Jump to content
Annons

Spela in musik till YouTube, enklaste varianten


krabban

Recommended Posts

Vad är enklaste varianten att spela in musik till YouTube och liknande tjänster?

Här tänker jag att kvalitet är inte en del av upplägget...

Jag har funderat. Jag har en videokamera med DV band och FireWire. Hade tidigare en Mac... men den är inte pålitlig längre. Dessutom, det blev GRYMT stora filer. 1 minut runt 100 MB!!

Jag tänker att man kan köpa en videokamera med hårddiskinspelning, men även att man kopplar ljudet från det enkla mixerbordet som jag har.

Eller!? Hur gör ni...??

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Vad är det för musik du vill lägga upp?

Själv brukar jag lägga upp musiken genom att mixa ihop en mp3 och en bild i t ex Windows Movie Maker. T ex såhär:

Det finns säkert andra videoredigeringsprogram som klarar det där också. Men det är väldigt lätt i WMM. Man har två tidslinjer, en för video/bild och en för musik. Så det är bara att ta den låt man vill lägga upp, dra in på musiklinjen, och sen lägga videon eller bilden på video/bild-linjen, exportera och sen ladda upp den färdiga video-filen med musik på sin YouTube-kanal.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, det är ju klart, det är en variant...

Men jag tänker att jag nog skulle vilja ha mig själv på rörlig bild.

Jag har kollat lite på videokameror på Cyberphoto, www.cyberphoto.se

Av någon anledning har jag köpt alla mina stillbildskameror från dom! (Iofs inte så många.)

Jag förstår att jag har dålig koll på detta segmentet då de kameror jag har tittat på är så himla dyra!!

Kanske man kan använda datorns webkamera med inspelningsfunktion!?

Jag har en lite finare webkamera på kontoret... kanske kan testa med den?

Ljudet får man ju in via mikrofoningången.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm.. det har du rätt i, det har jag inte ens tänkt på!!

http://www.idg.se/2.1085/1.430033/oslagbar-zoom-i-nikons-coolpix-p510

Jag har föregångaren till denna, inte 42x zoom, jag har 36x och det räcker bra det med. Där finns video, dock ingen ljudingång, men det är kanske skit samma. Det går ju att ordna med högtalare. Framförallt blir det ett händigt videoformat att hantera.

Då ska jag bara investera i ett stativ... dom är ju så sjukt dyra!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du har mobil så kan du ju filma med den och ladda upp. Jag använde en Ipad med en usb-mick (Apogee One) till detta snabbfilmade videoklipp. Men jag använde frontkameran som är sämre än bakkameran. Sedan använde jag mig av en redigeringsapp för att lägga till texter, men det är överkurs. Se länk nedan om du vill veta mer.

https://www.studio.se/index.php/topic/94951-apogee-one-ipad-videoinspelningstest-min-utoya-lat/

Redigerat av Erik dP
Link to comment
Dela på andra sajter

vad ska du göra?

spela gitarr och sjunga eller liknande?

eller spela till färdig bakrund(ljudfil i datorn)?

det lättaste är iaf att köra DV kameran direkt in i MovieMaker(inte via band) genom Firewire.

om det är akustikt, exempelvis sång och gitarr så kan man(oftast) koppla en mick direkt till kameran(oftast bateri-driven kondensator mick), det går nog att gå via mixern åxå.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...