Jump to content
Annons

Fördelen med två användare är att...


Pappa Parbrink

Recommended Posts

Detta är min fråga ? : om jag har en användare som surfar på nätet och en annan användare som arbetar med musik på datorn, kan jag då ta bort bakomliggande program, på den användaren som surfar på nätet, för att ge mer datorkraft till musikanvändaren ? ....blir musikanvändaren virusfri om surfaren får virus ?

Jag har sett ett samtal, om det är lämpligt eller inte att ta bort bakomliggande program på Windows, här på sajten ! fråga två: är det lämpligt ?

Har ni som gör musik, externa hårdiskar som sparar det ni gjort mm ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Installerade program "drabbar" alla användare på datorn. Får du virus när du är inloggad med en användare har du virus på alla användare. Om det är lämpligt att avinstallera program? Nej, inte om du använder dom. 😄

Jag har en extern disk dit jag kör Windows inbyggda backup då och då. Snart kommer troligen några andra medlemmar och talar om hur dom gör också, med synklösningar och andra fräcka lösningar. Man klarar sig med mindre, tom att manuellt kopiera ut en projektkatalog till extern disk när man är klar. (Eller under arbetes gång för den delen också)

Link to comment
Dela på andra sajter

Den minimala skillnad som diverse "tweaks" ger, är inte värt besväret eftersom det på sin höjd sparar någon procent av kapaciteten (men oftast betydligt mindre än så) och några kB RAM.

Jag har aldrig kört med en separat musik-"användare" och har aldrig känt att det skulle vara något behov för det heller.

Svaret på frågan är alltså att det inte finns någon fördel.

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

Man tycker ju att det borde det. Är det inte dags att dom fixar till så att det blir så för det vore ju jäkla skönt att kunna ha en hård disk till surf och en till sånt man inte ens vill ha i närheten av nätet. Eller?

Men till det blir så så är nog den enda möjligheten att fysiskt öppna datorn och koppla i och ur Sata kabeln till dina hårddiskar.

Redigerat av BurninSven
Link to comment
Dela på andra sajter

...eller helt enkelt dra ur nätverkskabeln, om man inte vill ha någon uppkoppling... 😉

Själv har jag kört utan virusdödare sedan anno dazumal, men aldrig utan brandvägg - och jag har ändå inte fått in något skräp i min dator. Om man surfar på diverse suspekta ställen och kör mycket warez, så är det däremot troligen säkrast att ha virusdödare också...

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja.. Brinnande Sven är inne på ett spår och det heter sandboxing eller Virtuella maskiner.. Det funkar.. Ett exempel är om du kör bootcamp på en Mac med Windows i.. Det som händer där händer där och drabbar inte OS X etc...

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan ju partitionera en stor hårddisk i 2 delar som man döper olika. Installera windows först på partition 1 som är döpt till tex surf spel mm, och sedan installera windows en gång till fast då på partition 2 som då kan vara döpt till musik, för att bara ha den till musik och inget internet + kunna ta bort bakomliggande program om man nu vill detta, vilket nog är rätt meningslöst i dagens datorer hursomhelst.

Man får ett meddelande på skärmen när man startar datorn villken partition man vill starta dvs 1 eller 2 .

och skulle man få ett virus på partition 1 (surf) så man inte kommer in , så kan man lätt använda sig av 2 för att scanna bort det .

Vill man ha det så här måste man formatera om datorn , man kan inte göra det i efterhand, då program redan finns på den.

Bara ett tips hur man kan ha det i sin dator !

Redigerat av kardo
Link to comment
Dela på andra sajter

WERNBORG skriver. Jag har en extern disk dit jag kör Windows inbyggda backup då och då !

Min fråga blir: vad är Windows inbyggda backup ? och hur för man över det till en extern hårdisk ?

Jag kör en Pc Asus,, Windows 7 Home premium, ! är det så att, det är bra med en extern hårdisk pga att detta program kraschar ibland och då kan man ladda in programmet igen från extern hårddisk, samt att jag kan ha mina låtar på den externa hårdisken ?

Idag skall jag köpa 8 Gb ram minne och undrar om det är en fördel med en extern hårdisk och gör en kylplatta någon skillnad ? i sådana fall köps detta också, innan jag köper Cubase 6 och en mic, nästa vecka.....det blir valser med välskrivna texter, svensk pop med dragspel mm.

Detta

som komplement till alla midimänniskor och hårdrockare. Är det någon av er som skriver musik som jag, så välkommen och hör av dej !

NU GÅR SOLEN I MOLN

onsdag den 1 augusti 2012

Nu går solen i moln liksom långt ovan från

nu får du får värma dig själv - Isabell

snart går träden i gult, nu när sommaren tar slut

faller gullvivan från sin stängel

men om livet är allt, finns det tid tusenfalt

så ta på dig nått varmt - är du snäll

för nu går katterna in, in till husvärmen din

som en kärleksförklaring

osv, mm ............

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan ju partitionera en stor hårddisk i 2 delar som man döper olika. Installera windows först på partition 1 som är döpt till tex surf spel mm, och sedan installera windows en gång till fast då på partition 2 som då kan vara döpt till musik, för att bara ha den till musik och inget internet + kunna ta bort bakomliggande program om man nu vill detta, vilket nog är rätt meningslöst i dagens datorer hursomhelst.

