Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag håller på att fixa bandets PA efter några år av fusklagningar och diverse McGyver-lösningar.

I 2 av topparna låter inte diskanten och felet är delningsfiltret och de keramiska motstånd som sitter på högtalarkablarna efter delningsfiltret.

Min fråga är: Vad gör motstånden för nytta? Vad händer om jag bara monterar nya delningsfilter och struntar i motstånden? Kan något skadas eller har dom bara till uppgift att balansera ljudet (som en inbyggd eq eller hur jag ska förklara)?

Mycket tacksam för svar.

Annons
Postat (redigerat)

De kan vara en del av konstruktionen för att ge en nödvändig dämpning av signalen - eller för att se till att det blir rätt impedans. De är keramiska för att de ska tåla hög effekt utan att brinna upp...

Vad är det för några diskanter? Om det är Piezo-diskanter så har jag för mig att man måste sätta resistorer i serie med dem, men kommer inte ihåg varför så här på rak arm...

Redigerat av Claes
Postat (redigerat)

Tack för svaret.

Nej det är inte Piezodiskanter.

Hur ska motstånden kopplas? Tycker bara det såg lite konstigt och hemmapulat ut.

Edit:

Svängde förbi replokalen och kollade nu och jag är nästan säker på att motstånden är en efterkonstruktion (vi köpte högtalarna begagnade). Det är lite olika kopplingar i högtalarna och olika kablar jämfört med dom som sitter från filtret.

Motstånden är kopplade med ett 3 ohms motstånd mellan + och - samt ett 10 ohms motstånd i serie med +

Redigerat av Conchord
Postat

Tänkte på en annan sak.

Borde det inte vara att föredra att skruva om högtalarna så man får aktiv delning istället?

Finns det någon nackdel med aktiva delningsfilter förutom att det krävs fler slutsteg och går mer högtalarkabel?

Slutsteg finns så det är inga problem.

Postat

3 Ohms resistor parallellt och 10 Ohm i serie? Det känns som om den förre ägaren har blåst sönder diskanterna och sedan inte hittat någon ersättare med rätt impedans (eller velat använda element som han hade liggande) och har försökt fixa till ungefär rätt impedans med hjälp av resistorerna, för att det ska bli rätt enligt filtrets konstruktion... Då kan du riskera att blåsa elementen om du tar bort resistorerna, eftersom impedansen blir fel jämfört med vad filtret är konstruerat för...

Det är absolut ingen nackdel att köra aktivt delat istället - snarare tvärtom. 🙂

Postat

Jag kommer nyss från replokalen och har testat koppla allt med ett aktivt delningsfilter. Det blev mycket bättre ljud så nästa projekt blir att göra det snyggt, nu är det bara provisoriska kopplingar.

Tack för tips och råd!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.