Jump to content
Annons

Akustisk Gitarr


acquiesce (oregistrerad)

Recommended Posts

acquiesce (oregistrerad)

Hej..

Kanske finns trÄden redan men men..

Jag spelar i akustisk gitarr med en ADK SC-1 mic men det lÄter inte bra....

Det blir ihÄligt, för mycket diskant och lixom ingen vÀrme...Jag vill ha mera tryck och bredd i ljudet. Har en mixer ocksÄ men jag vet inte om det kan pÄverka ljudet sÄ mkt...Tacksam för tips och hjÀlp hur ni gör nÀr ni spelar in akustisk gitarr..

Rummet jag sitter i Àr vÀl för stort kanske, men det blir rÀtt bra ljud vid plock.

Tack

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons
Janne Gitarr! (oregistrerad)

Testa att plasera en mick en bit ifrÄn stallet ock en en bit ifrÄn tolfte bandet, jag gör sÄ och fÄr bÄde botten och lyster i ljudet. Testa Àven multibandcompressor.

Obs! arbeta med Eq. Hej hopp!

Redigerat av Janne Gitarr!
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Riktas micken ut mot greppbrÀdan fÄr man mer diskant, riktar man den mer in mot ljudhÄlet fÄr man mer bas.

Kompar man med plektrum kan det vara en god idé att placera micken nÀra ljudhÄlet och rikta den ut mot punkten dÀr hals och kropp möts.

Ska man plocka, rikta micken mot samma punkt men flytta Àven micken till denna punkt. Detta brukar vara en bra utgÄngspunkt, tycker man att ljudet Àr för basfattigt, rikta dÄ micken lite mer in mot ljudhÄlet.

Nu Àr det ju sÄ att det Àr din gitarr som sÀtter grÀnsen för hur bra inspelningen kan lÄta. Skit in, skit ut.

Ett tips Àr att be en kompis spela pÄ din gitarr medans du lyssnar och försöker analysera hur gitarrens ljudmÀssiga karaktÀr ser ut. DÄ kan du lÀttare kompensera dess för- och nackdelar vid och efter inspelning.

// Lycka till Ola

Redigerat av onosoul
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

ix (oregistrerad)

Man kan kĂ€mpa lĂ€nge med att flytta runt EN mick och tillslut hitta ett lĂ€ge som funkar riktigt bra. Eller sĂ„ kan man rigga TVÅ mickar direkt! Blir otroligt mycket lĂ€ttare att fĂ„ ett bra ljud, speciellt det du söker "mera tryck och bredd i ljudet." Som bonus Ă€r det lĂ€ttare att i efterhand justera ljudkarakaraktĂ€ren, eftersom du har tvĂ„ signaler att leka med.

Lycka till!

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Janne Gitarr! (oregistrerad)

Om man behöver att hÄlla pÄ att rikta om i en halv evighet för att fÄ ett hyffsat grund ljud, sÄ Àr det sÀkert taskiga mickar,dÄlig gittar ev,bedrövlig akustik.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Grabben skriver ju att han anvÀnder 1 mick. Att dÄ rekomendera att han ska gÄ och köpa en till för att fÄ bra ljud tycker jag Àr befÀngt.

Jamenar, visst, vi strÀvar alla efter Michael Boltons Ljudbild men nÄgon mÄtta

fÄr det faen vara!

Redigerat av onosoul
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

det fungerar alldeles utmÀrkt med en mikrofon. det viktigaste Àr att du har bra dÀmpning sÄ att du inte fÄr en massa burkig rumsakustik.

se till att ha ordentligt med dÀmpning pÄ vÀggarna, och speciellt i hörnet.

en tjock matta hjÀlper till att dÀmpa Ànnu mer.

att micka upp saker med tvÄ mikrofoner kan dÀremot ge dig problem med faser som tar ut varandra.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

ix (oregistrerad)
Grabben skriver ju att han anvÀnder 1 mick. Att dÄ rekomendera att han ska gÄ och köpa en till för att fÄ bra ljud tycker jag Àr befÀngt.

Jaha, och varför det?

Det kan vÀl vara trevligt att fÄ veta vilka alternativ som finns och sedan avgöra sjÀlv hur man vill göra?

Han Àr sÀkert kapabel att sjÀlv sovra i informationen.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Kanonbra lĂ€nk 😛 Jag har ett annat relaterat problem som jag inte verkar kunna komma förbi. NĂ€r jag spelar in aukustisk gitarr som tipsen sĂ€ger fĂ„r jag Ă€ndĂ„ svĂ„rt att fĂ„ upp nivĂ„erna pĂ„ ljudet. Bruset blir enormt. Hur ska jag lyckas klara mig runt det?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...