Jump to content
Annons

Becer

Recommended Posts

Hej! Jag har nu gjort en låt i FL studio. Jag är nästan klar med låten. Jag har masterat den och mixat den men en sak fattas. Det är väldigt låg volym på låten. Drar jag upp volymen så når givetvis pelarna taket. Grejen är den att jag har provat med en limiter. Men när jag använder limitern på master kanalen så pajar det min uplifter. Den anpassar sig till melodin och ligger "bakom" den. Så upliftern hackar när tonerna slår i melodin. Jag har provat att använda EQ på upliftern med det har inte funkat, problemet kvarstår. Så jag undrar om nån har nån bra idé hur jag kan göra för att höja volymen men fortfarande ha kvar det ljudet som jag har nu. Tack på förhand! Skulle va väldigt tacksam för svar! 🙂

Redigerat av Becer
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

hur ser volymerna ut genom hela låten?

är det ett speciellt ställe där låten peakar?

i så fall kan du ju automatisera master volymen så att just peakarna sänks och på så viss kan du höjja låten överlag, högsta volymen blir ju fortfarande högsta volymen men Helheltsintrycket höjs.

ska du göra detta så lägg till ett sista spår som du använder till att skicka hela låten till och sen automatisera volymen där, på så sätt påverkar du inte masterspårets masteringeffekter.

annars är det kompressors och limiters som gäller.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hipsterloffot (oregistrerad)

Gör en så bra mix du kan och skicka iväg den på mastering om du har problem med att få till det. Ingen mening att hålla på att förstöra vad man har gjort genom att lägga på en massa pluggar man inte förstår.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att vissa delar av låten låter sidechain beror på att du får en pumpeffekt när kicken ligger så pass starkare i volym än allt annat att den trycker bort allt annat när limitern ligger på.

Eller nu kanske jag blandade ihop två trådar.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 7 månader senare...

Då har du antaligen inte riktigt lyckats med mixningen eller använt kompressor på rätt sätt vi mastringen för att få bort peaken. Du har inte funderat på att lägga upp en fil så vi bättre kan ge förslag?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

gud vad jag älskar när nybörjare pratar om att dom har "mastrat" en låt osv... kan säga såhär.. INGEN nybörjare kan göra en mastering som är värd att kalla mastering.. att slänga in en limiter och sedan är det färdigt är ingen mastering, mindre producenter sysslar inte ens med det vanligtvis.. sånt sköter speciella personer som har utbildning i det .. det som du bör tänka på och fokusera enbart på är att lära dig mixningen, inte mixa låten för högt bla, kör lågt för då kan du dra på med en limiter sen utan att det bör peaka osv..

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...