Jump to content
Annons

Kan jag räkna med problem med datorn?


Bullerbyn

Recommended Posts

Har genom åren avverkat 3-4 datorer till studion och vet att det varit en del gnäll över vissa moderkort, grafikkort som inte alltid funkat så bra till audiobruk. Har nu även tänkt sitta hemma å slaska lite gitarrer på hemmadatorn. Men jag kommer ihåg hur frustrerande det varit förr med trasslande datorer och musikproduktion.

Datorn som jag har nu plockade jag ihop för tre månader sedan. Nuvarande konfig är följande: I5 2500@4,5ghz, Moderkort: Asus P8Z68-V, 8gb ram, dubbla Geforce Gtx 460, Win 7 64bit. Datorn rullar förträffligt men som sagt bör jag förvänta mig strul med click & pops å elände?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det där med dubbla grafikkort kan vara en risk. Det kan vara så, att de lägger beslag på mycket bandbredd på bussen och därför ställer till problem med DAW-program - men som sagt, så är det ju bara att testa och se vad som händer.

Kolla med DPC Latency Checker: http://www.thesycon.de/deu/latency_check.shtml

Link to comment
Dela på andra sajter

Har nu kört DPC latency checker och det ser ju inte alltför lovande ut...

Fick upp detta: Some device drivers on this machine behave bad and will probably cause drop-outs in real-time audio and/or video streams. To isolate the misbehaving driver use Device Manager and disable/re-enable various devices, one at a time. Try network and W-LAN adapters, modems, internal sound devices, USB host controllers, etc.

Har nästan tappat lusten direkt, då jag vet hur mycket jobb det kan innebära att komma tillrätta med problemen. Har varit med om att behöva byta moderkort för att få Cubase att funka tillfredsställande.

Link to comment
Dela på andra sajter

En datorconfig för spel, e bra för spel.

En datorconfig för ljudbearbetning är bra för ?!?

Tycker det säger sej självt att en dator kan inte göra allting lika bra,

Kanske fixa en andradator för ditt musikpulande - behöver inte kosta så himla mkt 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Men - den där specen borde väl funka. Har du några extra kort i datorn? WLAN?

Nope, inga extra kort. Jag testade en gång till och nu ser det bättre ut! Tror programmet fick spel för att jag glömt att stänga av att datorn går ner i viloläge efter 20min. Lite klantigt, tänkte inte ens på det. Har nu kört testet nån timme med följande resultat: This machine should be able to handle real-time streaming of audio and/or video data without drop-outs.

Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

Den ska nog funka bra. Jag har två grafikkort i min gamla q6600 maskin och det är inga problem så jag kan inte tänka mig att det skulle vara några problem med en så ny dator som du har. Min går på osx oxå så det borde ju ytterligare försämra sånt tycker man men den rullar på inga problem. Det är ju bara att testa och kör med det inbyggda ljudkortet så länge.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...