Jump to content
Annons

Recommended Posts

MartinH (oregistrerad)
Postat

Hej!

Är ny medlem med skumt problem.

Vare sig jag spelar in i mono el. stereo, med tele-sladd eller XLR i Pro tools genom min Mbox, så får jag bara signal på antingen höger eller vänster högtalare (el öra i lurar kopplade från mboxen). Beroende på vilken ingånga jag använder.

Det är inte panoreringen!

Finns det inställning som jag missat i Pro tools, är det felinstallerat eller kan det vara Ljudkortet som är skadat??

MVH / MartinH

Annons
Postat

Häpp. Inte så himla enkelt.

Låt oss starta från början. Antag att du har en mikrofon. Anslut nu den till ingång 1 på MBoxen. Skruva upp "volymen" på mikrofon 1. (Du har väl sett att de sitter "tvärtom" på baksidan o framsidan, 12 fram och 21 bak).

Lyssna i lurar anslutna i MBoxen. Nu skall du höra signalen bara på ena sidan. Hör du ingenting, så skruva den näst understa knappen till input (=längst till vänster).

Tryck in knappen på framsidan som heter mono. Lampan tänds och signalen skall höras i bägge lurarna. Ok, så här långt vet vi att en hel del saker funkar i MBoxen.

Skapa nu en mono-kanal i ProTools. Spela in en snutt från miken (sjung blinka lilla stjärna eller nåt). Ställ in panorering på mitten på kanalen.

Ställ om ratten på framsidan av MBoxen till playback. (OBS).

Spela nu upp i ProTools det du nyss spelade in. Det skall höras bägge sidorna.

Lycka till.

Trombonisten

MartinH (oregistrerad)
Postat

Snacka om trombonist!

Tack. jag var helt övertygad om att det inte skulle bli någon skillnad från andra gånger jag försökt. MEN DET GICK JU BRA... Visst, båda lurarna sjunger blinka lilla.......

Kan det bero på att jag pluggade in allt innan jag öppnade pro tools?

Annars känns det som jag gjort detta några gånger........

...Tackar för hjälpen!

/MartinH

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.