Man får ett meddelande på skärmen när man startar datorn villken partition man vill starta dvs 1 eller 2 .

och skulle man få ett virus på partition 1 (surf) så man inte kommer in , så kan man lätt använda sig av 2 för att scanna bort det .

Vill man ha det så här måste man formatera om datorn , man kan inte göra det i efterhand, då program redan finns på den.

Bara ett tips hur man kan ha det i sin dator !

Sådan setup hade jag när jag körde Windows. Fungerade jättebra. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

Dessvärre är det väl så att alla hårddiskar som finns i en dator utan virus skydd riskerar att drabbas av virus oavsett om

1. Nätverkskabeln bara sitter i när man använder den ena men inte den andra eller tvärt om men den sitter i när man använder någon av dom.

2. Man har flera partitioner på en eller flera hård diskar i en och samma maskin som man ansluter till internet med kablarna på samtliga hård diskar anslutna.

Virtuella maskiner som Parallels, Virtual Box etc etc innebär nog inget 100% skydd heller är jag rädd. Man kanske skyddar sin Win installation när man är i sårbart läge för OS X eller tvärt om men den dagen det kommer virus som kan infektera vilket som så är det kört.

Innan det sker så kanske man ändå har otur och plockar upp nåt av dom få virus som finns för OS X och ett eller flera för Windows samtidigt 😄

Tror jag i alla fall

Redigerat av BurninSven
Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

WERNBORG skriver. Jag har en extern disk dit jag kör Windows inbyggda backup då och då !

Min fråga blir: vad är Windows inbyggda backup ? och hur för man över det till en extern hårdisk ?

Jag kör en Pc Asus,, Windows 7 Home premium, ! är det så att, det är bra med en extern hårdisk pga att detta program kraschar ibland och då kan man ladda in programmet igen från extern hårddisk, samt att jag kan ha mina låtar på den externa hårdisken ?

Idag skall jag köpa 8 Gb ram minne och undrar om det är en fördel med en extern hårdisk och gör en kylplatta någon skillnad ? i sådana fall köps detta också, innan jag köper Cubase 6 och en mic, nästa vecka.....det blir valser med välskrivna texter, svensk pop med dragspel mm.

Detta

som komplement till alla midimänniskor och hårdrockare. Är det någon av er som skriver musik som jag, så välkommen och hör av dej !

NU GÅR SOLEN I MOLN

onsdag den 1 augusti 2012

Nu går solen i moln liksom långt ovan från

nu får du får värma dig själv - Isabell

snart går träden i gult, nu när sommaren tar slut

faller gullvivan från sin stängel

men om livet är allt, finns det tid tusenfalt

så ta på dig nått varmt - är du snäll

för nu går katterna in, in till husvärmen din

som en kärleksförklaring

osv, mm ............

Jag skriver nån text då och då

När den vackraste visan den smeker ditt öra

och när sommaren kommer med blomstrande prakt

När dom ljuvaste orden du nånsin fått höra

ja du fylls av begär vill du ha i din makt etc etc

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör en Pc Asus,, Windows 7 Home premium, ! är det så att, det är bra med en extern hårdisk pga att detta program kraschar ibland och då kan man ladda in programmet igen från extern hårddisk, samt att jag kan ha mina låtar på den externa hårdisken ?

En extern är alltid bra att ha som backup, men även externa hårddiskar kraschar. Det blev jag varse om för ett par veckor sedan.

En annan lösning är att köpa fler interna hårddiskar ex. 4st, och sedan spegra dem. Då använder du 2st, som sedan i sin tur speglas i de andra 2. och kraschar 1 av diskarna, så är det bara att byta ut den. ALL information finns redan på "spegelbilden" så du förlorar inget. Och när du ersätter den kraschade disken med en ny, så kopieras all information från spegelbilden till den nya, och då är det som det var från början. OM du inte har riktigt otur och alla diskar kraschar, då är det kört om du inte har backup, eller stora summor pengar att lägga på "hårddiskräddning"

Har du en laptop, så har man inte plats med alla dessa diskar, då är en NAS med flera hårddiskar att föredra som backup, då du kan göra samma jobb med avspegling och det.

Idag skall jag köpa 8 Gb ram minne och undrar om det är en fördel med en extern hårdisk och gör en kylplatta någon skillnad ? i sådana fall köps detta också,

Tänk bara på att 8gb minne har du nytta om du har ett 64bitars system.

Vad gäller kylplattan(till ramminnena antar jag att du menar) så beror det helt på hur det ser ut i din dator, hur många fläktar du har, hur kraftig grafikkort du har osv. Men har du pengarna, så kan du prova. Men ska du välja mellan kylplatta eller extra fläkt till datorn, så är en bra och "tyst" fläkt att föredra, då det drar ner det totala värmen i datorn, något som du tjänar mer på än om du bara kyler ramminnena.

Om du har en laptop och du pratar om en kylplatta till den, så är det klart värt det. Dock får du tänka att de fläktarna avger en del ljud.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mitt tips i den här tråden är "portable apps".

https://www.studio.se/index.php/topic/92945-portable-apps

Fungerar hyfsat för det mesta. Jag kör Firefox, Chrome, Thunderbird och OpenOffice via portable apps, dvs "icke-musik"-programmen.

Ett klassiskt upplägg för övrigt är ju två användare, en med admin-rättighet som installerar och så, och en användare för dagligt bruk.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...