimensioner och för störst effekt bör alla utnyttjas.
van Caine Postat 19 augusti 2012 Postat 19 augusti 2012 HÄrdrock & metal mÄr ofta vÀldigt bra av dynamik, dock inte pÄ samma sÀtt som klassiskt eller vispop. Det Àr inte en frÄga om att instrumenten nödvÀndigtvis behöver sÀnka sig och höja sig mycket i volym, Àven om det Àven ingÄr att anvÀnda det i modern metal (vad tror ni gitarristerna har sina volym-pedaler till?), det Àr absolut inte att varje enskild ton mÄste vara naturlig och dynamisk, det funkar oftast inte alls med metal och industri, det Àr en frÄga om transienter och liknande dynamiska effekter. Att ge dem "liv". Som exempel sÄ lÄter en snare utan transienter trist & trÄkigt. Det kan Àven vara sjukt snyggt (om trummisen Àr bra vill sÀga) om virveln vandrar lite i ljudbilden med olika intensiteter. Ett annat exempel Àr nÄgot jag ofta jobbade mycket med inom industrial, hÄrdrock, goth & metal; att fÄ analoga rör-kompressorer att pumpa. Ingen dynamik, inget pump. Det Àr absolut sant att vissa saker vinner pÄ att stelopereras, men det gÀller framför allt enskilda ljudkÀllor. SjÀlv Àr jag exempelvis ganska förstjust i det 80-talsaktiga gitarrljudet av humbucker genom overdrive & hÄrd gejtad compressor innen den gÄr in i en Marshall eller liknande....men de tenderar fortfarande mixas dynamiskt med resten av lÄten. Nu sitter mÄnga & undrar vad mixarna rökte pÄ nÀr de drÀnkta tamejfan allt i smetigt plÄt/fjÀder-reverb pÄ 80-talet. Har en kÀnsla av att folk kommer undra vad jÀvulen the curlprits under vÄr tid nu egentligen hade för sig med den gamla löjliga L2. Det mesta mixas enbart för riktigt riktigt vÀrdelös uppspelnings-utrustning, men faktum Àr att moderna hemma-anlÀggningar bara blir bÀttre och bÀttre. Och saker som mixas för att lÄta bra pÄ riktigt bra prylar tenderar nÀstan alltid lÄta precis lika bra pÄ muggiga saker...men verkligen inte tvÀrt om. Det Àr skillnad pÄ att sakna dynamiken helt och att kontrollera den hÄrt. Dynamik har fler dimensioner och för störst effekt bör alla utnyttjas. Hell yeah.
van Caine Postat 19 augusti 2012 Postat 19 augusti 2012 Typexemplet heter vĂ€l Nickleback i det avseendet. Metal handlar om att leverera pulver i sin rĂ„aste och stöddigaste form. Kan vara personligt tyckande men dynamik i metal, handlar inte om att volymen sjunker med tvĂ„ decibel!! Ăven bra metal har sina toppar och dalar, men framför allt handlar det mycket om (i min Ă„sikt) att hĂ„lla ett starkt tryck men bibehĂ„lla "livet" i ljudet.
van Caine Postat 19 augusti 2012 Postat 19 augusti 2012 (redigerat) Det Àr vÀl en smaksak ibland kan dynamik lÄta bra eller bara lÄta fel. Sant, men om man ska jÀmföra med nÄgot sÄ skulle jag sÀga att dynamik Àr som salt: Har man för lite sÄ smakar det trist & fatt - har man för mycket sÄ blir det ibland kvÀljande. Bacon exempelvis fÄr mer Àn gÀrna vara salt! Sallad kan avnjutas utan sÀrskilt mycket salt, men mÄr bra av lite grann. Samma sak med musik, bra musiker som Àr trÀnade för att spela tight i en stor grupp behöver inte nödvÀndigtvis mycket compressor alls - bra musiker som Àr trÀnade i att ge jÀrnet mÄste kontrolleras mer i mix för att det inte ska bli spretigt & jÀvligt. Redigerat 19 augusti 2012 av van Caine
Lemanic (oregistrerad) Postat 20 augusti 2012 Postat 20 augusti 2012 Vad jag kommer att tÀnka pÄ Àr Brostep. Hela den genren Àr sjÀlva sinnebilden för The Loudness War, och Skrillex Àr dess frÀmste riddare.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.