Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

DÄ börjar planeringen och genomförandet av projektmusikstudiobygget för Genjor Music . PÄ endast 12 kvadratmedet med en takhöjd pÄ 2,40 i ett bostadshus ska rymmas bÄde studio (sÄng, gitarr, soloinstrument) och kontrollrum och ljudisolering till grannar samt akustikbehandling. En formidabel utmaning.

Börjar (hÀr, finns ju massor IRL) med 2 skisser pÄ golv och takisoleringen. Eftersom det Àr endast 40 cm för detta har jag gjort en fördelning pÄ 25 cm till tak, ovanför finns grannes sovrum, och 15 cm till golv, dÄ det Àr bottenvÄning och inga grannar under.

282340_10151062242148384_1719673778_n.jpg

1,45*2,40m blir sÄngbÄset/studion och 1,85*2:40m blir kontrollrummet. Takhöjden 2 meter före akustikbehandlingen.

FrÄga1: Vad sÀger ni om att lÀgga sand i 4 cm lager i golvet? Kanske ska sanden och isoleringen byta plats i golvet.?

529598_10151062241928384_847270953_n.jpg

Men blir det inte en resonanslÄda om en MDF skiva ligger 4 cm ovanför betonggolvet för att bÀra upp sanden ovanför? Eller leder sanden ljudet lÀttare ned i golvet.?

Taket kÀnns som ett fullgott system pÄ de 25 cm som finns till förfogande. El, audio, belysnings sladdar kommer gÄ i isoleringslagret i golvet. SÄledes penetreras tak och vÀggar ingenting alls utan blir helt tÀta. Ventilation finns i form av en inre dörr 0,7*1,9m som öppnas mot en altandörr 0,9*2,10 rakt ut dÄ kontrollrummets ena vÀgg Àr yttervÀgg. Vintertid vÀrmer mixpositionen upp och öppning in frÄn vardagrum samt element i luftrum mellan altandörr/fönster och kontrollrumsvÀgen mot altanen. PÄ sommaren och vid överhettning kommer det finnas en av och pÄslagbar mobil klimatanlÀggning. pÄ detta vis undviks en skrymmande och vÀsnande HVAC anlÀggning (efter noga övervÀgning).

kommer fortsÀtta lÀgga upp bilder och info vartefter det kommer igÄng.

Annons
Postat

betongtak, betongvÀggar mot mitt v ardagsrum o grannes vardagsrum, betonggolv, en vÀgg mot grannes sovrum Àr gipsskiva luft 10 cm gipsskiva (detta system ska jag byta ut mot 4 gipsskivor isolering gipsskiva) sen en garderob pÄ 1,3 meter, sen gipsskiva luft och gipsskiva igen.

vÀggen mot gatan Àr tegel och gips en mest dörr och fönster. hÀr bygger jag en ny vÀgg med fönster o dörr.

Postat

Ritning - skiss pÄ hela rummet406152_10151062628578384_1425070696_n.jpg

upptill frÄn vÀnster: altandörr, fönster med fönsterbrÀda och element.

höger vÀgg e betong mot grannens vardagsrum, vÀnster sida har ingÄng frÄn mitt eget vardagsrum. Nedre vÀggen har till vÀnster en dörr till ett förrÄd, till höger om detta förrÄd har grannen sitt förÄt och nedanför bÄda dessa garderober har grannen ett sovrum.

det övre rummet Àr kontrollrum och det nedre(inre) studiorummet.

Postat

Hur mycket överhörning mellan lÀgenheterna upplever du att det Àr idag? Utan att ge sig pÄ vibrationsmÀtningar kan du kanske ha en dialog med dina grannar och kanske fÄ möjligheten att göra lite enkla tester med hammare, spela sinussvep eller liknande och bara lyssna för att bilda dig en uppfattning hur ljudet förflyttar sig i konstruktionen.

Har kollat lite pÄ dina skisser. NÄgra reflektioner; Sanden fyller bara en avvibrerande funktion nÀr golbjÀlklaget vilar pÄ sandbÀdden. Fönstret i det inre skalet bör vara lamellglas (endast 1 ruta) minst 13 mm tjock. DÄ rummet Àr litet sÄ gÀller det ju att bygga utrymmeseffektivt. SÄ hÀr skulle jag ha gjort:

TAK

Resilient Hangers som du bultar fast i taket och sedan skruvar reglarna i. 3-4 lager gips.

post-27276-0-90112700-1340912570_thumb.pngpost-27276-0-43550500-1340913877_thumb.png

VÄGGAR

Resilient Wallfixing (kan du Àven anvÀnda till taket beroende pÄ hur du vÀljer göra takbjÀlklaget). VÀggreglar 95 mm plÄtregel med 95 mm isolering.

post-27276-0-54544300-1340914202_thumb.png

GOLV

HÀr kan du köra stepisol, Isomat eller liknande med sÄ mycket massa som möjligt ovanpÄ (Cementfiberskiva, golv/brandgips, trÀdgÄrdsplattor eller liknande).

post-27276-0-04833900-1340913993_thumb.png

Utan nÄgra berÀkningar gjorda tror jag att denna lösning kommer att fungera för ditt ÀndamÄl. Försök att göra lite enkla bullermÀtningar (som jag nÀmnde tidigare) innan du betsÀmmer dig. Produkterna kan du köpa hos tex Vibratec dÀr du ocksÄ kan fÄ hjÀlp hur du sÀtter ihop grejjerna. TÀta fogar osv. har du sÀkert koll pÄ redan. Kom ocksÄ ihÄg att planera för ventilationen.

// Björn

post-27276-0-62778800-1340913199_thumb.png

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.