Jump to content
Annons

Vad räknas som låtskriveri?


olofandersson

Recommended Posts

Hejsan! Undrar lite hur folk resonerar kring vad låtskriveri är, helt enkelt hur STIM-pengar bör fördelas. Jag anser mig på många av mitt bands låtar vara uppehovsman till både text och musik. Har skrivit melodi, text och akorden som detta går över. Lite melodislingor som spelas för sig själv har gitarristen gjort, vilket jag tycker är självklart att det ska räknas som låtskriveri. Jag menar om våra låtar någon gång skulle tryckas i noter skulle ju dessa bitar vara med. De är ju så viktiga delar av verket. Däremot anser jag att trummisen och basistens input är på arrangemanget och inte på låten. De har aldrig gått in och kommenterat på rytm i melodi, eller att det ska vara en annan melodi på något ställe, andra akord eller dyligt. En basgång eller ett trumkomp som inte har en avgörande del i låten bör väl ändå inte räknas som låtskriveri. Hur resonerar ni?

Redigerat av olofandersson
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Postat (redigerat)

Du får ta och argumentera lite bättre om jag ska lyssna på dig. Varför räknas inte samma saker som låtskriveri i ett soloprojekt som i ett band? Verkar mest märkligt i mina öron. Varför har ni gjort så? Vilken roll hade du i banden? Hur såg processen ut? På vilket sätt är det rättvist? Var fördelningen lika även på text? Antar att du inte var huvudlåtskrivare...men vad vet jag...om du hade varit det och lagt minst 40 arbetstimmar på att skriva en låt (text, ackordföljder, melodi) och sedan läggs i snitt 1,5 timme i repan på arrangering...hade du då velat haft samma fördelning?

Redigerat av olofandersson
Link to comment
Dela på andra sajter

Enkelt. Antingen är det ett band, och då delas allt lika. Eller så är det ett soloprojekt, och då tar låtskrivaren cashen men betalar dom andra för att göra sitt jobb. Så har alla mina band fungerat.

det var väl ändå lite väl drastisk konsekvens va?

outcome efter input är väl det absolut rättvisaste

om inte arbetet (skrivandet) delas lika - varför ska då crediten delas lika?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har aldrig i varit med om att någon gitarrist brytt sig om att få 3% av upphovsrätten för att han hittat på sin slinga själv. Men för det mesta skriver jag slingorna, trumkompet och baskompet själv för att slippa sådana tvivelaktiga situationer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur resonerar ni?

håller i grunden helt med dig - och det gör väl reglerna som träder in om man inte är överens också

du får oftast bara verkshöjd på (sång)melodi och text

själv tycker jag nog ackord å harmonier också borde ingå men det tycker inte regelmakarna tydligen

basgångar och trumkomp ger nästan aldrig verkshöjd

sen finns en annan aspekt å det är om mycket av låtmaterialet från grunden jammas fram så det ena ger det andra (en basgång ger ackorden som sen ger melodin etc)

sånt skapande brukar bäst lösas genom att dela äran och crediten lika

Link to comment
Dela på andra sajter

får känslan att ingen av er spelat i band där inkomster kommit från Stim? Var med i ett band som spelades rätt flitigt för några år sedan. Sångaren startade bandet, gjorde låtarna. Vi söp och spelade men fick nada stimpengar. Dessutom tycker jag det var rättvist. Däremot splittades alla gager och sidoinkomster. Jag ser inget problem med en sån uppdelning eftersom jag inte ägnade all min lediga tid åt att göra låtar.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag spelar i ett band nu som drar in från STIM och SAMI. Musikerna får Sami, jag får 100% av intäkterna från STIM och sedan splittar vi allt gage lika. Men då skriver jag som sagt text, ackord, komp, solon och melodislingor för alla instrument, producerar och arrangerar och sen splittar jag och bassisten på inspelning och mix. Så jag sover bra om natten även fast jag tar allt själv.

Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

Skriver man låtar som går att framföra med triangel eller tamburin eller utan komp överhuvudtaget och dom ändå har hit potential så är det solkart. Krävs ett arr bakom för att det ska bli nåt av det så blir det annorlunda och då ska man nog dela med sig. Procentsatsen får man väl förhandla om då.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har redan från början sagt att arrangörsandelar kommer delas ut, dels för att det är viktigt att alla är delaktiga i den biten och dels för att det gör en del för låten. Men ändå kommer frågor upp, men jag har ju skrivit mitt trumkomp....är inte det låtskriveri.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...