Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Har fått ett keyboard som jag ska försöka koppla in till ett datorprogram. Den heter "M-Audio KeyRig 49"

Det är ett keyboard som måste få stöd av program och kan alltså bara spelas på genom ett dataprogram.

Så min fråga:

Vet ni något bra musikprogram så att jag kan spela på min synth genom den? Gärna inte alltför krånglig eller dyr. Jag vill också kunna spela in min röst och kunna lägga ihop dem.

Helt enkelt skulle jag vilja ha ett låtskapar program som min keyboard fungerar genom. Den connectas med datorn genom USB.

Annons
Postat (redigerat)

Den keyboard du har är ett MIDI-Klaviatur det vill säga den kan bara hantera MIDI. Det betyder att du måste ha en annan enhet som skapar ljuden i ditt fall din dator,

Det finns en uppsjö av diverse program till din dator där du kan hanterar audio och MIDI s.k DAW. Det allra flesta kostar en slant som t,ex Cubase, Sonar, FL Studio för att nämna några. Ett gratis alternativ du kan kolla in är Audacity det ska ha stöd för MIDI. Audacity ska kunna hantera VST också men jag har bara använt det för att spela in ljud från mikrofon så just den biten kan jag inget om.

Hoppas det hjälpte lite.

Redigerat av Uozon
Postat

Hej,

Presonus har en gratis DAW som jag tror är som klippt och skuren för dig.

http://studioone.presonus.com/free/

• Elegant single-window work environment
  • Powerful drag-and-drop functionality
  • Unlimited Audio and Instrument (MIDI) tracks
  • Unlimited FX channels
  • Two simultaneous inputs and outputs
  • Unlimited inserts and sends per channel
  • Single and multitrack comping
  • Multitrack MIDI editing
  • Track list with presets and mixing-console link
  • Track Transform (advanced freezing capability)
  • Content browser with search, user tabs, and preview player
  • Automatic delay compensation
  • Easy-to-use sidechain routing
  • Presence virtual instrument with 100+ presets
  • Most intuitive MIDI-mapping system available
  • Real-time audio timestretching and resampling
  • Compatible with any ASIO-, Windows Audio-, or Core Audio-compliant audio interface
  • Works with key commands from Pro Tools, Cubase, and Logic—or create your own key commands
  • 8 Native Effects audio-processing plug-ins:
    • Beat Delay – Tempo-Synchronized Delay
    • Channel Strip – Dynamics Processing and Equalizer
    • Chorus – Mono/Stereo Chorus
    • Flanger – Stereo/Mono Flanger
    • MixVerb – Mono/Stereo Reverb
    • Phaser – Stereo/Mono Phaser
    • Red Light Distortion – Distortion Processor
    • Tuner – Instrument Tuner

Skulle du sen stöta på några problem är jag säker på att det finns flera här som kan hjälpa dig komma vidare. 🙂

Fridens Liljor

Anders

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.