peppemannen Postat 14 augusti 2012 Postat 14 augusti 2012 (redigerat) HĂ„ller just pĂ„ att koppla ihop mina grejjor i studion och blev för ett ögonblick osĂ€ker om jag anvĂ€nder rĂ€tt kablar mellan monitorer och ljudkort. Ljudkortet Ă€r ett M-Audio Profire610 och högtalarna ESI Near08. Det Ă€r telekabel bĂ„de till ljudkort och frĂ„n högtalare. Jag Ă€r osĂ€ker pĂ„ begrepp som balanserad/obalanserad/stereo nĂ€r det gĂ€ller Telekabel och skulle behöva hjĂ€lp att reda ut begreppen. Ăven vad som hĂ€nder om jag anvĂ€nder fel kabel.. Vilka telekablar ska jag ha? Hur ser dom ut (âtvĂ„ svarta streckâ eller ej)⊠gĂ€rna en lĂ€nk till thomann eller 4sound med rĂ€tt kabel.. TacK! Redigerat 14 augusti 2012 av peppemannen
Claes Holmerup Postat 14 augusti 2012 Postat 14 augusti 2012 Det Àr balanserat ut frÄn ljudkortet och balanserat in pÄ monitorerna, sÄ du ska ha 2 kablar med balanserade tele i bÄda Àndarna - dvs dÀr kontakterna benÀmns TRS (stÄr för Tip Ring Sleeve). Dumt nog kallas de ofta "stereotele", men rÀtt benÀmning Àr alltsÄ TRS och de kan anvÀndas bl a till obalanserad stereosignal eller balanserad monosignal.
peppemannen Postat 14 augusti 2012 TrÄdstartare Postat 14 augusti 2012 Tack Claes för snabbt och informativt svar!
peppemannen Postat 16 augusti 2012 TrÄdstartare Postat 16 augusti 2012 Det dök upp ytterligare en kabelfundering... Jag ska linea mitt GEM pro2 piano till ljudkortet. Ljudkortet har balancerad input, men frÄgan Àr vad pianot har för output? Jag har sökt som en tok, men hittar inget. NÄgon som vet? Tack pÄ förhand!
Claes Holmerup Postat 16 augusti 2012 Postat 16 augusti 2012 Det Àr vÀldigt ovanligt (om det förekommer alls) att instrument har annat Àn obalanserade utgÄngar - men kör du med obalanserad kabel sÄ funkar det fint eftersom ingÄngarna fungerar som obalanserade dÄ. En liten varning bara; I vissa fall kan man behöva anvÀnda DI-boxar för att fÄ bÀsta möjliga ljud, men det beror pÄ utimpedansen frÄn instrumentet, sÄ testa. Om det lÄter som det ska, sÄ Àr det bara att köra pÄ. Om det blir lite taskig diskant, sÄ behöver du troligen koppla via DI-boxar.
peppemannen Postat 16 augusti 2012 TrÄdstartare Postat 16 augusti 2012 Ok, sÄ dÄ kör jag obalanserad i bÄda Àndar? Tack pÄ förhand!
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.